Voinko kiristää äitiäni lopettamaan tupakoinnin raskaudellani?
Oon äitini esikoinen, joka nyt odottaa omaa esikoistaan. Joka olis muuten äitini eka lapsenlapsi.
No, äitini aloitti tupakanpolton pari vuotta sitten. Siihen oli monta tekijää; ero isästäni sekä sittemmin löytynyt uusi mies joka ravaa tupakalla joka tunti. Ja jonka tavan äiti sitten on ottanut omakseen.
Saanko/voinko mä kiristää häntä lopettamaan polttamisen? En ole kertonut raskaudesta hälle vielä. Jos antaisin esim 7kk aikaa lopettaa. Jos vaikka toimis motivaationa? En todellakaan halua antaa lastani hälle hoitoon tulevaisuudessa jos tupakointi jatkuu.
Kommentit (23)
Et voi, eikä sun tarvii antaa lasta hänelle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Et voi, eikä sun tarvii antaa lasta hänelle hoitoon.
Kyllä mä haluan että äitini vois mummona toimia, olis tosi hyvä siinä. Mut tupakointi ei vaan sovi siihen yhtälöön ollenkaan, inhoan kyseistä tapaa niin paljon.
Miten syn äiti tupakoi raskaudellasi?
Et voi käskeä aikuista ihmistä lopettamaan tupakan polttoa, ikävä kyllä. Äitini polttaa myös, ja vaikka olen siitä äärettömän surullinen (äidillä on myös ollut syöpä, luultavasti johtuen polttamisesta) ei minulla ole oikeutta käskeä häntä lopettamaan, vaikka kuinka toivoisin että hän lopettaisi. Ja annan kyllä lapseni hänelle hoitoon, eihän polttaminen siihen vaikuta, ei äiti koskaan lapsien vieressä polta eikä sisällä tietenkään!
Toivottavasti äitisi ei ole tiepponaankaan kiristyksestä. Ihmisillä on kaikenlaisia ikäviä tapoja, mutta ei tulisi mieleenkään kiristää perhesuhteiden ylläpitämisellä silloin kun tavat eivät ole vahingoksi muille. Oletuksena tässä että äitisi polttaa normaaliin tapaan ulkona eikä puhaltele savuja kenenkään silmille.
Toki voit sanoa, että vauva ei sitten tule tupakoivaan kotiin kylään eikä vauvaa ole kiva antaa tupakoivaan syliin. Äitisi sitten itse päättää, mitä tahtoo tehdä. Lopettamispäätöstä ei voi kukaan tehdä hänen puolestaan, mutta sinun tehtäväsi on huolehtia vauvasi terveydestä.
Kiristäminen - tai mitä sitten sillä tarkoitatkaan - tuskin ihan sellaisenaan toimii, mutta lyö lisäksi faktaa pöytään. Hae tietoa esim. tupakoinnin haitoista polttajalle itselle ja toisaalta passiivisen tupakoinnin haitoista erityisesti syntymättömällä ja syntyneelle vauvalla. Passiivinen tupakointihan voi olla vahingollisempaa lähellä oleville kuin tupakointi tupakoitsijalle.
Älä vie lastasi äitisi luo, jos hän ei malta pysyä tupakasta irti edes vierailuhetkeä. Pieni vauva kyllä saa ajattelemaan toisin, mutta siirtyykö ajattelu toiminnaksi, sitä emme tiedä. Mutta jauha ja puhu asiasta, jämäkästikin, voi olla, että pikkuhiljaa asia menee tajuntaan.
Kyse on paljon siitä, korvaako pienen vauvan olemassaolo ja kaikki siihen liittyvä tupakoinnin. Tarve pitäisi siis saada vaihdettua toiseen, parempaan tarpeeseen, vaikkapa onnistuneeseen ja tupakoimattomaan isoäitiyteen. Terveysasiat ovat ne joihin kannattaa vedota. Naisten keuhkosyöpään sairastuminen on lisääntynyt melkoisesti. Mutta tupakoinnilla on muitakin haittoja: esim. joitakin leikkauksia ei tehdä tupakoiville ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti äitisi ei ole tiepponaankaan kiristyksestä. Ihmisillä on kaikenlaisia ikäviä tapoja, mutta ei tulisi mieleenkään kiristää perhesuhteiden ylläpitämisellä silloin kun tavat eivät ole vahingoksi muille. Oletuksena tässä että äitisi polttaa normaaliin tapaan ulkona eikä puhaltele savuja kenenkään silmille.
Lisään vielä, että en suostuisi itse kiristykseen. Ikävää jos en lapsenlasta sitten näkisi, mutta kiristäjä aiheuttaa itse tilanteen. En edes polta, mutta silti tätä mieltä olen.
Mummo kelpaa kyllä hoitajaksi, mutta... Oletko minkäikäinen ja onko sulla kenties monta sisarpuolta, puolipappoja ja mammoja kenties lapselle?
Suosittelen enemminkin aikuiseksi kasvamista tuon 7 kuukauden aikana. Et voit ketään kiristää taipumaan omaan tahtoosi, loppujen lopuksi teet enemmän hallaa kaikille. Voit tietenkin ilmoittaa ettei lapsen lähettyvillä tupakoida jne.
Mä niiiin ymmärrän sua! Mä en tiedä mitäääään kuvittavampaa, kun ihminen vetämässä röökiä posket lommolla! Tähän ei oo mitään järkecää syytä, se vaan on kuvottavaa. Voi kun saisin äiti lopettamaan, rukoilen asiaa päivittäin. Kamalaa, että rakastaa tupakkaa enemmän kuin lastaan tai lapsenlastaan. Meidän lapsi ei käy hoidossa, kun äiti polttaa. Silloin kun pystyy olemaan polttamatra pari kuukautta, lapsi käy. Oon kokenut kiristyksen oikein toimivaksi keinoksi, tekee polttamisesta vähemmän houkuttavaa:)
AP tässä taas.
Mietin oisko törkeää ees tälläistä toivetta hälle esittää? Ja miten sen asian tois ilmi. Jos vaikka keskustelis etukäteen että "jos sitten tulevaisuudessa joskus tulisin raskaaksi niin lupaatko lopettaa" ja sitten lopuksi kertoa et niin muuten..
Kerro mieluummin, että olet raskaana ja kerrot, että vauvaa saa tulla katsomaan ja hoitaakin saa joskus, jos vaan voisivat isovanhemmat silloin olla polttamatta. Terveyden vuoksi vaikka kokonaan.
Tupakoinnin lopettaminen on aina hyvä juttu!!! MUTTA tollanen kiristäminen ei todellakaan!!
Tupakanpolton lopettamisenHALU on tultava ihmisestä itsestään, eli hänellä itsellään on oltava SE motivaatio asiaan, muussa tapauksessa voin melkein lyödä pääni pantiksi, että polttaminen jatkuu salassa, tai sitten se jatkuu niinkuin ennenkin ja teillä on muheva riita pystyssä siitä missä ne rajat on toisen tekemisiin puuttumisessa.
PYYDÄ mielummin äitiäsi lopettamaan tupakointi, perustele se rauhallisesti ja hyvin. Mutta unohda tuollaiset kiristysaikeet.
terveisin
25 vuotta tupakoinut, 1 vuosi savuttomana.
Itse en antaisi vauvaa edes tupakoivan henkilön syliin. Tupakka haisee voimakkaasti ja siitä jää vauvalle muistijälki. Mummo saisi tavata lasta ulkona ja siinä se.
Sulla on nyt 7kk aikaa kasvaa aikuiseksi. Et voi kiristää äitiäsi, etkä voi käyttää vauvaa kiristyskappaleena. Vai ootteko te mafiaperhe?
En usko että kiristyksellä saat aikaa tupakoinnin lopettamista.
Voit tietenkin asettaa millaisia ehtoja tahansa sen suhteen kuka ja millä perusteella joku saa hoitaa lastasi oli ne perusteet jotenkin perusteltuja tai eivät.
Sosiopaatti.