Haluatko miljonääriksi: luokanopettaja ei tiennyt mikä on Britannian vanhin yliopisto vaihtoehdoista Oxford, Yale, Berkeley, Harvard.s
Eikä osannut lausua sitä.
Hän opettaa historiaa ala-astelaisille ja muutenkin.
Eikä tiennyt myöskään sairaanhoidon perustajaa, Florence Nightingalea, eikä osannut lausua nimeä Nightingale
Vedän lapseni pois koulusta.
Kommentit (37)
Olen joskus miettinyt, että jos itse pääsisi kilpailemaan vaikkapa tuohon miljönääriohjelmaan, menisikö sitä ihan lukkoon eikä enää muistaisi mitään? En voi käsittää, että joku ei esim tiedä USA:n ja Englannin tärkeimpien yliopistojen nimiä. Jos edes hesarin joskus lukaisee niin kyllähän tuollaiset itsestäänselvyydet nopeasti tulevat selviksi. Ja Florence Nightingale? Missä ihminen on elänyt jos tuo nimi ei ole ikinä tullut vastaan? Suomalaiset jaksavat aina haukkua ulkomaalaisia, esim. amerikkalaisia ja brittejä, siitä, että nämä eivät muka tiedä suomalaisista mitään, mutta ongelma on näköjään molemminpuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tiennyt myöskään sairaanhoidon perustajaa, Florence Nightingalea, eikä osannut lausua nimeä Nightingale
HYVÄ!!! OIKEIN LAPSET POIS KOULUSTA!!! EI NE SIELLÄ OPI MITÄÄN!!! SEURAAN ESIMERKKIÄ KUNHAN VAAN SAAN LAPSIA....
Luokanopettajat ovat lapsenvahteja, joiden hommana on opettaa perustaitoja 6-12-vuotiaille lapsille. Miksi ihmeessä täällä odotetaan luokanopeilta laajaa tietämystä yhtään mistään muusta kuin siitä a) mitä alle kaksitoistavuotiaiden itsensä tulee tietää ja b) miten lasten käytös- ynnä muut häiriöt havaitaan ja nämä lapset ohjataan ammattilaisten hoiviin?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset jaksavat aina haukkua ulkomaalaisia, esim. amerikkalaisia ja brittejä, siitä, että nämä eivät muka tiedä suomalaisista mitään, mutta ongelma on näköjään molemminpuolinen.
No amerikkalaiset nyt ei tiedä välttämättä minkään ulkomaan asioista mitään .
Minun 12-vuotiaani olisi pärjännyt Haluatko miljönääriksi-ohjelmassa erinomaisesti. Tietää todellakin Harvardit, Yalet ja Oxbridget. Tiesi etruskitkin, eikä ole mikään erityislahjakkuus tai lukutoukka. Olen myös varma, että hänen opettajansa tietävät samaiset asiat.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajat ovat lapsenvahteja, joiden hommana on opettaa perustaitoja 6-12-vuotiaille lapsille. Miksi ihmeessä täällä odotetaan luokanopeilta laajaa tietämystä yhtään mistään muusta kuin siitä a) mitä alle kaksitoistavuotiaiden itsensä tulee tietää ja b) miten lasten käytös- ynnä muut häiriöt havaitaan ja nämä lapset ohjataan ammattilaisten hoiviin?
Niin, ihmiset luultavasti olettavat, että luokanopettaja on edelleen joku kansankynttilä, joka ulkomuistista paasaa vuosilukuja kurissa ja nuhteessa oleville lapsukaisille. Oikeasti pedagogiset taidot ovat paljon tärkeämpiä kuin mikään nippelitieto, ja ylipäänsä se, että osaa hakea sitä tietoa, ei se miten paljon sitä pystyy varastoimaan. Ei enää herran vuonna 2016 työelämässä anneta juurikaan arvoa sille, kuinka paljon knoppitietoa kantaa mukanaan, vaan sille, kuinka tehokkaasti, monikanavaisesti ja luotettavasti osaa sitä tietoa hankkia.
Minusta tässä keskustelussa olisi kiehtovampaa pohtia, mistä nuo asiat oikeastaan tiedetään. Itse sanoisin, että olen kuullut noista jenkkiyliopistoista ja Nightingalesta enimmäkseen elokuvista enkä mistään hesarista tai historiantunneilta. Ja taisipa se parin viikon takainen Ashley Madison -tapauskin tulla minulle tutuksi iltasanomien viihdesivuilta eikä mistään laatujulkaisusta.
Vierailija kirjoitti:
Vanha levy jäänyt soimaan päässä
Ovatko miljonäärikisan kysymykset todella tuota tasoa? Taidan ilmottautua, voitan miltsin! :D
Taas kerran tulee mieleen Suomen "menestys" PISA-vertailussa ...
toi Nightingale oisi ollu niin helppo päätelläkin, Kuka ei tiedä kuka on coco Chanel tai Amelia Earnhart? siis tässä kohtaa aattelin, että no ehkä jotenkin voinu päästä ohi menemään, mutta sit kun tultiin Harvard kysymykseen, niin aattelin ettei voi ola enää pelkästään siitä kyse, vaan jostain muusta.
Yale, Harvard, ja Berkeley amerikan tunnetuimmat ja maailman parhaiten rankatut yliopistot. Oisko ne Briteissä? No jooooooooooooooo....
diipa daaba......
Ei niitä ap ennen kuin näki vastaukset, sohvalta on helppo tietää jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Minun 12-vuotiaani olisi pärjännyt Haluatko miljönääriksi-ohjelmassa erinomaisesti. Tietää todellakin Harvardit, Yalet ja Oxbridget. Tiesi etruskitkin, eikä ole mikään erityislahjakkuus tai lukutoukka. Olen myös varma, että hänen opettajansa tietävät samaiset asiat.
oxford..Oxbridge, mikä se on Härkä silta?
Ap ei taida mikään välkky itsekään olla. Aika monisivuinen keskustelu aiheesta täälläkin jo on. Ihan parin sekunnin selailulla olis selvinnyt...
Olisin arvannut jo siitä että 3 noista on amerikassa. Mitäs pienistä. Eikö jaajokaan tiennyt vai miten sillä piti pokka?
Miten jotakin voi kaivella noin paljon yhden opettajan menestys tietokilpailussa? Monesko aloitus tämä jo on?
Vierailija kirjoitti:
Olisin arvannut jo siitä että 3 noista on amerikassa. Mitäs pienistä. Eikö jaajokaan tiennyt vai miten sillä piti pokka?
Eihän sillä pitänytkään. Tämä kansankynttilä ei siitä huolimatta vaihtanut vastaustaan, vaikka huomasi itsekin Jaajon reaktion ja alkoi epäröimään vastaustaan.
Itsekin ihmettelin, miten ko. henkilö ei tiennyt vastauksia mielestäni helppoihin kysymyksiin. Itse vastasin niihin kaikkiin oikein. Ei tarvitse kuin seurata ajankohtaisia asioita ja katsella ympärilleen uteliaana, kun tuollaiset asiat tarttuu päähän. Onko luokanopettajan tietämys niin kapea-alaista, ettei tarvitse hallita kuin oman alan asiat ja sillä pärjää työssään? On melkoinen haaste opettaa lapsia, jos tiedon taso on tuollaista.
Onko se sinun lapsesi opettaja vai mikä on ongelmasi? Vieraan maan vanhimman yliopiston tietäminen tuskin auttaa lastasi menestymään opinnoissaan millään tavalla ja Nigthtingalen ehtii oppia myöhemmin ihan itse, eikä sekään ole erityisen tärkeä nippelitieto. En muista, että kummastakaan asiasta olisi peruskoulun aikana puhuttu tai luettu oppikirjoista, jostain syystä tiedän silti molemmat asiat.