Pienen budjetin häät ja tarjoilut
Hei,
Olemme puolisoni kanssa pienituloisia opiskelijoita ja menemme ensi kesänä naimisiin. Toisiimme sitoutumista ja rakkauttamme haluaisimme maistraatissa tapahtuvan vihkimisen jälkeen mieluusti juhlistaa lähipiirin kanssa. Pienen juhlatilan astioineen saisi vuokrattua edullisesti. Perinteisesti häitä juhlitaan usein runsaan pitopöydän äärellä viineineen sekä kahveineen ja kakkuineen, mutta mitä mieltä olette alkumaljoista ja pelkästä kahvittelusta? Leipoisin mielelläni itse kahvipöytään meille mieluista suolaista ja makeaa, illemmaksi kenties jotakin suolapalaa. Ohjelmassa voisi olla elävää musiikkia ja runonlausuntaa ystävien toimesta. Saapuisitteko onnittelemaan läheistänne kahvipöydän äärelle, oletteko olleet tällaisissa kahvittelu-hääjuhlissa vai kuulostaako sunnitelma tyhjänpäiväiseltä? Päivä on varmasti meille onnellinen, vaikka juhlisimme sitä vain kahden.
Kommentit (36)
Juhlat juhlian mukaan. Ehkä kutsussa olisi hyvä mainita, että kyseessä on kahvitilaisuus tms., niin ei tuu sit kellekään yllätyksenä. Tosin, jos on pienessä piirissä, niin ehkä kaikki jo tietääkin häihin mennessä minkälaiset juhlat ovat tulossa.
Kuulostaa hyvältä. Ajattelitteko juhlia kotona vai jossain muualla? Ja vaikka tekisitte itse tarjoilut, niin kai pyydätte jonkun huolehtimaan tarjoiluista, ettei itse tarvitse viettää juhlia keittiössä?
Tulisin onnittelemaan tarjoiluista riippumatta!
Mutta jos budjettia ajatellaan, niin ns. oikea ruoka olisi varmaan halvempi kuin kuvaamasi herkkupöytä.
Lämpimäksi ruoaksi esim. jo mainittu lohikeitto tai kiusaus.
Kaveriksi ruisleipää, perusjuustoa ja suolakurkkuja niin maistuu valtaosalle ja kustannukset pysyy kurissa.
Jos ajatellaan muita niin esim. riisi ja uunikasvikset on sellaisia, että 20-30 eurolla saa jo melkoisen keon. Siihen vihersalaatti 20 eurolla (salaattia, kurkkua, kirsikkatomaatteja). Proteiiniksi voisi ajatella possunfilettä tai kanaa, tarjouksista saisit ehkä n. eurolla per syöjä.
Makeaksi Wanhan liiton kakku ja vaikka ihan pullapitkoa
Jos juhlat eivät kestä kovin montaa tuntia, niin pelkkä kahvipöytä on ok. Jos on kuitenkin tarkoitus juhlia esim. klo 15-23, niin se kyllä vaatisi jo jonkun ruokatarjoilun. Jos ei halua, että vieraat poistuvat kesken illan lähimmälle snägärille.
Ihan hyvältä kuulostaa, mun mielestä juhlien tuleekin kutsujiensa näköisiä. Vinkkinä, et ite käytän paljon juhlissa niitä pakastealtaan pieniä karjalanpiirakoita ja munavoita seuraks!
Kakku on ainut mitä häistä odotan, ylimääräiset syömiset on turhaa ajanhukkaa ja stressiä.
Jos juhlat kestää pitkään, ei kahvipullat riitä, tai muutkaan leipomukset. Oletan, että läheisenne ovat ns samanlaisia kuin te, eli alkoholia ei kukaan kaipaa, mutta esim. lohikeitto ei ole suuri satsaus vs herkut.
En tiedä, oletan, että kaffehäät kestävät vain muutaman tunnin. Ainakin missä olen ollut.
Huokaisisin helpotuksesta jos olisi pelkät kahvit.
Jos hääjuhla kestää yli 3h niin ihmiset varmasti kaipaavat ruokaisampaakin syömistä. Ensinnäkim kannattaa tehdä kutsussa erittäin hyvin selväksi, ettei häissä ole kuin kahvitarjoilu. Ja tämän lisäksi pitää juhlien kesto lyhyenä. Vaikka ihmisillä olisi ollut tiedossa juhlien luonne, nälkä yllättää joka tapauksessa, jos juhlat jatkuvat useita tunteja. Olen ollut juhlissa, joissa oli kyllä ilmoitettu että tarjoiluna on vain kahvit ja pientä iltapalaa, mutta kun juhlat alkoivat klo 14 ja jatkuivat myöhään iltaan (ja osa siitä vielä jatkoillekin), ei homma toiminut. Ei näytä kivalta kun porukka tilailee puolessa välissä päivää pitsoja tai käväsee syömässä, koska fakta on ettei kahvipöydän tarjoilut kauaa nälkää pidä. Suosittelisinkin siis jotain edullista ruokaa tai hyvin lyhyttä juhlaa :)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. Ajattelitteko juhlia kotona vai jossain muualla? Ja vaikka tekisitte itse tarjoilut, niin kai pyydätte jonkun huolehtimaan tarjoiluista, ettei itse tarvitse viettää juhlia keittiössä?
Voisimme viettää juhlia joko kotonamme tai eräässä edullisessa juhlatilassa, josta löytyisi myös astiasto ja suuret kahvitermarit seurueemme tarpeisiin. Juhlatilan vuokra-aika tosin alkaisi vasta kello 16 jälkeen. Varmasti saisimme jonkun huolehtimaan tarjoilusta ja astiahuollosta, mutta tarjottavat tekisin itse tai aikataulujen puitteissa laittaisimme yhdessä mieheni kanssa.
Kiitos asiallisista vastauksistanne! Pitääkin kuitenkin pohtia jonkun ruoan laittamista tarjolle, keitto voisi varmasti olla näppärä vaihtoehto leipien kera.
- Ap
Tosiaan ruokaa on hyvä olla vaikka joku keitto ja leivät jos juhlat kestää pidempään kun muutaman tunnin.
Kalliikshan ei keiton tai laatikon teko tuu jos vertaa piirakoihin yms.
Muuten kyllä kahvittelut riittää oikein hyvin jos juhlat ei kestä kauaa.
Onnea!
Lohikeitto + kirnuvoi +lämmi/uunituore leipävalikoima on hyvä. Siihen alkuun muutamaa ruokaisaa juustoa ja lihaa (esim. kinkku) sisältävää salaattia, kananmunan puolikkaita täytettynä, oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja, bratwursteja ja itsetehtyä sinappia. Jälkkäriksi täytekakku. Saat pitopöydän ja tuotteet eivät maksa älyttömästi kun haet ne esim. Lidlistä.
Mulle riittää kahvit kyllä, kunhan tietää etukäteen, mutta pelkällä makealla en pärjäisi montaa tuntia, enkä oikein innostu voileipäkakuistakaan tai pasteijoista tms. rasvaisesta. Mutta parin kolmen tunnin kahvitilaisuus on ok, pärjään pelkällä kahvilla. Mutta tunnet vieraasi, minä en voi syödä kovin paljon vehnää, mutta sinun vieraat ehkä voivat.
Samaa mieltä kuin edelliset, eli ruokatarjoilu tulee usein halvemmaksi kuin kahvipöytä ja jos juhla on pitkäkestoinen, ruokaa tarvitaan. Jos tarjolla kylmää ruokaa, ei tarvitse huolehtia lämpöhauteista yms. Kutsukaa vain sen verran vieraita, että voitte laittaa ruoat itse, tulee edulliseksi.
Jos suunnittelette ohjelmaa ja illanviettoa, varmistakaa että vierailla on mahdollisuus nauttia myös virvokkeista. Jos teillä ei ole varaa tarjota viinejä ja oluita, järjestäkää niin, että paikassa on edes maksullinen baari tai jos paikassa ei ole anniskeluoikeuksia, tilaisuus voi olla opm.
Tosi mielelläni tulisin pieniin juhliin, kunhan vain ei tarvitse nälissään ja janoissaan olla!
Kannattaa ihan ehdottomasti pyytää joku huolehtimaan tarjoiluista juhlan aikana. Koska vaikka kuinka hyvin valmistelisi ennakkoon, aikaa menee silti ja pian käy niin, että itse olet keittämässä kahvia, täyttämässä tiskikonetta ja täydentämässä tarjoilupöytää ja vieraat seurustelevat keskenään.
Meillä oli pienen budjetin häät "pelkällä" kahviuksella. Eli aloitettiin juhlat kolmen aikaan, jolloin kaikki söivät kotona alkuruuan. Kutsussa mainittiin, että kakkukahvit. Ja kuuden aikaan tarjottiin kakkoskattaus, jossa oli salaatteja ja leipiä.
Yksissä häissä jäi nälkä, vaikka oli kolme ruokaa ja pitopalvelut ja kaikki. Ruoka ei vaan riittänyt väkimäärälle. Ajettiin n. 5 tuntia häihin... Että ei se ruoka sitä hääjuhlaan tee automaattisesti hyväksi :D
Olin juuri viime kesänä häissä joissa hääpari tarjosi häälounaan.
Nämä häät ei varmaan ihan pienen budjetin häät olleet ruuan perusteella mutta siis kyllä edullisestikin tuollaiset häät järjestyisi.
Ehkä tuollainen häälounas olis parempi kuin pelkkä kahvipöytä?
Vaikka se lohikeitto leipineen kuten aiemmin joku ehdotti? Tai sitten perinteinen noutopöytä joka on myös helppo tehdä itse ja sen jälkeen kakku?
Olen muuten sellaisissakin häissä ollut jotka alkoi vasta illalla. Vihkiminen oli viiden aikaan iltapäivällä ja kuuden maissa alkoi itse häät. Näissä häissä oli kyllä alkoholitarjoilu. Mutta mitään pääruokaa ei ollut vaan tapaspöytä joka oli ihan riittävä. Olivat itse tehneet kaiken. Oli salaatteja joista yksi-kaksi ruokaisampia ja sen lisäksi vaikka mitä muuta!
Kyllä tulisin läheiseni häihin vaikka tarjolla olisi pelkästään hääkakku, ei muuta. Teidän näköiset häät ja tunnelma se tärkein juttu on!
Totta kait tulisin onnittelemaan hääparia ja huokaisisin helpotuksesta, ettei tärkeä päivä ole mennyt överiksi ja tarjoilu on budjettinne mukainen, eikä minun häätarjoiluani makseta pankkilainalla, jota hääpari maksaisi vuosia. Todella helpottavaa kutsuvieraille, kun ei tarvitse potea syyllisyyttä, kattoiko varmasti lahjani, kaikki mahdollisen viiden ruokalajin kustannukset, kun juhlassanne voisi vain viihtyä ja pitää hauskaa.
Mä pitäisin coctail- tilaisuus tyyppisen, jonkun lohikeiton ryystäminen tuntuu hieman omituiselta :o coctail paloja saa todella halvalla ja nöyttävästi useampaa sorttia, ne vähät rahat skumppaan ja paria erilaista boolia.
Jos juhlat kestävät pitkään (puhuit illemmalle laitettavasta suolapalasta), niin ruoka kyllä juhlan alkupuolella olisi tarpeen. Miten olisi lohikeitto esimerkiksi? Lisäksi hyvää leipää ja aitoa voita. Ei tule taatusti kalliimmaksi kuin leivonnaistenkaan väkertäminen.