olen aika yllättänyt
siitä asiasta, että tuntuu, että moni ei ymmärrä esim psykoterapian ja mt-toimiston keskusteluavun eroa. Että jos joku kuulee, että henkilö käy mt-toimistossa sairaanhoitajan kanssa juttelemassa 1-2 kertaa kuussa, niin ajatellaan että henkilö käy psykoterapiassa. Oikeaa psykoterapeutin antamaa psykoterapiaahan on vaikea saada yhteiskunnan maksamana vaikka olisi hyvinkin sairas.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Pointti, eikö ole hyvä asia että näkee keskustelutarpeen? Jos aikanaan olisi käyty tietyt jutut läpi tai ikäviä asioita ei olisi tapahtunut, ulkopuolista keskusteluapua ei olisi ehkä tarvittu. Titteleillä ja koulutuksilla itse duunia ei tehdä vaikka ovatkin ehdottoman hyödyllisiä.
Ja näin rohkeasti toteaa alalle kouluttautunut.
Mutta kun moni ei ole mitään keskustelua vailla vaan ihan psykoterapeuttista työtä, jota voi tehdä vain psykoterapeutti. Ja tottakai koulutus on avainasemassa, ei sh ole psykoterapeutti vaikka mitä tekis. Psykoterapeuttajakin on eri suuntauksia ja psykoterapeutinkin olisi hyvä olla keskittynyt siihen sairauteen mitä hoitaa, ei kaikki osaa esim syömishäiriötä hoitaa yhtä hyvin. Samalla lailla voisi lääkärin työstä sanoa, ettei sitä koulutuksella ja tittelillä tehdä.
minulla psyykkisesti sairaana ei ole mitään tarvetta lätistä asioistani turhanpäiten vaan nimenomaan haluan psykoterapeuttista työskentelyä, jossa voidaan vaikuttaa sairauden paranemiseen.
Pointti, eikö ole hyvä asia että näkee keskustelutarpeen? Jos aikanaan olisi käyty tietyt jutut läpi tai ikäviä asioita ei olisi tapahtunut, ulkopuolista keskusteluapua ei olisi ehkä tarvittu. Titteleillä ja koulutuksilla itse duunia ei tehdä vaikka ovatkin ehdottoman hyödyllisiä.
Ja näin rohkeasti toteaa alalle kouluttautunut.