Auttakaa ylipainoista. Miten saa helpoiten jätettyä karkit ja pizzat pois?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen ruokailurytmi joka päivälle, eli siis ruokaa nassuun 2-4 h välein. Kun verensokeri pysyy tasaisena koko vuorokauden ei tuu mielihaluja.
THL propagandaa....
Olen aina kummastellut yllä olevan kaltaisia ohjeita, koska itse en ole koskaan noudattanut virallisia suosituksia ja eipä siitä ole mitään haittaa ollut. Minä syön 2 krt/pv. eikä mitään verensokerin heilahteluja ole koskaan ollut tai tullut ahmimiskohtauksia tai tullut mitään erityisiä mielitekoja. En kyllä tunne ketään kuka söisi noin monta kertaa päivässä, eli 5-6, vaan jotkut syövät korkeintaan 4 krt, mutta keskimäärin 3 krt ja kaikki voivat hyvin ja ovat normaalipainoisia.
Mutta THL ( ja fitness-buumi ) onkin saanut useiden suomalaisten ( usein 30-50v. istumistyötä tekevät "toimistoakat" proteiinirahkoineen ja salaatteineen ) päähän usutettua kummallisen ajatuksen, että pitäisi märehtiä kuin lehmät koko ajan ettei vaan terve nälän tunne yllätä koskaan pullamössökansaa. Sairasta.
Jos joku on sairasta. Niin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säännöllinen ruokailurytmi joka päivälle, eli siis ruokaa nassuun 2-4 h välein. Kun verensokeri pysyy tasaisena koko vuorokauden ei tuu mielihaluja.
Tämä. Lisäksi oikeaa ruokaa täytyy syödä riittävästi. Itselläni se tarkoittaa paljon kasviksia ja melko proteiinipitoista ruokaa joka aterialle.
Liika proteiini lisää nälkää, mieluummin enemmän rasvaa.
Älä mene kauppaan nälkäisenä ja väsyneenä äläkä osta niitä.
Ei kukaan jakele laihduttajalle ohjeita, että syö kaksi kertaa päivässä! ! Ihan takuulla, jos nälässä kärvistelee niin tulee sorruttua ties mihin.
Neuvoisin, että syö kun olet nälkäinen . Monipuolisesti vatsa täyteen niin pysyy mieliteot kurissa.
Aamulla vaikka ruisleipä paistetulla kananmunalla, kinkulla ja kasviksilla. Kahvia, tuoremehua tai maitoa kupillinen.
Lounaaksi tavallista ruokaa ja puolet lautaselta kasviksia.
Välipala, esim. banaani tai voileipä päällisillä.
Päivällinen luonaan kaltaisesti.
Iltapala, munakas / voileipä /kaurapuuroa ja marjoja
Vettä pari litraa päivän aikana.
Jos et syö kahta lämmintä ruokaa päivällä niin lisäät vaan ruokaa väli ja iltapalalle.
Mulle auttaa vain se, etten osta kotiin mitään, mitä en voi syödä. Olen myös liittynyt painonpudotuspalveluun, joka laskee ruokani kalorit, päivittäisen energiankulutukseni ja antaa palautetta ruuan laadusta (rasvan, proteiinien ja hiilareiden suhteesta). Sieltä näen myös, montako grammaa olen saanut proteiinia ja jos näyttää päivän mittaan vähältä, tiedän tankata jotain proteiinipitoista, koska protsku pitää niin hyvin nälän ja mieliteot kurissa.
Ko. palvelun käyttäminen on tehnyt mulle laihduttamisesta mielenkiintoista ja tavallaan pelillistä: joka päivä yritän pitää kalorit sopivissa rajoissa ja kuitenkin niin, että kaikkia ravintoaineita tulee sopivasti. Tyydytyksen tunne tulee, kun ohjelma antaa positiivisen palautteen päivän syömisestä, vaikka laihtumista ei aina tapahtuisi. En sitten halua edes syödä karkkia, kun tiedän, että silloin en saa sitä hyvää "kaikki oikein" -tunnetta. Näitä palveluita ja sovelluksia on erilaisia, myös ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle auttaa vain se, etten osta kotiin mitään, mitä en voi syödä. Olen myös liittynyt painonpudotuspalveluun, joka laskee ruokani kalorit, päivittäisen energiankulutukseni ja antaa palautetta ruuan laadusta (rasvan, proteiinien ja hiilareiden suhteesta). Sieltä näen myös, montako grammaa olen saanut proteiinia ja jos näyttää päivän mittaan vähältä, tiedän tankata jotain proteiinipitoista, koska protsku pitää niin hyvin nälän ja mieliteot kurissa.
Ko. palvelun käyttäminen on tehnyt mulle laihduttamisesta mielenkiintoista ja tavallaan pelillistä: joka päivä yritän pitää kalorit sopivissa rajoissa ja kuitenkin niin, että kaikkia ravintoaineita tulee sopivasti. Tyydytyksen tunne tulee, kun ohjelma antaa positiivisen palautteen päivän syömisestä, vaikka laihtumista ei aina tapahtuisi. En sitten halua edes syödä karkkia, kun tiedän, että silloin en saa sitä hyvää "kaikki oikein" -tunnetta. Näitä palveluita ja sovelluksia on erilaisia, myös ilmaisia.
Eikä tarvitse itse ajatella :D Mites kun laihdutus loppuu?
Olen tehnyt parin viikon ajan jo eräänlaista testiä.
Jätin kaikki herkut melkein pois
- alkoholi (voin toki juoda viikossa yhden saunakaljan, mutta siihen se jää)
- karkit (jos joku tarjoaa, niin kohteliaisuudesta voin ottaa yhden tai kaksi)
- keksit, kahvipullat (paitsi kyläillessä)
Töissä aloin katsomaan, millaisen lounaan/päivällisen/iltapalan kasaan lautaselle. Sama kotona.
Mitään muuta en elintavoissani muuttanut (en harrasta edes liikuntaa).
Yhden viikon (7 päivää) jälkeen tulos: -1,2 kg (tänään tein punnituksen, monsuunimenkat eli jäätävä turvotus päällä vielä muutaman päivän).
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt parin viikon ajan jo eräänlaista testiä.
Jätin kaikki herkut melkein pois
- alkoholi (voin toki juoda viikossa yhden saunakaljan, mutta siihen se jää)
- karkit (jos joku tarjoaa, niin kohteliaisuudesta voin ottaa yhden tai kaksi)
- keksit, kahvipullat (paitsi kyläillessä)
Töissä aloin katsomaan, millaisen lounaan/päivällisen/iltapalan kasaan lautaselle. Sama kotona.
Mitään muuta en elintavoissani muuttanut (en harrasta edes liikuntaa).
Yhden viikon (7 päivää) jälkeen tulos: -1,2 kg (tänään tein punnituksen, monsuunimenkat eli jäätävä turvotus päällä vielä muutaman päivän).
Minäkin katson, mitä syön. En syö silmät kiinni.
Mun mielestä täällä on tullut tosi hyviä kommentteja!
Monet ylipainoiset syö ihan liian vähän päivän aikana ja ahmivat sitten nälkäänsä karkkeja ja ties mitä rasvasia pitsoja ja hampurilaisia.
Onkos täällä jollain hiekkaa pimpissä?
Et mee kauppaan, joku muu hoitaa sulle listan mukaan. Heikon hetken varalle kaappiin jotai sallittua herkkua.
suosittelen laskemaan kaloreita. Sitten kun huomaa kuinka paljon kaloreita sipsissä ja pizzoissa on haluaa käyttää sen järkevämmin :) näin ainakin itse pääsin eroon herkuista! ja syö kunnon ruokaa, niin ei tuu nälkä. nälkäisenä tekee mieli mässyä
Mä väitän että suurimmalla osalla lihavista se ruokailurytmi on sellainen että aamulla ja aamupäivällä syödään vähemmän ja sitten illalla mätetään kunnolla jättiannoksia ja rasvaisia ruokia.
Ei syödä välipaloja (paitsi jotain sokerisia/rasvaisia joka saa verensokerin heittelemään ja iltapala ei ole kunnollinen.
Tuollainen ihminen laihtuu kun alkaa syödä 5krt päivässä terveellistä ruokaa ja varmistaa ettei ruokailuvälit veny liian pitkiksi, eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Tämä mahdollistaa sen että nuo päivän oikeat ruuat, lounas ja päivällinen, voivat olla aidosti kevyempiä. Ilman että tulee huono olo ja heikotus.
Aamupalalla pitää olla tarpeeksi proteiinia, jotta jaksaa ja tämä auttaa iltasyöpöttelyn poistamisessa. Välipala meinaa unohtua, mutta sen huomaa heti päivällisellä jos ei ole muistanut syödä. Silloin tulee heti tarve mättää se lautanen kukkuralleen kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Mä väitän että suurimmalla osalla lihavista se ruokailurytmi on sellainen että aamulla ja aamupäivällä syödään vähemmän ja sitten illalla mätetään kunnolla jättiannoksia ja rasvaisia ruokia.
Ei syödä välipaloja (paitsi jotain sokerisia/rasvaisia joka saa verensokerin heittelemään ja iltapala ei ole kunnollinen.
Tuollainen ihminen laihtuu kun alkaa syödä 5krt päivässä terveellistä ruokaa ja varmistaa ettei ruokailuvälit veny liian pitkiksi, eli aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Tämä mahdollistaa sen että nuo päivän oikeat ruuat, lounas ja päivällinen, voivat olla aidosti kevyempiä. Ilman että tulee huono olo ja heikotus.
Aamupalalla pitää olla tarpeeksi proteiinia, jotta jaksaa ja tämä auttaa iltasyöpöttelyn poistamisessa. Välipala meinaa unohtua, mutta sen huomaa heti päivällisellä jos ei ole muistanut syödä. Silloin tulee heti tarve mättää se lautanen kukkuralleen kaikkea.
:D:D:D:D:D
Sellainen hoikka ihminen, jonka elimistö on tottunut siihen että syö tosi niukasti päivän aikana, ei voi ymmärtää että ylipainoisella ihmisellä se ei vaan toimi.
Hirveässä nälässä itsensä pitäminen ei loppupeleissä ole kovin järkevää, eikä sitä yleensä jaksakaan aikaansa pidempään. Tai jossain vaiheessa varmasti alkaa retkahduksia tulemaan ja koko laihdutus tyssää sitten siihen.
Paljon ap sulla ylipainoa? Kaunistelematta.
Mulla olis kyllä kiljuva nälkä jatkuvasti jos söisin vaan KAKSI kertaa päivässä!
Tai sitten ahmisin kuin sika noilla kerroilla tai /ja aineenvaihdunta olis ihan jumissa.