Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelottaako ajatus laitoksessa asumisesta, vanhuksena tai sairaana?

Vierailija
23.02.2016 |

Kuka tahansa meistä saattaa joutua laitokseen jossain vaiheessa elämäänsä. Silloin tällöin kuulee puhetta vanhusten ja puolustuskyvyttömien sairaiden kokemasta väkivallasta laitoksessa hoitohenkilökunnan toimesta. Pelottaako se teitä itsenne tai läheistenne puolesta? Pitäisikö laitosten huoneisiin asentaa aina valvontakamerat?

Vuosia sitten käytiin Suomessa julkista keskustelua tästä erittäin vaikeasta ja tabulountoisesta asiasta, kun vanhuksen lähiomaisia tuli yksi toisensa jälkeen julkisuuteen kertomaan, että heidän vanhuksensa on ilmaissut kokeneensa väkivaltaa laitoksessa. Yksi mies kertoi iäkkään äitinsä sujauttaneen vierailun aikana hänen takkinsa taskuun lapun, johon oli kirjoittanut, että hän tappaa itsensä, jos joutuu vielä hoitajan väkivallan kohteeksi.

Netissä on julkaistu valvontakameroiden videoita, joissa hoitaja hakkaa ja läpsii puolustuskyvytöntä potilasta. Kun googlaa aiheesta, löytää ihmisten kertomuksia ympäri maailman, joissa he kertovat itse sairaalassa ollessaan joutuneensa väkivallan kohteeksi. Tämä ilmiö ei noudata valtioiden ja kulttuurien rajoja, tietenkään, vaan on yleisinhimillinen.

Minä en ole joutunut fyysisen väkivallan kohteeksi sairaalassa ollessani, mutta eräs hoitaja ei uskonut, että olen sairas (tutkimuksen jälkeen sain diagnoosin) ja kohteli minua niin ala-arvoisesti, että samassa huoneessa ollut vanhus puuttui hoitajan käytökseen.

On selvää, että kaikki hoitajat eivät ole syyllistyneet tällaiseen, mutta minulla ei ole epäilystäkään, että tällainen on yleisempää kuin luullaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
23.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei elvytyskielto ja hoitotahto muuta asioita käytännössä useimmissa tapauksissa. En jaksa nyt ruveta selittämään, miksi näin on. Kannattaa lukea asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan