Kaverini työpaikalla riehuu vatsatautia. Kaverin terveiset vanhemmille!
Kaveri siis pk:ssa töissä ja en voinut kun ihmetellä sen kertomusta. Heillä siis vatsatautia liikkeellä. Hän kertoi että lapsia tuodaan hoitoon puolikuntoisina tyyliin "nicopetteri oksensi sunnuntaina, mutta nyt (ma-aamu) ei ole mitään" tai "jamijessen sisko jennajessica on kotona kun oksentaa, mutta kun jamijesse viihtyy niiin hyvin ja halusi tulla, niin tuotiin nyt sit". Mitä tapahtuukaan päivän mittaan; Nicopetteri ripuloi ja haluu vaan nukkua, soitto vanhemmille että hakekaa pois sekä Jamijesse oksentaa lounaan pitkin pöytää ja hoitajan päälle. Pari muutakin rakkauden hedelmää paskoo ripulit housuunsa. Mutta kun ne rakkaudenhedelmät HALUAA hoitoon.
Kaveri oli aivan raivona kun ei vanhemmat tajua pitää lapsensa kotona kun ovat sairaana. Tänään oli käännyttänyt kaksi selkeästi voipunutta lasta ovelta.
PITÄKÄÄ NE SAIRAAT LAPSENNE TARPEEKSI PITKÄÄN KOTONA SAIRAUDEN JÄLKEEN!!!
Ihmettelen itsekin mikä siinä on niin vaikeeta? Jos ei itseädi kiinnosta, niin ajattele edes muita. Se normi vatsatauti tsi flunssa voi jollekin oikeasti olla sairaalahoitoa vaativa.
Ugh, olen puhunut!
Kivityksiä odotellessa.
Kommentit (40)
Ap, tuo "Ugh, olen puhunut!" -ilmaisu on kyllä ärsyttävintä mitä voi olla.
En ymmärrä asiaa siltäkään kannalta, että ihan kuin puolikuntoinen lapsi viihtyisi siellä virikkeiden ja metelin keskellä. Itse mieluiten sairaana olen omissa oloissani kotona, torkun kun nukuttaa ja luvan kanssa otan rennosti - miksi lapselle ei voisi tarjota samaa. Tai no itsekin pienen lapsen äitinä tiedän, ettei se lapsi kipeänäkään kovin flegmaattinen ole, mutta viihtyy silti normaalia enemmän sylissä ja on kyllä voipuneempi - en raaskisi viedä hoitoon sellaisena.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä asiaa siltäkään kannalta, että ihan kuin puolikuntoinen lapsi viihtyisi siellä virikkeiden ja metelin keskellä. Itse mieluiten sairaana olen omissa oloissani kotona, torkun kun nukuttaa ja luvan kanssa otan rennosti - miksi lapselle ei voisi tarjota samaa. Tai no itsekin pienen lapsen äitinä tiedän, ettei se lapsi kipeänäkään kovin flegmaattinen ole, mutta viihtyy silti normaalia enemmän sylissä ja on kyllä voipuneempi - en raaskisi viedä hoitoon sellaisena.
En ymmärrä minäkään. Olen ollut päiväkodissa töissä ja minulla on pieniä lapsia. Ihmettelen vanhempia, jotka tuovat kuumeisen taaperon (aamulla annettu kuumetta alentavaa lääkettä) hoitoon "koska se tarvitsee virikkeitä". Kun kuume nousee uudestaan yhteentoista mennessä ja vanhempia yritetään tavoitella, he eivät vastaa puhelimeen. Hakevat lapsen viiden jälkeen ja naureskelevat miten eivät huomanneet lukuisia soittoja. En ymmärrä mitä tällaisten vanhempien päässä liikkuu. Tämä tarina on tosi.
Eikö sitäkään ole opetettu hoitajaopinnoissa, että sisarukset ovat kaksi erillistä henkilöä. En itsekään voi jäädä kotiin, kun mieheni on sairaana.
Oksennustauti on kyllä sellainen, että jos olen hoitamassa toista oksentavaa lasta kotona niin ei se toinenkaan mene hoitoon. Miksi toisen pitäisi mennä hoitoon, kun olen kerta kotona. Lapsenkin on hyvä oppia, että aina ei tarvitse olla viriketulvaa vaan joskus on kotona päiviä, jolloin ei lähdetä pihalle riekkumaan sisaruksen sairauden takia vaan joutuu enemmän itse keksiä tekemistä.
Onneksi päiväkotielämä on takanapäin. Tuollaistahan se juuri oli, jopa jonkun lasten talvihaalariin oksennettiin kun oli lattialla puhumattakaan päiväkodin kangassohvasta joka oli yleisin oksennuspaikka.
meillä on jouduttu vääntämään kättä siitä, ettei atoopikko lapsemme ole sairas vaikka posket loistavat punaisina...
no meillä oli nyt joku aivan ihmeellinen vatsatauti, jota ei ensin edes tajuttu vatsataudiksi !:O
aikuisilla pahanhajuisia pieruja, hillitöntä röyhtäilyä, yleistä huonoa tunnetta mahassa .
lapsilla pientä mahakipua, siis tyyliin kesken leikkien "mahaan sattuu " ja sitten leikki jatkui, toinen pelkästään piereskeli ja toinen teki yhdet ripulit. kumpikaan ei ollut kuumeinen tai voipunut!
oireet kestivät yhdellä ihmisellä kolmisen päivää.. itse sinnittelin töissä närästyslääkkeitä napsien ja ab-mehua juoden, kunnes tajusin että jokin ei ole kunnossa. kävin örisemässä ja mätänemässä työterveyslääkärin luona, epäili ruokamyrkytystä(!) ja kirjoitti kolme päivää saikkua.
mies taas ei ottanut saikkua ollenkaan. ja lapsekin ehtivät olla tarhassa/koulussa.
elämäni oudoin vatsatauti..
Vierailija kirjoitti:
Ei sairauslomatodistusta tarvita lapsen poissaoloon! Järjestä lapselle hoitaja, jos et voi olla poissa töistä!
Meillä saa olla 3 päivää sairaslomalla kun soittaa pomolle, kun itse sairastaa, jos lapsi sairastaa pitää olla aina lääkärintodistus, ja sen saa kun laittaa sähköpostia omaan neuvolaan, lapun voi hakea neuvolan ovella olevasta laatikosta kun ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitäkään ole opetettu hoitajaopinnoissa, että sisarukset ovat kaksi erillistä henkilöä. En itsekään voi jäädä kotiin, kun mieheni on sairaana.
Meillä ollaan kyllä koko perhe kotona silloin kun on oksennustautia, ei todellakaan kehdata sitä tautia viedä töihin työkavereiden perheille. Nyt kun meillä perjantaiyönä alkoi toinen lapsista oksentaa, lähti mies kesken työpäivän yövuorosta heti kotiin. Itse en ole oksentanut vaikka kaikki muut onkin, mies sairastui maanantai-iltana. En mene tänäänkään vielä töihin, eikä lapset eskariin vaikka lapset on jo terveitä, toinen sairasti sunnuntai-illan ja maanantai päivän. Saattaa olla että olen varmuuden vuoksi vielä huomisenkin pois töistä, työparillani on ensi viikko lomaa, enkä halua että saa tämän taudin perheelleen lomaviikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja haluaa sairastuneesta lapsesta lääkärintodistuksen, jos haluaa palkallisesti lasta hoitaa. Näin siksi, että jo 2 lapsen vanhempi voi olla kuukaudesta 2 vko lapsia hoitamassa vedoten siihen, että päiväkoti ei ota toipilasta tai väsynyttä lasta hoitoon. Tulee aika kalliiksi maksattaa työnantajalla.
Silloin otetaan itse vastuu omista henkilökohtaisista arvovalinnoista ja hoidetaan omat lapset ihan itse palkatta.
Meillä työnantaja tarjoaa hoitajan kotiin, kun lapset sairastaa. Jos haluaa hoitaa itse, on se palkatonta. Ihmeesti väheni lasten sairauspäivät tällä systeemillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja haluaa sairastuneesta lapsesta lääkärintodistuksen, jos haluaa palkallisesti lasta hoitaa. Näin siksi, että jo 2 lapsen vanhempi voi olla kuukaudesta 2 vko lapsia hoitamassa vedoten siihen, että päiväkoti ei ota toipilasta tai väsynyttä lasta hoitoon. Tulee aika kalliiksi maksattaa työnantajalla.
Maksaa se kunnalle/yrityksellekin maksaa lastenhoitajien ja lastentarhanopettajien sijaisia ja sairaslomia, kun vanhemmat eivät ymmärrä edes sitä yhden oireettoman päivän ideaa.
Hyvä käsihygienia ehkäisee suurimman osan tarttuvista taudeista. Sitäkään ei lähihoitajille taideta missään kertoa.
Missäs koulussa se sulle opetettiin? Mä olen lähihoitaja mutta tuon asian olen kyllä oppinut jo lapsena kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo "Ugh, olen puhunut!" -ilmaisu on kyllä ärsyttävintä mitä voi olla.
No jannajessicat, nicojuuliat ja vastaavat tehostekeinot tappelevat ärsyttävimmän paikasta mallikkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä työnantaja tarjoaa hoitajan kotiin, kun lapset sairastaa. Jos haluaa hoitaa itse, on se palkatonta. Ihmeesti väheni lasten sairauspäivät tällä systeemillä.
Lapset voi ilmoittaa sairaaksi vaikka ei hän sitä ole. Todistuksen kun saa ihan soittamalla esim. neuvolaan. Kuka haluaa vieraan hoitajan kotiinsa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset voi ilmoittaa sairaaksi vaikka ei hän sitä ole. Todistuksen kun saa ihan soittamalla esim. neuvolaan. Kuka haluaa vieraan hoitajan kotiinsa...
Kyllä täällä pitää mennä tk:n vastaanotolle et saa lapsen sairaudesta lapun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ne hoitajat haluaa käännyttää syttä suotta. Mikä oli syynä käännytykseen, lääkärin miniä?
Lapsen liian punaiset posket. Lähihoitajan mielestä lapsi oli kuumeinen, minun (ja lääkärianopin) mielestä kyseessä on atooppinen iho, joka pakkasella ilmenee esim. poskien punaisuutena ja kuivumisena.
Ei sitten kuumemittaria löytynyt päiväkodilta vaan piti lääkärianopille mennä. Ja ihanko ensimmäistä kertaa tuo atooppinen iho oireili?
Otin pitkästä aikaa opetettavaksi ekan luokan.
Yllätys, yllätys olen ollut enemmän sairaana kuin kymmeneen vuoteen!!! Ja tuon taudit kotiin, jossa sitten neljä lastani sairastaa!
Nytkin pärskin koko hiihtoloman.
On se ihme ettei voi sairaita lapsia jättää kotiin.
Ps. Monenakin aamuna lapsi tullut huonovointisena kouluun ja kotoa on ohjeistettu menemään terkalle jos olo pahenee!
Vierailija kirjoitti:
Lasten sairaspäivät eivät vähentyneet, vaan epätoivoiset vanhemmat joutuivat kerjäämään sukulaisia apuun tai viemään sairaan lapsen päiväkotiin. Kukaan järkevä aikuinen ei jätä lasta tuntemattoman ihmisen kanssa yksin kotiin, saati että lapsi olisi vielä sairas ja tarvitsisi erityisesti tukea ja turvaa vanhemmilta. Voin vain kuvitella, millainen pomo tuollaisen päätöksen takana on...
Käsihygienia on - oli liikkeellä tauteja tai ei, tärkeää ja itsestäänselvää (!), mutta jostain ne tauditkin tulevat. Viikkotolkulla ei tarvitse säilöä, edes se aika kun lapsi on sairas. Rautalangasta?