Opiskelijat, mitä teette kesällä jos ette saa töitä?
Kommentit (53)
Toivottavasti jokainen opiskelija, joka on kesän työttömänä, saa nauttia elämästään ja ottaa rennosti. :)
Mutta jos halua jotain hyödyllistä tehdä, niin oppilaitoksilla on yleensä tarjolla runsaasti kesäopintoja. Joillakin aloilla harjoittelun voi tehdä sovitusti kesällä ja hyväksilukea sen sitten myöhemmin.
Kirjatenttejä, kesäkursseja, esseitä, kesäyliopistoa.
Meillä ei ole koulussa juurikaan tarjolla opintoja edistäviä kesäopintoja. Itselläni on myös opintotuet sen verran tiukilla, että kesäopinnot eivät senkään vuoksi tule kyseeseen.
Suoraan sanottuna en tiedä mitä teen, jos en saa töitä. Nostan lainat tappiin ja mieheni joutuu elättämään minua. Miehenikin on tosin tällä hetkellä työttömänä. Sossusta en saa mitään, koska miehellä osakkeita useamman tuhannen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole koulussa juurikaan tarjolla opintoja edistäviä kesäopintoja. Itselläni on myös opintotuet sen verran tiukilla, että kesäopinnot eivät senkään vuoksi tule kyseeseen.
Suoraan sanottuna en tiedä mitä teen, jos en saa töitä. Nostan lainat tappiin ja mieheni joutuu elättämään minua. Miehenikin on tosin tällä hetkellä työttömänä. Sossusta en saa mitään, koska miehellä osakkeita useamman tuhannen edestä.
Sä voit suorittaa näitä kesäopintoja esim kesäyliopistossa tai kansanopistossa toisella paikkakunnalla ja hyväksiluettaa/ahottaa sitten syksyllä omassa opinahjossasi. yleisopinnot, kielet yms ainakin hyväksytään. Näin voit saada opintotukea ja tietenkin ne suoritetut kurssit sit lyhentää tukitarvetta sieltä loppupäästä.
Mitä enemmän sulla on opintopisteitä, sitä helpompaa on yleensä saada töitä. Joten vaikka harmittaisi, niin ajattele että kesäopinnot on investointi sinne opiskelun loppupäähän, jossa on vähemmän työkuormaa opinnoista, joten voit tehdä silloin enemmän töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanottuna en tiedä mitä teen, jos en saa töitä. Nostan lainat tappiin ja mieheni joutuu elättämään minua. Miehenikin on tosin tällä hetkellä työttömänä. Sossusta en saa mitään, koska miehellä osakkeita ouseamman tuhannen edestä.
Sä voit suorittaa näitä kesäopintoja esim kesäyliopistossa tai kansanopistossa toisella paikkakunnalla ja hyväksiluettaa/ahottaa sitten syksyllä omassa opinahjossasi. yleisopinnot, kielet yms ainakin hyväksytään. Näin voit saada opintotukea ja tietenkin ne suoritetut kurssit sit lyhentää tukitarvetta sieltä loppupäästä.
Opiskelen amkissa ja meillä on tietyt kurssit, jotka on käytävä. Kesällä näitä ei järjestetä. Ahotoinnit toisista oppilaitoksista eivät aina onnistu. Ylimääräisiä kursseja, mm. kieliä minulla on jo 30op. Yleisiopinnot sain ahotoitua jo ensimmäisenä vuonna aiempien opintojeni perusteella.
Ainoa vaihtoehtoni olisi tehdä harjoittelu kesällä, mutta se tarkoittaisi että minun pitäisi saada opinnäytetyö tehtyä useampi kuukausi etuajassa. Se taas ei ole ainoastaan minusta riippuvainen asia.
Mistä saatte rahaa, jos työtä ei heru?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti jokainen opiskelija, joka on kesän työttömänä, saa nauttia elämästään ja ottaa rennosti. :)
Mutta jos halua jotain hyödyllistä tehdä, niin oppilaitoksilla on yleensä tarjolla runsaasti kesäopintoja. Joillakin aloilla harjoittelun voi tehdä sovitusti kesällä ja hyväksilukea sen sitten myöhemmin.
No missä on tarjolla ja missä ei... Ei meillä ainakaan voi suorittaa yhtään mitään kesällä. Eikä ole hyötyä suorittaa mitään missään avoimessa yliopistossakaan tms. koska niitä opintoja ei saa luettua tutkintoon kuin pienen määrän. Ei riitä edes yhden kesän opintotuen saamiseen.
Kesäopintoja, mutta kummasti niitä töitä tulee kumminkin aina
Vierailija kirjoitti:
Mistä saatte rahaa, jos työtä ei heru?
Tässähän se ongelman ydin onkin! :/
Hoidan lasta kotona. Opintotukea ei saa kesältä, joten kyllähän sitä koittaa viimeiseen asti niitä töitä tai työharjoittelua etsiä. Ensi kesänä teen pari kuukautta työharjoittelua, pari paikkaa tiedossa, mutta koitan etsiä enemmän oman alan paikkaa ensin. Pari kuukautta olen sitten lapsen kanssa kotona ja teen opinnäytetyötäni mahdollisimman pitkälle.
Minä elin yhden kesän omilla säästöillä. Toisen ja kolmannen kesän ajaksi sain osa-aikasen pestin ja sen rinnalle otin opintolainaa.
Rahaa voi opiskelijakin saada sossusta, mutta siinä on joitakin ehtoja. Muistaakseni opintolaina piti olla nostettuna ja mahdolliset säästöt käytettynä. Joku paremmin tietävä korjatkoon. Nosta sitä lainaa.
Lomailen. Yksi essee taitaa jäädä kesälle. Panttaan myös kandin palauttamista si!tä varalta, etten saa töitä.
Meidän yo:saa kesäopinnot maksaa aika paljon, jos en ole aivan väärin käsittänyt. Sivuaine tyyliin 400e.
Vierailija kirjoitti:
Lomailen. Yksi essee taitaa jäädä kesälle. Panttaan myös kandin palauttamista si!tä varalta, etten saa töitä.
Rahoituspohja muuttuu samaan syssyyn, aikuiskoulutustuki loppuu, joten on nostettava opintolaina kelan opintotuen kaveriksi. Niukka loppuvuosi siis tulossa, yritän sopia ta:n kanssa osa-aikaiseksi paluusta. Harmittaa, alanvaihto ei taida onnistua, mutta olenpahan saanut tehdä jokusen vuoden jotakin muuta. Huonot ajat.
Onneksi olen alalla, jolla opiskelijankin kesätyö on liki takuuvarma, jos ei muuten niin työvuoroja voi napsia Seuren keikkanetistä sen verran kuin haluaa.
t. sh-opiskelija
Kirjatenttejä. Lomailen. Kesälläkin saa opintotukea, pienempihän se on kuin mikään palkka mutta voi voi.