Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako ajatus laitoksessa asumisesta, vanhuksena tai sairaana?

Vierailija
23.02.2016 |

Kuka tahansa meistä saattaa joutua laitokseen jossain vaiheessa elämäänsä. Silloin tällöin kuulee puhetta vanhusten ja puolustuskyvyttömien sairaiden kokemasta väkivallasta laitoksessa hoitohenkilökunnan toimesta. Pelottaako se teitä itsenne tai läheistenne puolesta? Pitäisikö laitosten huoneisiin asentaa aina valvontakamerat?

Vuosia sitten käytiin Suomessa julkista keskustelua tästä erittäin vaikeasta ja tabulountoisesta asiasta, kun vanhuksen lähiomaisia tuli yksi toisensa jälkeen julkisuuteen kertomaan, että heidän vanhuksensa on ilmaissut kokeneensa väkivaltaa laitoksessa. Yksi mies kertoi iäkkään äitinsä sujauttaneen vierailun aikana hänen takkinsa taskuun lapun, johon oli kirjoittanut, että hän tappaa itsensä, jos joutuu vielä hoitajan väkivallan kohteeksi.

Netissä on julkaistu valvontakameroiden videoita, joissa hoitaja hakkaa ja läpsii puolustuskyvytöntä potilasta. Kun googlaa aiheesta, löytää ihmisten kertomuksia ympäri maailman, joissa he kertovat itse sairaalassa ollessaan joutuneensa väkivallan kohteeksi. Tämä ilmiö ei noudata valtioiden ja kulttuurien rajoja, tietenkään, vaan on yleisinhimillinen.

Minä en ole joutunut fyysisen väkivallan kohteeksi sairaalassa ollessani, mutta eräs hoitaja ei uskonut, että olen sairas (tutkimuksen jälkeen sain diagnoosin) ja kohteli minua niin ala-arvoisesti, että samassa huoneessa ollut vanhus puuttui hoitajan käytökseen.

On selvää, että kaikki hoitajat eivät ole syyllistyneet tällaiseen, mutta minulla ei ole epäilystäkään, että tällainen on yleisempää kuin luullaan.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pelottaa ja vankasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pelota tuollainen, sillä lienee ihan yhtä harvinaista kuin joutua väkivallan kohteeksi kadulla. Enemmän pelottaa se, että ylipäätään joutuu johonkin laitokseen - en halua asua tuntemattomien kanssa, enkä asua jossain himskatin kommuunissa muiden keskellä. Enkä etenkään halua asua paikassa, jossa todennäköisesti ramppaa ties sun ketä, ts. toisten asukkaiden vieraita lapsineen jne. En tykkää enemmistöstä ihmisiä, enkä halua elää niin että on pakko olla muiden kanssa tekemisissä päivittäin, etenkin kun niitä asuinkumppaneita ei pääse mitenkään valitsemaan. 

Hyh, pitää muistaa hypätä ajoissa jorpakkoon etten vaan joudu moiseen...

Vierailija
4/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa. Siksi että hoitohenkilökuntaa on liian vähän, ammattitaitotasoa halutaan vähentää (halvempia työntekijöitä), eri kulttuureista tulevilla hoitajilla ei ole (kuinka voisikaan olla) ymmärrystä meidän kulttuurimme tavoista hoitaa ja (yleensä) kuunnella vanhuksia, ei riittävää kielitaitoa (ei ole riittäviä kielikursseja).

Vielä enemmän pelottaa jäädä vaille tarvitsemaansa hoitopaikkaa - yksin kotiin, jos siellä pärjää vain kotihoidon turvin.

Henkilökuntavajeen (sairauslomat, sijaisten puute, liian vähän virkoja)  takia jo nykyäänkin kotihoito saattaa olla vain sitä, että käydään antamassa lääkkeet ja vaihtamassa vaipat ja sanotaan hei. (ja siinä välissä kirjaudutaan asukkaan kotiin ja pois - osa ajasta käytetään teknisten vempainten käyttöön ja opetteluun).

Olisi pitänyt nuorena hankkia 10 lasta ja hoitaa heidät hyvin, niin ehkä joku heistä välittäisi vanhemmastaan ja jaksaisi hoitaa tai pitää edes tämän puolia.

Vierailija
5/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan pelottaa, mutta koska olen vanhustyössä nyt, niin ymmärrän molempia puolia.

Uskon kaltoinkohtelua esiintyvän jossain, mutta toisaalta myös vanhuksen kokemus voi olla liioiteltu. Minä olen niin helläkätinen kuin vain pystyn, mutta vanhuksilta kuulen olevani "hullu ämmä joka kiduttaa".

Vierailija
6/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Mummoni asuu aivan mahtavassa palvelutalossa. Hänellä on siellä yksiö, jossa on keittokomero, parveke ja kylppäri ja se on hänen kotinsa. Mutta halutessaan hän voi mennä syömään ruokalaan, katsomaan telkkaria tv-huoneeseen tai jumppatunnille muiden mummojen (ja pappojen kanssa). Siellä ne istuvat välillä sherry-lasillisilla porukalla.

On seuraa ja hoitohenkilökunnalt apua saa tarvittaessa. Todellakin näen itseni tällaisessa laitoksessa vanhana.

Vierailija
7/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Hommaan itselleni hyvän palveluasunnon ja/tai kotihoitajan, kun se aika koittaa. Sitä varten on säästöt. Ja muutenkaan miksi pelätä sellaista, mille ei tällä hetkellä mitään mahda? Yrittää ennaltaehkäistä huonot asiat, ja sitten ne menee miten menee.

Vierailija
8/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota, en ole menossa laitokseen

Vierailija
9/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset eivät kuulu laitoksiin. Ennen oli paremmin tämä asia.

Kauhistuttaa ajatella, mitä kaikkea heikot vanhukset, ehkä jonkinasteisesti dementoituneetkin, vievät mukaansa hautaan – vaieten, kun eivät usko, että heidän kertomiaan kokemuksia kukaan uskoo. Vanhusten laiminlyönti ja joissain tapauksissa jopa väkivalta on kuin viimeinen sylkäisy päin naamaa tältä pahalta maailmalta. Jotkut vaikeavammaiset joutuvat kokemaan sellaista koko elämänsä.

Siihen en ota kantaa, kuinka yleistä tai harvinaista tämä on.

Olen alkanut ajatella, että on parempi valmistautua henkisesti siihen, että jotain sellaista joutuu vielä elämänsä ehtoolla kokemaan kuin luottaa siihen, että sitten puututaan mahdollisiin ongelmiin ja reklamoidaan ja vaaditaan oikeuksia :( On parempi, että valaa uskoa omaan arvoon ja henkiseen kestävyyteen kaiken varalta, jos on vaikka vääryyden kokemisen keskellä liian heikko puolustautumaan tai menettänyt uskottavuutensa höperyyden myötä.

Sairaaloiden potilashuoneisiin pitää asentaa valvontakamerat.

Vierailija
10/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiffany (ei kirjautuneena) kirjoitti:

Vanhukset eivät kuulu laitoksiin. Ennen oli paremmin tämä asia.

Kauhistuttaa ajatella, mitä kaikkea heikot vanhukset, ehkä jonkinasteisesti dementoituneetkin, vievät mukaansa hautaan – vaieten, kun eivät usko, että heidän kertomiaan kokemuksia kukaan uskoo. Vanhusten laiminlyönti ja joissain tapauksissa jopa väkivalta on kuin viimeinen sylkäisy päin naamaa tältä pahalta maailmalta. Jotkut vaikeavammaiset joutuvat kokemaan sellaista koko elämänsä.

Siihen en ota kantaa, kuinka yleistä tai harvinaista tämä on.

Olen alkanut ajatella, että on parempi valmistautua henkisesti siihen, että jotain sellaista joutuu vielä elämänsä ehtoolla kokemaan kuin luottaa siihen, että sitten puututaan mahdollisiin ongelmiin ja reklamoidaan ja vaaditaan oikeuksia :( On parempi, että valaa uskoa omaan arvoon ja henkiseen kestävyyteen kaiken varalta, jos on vaikka vääryyden kokemisen keskellä liian heikko puolustautumaan tai menettänyt uskottavuutensa höperyyden myötä.

Sairaaloiden potilashuoneisiin pitää asentaa valvontakamerat.

Unohtui vastata varsinaiseen kysymykseen. Eli pelottaa vähän.

Vierailija
11/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä sitä ennalta tiedä. Sinun vanhuudessasi muut vanhushoidon vaihtoehdot saattavat olla liian kalliit sinun budjetillesi. Tai jos olet laskenut sen varaan, että omaisesi huolehtivat sinusta, he saattavat muuttaa mielensä tai se saattaa olla heille käytännössä liian vaikeaa toteuttaa. Tai saatat vammautua liikenneonnettomuudessa tai sairastua ja joutua elämään pitkiä aikoja laitoksessa. Ei näitä asioita voi valita.

Vierailija
12/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos joudut onnettomuuten, jonka jälkeen olet sänkypotilas ja kyvytön tekemään itsemurhan?

Vierailija
13/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tahansa meistä saattaa joutua laitokseen jossain vaiheessa elämäänsä. Silloin tällöin kuulee puhetta vanhusten ja puolustuskyvyttömien sairaiden kokemasta väkivallasta laitoksessa hoitohenkilökunnan toimesta. Pelottaako se teitä itsenne tai läheistenne puolesta? Pitäisikö laitosten huoneisiin asentaa aina valvontakamerat?

Vuosia sitten käytiin Suomessa julkista keskustelua tästä erittäin vaikeasta ja tabulountoisesta asiasta, kun vanhuksen lähiomaisia tuli yksi toisensa jälkeen julkisuuteen kertomaan, että heidän vanhuksensa on ilmaissut kokeneensa väkivaltaa laitoksessa. Yksi mies kertoi iäkkään äitinsä sujauttaneen vierailun aikana hänen takkinsa taskuun lapun, johon oli kirjoittanut, että hän tappaa itsensä, jos joutuu vielä hoitajan väkivallan kohteeksi.

Netissä on julkaistu valvontakameroiden videoita, joissa hoitaja hakkaa ja läpsii puolustuskyvytöntä potilasta. Kun googlaa aiheesta, löytää ihmisten kertomuksia ympäri maailman, joissa he kertovat itse sairaalassa ollessaan joutuneensa väkivallan kohteeksi. Tämä ilmiö ei noudata valtioiden ja kulttuurien rajoja, tietenkään, vaan on yleisinhimillinen.

Minä en ole joutunut fyysisen väkivallan kohteeksi sairaalassa ollessani, mutta eräs hoitaja ei uskonut, että olen sairas (tutkimuksen jälkeen sain diagnoosin) ja kohteli minua niin ala-arvoisesti, että samassa huoneessa ollut vanhus puuttui hoitajan käytökseen.

On selvää, että kaikki hoitajat eivät ole syyllistyneet tällaiseen, mutta minulla ei ole epäilystäkään, että tällainen on yleisempää kuin luullaan.

Täytyy sanoa että jos ei ole rahaa millä ostaa parempaa palvelua ja tai omaisia huolehtimassa ja valvomassa kohtelua, niin vanhukset saa huonoa  kohtelua laitoksissa. Toivon todella että kun olen itse siinä kunnossa että joudun laitokseen niin minulla on varaa ostaa kunnon kohtelu itselleni.

Vierailija
14/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajana haluaisin sanoa, että valitettavasti usein potilaat kokevat normaalit hoitotoimenpiteen (esim. kääntelemisen sängyssä) väkivaltana. Se tulee muistaa kun puhutaan potilaiden kokemasta väkivallasta. Itse työskentelen omasta mielestäni aika hyvässä palvelutalossa, mutta en koskaan haluaisi sellaiseen itse. En myöskään toivoisi vanhempieni sellaiseen joutuvan. Toivon, että pärjäävät kotona mahdollisimman pitkään ja jos heitä täytyy hoitaa 24h, niin toivottavasti vain lyhyen aikaa, koska aion tehdä sen itse.

Sanoisin, ettei väkivalta ole suuri ongelma vanhustenhoidossa, vaan se, että hoito on parhaimmillaankin huonoa. Ja hallitus aikoo supistaa hoitohenkilökunnan mitoituksesta edelleen.

Vierailija
15/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvontakameroita pidän epäilyttävänä. Mitä sillä haetaan? Ihmisten pitäisi tietää jo valmiiksi, että hoito on surkeaa ja että se ei ole hoitajien syy. Haluammeko me kamerat siis siksi, että voisimme haukkua yksittäisiä hoitajia sen sijaan että haukkuisimme päättäjiä?

Vierailija
16/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos joudut onnettomuuten, jonka jälkeen olet sänkypotilas ja kyvytön tekemään itsemurhan?

Voi olla, että kirjoittaja on kieltänyt hoidon mikäli ennusteena on vuodepotilas tai hänellä on elvytyskielto.

Vierailija
17/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitohenkilökunnan väkivaltaisuus ei todellakaan pelota. Pelottaa nämä ainaiset säästöt ja leikkaukset. Ja yksinäisyys.

Vierailija
18/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota. Mummoni asuu aivan mahtavassa palvelutalossa. Hänellä on siellä yksiö, jossa on keittokomero, parveke ja kylppäri ja se on hänen kotinsa. Mutta halutessaan hän voi mennä syömään ruokalaan, katsomaan telkkaria tv-huoneeseen tai jumppatunnille muiden mummojen (ja pappojen kanssa). Siellä ne istuvat välillä sherry-lasillisilla porukalla.

On seuraa ja hoitohenkilökunnalt apua saa tarvittaessa. Todellakin näen itseni tällaisessa laitoksessa vanhana.

Toivottavasti saat sitten riittävän suurta eläkettä, tai olet muuten onnistunut säästämään sievoisen summan, jolla sitten maksat asumisesi. Jo perusasuminen ylimääräisistä käynneistä ja ruuasta puhumattakaan maksaa nyt jo järkyttävän paljon.

Kaikki pienet yksityiset siirtyvät suurten ketjujen, kotimaisten, mutta enennkaikkea monikansallisten, omistukseen, joten hintojen ja taksojen nousu on edessä. Pian ollaan tilanteessa, jolloin vain oikeasti rikkailla on varaa maksaa palveluasumisesta.

Samoin näille ketjuille siirtyvät huonompikuntoisten vanhusten laitospaikat. Bisneksessä tavoitellaan mahdollisimman suurta voittoa ja sehän tehdään karsimalla hlökunta minimiin, palkkaamalla ulkomaista suomenkielen taitamatonta porukaaa ja tinkimällä kaikesta mahdollisesta.

Tämä kaikki on seurausta kokoomuslaisesta politiikasta, jossa halutaan yksityistää kaikki, eli meidän maksamamme verorahat halutaan tiettyjen tahojen taskuun.

Pelottaa niin perhanasti. Parempi vaihtoehto taitaa olla pilleripurkki, jolla pääsee kurjuudesta.

Vierailija
19/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että kirjoittaja on kieltänyt hoidon mikäli ennusteena on vuodepotilas tai hänellä on elvytyskielto.

Mitä sitten? Olen hoitajana vuodeosastolla, jossa monella ihmisellä on esim. elvytyskielto. Ei niitä tilanteita vaan tule missä pitäisi elvyttää.

Vierailija
20/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä sitä ennalta tiedä. Sinun vanhuudessasi muut vanhushoidon vaihtoehdot saattavat olla liian kalliit sinun budjetillesi. Tai jos olet laskenut sen varaan, että omaisesi huolehtivat sinusta, he saattavat muuttaa mielensä tai se saattaa olla heille käytännössä liian vaikeaa toteuttaa. Tai saatat vammautua liikenneonnettomuudessa tai sairastua ja joutua elämään pitkiä aikoja laitoksessa. Ei näitä asioita voi valita.

Suosittelen kaikille, jotka eivät halua maata letkuissa vailla toivoa paranemisesta, hoitotahdon tekemistä. Sen saa tulostettua mm.THL:n sivuilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän