Haluatko miljonääriksi: luokanopettaja ei tiennyt mikä on Britannian vanhin yliopisto vaihtoehdoista Oxford, Yale, Berkeley, Harvard.s
Eikä osannut lausua sitä.
Hän opettaa historiaa ala-astelaisille ja muutenkin.
Eikä tiennyt myöskään sairaanhoidon perustajaa, Florence Nightingalea, eikä osannut lausua nimeä Nightingale
Vedän lapseni pois koulusta.
Kommentit (37)
Mietin tossa vaan, että täältä ruudun takaa on aika helppo uhota.. että jos itse joutuisin tollaseen "piinapenkkiin" ja kameroiden eteen, niin veikkaan vahvasti että itse en muistaisi edes omaa nimeäni kysyttäessä..
- "tämä on haluatko miljonääriksi? Kysymys kuuluu, oletko pirkko, sirkka, mervi vai ritva?"
-"emmää tiiä, saanks mä kilauttaa kaverille?"
Kyllä sekä Oxfordin (joka oli ainoa brittiläinen opinahjo vaihtoehdoista) ja Nightingalen tietäminen kumpikin on yleissivistystä. Olikohan tuo Friida oikeasti luokanopettajaksi valmistunut vai onko hän kenties joku abiturientti, joka tuuraa opettajaa... Kyllä luokanopettajaksi valmistuneella pitäisi olla yleissivistystä niin paljon, että olisi noista kysymyksistä selvinnyt. Luokanopettajaksi lähdetään opiskelemaan ylioppilastutkinnon suorittamisen jälkeen... mitä siellä lukiossa sitten opetetaan, jos ei esim. nämä kaksi asiaa ole tulleet missään esiin.
Tosin voi myös ajatella, että olikohan Friida oikea kilpailijakaan, jospa hänet oli Nelonen pestannut...
Mun mielestä nolointa oli, että kyseinen tytsy ei ollut edes ikinä kuullut kyseisistä yliopistoista.
Meillä on siis nykynuorisoa joille ei ole tiedossa Oxfordit, Mauno Koivistot ja missä 2016 olympialaiset vietetään.
Toivo on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun 12-vuotiaani olisi pärjännyt Haluatko miljönääriksi-ohjelmassa erinomaisesti. Tietää todellakin Harvardit, Yalet ja Oxbridget. Tiesi etruskitkin, eikä ole mikään erityislahjakkuus tai lukutoukka. Olen myös varma, että hänen opettajansa tietävät samaiset asiat.
oxford..Oxbridge, mikä se on Härkä silta?
Oxbridge on leikkimielinen yhdistelmä kahdesta yliopistosta (Oxford ja Cambridge). Näillä kahdella opinahjolla on käsittääkseni pientä kiistaa siitä, kumpi niistä nyt onkaan vanhempi jne.
Oxbridge -nimistä yliopistoa ei ole olemassa.
Veikkaan syyksi sukupolvieroa. Minä tiedän vastaukset noihin kysymyksiin, koska olen katsonut tv-sarjoja ja lukenut kirjoja, mutta nykynuorista moni kiinnostuu fantasiaseikkailuista tai muista eskapistisista sarjoista eikä esim. amerikkalaiset huippuyliopistot tule vastaan.
Olen historian opettaja, ja urani alkuvaiheessa (15 vuotta sitten) opetin vielä Krimin sotaa ja kerroin, kuka on Florence Nightingale. Nyt ei kirjoissa enää mainita kyseistä sotaa eikä näin ollen tule mieleen kertoa kyseisestä naisestakaan. Missä vaiheessa asian pitäisi tulla ilmi ihmiselle, joka ei lue historiaa enää jatkossa? En pidä tietoa suomalaisen näkökulmasta kovin tärkeänäkään. Nippelitieto ei nykypäivänä ole se merkittävin juttu ja oppilaille pyrin koko ajan enemmän ja enemmän korostamaan oikeiden hakusanojen merkitystä, en sitä, että muistetaan ulkoa yksittäisiä nimiä. Kyllä minun seiskaluokkalaiseni tietävät, kuka keksi hakaneulan, sipsit ja höyrylaivan mutta moniko teistä muistaa tuollaisia yksityiskohtia. Eikö olisi aika tekopyhää todeta, että nämä kuuluvat yleissivistykseen?
Ehkä kyseinen opettaja oli nuori eikä ollut ehtinyt elämässään vielä kerätä elämänkokemusta. Ikä on aika ratkaiseva tekijä monissakin asioissa.
Siiderivalas taas kadehtii nuorta kaunotarta.
Vierailija kirjoitti:
Siiderivalas taas kadehtii nuorta kaunotarta.
Jos telkussa olis ollut se "siiderivalas" niin eiköhän täällä olis "mies" kööri huutamassa kuinka tollasia tyhmiä tanttoja on kouluissa meidän poikalapsia opettamassa niillehän nauraa nauriitkin!
Vierailija kirjoitti:
Olen historian opettaja, ja urani alkuvaiheessa (15 vuotta sitten) opetin vielä Krimin sotaa ja kerroin, kuka on Florence Nightingale. Nyt ei kirjoissa enää mainita kyseistä sotaa eikä näin ollen tule mieleen kertoa kyseisestä naisestakaan.
Onko tämä historianopettajien taso? Mielestäsi F.N. on merkittävä "koska oli Krimin sodassa mukana"?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettajat ovat lapsenvahteja, joiden hommana on opettaa perustaitoja 6-12-vuotiaille lapsille. Miksi ihmeessä täällä odotetaan luokanopeilta laajaa tietämystä yhtään mistään muusta kuin siitä a) mitä alle kaksitoistavuotiaiden itsensä tulee tietää ja b) miten lasten käytös- ynnä muut häiriöt havaitaan ja nämä lapset ohjataan ammattilaisten hoiviin?
Niin, ihmiset luultavasti olettavat, että luokanopettaja on edelleen joku kansankynttilä, joka ulkomuistista paasaa vuosilukuja kurissa ja nuhteessa oleville lapsukaisille. Oikeasti pedagogiset taidot ovat paljon tärkeämpiä kuin mikään nippelitieto, ja ylipäänsä se, että osaa hakea sitä tietoa, ei se miten paljon sitä pystyy varastoimaan. Ei enää herran vuonna 2016 työelämässä anneta juurikaan arvoa sille, kuinka paljon knoppitietoa kantaa mukanaan, vaan sille, kuinka tehokkaasti, monikanavaisesti ja luotettavasti osaa sitä tietoa hankkia.
Ei se itse opetusprosessissa kovin olennaista olekaan, mutta voin ainakin omalta osaltani sanoa, että jos yliopistokavereista joku ei osaisi tuohon kysymykseen vastata, niin voisi painua ****** kaveripiiristä. On ihan ok olla tyhmä, mutta ei tuollaista idioottimaista yleissivistyksen puutetta jaksa katsella. Käsittämätöntä, että tuollaisia akkoja päästetään korkeimmalle koulutusportaalle. Toivon todella, että on valmistunut jostain Rovaniemen alkeispedagogiikan linjalta viimeisen varasijan kautta.
Kyseinen opettaja ei myöskään tiennyt onko Florence naisen vai miehen nimi..
Vierailija kirjoitti:
toi Nightingale oisi ollu niin helppo päätelläkin, Kuka ei tiedä kuka on coco Chanel tai Amelia Earnhart? siis tässä kohtaa aattelin, että no ehkä jotenkin voinu päästä ohi menemään, mutta sit kun tultiin Harvard kysymykseen, niin aattelin ettei voi ola enää pelkästään siitä kyse, vaan jostain muusta.
Yale, Harvard, ja Berkeley amerikan tunnetuimmat ja maailman parhaiten rankatut yliopistot. Oisko ne Briteissä? No jooooooooooooooo....
diipa daaba......
No en mäkään tiedä kuka on on Amelia Earnhart... Amelia Earhartin tiedän kyllä :)
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinun lapsesi opettaja vai mikä on ongelmasi? Vieraan maan vanhimman yliopiston tietäminen tuskin auttaa lastasi menestymään opinnoissaan millään tavalla ja Nigthtingalen ehtii oppia myöhemmin ihan itse, eikä sekään ole erityisen tärkeä nippelitieto. En muista, että kummastakaan asiasta olisi peruskoulun aikana puhuttu tai luettu oppikirjoista, jostain syystä tiedän silti molemmat asiat.
Ei ollut kyse tietämisestä, vaan oikean vaihtoehdon löytämisestä. Ei tarvinnut tietää Britannian vanhinta yliopistoa, sillä riitti, että tiesi, että annetuista vaihtoehdoista kolme oli väärässä maassa. Sama pätee Nightingale'iin, sillä siinäkin riitti oikean vaihtoehdon tunnistaminen väärien joukosta. Riittää, että on joskus kuullut asiasta, jotta tunnistaa oikean vaihtoehdon.
Väärän vastauksen olisi voinut ymmärtää, jos vaihtoehtoina olisivat olleet Oxford ja Cambridge, jotka sentään ovat oikeassa maassa, sillä vastaus riippuu vähän määritelmästä, vaikka Oxfordissa onkin ollut oppilaitos pitempään ja Cambridgen käytännössä perustivat Oxfordista tulleet opettajat. Cambridge on ilmeisesti saanut virallisen kuninkaallisen hyväksynnän aikaisemmin, joten halutessaan sitä voi pitää Oxfordia vanhempana, vaikka käytännössä Oxford on selvästi vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Yale, Harvard, ja Berkeley amerikan tunnetuimmat ja maailman parhaiten rankatut yliopistot. Oisko ne Briteissä? No jooooooooooooooo....
diipa daaba......
Yale ei kyllä ihan kärjessä ole. Yhdellä listalla rankingin maailman kymmenen kärkiyliopiston joukossa ovat amerikkalaisista MIT, Harvard, Stanford, CIT ja Chicago. Toinen lista pistää amerikkalaisista kärkikymmenikköön nämä: Harvard, Stanford, MIT, Berkeley, Princeton, CIT, Columbia, Chicago. Yale ei ole kärkikymmenikössä, vaikka lähellä sitä onkin.
Muistan kuulleeni ton Nightingale nimen ehkä kerran koko peruskouluaikana. Enkä olis osannut siihen itsekkään vastata vaikka opiskelen sosiaali- ja terveysalalla. Mutta oon pärjännyt tähän asti aivan mainiosti enkä pidä itseeni mitenkään tyhmempänä kuin muut. Se on pirun helppoa kotisohvalta arvostella muita ihmisiä. Kyllä mua olis jännittäny istua kameroitten ja ihmisten edessä, tuskin oisin osannu vastata vaikka olis kysytty omaa nimeä. Mutta eikö se niin mene, että maailmassa on kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka tekee ja niitä jotka tulee perässä ja arvostelee :)
Kieltämättä aika huonoa settiä, kun noista yliopistoista vain yksi edes on britanniassa?
Samoin Florence Nightingale on todellakin yleissivistystä.
Se Friida nyt oli toivoton torvelo. Juuri ja juuri tiesi, että Suomen vaakunassa on leijona. Muut kysymykset olivat hihittelevälle neidille liian vaikeita.