Tapaus Florence Nightingale
Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?
Kommentit (80)
En osaa perustella, mutta olen aivan samaa mieltä kanssasi! Sairaanhoidon modernisointi kun ei ole mikään pikkujuttu maailmanhistoriassa!
Jos tiedät että sähkölampun keksi Thomas Alva Edison ja painovoiman Iisac Newton, pitäisi sinun tietää tämänkin. Samaa yleisivistyksen sarjaa.
Olihan ne muutkin tehtävässä mainitut henkilöt jonkinlaisia aikansa julkkiksia. Jos niistä olisi jotain tiennyt, olisi voinut päätellä, kuka jää jäljelle.
Huonompi homma, kun ei päässyt enää historianopettajakaverilta kysymään apua oxford-kysymyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Olihan ne muutkin tehtävässä mainitut henkilöt jonkinlaisia aikansa julkkiksia. Jos niistä olisi jotain tiennyt, olisi voinut päätellä, kuka jää jäljelle.
Huonompi homma, kun ei päässyt enää historianopettajakaverilta kysymään apua oxford-kysymyksessä.
Se on totta että olisi pitänyt pystyä päättelemään, mutta jos ei olisi vaihtoehtoja?
Olen läpi peruskoulun ja lukion saanut kiitettäviä numeroita historiasta ja ei - en muista nähneeni kyseistä henkilöä mainittavan. Enkö vain muista?
Miten niin ei puhuta? Mihin otokseen perustat väitteesi? Omaan koulunkäyntiisi? Meillä puhuttiin englannin tunneilla (oma kappaleensa asiasta), historiassa ja muillakin tunneilla sekä alasteella, yläasteella että lukiossa... meniköhän sinulta aikanaan jotain ohi...?
Teinillänikin oli alakoulussa asiasta puhetta, joten kyllä siitä koulussa edelleen opetetaan.
Ongelma taitaa olla oma koulusi tai oma koulunkäyntisi eikä Suomen koulujärjestelmä?
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät että sähkölampun keksi Thomas Alva Edison ja painovoiman Iisac Newton, pitäisi sinun tietää tämänkin. Samaa yleisivistyksen sarjaa.
Mielestäni näitä ei voi ollenkaan laittaa samaan kastiin. Nämähän ovat suuria innovaatioita, jotka ovat mullistaneet maailmaa ja tieteellistä ajattelua :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?
Miten niin ei puhuta? Minä olen tehnyt hänestä esitelmänkin niin peruskoulussa kuin lukiossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni näitä ei voi ollenkaan laittaa samaan kastiin. Nämähän ovat suuria innovaatioita, jotka ovat mullistaneet maailmaa ja tieteellistä ajattelua :D
Ja naisten sarja on aina eri. Urheilussakin riittää olla hyvä naisten sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen läpi peruskoulun ja lukion saanut kiitettäviä numeroita historiasta ja ei - en muista nähneeni kyseistä henkilöä mainittavan. Enkö vain muista?
No muistatko, mainittiinko Mata Hari, tai Amelia Earhart?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei puhuta? Mihin otokseen perustat väitteesi? Omaan koulunkäyntiisi? Meillä puhuttiin englannin tunneilla (oma kappaleensa asiasta), historiassa ja muillakin tunneilla sekä alasteella, yläasteella että lukiossa... meniköhän sinulta aikanaan jotain ohi...?
Teinillänikin oli alakoulussa asiasta puhetta, joten kyllä siitä koulussa edelleen opetetaan.
Ongelma taitaa olla oma koulusi tai oma koulunkäyntisi eikä Suomen koulujärjestelmä?
No en tiedä... yläasteen päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,3 ja lukiosta sain E:n paperit. Olisinko ollut sen päivän pois, kun Florencesta puhuttiin...?
Et ole vain kuunnellut. Kyllä siitä meillä enkun tunnilla puhuttiin. Taisi olla jopa oppikirjassakin mainittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei puhuta? Minä olen tehnyt hänestä esitelmänkin niin peruskoulussa kuin lukiossakin.
"Minäminäminä!!!11"
Ymmärrätkö, että kaikki ei ole Sinä?
Itse en olisi kuullut hänestä puhuttavan, ellen olisi valinnut terveydentiedon valinnaista kurssia lukiossa.
T. Ei-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sairaanhoitokin melkoinen innovaatio. Siis huomio siitä, että haavoittuneet jäävät todennäköisemmin henkiin jos niitä pestään ja ruokitaan.
Ja kyllä nightingalesta tosiaan puhutaan peruskoulussa ja lukiossa moneen kertaan. Mutta kaikki ei jää kaikille mieleen.
Minä muistelisin lukeneeni Nightingalesta jo ihan pikkutyttönä jostain 90-luvun Barbie sairaanhoitajana -kirjasta, mutta koulussa ei hänestä kyllä puhuttu.
Ensimmäinen sairaanhoitaja. Mielestäni aika merkittävää. Tosin kun kyseessä on nainen, niin eihän se sen vuoksi niin ihmeellinen juttu ole...