Lähihoitaja yliopistoon opiskelemaan äidinkieltä, miltä kuulostaa?
Tällainen haave on minulla noussut yhtäkkiä pintaan. Äidinkieli oli peruskoulussa aina yksi lemppariaineitani mm. ruotsin ohella, ja menestyinkin kummassakin hyvin. Muissa aineissa en oikein menestynyt, enkä oikein jaksanut yrittääkään, silloin vielä kun valitettavasti kiinnosti enemmän viina ja pojat.
Hain sitten yläasteen jälkeen vaatimattomasti opiskelemaan lähihoitajaksi, olinhan aina halunnut lastenhoitajaksi. Haaveena tuolloin oli jatkaa sitten myöhemmin lastentarhanopettajaksi.
No, nyt olen pienen lapsen äiti ja tullut siihen tulokseen, etten ehkä enää halua palata päiväkotiin hoitamaan muiden lapsia ja työpäivän jälkeen tulla kotiin hoitamaan omia lapsiani.
Äidinkielen opinnot ei ole koskaan aiemmin käynyt minulla mielessäkään, ainakaan kovin tosissaan. Olen aina ajatellut, ettei minusta olisi siihen. Enhän ole käynyt edes lukiota.
Löysin kuitenkin netistä vanhan äidinkielen pääsykokeen, ja aloin pohtia, että jos rakastin äidinkieltä koko peruskoulun ajan niin paljon, että luin innolla aina kokeisiin, ja sain niistä hyviä numeroita, sekä sain hyviä arvosanoja kirjoittamistani aineista, niin miksi minulla ei riittäisi motivaatiota päntätä pääsykokeisiin niin paljon, että pääsisin sisään ihan pelkän pääsykokeen perusteella.
Kuulostaako tämä ihan naurettavalta vai löytyykö täältä joku, joka uskoisi, että minusta voisi olla siihen? :)
Kommentit (166)
Olen äidinkielen opettaja ja aion hakea tänä keväänä opiskelemaan lähihoitajaksi heikon työtilanteen vuoksi! : )
Mutta kyllä opiskelu aina kannattaa, varsinkin jos on intohimoa alaan.
Ei kannata tuijottaa sitä, kuinka paljon missäkin hakijoita/paikkoja. Jos todella haluaa yliopistoon, niin ei muuta kuin hakemaan vaan. Pääsykokeisiin pitää valmistautua todella hyvin. Käyttökielioppi on tärkeä. Sen lisäksi, että pääsykokeessa arvioidaan asiasisällön hallintaa, niin suomen kielen pääsykokeessa vaikuttaa myös kirjoitustaito. On osattava pilkkusäännöt yms. Käsitteet pitää olla hallussa. On myös uskottava itseensä. Kannattaa lukea sillä tavalla, että yhdistää asioita mielessään kokonaisuuksiksi. Kun lukee, kannattaa pohtia, mikä on minkäkin kappaleen tärkein sisältö.
Kannattaa hakea myös kirjallisuuden pääaineopiskelijaksi. Sinne voi päästä helpommin, ja samalla tavalla voi päästä äidinkielen ja kirjallisuuden opettajaksi.
Opettajan opintoihin haetaan useimmissa yliopistoissa vähän myöhemmin. Menestys yliopisto-opinnoissa vaikuttaa siihen, ketkä valitaan opettajakoulutukseen. Lisäksi on haastattelu, jossa selvitetään opiskelijan motivaatiota ja sopivuutta aineenopettajaksi. Haastattelussa voidaan kysyä esimerkiksi, onko kiinnostusta S2-opintoihin ja onko kiinnostunut jatko-opinnoista yliopistossa. Sinun hoitoalan koulutuksesi voi olla opehaastattelussa plussaa. Olet ollut ennenkin ihmisläheisessä työssä. Toivottavasti saavutat tavoitteesi! Onnea!
ootko keksinyt jo lukusuunnitelman? mihin opinto-ohjelmaan aiot hakea?
Ihania tsemppausviestejä tullut vieläkin, kiitos paljon! :)
Lukusuunnitelmani:
Kirjat eivät ole vieläkään saapuneet (huoh...), mutta suunnitelmissani on lukea kirjat ensin läpi, sitten toisen kerran läpi alleviivaten tärkeitä asioita ja sitten vielä kolmannen kerran läpi tehden muistiinpanoja. Lopuksi pänttään vaan muistiinpanoista. Lukukerrat riippuen tietysti siitä, minkä paksuisia kirjoja ovat ja kuinka kauan aikaa saan kulumaan niiden lukemiseen. Olen ajatellut myös äänittäen "opettaa puhelimelleni" asioita. Olen huomannut, että sisäistän asiat paremmin, kun opetan niitä jollekin muulle ja voin sitten kuunnella äänitteitä vaikkapa lenkillä käydessäni. Toivottavasti aika vaan riittää!
Miltä tällainen suunnitelma teistä kuulostaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihania tsemppausviestejä tullut vieläkin, kiitos paljon! :)
Lukusuunnitelmani:
Kirjat eivät ole vieläkään saapuneet (huoh...), mutta suunnitelmissani on lukea kirjat ensin läpi, sitten toisen kerran läpi alleviivaten tärkeitä asioita ja sitten vielä kolmannen kerran läpi tehden muistiinpanoja. Lopuksi pänttään vaan muistiinpanoista. Lukukerrat riippuen tietysti siitä, minkä paksuisia kirjoja ovat ja kuinka kauan aikaa saan kulumaan niiden lukemiseen. Olen ajatellut myös äänittäen "opettaa puhelimelleni" asioita. Olen huomannut, että sisäistän asiat paremmin, kun opetan niitä jollekin muulle ja voin sitten kuunnella äänitteitä vaikkapa lenkillä käydessäni. Toivottavasti aika vaan riittää!
Miltä tällainen suunnitelma teistä kuulostaa?
Ap
Ai niin, esseitä minun täytyy myös harjoitella kirjoittamaan ja pitää huoli siitä, että osaan selittää kaikki vieraat sanat.
Ap
suosittelen kyllä avoimen yliopiston kursseja, saa esseitä harjoitella tarpeekseen jo siellä :) myös hyvät ohjeet löytyy joiltakin yliopistojen sivuilta essseen tekoon....
Vierailija kirjoitti:
suosittelen kyllä avoimen yliopiston kursseja, saa esseitä harjoitella tarpeekseen jo siellä :) myös hyvät ohjeet löytyy joiltakin yliopistojen sivuilta essseen tekoon....
Harkitsin kyllä asiaa ja otin kursseista selvää, mutta valitettavasti en voi osallistua kyseisille kursseille tänä keväänä. Kurssien kesto oli n. 3-4h/kerta, enkä voi olla niin kauaa poissa nuorimmaisen lapseni luota, joka on tällä hetkellä vielä täysimetyksellä. Toivotaan, että pärjään pääsykokeissa siitä huolimatta :)
Ap
Jes, mulle tulee pääsykoekirjoja huomenna, mites ap, saitko jo omasi? pisimpään meni tuon käyttökieliopin saamisessa.
kannataako tätä alaa opiskella kovinkaan?
joko hait yhteishaussa paikkaa?
en ole ap. mutta on kyllä ihan h.....tin moista luettavaa tuo kielitiede ja syntaksit ja morfeemit, possessiivisuffiksit ja muut diftongit sun muut. voiko ne oppia tässä muutamissa viikoissa????
menikö pupu pöksyyn vai? tuu kertomaan utelijaille miten menee :)
tais olla liian vaikeaa luettavaa :DDDDD
laitoitko jo hakemuksen menemään?
Mite hurisoo? son murretta, nääs.
Kannattaa katsoa tiedekunnan sivuilta tilastot hakijamääristä ja hyväksytyistä. Ouluun otetaan suomen kielen pääaineeseen 20 vuosittain. Silloin kun itse hain, hakijoita taisi olla n. 160. Taisin olla 15. paras hakijoista eli pääsin sisään. Saman vuonna hain Turkuun (7. sijalla) ja Joensuuhun (2.)