On ehdotettu, että sairaalalaskun todellinen hinta pitäisi laittaa laskuun. Kannatan. Myös kaikki verot ja maksut jotka maksetaan erikseen..
Olisi hyvä, että ihmiset näkisivät oikeasti paljon maksavat veroja ja maksuja sekä mitä tällä rahalla saa. Näin ei ehkä halutaisi kaikkea, vaan mietittäisiin mihin rahat laitetaan ja ymmärrettäisiin palveluiden hinta yhteiskunnalle.
Tuloverot ja maksut voisi jokainen maksaa itse. Palkka tulisi kokokaisuutena tilille josta jokainen maksaisi itse verot ja maksut. Näin ymmärretääisiin millä ne palvelut kustannetaan.
Joku varmaan pohtii, että mitä jos joku ei maksa niitä veroja? Silloin raha peritään korkojen kera pois tulevissa tuloissa. Sosiaalietuuksia verojen maksun ei tarvitsisi koskea.
Kommentit (9)
Hienoa. Toivottavasti nähtäisiin myös mitä suojatyöpaikkojen byrokratia-kerroin tulisi maksamaan lisää palvelun hinnassa. Vai tarvitaanko sen 3 kpl varsinaisen työn suorittajan lisäksi muhkea päällikkö-organisaatio lämmittämään pyllyään nahkatuoleissaan ?
Tuollaista ehdottanut ei ole varmaan sairastanut syöpää eikä ymmärrä mitä ne hoidot tai lääkkeet maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista ehdottanut ei ole varmaan sairastanut syöpää eikä ymmärrä mitä ne hoidot tai lääkkeet maksaa.
Miten niin ei? Kai jokainen haluaa tietää mitä hoidot oikeasti maksaa? Totuus kuitenkin on, että meillä on rajalliset resurssit joilla hoitoja tehdään. Joten jos jonnekin turhaan laitetaan rahoja, on se pois jostain muusta, kuten terveys palveluista.
Vastakkainasettelu on totta.
Kyllä pitäisi laittaa hinta myös muill kustannuksille. Kuinka paljon maksaa moottoritiellä ajelu, sillan ylitys, jäähallissa harjoittelu, hornetin ylläpiyo, opintovuosi eri oppilaitoksissa, yms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi laittaa hinta myös muill kustannuksille. Kuinka paljon maksaa moottoritiellä ajelu, sillan ylitys, jäähallissa harjoittelu, hornetin ylläpiyo, opintovuosi eri oppilaitoksissa, yms. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Niin pitäisi. Ei ihme että ollaa vararikossa, kun pieni kansa rakentaa holtittomasti Saksan kokoista maata. Ei meillä ole kaikkeen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän noilla kaikilla on hinnat. Eihän tässä siitä ollut kysymys.
Mutta en ymmärrä aloittajan ehdotusta, että tuloverot pitäisi maksaa itse. Kyllähän jokainen ne omasta palkastaan maksaa ja summa näkyy palkkalaskelmasta ja veroehdotuksesta, hyvänen aika sentään. Kyllä jokainen veronmaksaja on tietoinen siitä, kuinka paljon veroja maksaa. Mutta kannatan siis tuota, että sairaalalaskussa näkyisi hoidon koko hinta omavastuuosuuden lisäksi.
Ei ihmiset ymmärrä ennekuin saavat bruttopalkan käteen ja maksavat verot itse.
No minä olin 10v pienyrittäjänä kunnes lama vei firman, joka kuukausi maksoin ennakkoverot, eläkemaksut ym ihan itse. Kyllä ainakin yrittäjät tietävät nämä asiat.