Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tapaus Florence Nightingale

Vierailija
21.02.2016 |

Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amelia Earhart oli Yö museossa elokuvassa, tais olla kakkososassa. Se lentäjänainen.

Vierailija
22/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei puhuta? Mihin otokseen perustat väitteesi? Omaan koulunkäyntiisi? Meillä puhuttiin englannin tunneilla (oma kappaleensa asiasta), historiassa ja muillakin tunneilla sekä alasteella, yläasteella että lukiossa... meniköhän sinulta aikanaan jotain ohi...?

Teinillänikin oli alakoulussa asiasta puhetta, joten kyllä siitä koulussa edelleen opetetaan.

Ongelma taitaa olla oma koulusi tai oma koulunkäyntisi eikä Suomen koulujärjestelmä?

No en tiedä... yläasteen päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,3 ja lukiosta sain E:n paperit. Olisinko ollut sen päivän pois, kun Florencesta puhuttiin...?

Sanooko sulle mitään Krimin sota? Sen yhteydessä on aivan varmasti puhuttu Nightingalesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on englanninkielisten maiden lapsille paljon tutumpi asia. Varmaan käännetty kysymys.

Vierailija
24/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Nightingalen tunteminen kuuluu yleissivistykseen? Vaadin hyvät perustelut. Miksi hänestä ei puhuta peruskoulussa tai lukiossa?

Miten niin ei puhuta? Minä olen tehnyt hänestä esitelmänkin niin peruskoulussa kuin lukiossakin.

"Minäminäminä!!!11"

Ymmärrätkö, että kaikki ei ole Sinä?

Itse en olisi kuullut hänestä puhuttavan, ellen olisi valinnut terveydentiedon valinnaista kurssia lukiossa.

T. Ei-ap

Väitän, että olisit sinäkin kuullut, jos olisit keskittynyt kuuntelemaan tunneilla.

Vierailija
25/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin niin, että kyseessä on tärkeä ja merkittävä ihminen jonka nimi tuleekin olla hyvässä tiedossa. Valitettavasti kyseessä on kuitenkin niitä nimiä, jotka ovat jääneet nuoremmalta sukupolvelta enemmän paitsioon. En kyllä pilkkaisi ihmistä pelkästään sen perusteella että ei ks. henkilöä tiedä, sillä harvoinhan Nightingale kahvipöytäkeskusteluissa tulee esille. Hänestä ei ole tehty ison tuotannon elokuvia (mihin uskokaa tai älkää monien ihmisten sivistys perustuu), eikä hän tule ns. jatkuvasti esille yleisessä keskustelussa ja viihdemaailmassa, ja ei todellakaan monissa kouluissa (perus ja lukio) henkilö tule millään lailla esille. Voi olla hyvinkin yleissivistystä 40-vuotiaalle, mutta ei välttämättä 20-vuotiaalle. 

Henkilökohtaisesti historianopettajana minusta oli paljon huolestuttavampaa että nimet Amelia Earhart ja Coco Chanel eivät soittaneet lainkaan kelloja. Nämä ovat kuitenkin juuri niitä nimiä, jotka tulevat vastaan kenelle tahansa joka pitää vähänkään silmiä ja korvia auki. Jos noita nimiä ei osaa liittää mihinkään, niin kyllä se kertoo siitä ettei ole kovinkaan kiinnostunut ympäröivästä maailmasta. Siis ihan siitä, että blokkaa todella paljon ympärillä käytävästä keskustelusta. Puhumattakaan nyt siitä, että ei tiedä Harvardin sijaitsevan Yhdysvalloissa.

Vierailija
26/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amelia Earhart oli Yö museossa elokuvassa, tais olla kakkososassa. Se lentäjänainen.

On siitä tehty omakin elokuva, jota tähdittää tää Hilary Swank.

Vierailija
27/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen läpi peruskoulun ja lukion saanut kiitettäviä numeroita historiasta ja ei - en muista nähneeni kyseistä henkilöä mainittavan. Enkö vain muista?

No muistatko, mainittiinko Mata Hari, tai Amelia Earhart?

Earhartin kyllä, Mata Haria en :S 

Tuntuu vaan hassulta, koska muistan lukeneeni ja panostaneeni historiaan sillä intensiteetillä, että sain 9-10. Toki en kyllä muista sotahistoriaakaan enää kauhean tarkkaan.

Vierailija
28/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsiläinen Henri Dunant oli tosin samaa sarjaa kuin Florence Nightingale maailmanhistoriassa.Tärkeä ja muistamisen arvoinen nimi sekin. Oliko tuttu?

Vierailija
29/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei puhuta? Minä olen tehnyt hänestä esitelmänkin niin peruskoulussa kuin lukiossakin.

"Minäminäminä!!!11"

Ymmärrätkö, että kaikki ei ole Sinä?

Itse en olisi kuullut hänestä puhuttavan, ellen olisi valinnut terveydentiedon valinnaista kurssia lukiossa.

T. Ei-ap

Väitän, että olisit sinäkin kuullut, jos olisit keskittynyt kuuntelemaan tunneilla.

Ei, olen ollut se eturivin "kiltti tyttö" ja kuunnellut opettajia. Kaikissa kouluissa (pl. lukion terveystieto) ei hänestä puhuta. Kuinka vaikeaa tämä on käsittää?

Vierailija
30/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan jopa kuvankin Florencesta, se kuva oli historian kirjassa ala-asteella.

Vierailija
31/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei puhuta? Mihin otokseen perustat väitteesi? Omaan koulunkäyntiisi? Meillä puhuttiin englannin tunneilla (oma kappaleensa asiasta), historiassa ja muillakin tunneilla sekä alasteella, yläasteella että lukiossa... meniköhän sinulta aikanaan jotain ohi...?

Teinillänikin oli alakoulussa asiasta puhetta, joten kyllä siitä koulussa edelleen opetetaan.

Ongelma taitaa olla oma koulusi tai oma koulunkäyntisi eikä Suomen koulujärjestelmä?

No en tiedä... yläasteen päättötodistuksen keskiarvoni oli 9,3 ja lukiosta sain E:n paperit. Olisinko ollut sen päivän pois, kun Florencesta puhuttiin...?

Sanooko sulle mitään Krimin sota? Sen yhteydessä on aivan varmasti puhuttu Nightingalesta.

Mitä luulet? Luin lukiossa kaikki historian kurssit ja kirjoitin E:n. Kyllä tiedän Krimin sodan. Olen oikeastaan järkyttynyt, etten tiennyt/muistanut Nightingalea. Tämähän osoittaa, että olen tyhmä ja sivistymätön moukka. Oikeastaan tämä muutti käsitykseni itsestäni ja romutti itsetuntoni.

Vierailija
32/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sveitsiläinen Henri Dunant oli tosin samaa sarjaa kuin Florence Nightingale maailmanhistoriassa.Tärkeä ja muistamisen arvoinen nimi sekin. Oliko tuttu?

Toki muistetaan, Punaisen Ristin perustaja. En googlannut. Oliko muita?

Vierailija
33/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan jopa kuvankin Florencesta, se kuva oli historian kirjassa ala-asteella.

Kouluissahan on käytössä eri kirjoja.

Muistan minäkin yläasteen kirjasta Laika-koiran kuvan ja maininnan mm. Eva Perónista...

Vierailija
34/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun täytyy myös kommentoida että olen 25-vuotias nainen, ja kiitettävin arvosanoin kahlannut peruskoulun ja lukion läpi ja luen vapaa-aikanani paljonkin kirjoja historiasta, enkä silti tiennyt kuka kyseinen daami on, nimen olen kyllä kuullut. Olen tosin kiinnostunut lähinnä Pohjoismaiden historiasta.. Mulla on suht hyvä muisti enkä muista koskaan koulun puolesta kuulleeni tästä Florencesta. Mutta aina oppii "uutta" ja toki olisin pystynyt päättelemään oikean vastauksen.

Vierailija
35/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen -97 syntynyt abiturientti ja kirjoitin historiasta laudaturin viime syksynä. Voin vaikka vannoa, että Nightingalea ei mainittu kertaakaan lukion kirjoissa enkä muista häntä myöskään peruskoulusta. Kaikki muut kysymyksen naiset tunnistin kyllä, joten olisin sen perusteella osannut vastata.

Vierailija
36/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 20v ja tiedän kyllä Florence Nightingalen. En oo ihan varma onko hänestä ollut koulussa koskaan juttua, mutta ainakin netin kautta, kirjoista ja historialehdessä oon nähnyt jotain mainintaa :D 

Typerää kyllä jos ei koulussa asiasta puhuta, kuitenkin ihan merkittävä henkilö. Viimeistään niistä muista vaihtoehdoista ois mun mielestä pitänyt päätellä oikea vastaus.

Vierailija
37/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet? Luin lukiossa kaikki historian kurssit ja kirjoitin E:n. Kyllä tiedän Krimin sodan. Olen oikeastaan järkyttynyt, etten tiennyt/muistanut Nightingalea. Tämähän osoittaa, että olen tyhmä ja sivistymätön moukka. Oikeastaan tämä muutti käsitykseni itsestäni ja romutti itsetuntoni.

Älä välitä, täällä yksi kirjafiksu ja sen lisäksi maalaisjärjellä varustettu nuori mies joka ei myöskään ole koulussa (perus + lukio + yliopisto) kuullut koskaan henkilöstä puhuttavan. Itseasiassa ainut syy miksi edes nimi kuullosti tutulta, johtuu siitä että trivial pursuitissa tuli häneen liittyvä kysymys kerran vastaan. Sanomattakin selvää, ettei soinut päässä mitään kelloja mutta mummoni taas vastasi naulan kantaan. Kyllä oli ittelläkin tyhmä olo, mutta näin se tietämys sitten karttuu pikkuhiljaa.

Vierailija
38/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, että kyseessä oli nainen. Jos sairaanhoidon olisi keksinyt mies, niin tämän nimen kaikki tietäisivät ja sairaanhoitajan/lähihoitajan ym. työ olisi arvostetumpaa.

Vierailija
39/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mainittu meillä kertaakaan peruskoulussa. Kävin kouluni vuosina 99-08

Vierailija
40/80 |
21.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Krimin sodalla on iso merkitys Euroopan historiassa, ja se on kokonaisuudessaan aika tapahtumarikas ja siihen liittyi paljon tieteellistä edistystä, mm. lennättimen käyttö. On täysin opettajasta kiinni, mihin opetuksissaan panostaa tuossa pätkässä, kun se(kin) aika lyhyessä ajassa kuitenkin käydään läpi. Älä turhaan anna tuollaisen romuttaa itsetuntoa. Jos lukioajoista on jo vuosia, niin kannattaa myös muistaa että ihmisen muisti on rajallinen. Omina opiskeluaikoina muistan kuinka inhottavaa oli, kun sukulaiset ym. olettivat minun tietävän kaikesta kaiken mitä tulee historialliseen yleissivistykseen. Eihän se ole mahdollista, vaan sieltä historiastakin jää mieleen ne omat mielenkiinnonkohteet. Ei meidän ihmisten muisti aukoton ole. Huolestuttavampaa olisi nykymaailmassa, että et osaisi sanoa esim. Einsteinin keksimää teoriaa tai suomalaisena sanoa mistä talvisota lähti liikkeelle.