avioehto vai ei?
Oletteko tehneet/aiotteko tehdä? Perustelkaa miksi teitte tai ette tehneet.
Kommentit (8)
lapsia.
Minä kyllä olen avioehdon kannalla myös. Mutta rahat ovat mielestäni erilliset vasta mahdollisessa erotilanteessa tai kuoleman sattuessa. Kun yhdessä elellään, on rahatkin yhteiset.
Meillä on kummallakin omat rahat meitä itseämme varten; vaatteet, parturit, oman auton kulut.. Kun kumpikin maksaa yhden auton kulut, voidaan niitä ajaa miten huvittaa.
Yhteiseltä tililtä maksetaan kaikki mitä tehdään yhdessä; talon kulut kuten vakuutukset, ruokaostokset, ravintolat, leffat, ulkomaanmatkat...
Nyt ei ole ollut ongelmia - koska miehellä ei ole niin paljon rahaa, hän ei vaihda autoaan ja ei shoppaile vaatteita tms. niin usein kuin minä.
2
Avioehto ehdottomasti helpottamaan " jakoa" erotilanteessa!
Elämiseen käytettävät rahat sitten voivatkin olla ns. yhteisiä. Kumpikin puoliso määrittelee summan, jonka kukausittain haluaa jättää elämiseen ja ne rahat käytetään yhdessä.
Mielestäni avioehto on hyvä siltäkin varalta, jos avioliiton aikana on varsin eri kulutustottumukset. Mikäli toinen puolisoista haluaa säästää itselleen tulevaisuutta varten, suotakoon se hänelle...
yhdessäolo aikana myös puolitetaan mahdollisen eron sattuessa. Tietty jos tilanne ois toisin niin ehto ois hyvä olla olemassa.
Näin olemme toisillemme vakaasti harkiten luvanneet. Mitään ehtoja ei välillämme tarvita vaan yhdessä käymme ylä- ja alamäet. Eihän tää aina niin helppoo oo, mutta pärjäilty on.
Rajattu kuitenkin niin, että koskee vain ennen avioliittoa hankittua omaisuutta ja avioliiton aikana saatua mahdollista perintöä. Eli avioliiton aikana hankittu omaisuus katsotaan erotilanteessa yhteiseksi.
Miehellä huomattavasti enemmän omaisuutta, mutta mies ei ole halunnut.
Aiemmissa suhteissa raha-asiat ovat vain aiheuttaneet riitaa ja nyt laitoin jo melkein ekoilla treffeillä selkeäksi tämän sinun/minun/meidän (ruoka yms. talous) rahat.
Avioehto on muuten helppo tehdä, vain yksi paperi ja sitten rekisteröimislomake ja 46e maksu maistraattiin.