G: Vanhin asia kodissasi?
Mikä on vanhin asia, esine, henkilö tms. kodissasi ja kuinka vanha se on?
Meillä vanhin on mummon perintönä pari Arabian posliinikannua 1930-luvulta.
Kommentit (53)
Isoisän tekemä huonekalu 1920-luvulta
Meillä on koristeena semmonen vanha matka-arkku. Siinä oli mummoni kaikki omaisuus kun hän pikkutyttönä tuli Karjalasta evakkoon. Eli mitäs se nyt sitten onkaan vanha...? Sielä on sisällä jotain muitakin vanhahkoja esineitä (ei kuitenkaan lähellekkään yhtä vanhoja). Siis jotain mun isän lapsena koulussa tekemiä käsitöitä ja vanhoja sanomalehtiä (mm mun ja veljen syntymäpäivistä).. Mutta ne on siis max 40 vuotta vanhoja tavaroita. Varastossa meillä on myös yksi vanha pinnasänky joka on siis mun isän vanhemmille siskoille aikanaan ostettu, muistaakseni käytettynä eli sen oikeaa ikää ei voi tietää. Nää tädit (kaksoset) on nyt yli 60-vuotiaita. Sitä on sitten käyttänyt loput isän perheen lapset isäni mukaan luettuna, monet monet mun serkut ja minä, ja nyt sitten moni näistä mun serkkujen lapsista ja nyt viimeisenä se on ollut mun tyttärellä pari vuotta sitten.
Just tällä hetkellä Anoppi vm. 1937 - tuli kyläilemään viikonlopuksi.
Talon hirret isovihan ajalta 1700- luvun alusta.
Kai se on mummulta perinnöksi saamani sormus jolla juhlistivat 10. hääpäiväänsä ukkini kanssa. En muista tarkkaa vuotta mutta 60-luvulta. Eli joku vajaa 60v kai.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vanhin asia, esine, henkilö tms. kodissasi ja kuinka vanha se on?
Meillä vanhin on mummon perintönä pari Arabian posliinikannua 1930-luvulta.
Todistetusti vanhin on kirja vuodelta 1855. Mutta epäilemme paria huonekalua vielä vanhemmaksi. Talo itsessään on vuodelta 1888.
100-vuotias piano. Niin ja talommekin on noin 100-vuotias,
Tällä hetkellä vanhimmat tavarat lienee Astrid Lindgrenin kirjat ensipainoksina 1940-luvulta.
3 sivustavedettävää sänkyä ja 2 päästävedettävää. Gustav becker seinäkello, 2 klaffilipastoa, 2 peilipiironkia, kirkkoreki. Näistä osa 1800 - luvun puolelta. Vanhin luultavasti iso peilipiironki joka on peräisin jo aikoja sitten puretusta kartanosta.
noi seinähirret, parikolmesataa vuotta
1700-luvun kirstu. Seuraavaksi 2 esivanhempien muotokuvaa 1800-luvulta ja 1920-luvun kahviastiasto.
Miehen mummo oli syntynyt 1895, ja häneltä on meillä kapioiksi aikanaan tehtyjä pellavalakanoita ja pari esiliinaa. Sitten on 110 vuotta vanha seinäkello.
Vintin lattialaudat. Talo on 1700-luvulta, joten nuo laudat on puista, jotka on kasvaneet jo joskus 1600-luvulla. Kirjoja ja koruja on jostain 1700-luvulta muutama, muuten suurin osa tavaroista on 1800-luvulta.
Äitini isoäidin tekemä shaali 1800-luvun lopulta taitaa olla vanhin. Luulisin. Hän on tehnyt sen 14-vuotiaana, eli vuonna 1890.
No sit onhan meillä noita fossiileja tietty matkamuistoina, ne nyt on aika vanhoja...Niinkuin takapihan kalliokin.
Hirsi, jossa kaiverrus 1862. On sohvapöydän osa.
1800-luvun lopulta meidän ruokapöytä.
Peilipöytä 1930-luvulta ilmeisesti visakoivuinen.
Mummoni Karjalan kannaksella nuorena tyttönä tekemä ryijy.
Kaulin, jonka mummo osti joltain karjalan evakolta.
Meillä on kirjoja 1850-luvulta. 1800-luvulta meillä on myös punssilasit, niiden tarkkaa ikää en tiedä.