Gynekologinen tutkimus nukutettuna. Onnistuukohan missään?
Voisikohan gynekologisen tutkimuksen tehdä sedaatiossa, nukutettuna?
Mulla on (monien syiden vuoksi, traumoja, paniikkihäiriö jne) gynekologisen tutkimuksen kammo enkä pysty pelkoni vuoksi käymään säännöllisissä tutkimuksissa. Voisiko tutkimuksen tehdä nukutuksessa, jolloin en tuntisi tai tietäisi mitään?
Hullultahan tämä varmaan jostakin "terveestä" kuulostaa, mutta tehdäänhän hammashoitojakin nykyään nukutettuna! Miksei myös gynekologisia tutkimuksia?
Kommentit (57)
ei tuo ap pärjää missään jos gynekologillekin mentäessä pitäis nukuttaa.. AHHAHAHAHAA
Täällä kohtalotoveri! Seksuaaliterapeutilla olen käynyt melkein vuoden, mutta samat lukot on edelleen. Papan otto ei vain onnistu, koska olen niin paniikissa. Rauhoittavaa olen ottanut etukäteen muttei auttanut. Suuri suru mulla on tästä asiasta myös, koska toiveena olis saada lapsia mut miten mahtaa onnistua.. :( Niin ja mulla on vakituinen kumppani jonka kanssa seksi onnistuu jotenkin, mutta olen yhdynnässäkin lihakset jäykkänä ja se sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kohtalotoveri! Seksuaaliterapeutilla olen käynyt melkein vuoden, mutta samat lukot on edelleen. Papan otto ei vain onnistu, koska olen niin paniikissa. Rauhoittavaa olen ottanut etukäteen muttei auttanut. Suuri suru mulla on tästä asiasta myös, koska toiveena olis saada lapsia mut miten mahtaa onnistua.. :( Niin ja mulla on vakituinen kumppani jonka kanssa seksi onnistuu jotenkin, mutta olen yhdynnässäkin lihakset jäykkänä ja se sattuu.
Monesti traumat nousevat pintaan raskauden aikana ja varsinkin kun synnytys lähestyy.
Oletko harkinnut adoptiota? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukutus yksityisellä maksaa monta sataa euroa, voi olla tuhatkin, riippuen nukutuksen pituudesta. Olisitko oikeasti valmis maksamaan gynekäynnistä näin paljon? Gyne voi tutkia ultralla myös peräaukon kautta, jos se tuntuu mukavammalta?
AP täällä. Kuten sanottua, raha ei olisi mullekaan mikään este. Maksaa mitä maksaa, olisin kyllä valmis maksamaan, vaikka useita tonnejakin. Pääasia että saisin tutkimukset tehtyä, vihdoinkin. En tiedä olisiko tutkimus peräaukonkaa kautta sen mukavampi, epäilen.
Minähän siis olen niitä harvoja omituisia, joilta ei ole IKINÄ otettu papakoetta koska en ole pystynyt siihen. Pari kertaa on yritetty, turhaan. Onneksi mitään alapääongelmia ei ole vielä koskaan ollut, siis näitä henkisiä ja kipupelkooni liittyviä lukuunottamatta, että olisi tarvinnut. Tai mistäs minä tiedän vaikka olisi ollutkin, niitä ei vaan ole huomattu kun kukaan ei ole tutkinut, koskaan.
Olen valmis ottamaan nukutuksen riskin, olen valmis rahallisesti maksamaan lähes mitä vain, haluaisin vihdoinkin itselleni gynekologisen tutkimuksen ja mielenrauhan. Pelkään terveyteni puolesta, tulee mieleen nykyisin vähän väliä. Perinteisellä tavalla se tutkimus ei vaan tässä elämässä tule itselläni onnistumaan.
Eikö vahva rauhoittava lääkitys olisi yhtä hyvä?
Ei minusta pelkästään gynekologisen tutkimuksen takia mitään järkeä nukuttaa, ellei mitään oireitakaan ole. Itse en käy moisisssa tutkimuksissa koskaan, vaikken niitä mitenkään pelkääkään - en vaan nyt yleensä käy lääkärissä muuta kuin jos on jokin vaiva.
Mutta tarvittaessa ehkä voisit ap pystyä menemään sinne kunnon rauhoittavan bentsoannoksen tukemana? Ne vie pois ahdistuksen ja pelon.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärikeskus Aava tarjoaa mahdollisuutta nukutukseen tutkimuksen ajaksi Helsingissä :)
Kiitos tästä helpottavasti tiedosta! Täytyykin ottaa Lääkärikeskus Aavaan yhteyttä. Mun nukutus tosiaan olisi "tutkimuksen ajaksi" ja jos jotakin fiksattavaa, korjattavaa, rakenteellista vikaa, löytyisi, se kannattaa nukutuksen hyödyntämiseksi tehdä mahdollisuuksien mukaan heti.
Vierailija kirjoitti:
Rutiinitutkimukset on muutenkin turhia, tutkimuksiin vain jos oireita (ja papa 5v välein).
Minulta otettiin papa eka kerran 39-vuotiaana, kun laitatin hormonikierukan. Sen laitto oli inhottava juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä kohtalotoveri. AP kiittää.
Kannustavaa ja jossain määrin lohduttavaa, etten ole ainoa. Sitä paniikkia, ahdistusta ja koko vartalon lihaskramppia ei voi ikinä kukaan sellainen ymmärtää, jolla ei samaa ongelmaa ole.
Kuten tässäkin ketjussa, se asennoituminen tuntuu olevan tyyliin "ei se pärjää missään jos ei edes gynekologillekaan uskalla mennä". Ja enhän minä tästä oikeassa elämässä kenellekään kerro: miestäni lukuunottamatta kukaan ei tiedä, etten ole koskaan gynekologilla tai papassa käynyt. Hullunahan mua pidettäis jos kehtaisin avoimesti asioista kertoa. Mutta tämä on mun elämä, tällainen olen. Yritän etsiä ratkaisua ongelmiini. Terapiat ei ole minuakaan auttaneet, enkä rehellisesti sanottuna usko sellaista rauhoittavaa tai rauhoittava-annosta olevankaan, että rentoutuisin enkä tuntisi mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta. Mutta Aavaan voisin ajan varata ja yrittää päästä asiassa eteenpäin.
Voi herran Jumala!
Nukutus on melko iso riski noin mitättömän toimenpiteen takia.
Voidaan tehdä, mutta usein haluavat kokeilla edes ultraamista kun olet tajuissasi. Mut nukutettiin kun olin 20, tehtiin perustutkimus ja laitettiin kierukka. Oltaisiin siis nukutettu pelkkään tutkimukseenkin. Toinenkin kierukka laitettiin nukituksessa, kohtu on normaalissa asennossa ja niin edelleen. Minulla on myös traumatausta.
Toimenpide tehtiin TYKSissä. Nukutus katsottiin pienemmäksi riskiksi kuin tutkimattomuus, kun oli kyse oudoista kuukautisista. -52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rutiinitutkimukset on muutenkin turhia, tutkimuksiin vain jos oireita (ja papa 5v välein).
Minulta otettiin papa eka kerran 39-vuotiaana, kun laitatin hormonikierukan. Sen laitto oli inhottava juttu.
Löytyikö papasta mitään epäilyttävää tai poikkeuksellista kun oli kuitenkin vasta ensimmäinen kerta ja nykyään tuntuu jokaisesta otoksesta löytyvän ihan nuorilla tytöilläkin jotakin?
Miten suhun lääkärissä suhtauduttiin kun kerroit että oli eka papakerta? Vai kerroitko ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Terapiat ei ole minuakaan auttaneet, enkä rehellisesti sanottuna usko sellaista rauhoittavaa tai rauhoittava-annosta olevankaan, että rentoutuisin enkä tuntisi mitään kipua tai epämiellyttävää tunnetta. Mutta Aavaan voisin ajan varata ja yrittää päästä asiassa eteenpäin.
Kannattaa kokeilla sitä lääkitystä. Suoneen kun laitetaan rauhoittavat, niin kyllä rauhoitut ihan sekunneissa, halusit tai et. Nukutus on aina iso riski, joten kaikki muut keinot on kokeilemisen arvoisia.
Ei millään pahalla, mutta nukutuksen hankkiminen pelkän perustutkimuksen takia on todella tyhmää! Harva ymmärtää nukutuksen riskejä oikeasti. Ymmärrän kyllä nukutuksenkin, mikäli oikeasti on joku vaiva, joka on pakko hoitaa, mutta muuten ei missään nimessä. Tehokkaat rauhoittavat ovat kyllä niin vahvoja, että luulisi niillä selviävän... Ja sinne terapiaan takaisin! Et sinä nyt ainakaan koko loppuelämäsi PAPA-kokeita voi nukutettuna hoidattaa. Kyllä ne ihmiset ovat helvetin ahdistuneita myös mennessään aivokasvaimen poistoleikkaukseen, mutta sitäkin pelkoa pystytään tehokkaasti rauhoittavilla ennen leikkausta hoitamaan.
Tottakai saa. Ei gynen tukimus ole sen kummempi kuin muutkaan tutkimukset, joita tehdään nukutuksessa.
Itselleni on luvattu esim kierukka laittaa nukutuksessa kipusairauden takia ja ihan julkisella puolella.
Miten uskaltaisit antaa tehdä tuollaisen tutkimuksen nukutuksessa?! Ties mitä se lääkäri tekee sillä välin kun olet tainnoksissa... Pyydä rauhoittava lääkitys. Gynekologejakin on erilaisia, kerrot että jännität. Jos lääkäri tekee tutkimuksen hyvin, sen ei pitäisi sattua. Sinun pitää tietenkin rentoutua, ja se rauhoittava lääkitys auttaisi siihen.
Monet gynekologiset syövät ja sen esiasteet ovat pitkälle oireettomia. Ei kaikilla vuoda verta tai tunnu möykkyjä emättimessä.
Aika outoa että vielä tällä vuosikymmenellä joku viitsii vähätellä rutiinitutkimusten tärkeyttä.
Muutokset ja syövät voivat jäädä havaitsematta ajoissa jos menee lääkäriin vasta kun on oireita.
Vaikutat yksinkertaiselta.