Tapaus Florence Nightingale
Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kuka oli se neljäs vaihtoehto Florencen, Amelien ja Cocon lisäksi???
Margaretha Geertruida Zelle (eli Mata Hari).
Vierailija kirjoitti:
Kuka oli se neljäs vaihtoehto Florencen, Amelien ja Cocon lisäksi???
Margaretha Geertruida Zelle, aka Mata Hari.
Kyllä muistan, että henkilöstä on puhuttu peruskoulussa. En muista, milloin tai oliko missään kirjassa. Sen sijaan samaan aikaan koulua käynyt mieheni ei tiennyt ko. henkilöä. Ei ollut tosin mikään innokas opiskelija. Olemme kolmekymppisiä.
En kyllä käsitä miten voi olla opettaja ja ei tiedä kuka on Florence Nightingale. Ja ei ole edes Coco Chanelista kuullut? Mutta kaikista pöyristyrtävintä oli, että ei fifty-fiftyn käytettyään osaa Harvardin ja Oxfordin välillä sanoa kumpi niistä on Englannissa. Siis miten joku ei oikeasti tiedä että Harvard on jenkeissä?? Ja siis opettaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät että sähkölampun keksi Thomas Alva Edison ja painovoiman Iisac Newton, pitäisi sinun tietää tämänkin. Samaa yleisivistyksen sarjaa.
Mielestäni näitä ei voi ollenkaan laittaa samaan kastiin. Nämähän ovat suuria innovaatioita, jotka ovat mullistaneet maailmaa ja tieteellistä ajattelua :D
Siis sun mielestä SAIRAANHOITO ei ole suuri innovaatio? Eikä ole mullistanut maailmaa?
Vierailija kirjoitti:
Olen läpi peruskoulun ja lukion saanut kiitettäviä numeroita historiasta ja ei - en muista nähneeni kyseistä henkilöä mainittavan. Enkö vain muista?
Mä olen käynyt vain amiksen ja silti tiesin. Tiesin myös Oxfordin. Mutta luenkin paljon. Sanomalehden kannesta kanteen joka aamu ja 1-7 kirjaa viikossa. Enkä pelkkää Kaari Utriota.
Vierailija kirjoitti:
Hyvää yleissivistystä ei saavuteta pelkästään sillä, että kuunnellaan koulussa. Vaikka olisi kympin oppilas, yleissivistyksen kartoittaminen vaatii aina myös uutisten ja oman aikansa seuraamista ym. ekstraa. Jos joku asia on paljon esillä esim. populaarikulttuurissa ja siihen viitataan usein, se kuuluu yleissivistykseen. F.N. on esimerkki tästä, samoin kuin se Oxford. Kaikkea ei opi koulussa, eikä hyvä koulumenestys välttämättä kerro hyvästä yleissivistyksestä. Kokeesta voi saada kympin hauki on kala -menetelmälläkin.
Tämä.
Monet sanovat, etteivät tunne Nightingalea kun hänestä ei puhuttu koulussa. Mutta kun yleissivistyksen kartuttaminen on asia, joka jatkuu läpi elämän. Jos ihminen jättäytyy ainoastaan sen varaan, mitä on koulussa oppinut, ei sivistys kyllä ole kovin kummoinen. Ne koulussa opitut asiat ovat ehdoton minimi, mikä pitäisi osata, ja jatkaa siitä sitten itse kirjallisuuden, taiteen ja kulttuurin avulla sivistymistä ja avartumista.
Joo en muista koulussa kuulleeni NIghtingalesta mutta tiesin silti vastauksen jo ennen kun vaihtoehdot oli ruudussa. En osaa sanoa mistä olen tuon tiedon hankkinut, jostain vain elämän varrella tarttunut.
Kyse ei ollut pelkästään siitä, ettei kyseinen muidu tiennyt Nightingalea, mutta kun se ei tiennyt mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tiedät että sähkölampun keksi Thomas Alva Edison ja painovoiman Iisac Newton, pitäisi sinun tietää tämänkin. Samaa yleisivistyksen sarjaa.
Sähkölampun toimintaperiaatteen keksi itse asiassa Nikola Tesla, jonka patentin Edison, markkinakoneisto takananaan, varasti.
Voi teitä akateemisia, kun ette tuon vertaa tiedä. Ei ihme että tämä maa voi huonosti.
Florence Nightingalen tunteminen ei mielestäni kuuluu yleissivistykseen. Itse olisin kuitenkin osannut vastata siihen kysymykseen - EN yleissivistyksen ansiosta tai koska asia olisi opetettu peruskoulussa, vaan koska tyypin nimi on painunut mieleeni joskus ala-asteikäisenä pelaamastani pelistä (jonka nimeä en nyt muista). Kyseessä oli joku opettavaiseksi mainostettu peli, ja selvästikin se peli onnistui tavoitteessaan :D
Vierailija kirjoitti:
Sähkölampun keksi Nikola Tesla.
Olen ylioppilas enkä tiedä kuka hän on, nimen olen kyllä kuullut mutta koulussa ei kyllä ikinä ole mainittu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen läpi peruskoulun ja lukion saanut kiitettäviä numeroita historiasta ja ei - en muista nähneeni kyseistä henkilöä mainittavan. Enkö vain muista?
Mä olen käynyt vain amiksen ja silti tiesin. Tiesin myös Oxfordin. Mutta luenkin paljon. Sanomalehden kannesta kanteen joka aamu ja 1-7 kirjaa viikossa. Enkä pelkkää Kaari Utriota.
Ohis, mutta Kaari Utriota lukeva oppii kyllä samalla todella paljon historiaa. Viihdettähän hänen kirjansa ovat, mutta hän on koulutukseltaan historioitsija, joten historialliset faktat ovat hänellä aina kunnossa.
Esimerkiksi keskiajan elämästä ja tapakulttuurista, ristiretkistä, niin Ruotsin kuin Venäjän vallan aikaisesta Suomesta saa Utrion kirjoista rutkasti tietoa, kun sen vain viitsii sieltä romanttisen pääjuonen ohesta poimia.
En mäkään tiennyt. Olettaisin kuitenkin, että opettaja tietäisi :/ Minä en ole käynyt lukiota, mutta olin peruskoulussa hyvä. Amiksen jälkeen menin yliopistoon. Vähän huolettaa kun yleissivistykseni taso ei näköjään ole kovin hyvä. Toisaalta tiedän hyvin paljon muista asioista. Mielenkiinnon ohjaamana etsin tietoa jatkuvasti.
Mielestäni tämä on merkittävä tieto tietää, siis siinä missä muutkin mitä jokaisen vain pitäisi tietää, ilman suoraa hyötyä omassa elämässä. Harmittaa, etten tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?
Eikö? Kyllä minun nuoruudessani ainakin puhuttiin, enkä ole edes lukiota käynyt ja yläasteenkin rimaa hipoen. Silti olisin voinut vastata siihen kysymykseen ilman vaihtoehtoja ja vastaus olisi tullut kuin apteekin hyllyltä, vaikka niistä kouluajoistakin on jo useampi vuosikymmen aikaa, enkä itse ole koskaan ollut hoitoalan kanssa missään tekemisissä, vaan ihan tavallisissa perinteisissä miesten ammateissa olen ollut.
Olihan hän sentään yksi 1800-luvun tunnetuinpia naisia ja jos minulta kysyttäisiin, että mainitse joku tunnettu naisvaikuttaja 1800-luvulta, niin varmaankin Marie Curien ja Rosa Luxenburgin ohella mieleeni tulisi juurikin Florence Nightingale ja erityisesti hän, koska kahdella ensimmäisellä se tunnetumpi toiminta painottui, enempi 1900-luvun puolelle.
-m48v-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta Kaari Utriota lukeva oppii kyllä samalla todella paljon historiaa. Viihdettähän hänen kirjansa ovat, mutta hän on koulutukseltaan historioitsija, joten historialliset faktat ovat hänellä aina kunnossa.
Esimerkiksi keskiajan elämästä ja tapakulttuurista, ristiretkistä, niin Ruotsin kuin Venäjän vallan aikaisesta Suomesta saa Utrion kirjoista rutkasti tietoa, kun sen vain viitsii sieltä romanttisen pääjuonen ohesta poimia.
Tämä on totta ja lisäksi Utrio on julkaissut useita naisaiheisia tietokirjoja:
- Venus, naiskauneuden historia
- Eevan tyttäret
- Kalevan tyttäret
- Bella Donna
- Suomen naisen vuosisadat
- Suomen naisen tie
En ole FM enkä DI siitä huolimatta mielestäni kuuluu tietää kuka on Florence Nightingale ja myös ääntää nimi oikein. Kuuluu yleissivistykseen eikä ole ns. nippelitietoa. Jos on vähääkään kiinnostunut lukemisesta ja tiedonhankinnasta pitäisi henkilö muistaa. Miten voi olla edes mahdollista, ettei kyseiseen nimeen ole missään törmännyt. Ihmettelen suuresti. Ei kaikkea tietoa saada koulunpenkiltä vaan sitä voi muutenkin hankkia. Kyseinen tytteli on kaiketi harrastanut ainoastaan liikuntaa ja yleissivistys ei ole kiinnostanut. Näkyy muun ohella opettavan liikuntaa. Ihmettelen, miten näitä nuoria ylipirtsakoita tyttösiä palkataan luokanopettajan vaativaan tehtävään. Odottaisi tietokilpailuihin osallistuvan selviävän alun todella helpoista kysymyksistä ilman oljenkorsiakin ja vieläpä opettajaihmisen.
Florencen tietämättömyys "järkytti" ainakin minua siksi, ettei tämä opettaja tiennyt niitä kolmea muutakaan naista ja syitä, miksi ovat kuuluisia.