Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kamalimmat työssäoppimisenne?

Vierailija
23.02.2016 |

Haluan että jaatte tarinoita ei-niin-mielekkäistä työssäoppimisjaksoista..

Mulla on tällä hetkellä menossa harkka vuodeosastolla ja ohjaaja on ihan järkky. Teen ihan kaiken hänen mielestään väärin. Kaiken. Onneksi enää 4 viikkoa jäljellä.

Missä olitte, kuinka kauan, mikä mätti?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihviravintola Lahden kauppakeskus Triossa. Siivosin melkein koko saatanan päivän miesten paskaista pukuhuonetta. Myös keittiö oli erittäin likainen. Ruoan valmistusta sain nähdä sen verran että kuorin sipuleita ja katselin vierestä kun lisukkeita lämmiteltiin mikrossa(!?).

Jostain syystä hain vain tavarani toisena päivänä.

Vierailija
2/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppa. Opiskelin vaatetusalaa ja oli tarkoitus, että olen vaate-, jalkine- ja kodintekstiiliosastoilla. Pomo ei muistanut kertoa kenellekään tulostani, joten olin varmaan kiva maanantaiaamun ylläri. Varmaan puolet jaksosta meni muilla kuin niillä osastoilla missä piti olla. Voin sanoa että vitutti hyllyttää jotain vessapaperia ja hammarharjoja, kun koko homma ei liittynyt pätkääkään omaan alaan. Jos olisin ollut nuorena rohkeampi, olisin varmasti lopettanut kesken ja etsinyt jonkun hyödyllisemmän paikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä kahvila-leipomossa sain ensitöiksi koputella jauhomadot taikinakoneesta ennenkuin aloin tekemään siinä pullataikinaa. Työntekijät sanoivat mulle että "Ei niitä tarvi pois ottaa ei mekään näitä taikinapatoja pestä, vie liikaa aikaa. " Kaikenlisäksi teollisuusastianpesukoneen vettä ei vaihdettu 6vkon harjoitteluni aikaan koskaan, sillä ekana päivänä kun menin sen vaihtamaan(oli ihan täynnä ruoantähteitä ja vesi oli vihreää ) sain valitukset. Lista vois jatkua vaan mutta tuossa myt pari esimerkkiä

Vierailija
4/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräässä kahvila-leipomossa sain ensitöiksi koputella jauhomadot taikinakoneesta ennenkuin aloin tekemään siinä pullataikinaa. Työntekijät sanoivat mulle että "Ei niitä tarvi pois ottaa ei mekään näitä taikinapatoja pestä, vie liikaa aikaa. " Kaikenlisäksi teollisuusastianpesukoneen vettä ei vaihdettu 6vkon harjoitteluni aikaan koskaan, sillä ekana päivänä kun menin sen vaihtamaan(oli ihan täynnä ruoantähteitä ja vesi oli vihreää ) sain valitukset. Lista vois jatkua vaan mutta tuossa myt pari esimerkkiä

Hyi helv kai ilmotit jonnekkin?

Työharjoittelusta sen verran että vaikka olisi kiva paikka, on se silti raskasta. Koko ajan tarkkailun ja arvostelun alla, täytyy yrittää olla täyspainoinen työntekijä heti ensimmäisestä päivästä alkaen ettei olisi painolastina.

Vierailija
5/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap koska valmistut? Mun näytönvastaanottaja oli ihan hullu.. en viitti kertoo tarkemmin ettei tunnisteta

Vierailija
6/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisen alan yritys. Kyykytys alkoi ensimmäisenä harjoittelupäivänä kera tavaroiden viskoilun. Otin yhteyttä kouluuni, ja pyysin toista harjoittelupaikkaa. Ilmoitin tälle harjoittelupaikan pomolle, että jos minusta ei täällä todellakaan ole mitään hyötyä, parempi että menen toisaalle. Olin totaalisen pettynyt (aiemmin hyviä kokemuksia työharjoitteluista), mutta nyt osaan pitää puoleni paremmin. Onneksi uusi harjoittelupaikka oli loistava!

Vierailija
7/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi helv kai ilmotit jonnekkin?

Työharjoittelusta sen verran että vaikka olisi kiva paikka, on se silti raskasta. Koko ajan tarkkailun ja arvostelun alla, täytyy yrittää olla täyspainoinen työntekijä heti ensimmäisestä päivästä alkaen ettei olisi painolastina.

Ilmoitin toki ja opettajan kautta asia meni sitten eteenpäin. 16-v olin niin en ihan suoraan uskaltanu sanoa että en halua olla täällä paskaläävässä osasyynä sen takia että kaikissa muissa leipomoissa oli sillä hetkellä muita enkä voinu vaihtaa eli kurssi olis saattanu jäädä kesken

Vierailija
8/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tällä hetkellä menossa harkka vuodeosastolla ja ohjaaja on ihan järkky. Teen ihan kaiken hänen mielestään väärin. Kaiken. Onneksi enää 4 viikkoa jäljellä.

Antaisitko hieman esimerkkejä? Vuodeosastolla olisi nimittäin ihan kiva, jos asiat tehtäisiin oikein, joten ymmärrän marmatuksen jollet niin tee.

Vierailija
9/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kokemus löytyy juurikin vuodeosastolta. Vanha, ilkeä muori oli näennäisesti ohjaajani. Neljän viikon aikana teimme 2 tai 3 työvuoroa yhdessä ja hän vain moitti. Sellainen ihminen sitten arvioi ja antaa palautteen!

Onneksi terveydenhuolto-oppilaitoksen opettaja ymmärsi tilanteen eli sympatiat sain. Näin jälkeenpäin miettien tietysti olisi pitänyt saada asiallinen harjoittelu ja oikeudenmukainen arviointi. Ja paskamyrskypalaute sille hoitsulle (anteeksi, kyllä olen katkera).

Vierailija
10/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin firmaan jossa suunitellaan ja valmistetaan pakkauksia. Ajattelin, että pääsisin tekemään muutakin kuin tuotantoa. No pudotus oli kova. Yksin 8h päivässä koneella painamassa kahta nappulaa. Ei työnkiertoa, ei mitään. Vaihdoin ennen kuin ensimmäinen kuukausi oli täynnä, kaksi olisi pitäny lusia.

Vierailija
11/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinne! Muista että ohjaaja ohjaa ja näytön vastaanottava arvioi. Ota jäkätys ja potilaiden edessä elvistely stoalaisella tyyneydellä vastaan. Kyse ei todennäköisesti ole sinun osaamisestasi vaan ohjaajan ammattitaidon puutteesta.  

Vierailija
12/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pienessä kuljetusalan yrityksessä, ja ohjaajani toimi minua vajaa kymmenisen vuotta vanhempi stereotyyppinen rekkakuski. Ylipainoa 60 kiloa, poltti päivässä noin 30 savuketta hytissä, rekkamiehen kaunis hymy vilkkui aina kun hän nousi hyttiin... ja oli aivan jumalattoman tyhmä ja ilkeä. Ei suostunut opettelemaan nimeäni vaan tytötteli asiakkaiden kuullen, muisti joka kerta mainita miten tämä touhu ei muuten oikeasti sovi pikkutytöille jnejne. 

Jaksoin muutaman päivän katsella tätä ja lopulta varsin epäaikuismaisesti aloin puhutella häntä haisevana läskinä, kerran minulla ei ollut etunimeä vaan olin vain tytteli. Elämäni pisimmät neljä viikkoa, arvosanat olivat huonot ja kuulemma minulla oli julmettu asennevamma.

Vierailija
13/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala kokemus löytyy juurikin vuodeosastolta. Vanha, ilkeä muori oli näennäisesti ohjaajani. Neljän viikon aikana teimme 2 tai 3 työvuoroa yhdessä ja hän vain moitti. Sellainen ihminen sitten arvioi ja antaa palautteen!

Onneksi terveydenhuolto-oppilaitoksen opettaja ymmärsi tilanteen eli sympatiat sain. Näin jälkeenpäin miettien tietysti olisi pitänyt saada asiallinen harjoittelu ja oikeudenmukainen arviointi. Ja paskamyrskypalaute sille hoitsulle (anteeksi, kyllä olen katkera).

Työssäoppijan kuuluu seurata ohjaajan työaikoja. Oliko hän siis 4 viikon aikana vain 2 tai 3 kertaa töissä? Jos oli, niin miksei sinulle laitettu toista ohjaajaa?

Vierailija
14/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sinne! Muista että ohjaaja ohjaa ja näytön vastaanottava arvioi. Ota jäkätys ja potilaiden edessä elvistely stoalaisella tyyneydellä vastaan. Kyse ei todennäköisesti ole sinun osaamisestasi vaan ohjaajan ammattitaidon puutteesta.  

Nuorisopuolella ainakin ohjaaja ja näytön vastaanottaja ovat yksi ja sama henkilö.

Vierailija
15/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelu vanhusten ryhmäkodista. Psykogeriatrinen. Hullun touhua. Ohjaaja täysi pässi, sekoilija, hermostunut. Ei osannut kohdata asukkaita ollenkaan ammatillisesti. Osaston vastaava oli ylimielinen ja töykeä. Olin aikuisopiskelija, koin itseni heille uhaksi, koska uskalsin kyseenalaistaa asioita. Vaihdoin harjoittelupaikkaa. Kaikenlaisia paikkoja sitä onkaan, sääli nuoria opiskelijoita, jotka eivät uskalla nousta puolustamaan oikeuksiaan saada kunnon opetusta sekä kohtelua.

Vierailija
16/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin kauppaopistossa ja menin työssäoppimaan läheiseen K-Supermarkettiin(ei varsinaisesti ykkösvalinta,mutta paikan hakeminen jäi viime tippaan).Siellä oli monia harjoittelijoita,mutta minä ja toinen tunnollinen teimme lähes kaikki työt sillä välin kun loput porukasta pitivät viiden minuutin välein luvattomia tupakkataukoja.Seitsemän tunnin työpäivän aikana oli vain yksi 10 minuutin tauko,siinä ajassa piti hankkia,lämmittää ja syödä ruoka.Työ oli pelkkää hyllytystä,eli oikeastaan en oppinut mitään.Henkilökunta oli vittumaista,varsinkin kauppiaan äiti käyttäytyi kuin Euroopan omistaja vaikka oli vain jokin vessapaperivastaava.Elämäni kurjimmat viisi viikkoa.Onneksi älysin seuraavana vuonna olla ajoissa liikkeellä ja pääsin mieluisaan työssäoppimispaikkaan.

Vierailija
17/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni harjoittelu alkamassa jajännittäähän se. Opiskelen luovaa alaa ja olen ollut erityisen tarkka harkkapaikkaa hakiessa. Meidän tulee hakea paikka itse, varmasti alakohtaista miten haetaan. Eräs yritys kuulosti kivalta ja laitoin spostia. Paluupostissa kyseltiin että mitä vvoisin heille tarjota ja ideoita mitä heille tekisin. Heitinpä sitten itse spostini loppuun vastakysymyksen ja kysyin mitä he voisivat tarjota minulle. Yllättäen en saanutkaan enää vastausta heiltä.

Eli kyseessä riistofirma, kannattaa kuunnella omiavtuntemyksia ja fiiliksiä, ne on yllättävän usein oikeassa.

P.s sain harkkapaikan, ja uskon että tulee olemaan loistava☺

Vierailija
18/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräällä robotti tilalla Nivalassa jaksoin peräti noin kuukauden. Ihmeellistä piilovittuilua sain kuulla vähän väliä. 

Esim. kerran unohdin ottaa näyteputkilon mukaan, kun mentiin sen naisen kanssa ottamaan lehmältä maitonäytettä. Tämä akka sano siihen vihasesti "Mulla on kyllä tapana aina ottaa kaikki tarvittava mukaan!" ja lähti äkäsenä hakemaan sitä putkiloa.

Aamulla kiertelin lehmien kiimoja ja viimeisenä kiersin tiineenä olevat elukat. Tulin takaisin toimistoon ja se nainen kiersi vähän mua myöhemmin ne. Sanoi sitten mulle, että huomasinko, kun tuo yks lehmä kohta poikii? Vastasin että en huomannu mitään. No siitähän se akka näytti hermostuvan ja sanoi "Ei täällä voi silmät ummessa vaan kävellä lehmien läpi kattomatta mitään! Tuntuu että sää vaan kävelet lehmien läpi kattomatta mitään!". Ja kauhea paasaus siitä, kuinka se lehmä kohta poikii ja käski mun mennä kattomaan sitä lehmää ja verrata niihin muihin. 

Ei mulla ole kokemusta, eikä silmä harjaantunu tuollasiin asioihin kun vasta alkaja olin koko hommissa. Helvetistäkö voin nähdä, että joku elukka kohta poikii, kun omaan silmään näytti peräpää ihan tavalliselta. 

Kaikenlaista muunlaistakin pientä vittuilua oli jatkuvasti, enkä sitten enään jaksanukkaan vaan lopetin hommat siihen. EI MUUTES KADUTA.

Tuli tunne, etten osaa yhtään mitään ja jos teen jotain, teen saatana aina väärin tai huonosti.

Vierailija
19/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaoin pidemmän harjoittelujakson kahtia, ja olin kahdessa eri paikassa. Ehkä kuitenkin onneksi, sillä en olisi kummassakaan kestänyt olla koko jaksoa.

Ensimmäisen paikan ohjaaja arvosteli osaamistani asiakkaiden kuullen, huokailua ja mollaamista jatkui koko harjoittelun ajan. Mitä tahansa tein, tein väärin. Jos kysyin neuvoa, huokailtiin kun en osaa mitään.

Olin nuori ja kiltti, enää en katselisi ko. touhua, tuolloin vain yritin suorittaa vaaditut harjoittelut.

Seuraava paikka oli myös mielenkiintoinen, omistaja/ohjaaja oli alkoholisti ja jätti minut päivittäin oman onneni nojaan kun alko vei. Pyöritin itsekseni sitten liikettä ja tein harjoitustöitä samalla, välillä tuli puhelimella ohjeita kapakasta mitä tehdä.

Myöhemmin olen ollut erittäin hyvissä ja ammattitaitoisissa harjoittelupaikoissa, ja olen myös itse yrittänyt olla hyvä ohjaaja harjoittelijoille.

Vierailija
20/26 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni harjoittelu alkamassa jajännittäähän se. Opiskelen luovaa alaa ja olen ollut erityisen tarkka harkkapaikkaa hakiessa. Meidän tulee hakea paikka itse, varmasti alakohtaista miten haetaan. Eräs yritys kuulosti kivalta ja laitoin spostia. Paluupostissa kyseltiin että mitä vvoisin heille tarjota ja ideoita mitä heille tekisin. Heitinpä sitten itse spostini loppuun vastakysymyksen ja kysyin mitä he voisivat tarjota minulle. Yllättäen en saanutkaan enää vastausta heiltä.

Eli kyseessä riistofirma, kannattaa kuunnella omiavtuntemyksia ja fiiliksiä, ne on yllättävän usein oikeassa.

P.s sain harkkapaikan, ja uskon että tulee olemaan loistava☺

Miksi alapeukkuja? Uskotteko että työharjoittelija on ilmainen orja?