Pään magneettikuvaus
Kenelläkään kokemuksia? löytyikö mitään?
Itselläni lähete pään magneettikuvaan jatkuvan päänsäryn ja muuttuneen sellaisen takia.
Kommentit (39)
Silmät kiinni suoraan kun menet siihen makaamaan ja ajattele olevasi jossain aukealla kedolla tms. Toimii! Kun et vain kertaakaan vähääkään avaa niitä silmiä. Itse asiassa siellä on aika "huvittavaakin" kun ne äänet ovat sellaisia basson ja asfalttipiikkauksen ääniä, väkisin alkaa hymyilyttämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa niitä laitteita jotka kuvaa vain pään alueen, kuin sellainen koppa-hiustenkuivaaja joka vedetään pään yli?
Vai pitääkö täällä mennä vielä sellaiseen vanhanaikaiseen syvään putkeen jossa tulee ahtaan paikan kammo???
En ole kuullut, että Suomessa olisi muita kuin niitä putkia. En pysty menemään niihin :(
Tarkkaan ottaen et mene siihen putkeen. Menet makaamaan ja sitten laite siirtyy sinun tmpärillesi. Tässä vaiheessa ainakin minulla oli jo ne taittavat lasit päässä enkä nähnyt koko laitetta.
Missä tuollainen laite on? Kyllä se makuualusta siirtyy putkeen. Eli ensin laitetaan pääkela pään päälle ja sen jälkeen siirretään makuualustalla putken sisään.
Saattoi se olla noinkin päin. Anyway, kummassakaan tapauksessa ei kuvattava mene sinne putkeen vaan siirretään sinne tavalla tai toisella kaiken asettelun jälkeen. Itse en nähnyt kuin varpaani mutta muilla ei ilmeisesti ole ollut niitä laseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Briteissä ja Jenkeissä on ainakin näitä avoimia magneettiscannereita, juuri tuon klaustrofobian takia
http://static1.squarespace.com/static/5579c864e4b01eeef8e1cf96/5582d9c6…
Ei olisi kiva jäädä tuommoideen vanhan malliseen "ruumishuonemalliseen" ahtaaseen jumiin jos tulisi joku alueellinen sähkökatkos tms!!!
Sen "sängyn" saa ulos putkesta ihan manuaalisesti jos nyt jokin sähkökatko sattuisi tulemaan. Ja pääkelan saa pois myös. Et sinä sinne jumiin jäisi.
Ja sairaalassa on varavoimalaitteita, johan lakikin sen määrää. Miettikää nyt jotain hengityskonetta tms.
Olen ollut muutaman kerran. Minulta ei ole koskaan löytynyt mitään. Tuttavalta löytyi kasvain. Niissä putkissa on nykyisin peilit vinokulmissa niin, että näyttää siltä kuin ei putkessa olisikaan. Tuijotat vain niitä peilejä ja psyykkaat itseäsi kuvittelemaan, että makoilet sängyllä keskellä huonetta.
Pään magneettikuvista ei löytynyt itsellä vikaa ja lääkäri oli jopa vihainen minulle, kun olin turhaa tuhlannut varoja ja heidän kallista aikaansa, kun päässä ei ollut mitään vikaa. Korosti useaan kertaan kuinka kallista tämä kuvaus on. Olin toki onnellinen, ettei kuvista löytynyt mitään mutta samalla järkyttynyt saamastani kohtelusta ja syyllistämisestä. Kärsin kivuista vuosia ja lopulta kävin työterveyslääkärillä ja hän yritti saada minulle aikaa uuteen magneettikuvaukseen kunnalliselle puolelle ( erikoislääkärinpalvelut ei kuuluneet työterveyshuoltoon). Sieltä tuli vastaus, ettei tarvetta uuteen kuvaukseen ole, koska minut oli kuvattu 3 vuotta aiemmin, eikä vikaa ollut. Työterveyslääkärin neuvosta menin omalla kustanuksella yksityiselle neurologille ja hän lähetti minut pään- ja kaularangan kuvauksiin. Kaularangan kuvista sitten selvisikin syy kipuihin (synnynnäinen rakenteellinen vika, josta saattaa aiheutua vakavia pysyviä vaurioita) ja neurologi laittoi lähetteen leikkaukseen. Leikkaus onnistui hyvin ja kivut loppuivat. Nyt olen saanut elää onnellisena yli 15 vuotta ilman näitä kipuja.
Kaksi kertaa pää on kuvattu, kun fibromyalgiaa ei ollut vielä diagnosoitu ja viiltävä kipu siirtyi päässä paikasta toiseen eli mitään ei löydetty. Toinen kerta olin kokonaan 'tunnelissa', kun ristiselkä kuvattiin ja löytyi 2 repeämää välilevyssä. Toisella kertaa kuuntelin Julio Iglesiaksen kasettia, kun sain itse valita. Putkeen mennessä vain silmät kiinni ja pysähtyessä avasin ne ja näin kauniin tähtitaivaan. Se oli silloin Pulssissa. Ei ollut mitään epämiellyttävää, en ole myöskään paniikkiin taipuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa niitä laitteita jotka kuvaa vain pään alueen, kuin sellainen koppa-hiustenkuivaaja joka vedetään pään yli?
Vai pitääkö täällä mennä vielä sellaiseen vanhanaikaiseen syvään putkeen jossa tulee ahtaan paikan kammo???
En ole kuullut, että Suomessa olisi muita kuin niitä putkia. En pysty menemään niihin :(
Joskus tuntuu siltä että Suomessa on lääketiede ja laitteet valovuosia esimerkiksi USAta jäljessä. Ja jopa Ruotsia 10 vuotta jäljessä!
Tuttu meni jossain täällä neurologiselle osastolle jotta saisi apua migreeniin ja ettei tarvitsisi käyttää särkylääkkeitä niin usein. Hänet passitettiin rehabiin irtautumaan särkylääkkeistä vaikkei ollut koukussa koska ei tarvinnut niitä joka päivä tai edes joka viikko mutta hän ei halunnut syödä niitä koska ne saivat vatsansa kipeäksi! Ei siis saanut mitään apua migreeniinsä minkä takia meni sinne, käsittämätöntä! Sitten kävi toisessa maassa neurologisella koska äitinsä asuu ulkomailla, ja sai oikeanlaiset lääkkeet ja migreeni on pysynyt kurissa.
Eli tuttusi kävi pääkuvauksessa Usa:ssa, Ruotsissa ja vielä jossain muussa maassa?
Kävin juuri äskettäin keskussairaalassa pään magneettikuvauksessa. Laite työnsi minut sisään vyötäröä myöden. Ei ollut mahdollisuutta kuunnella musiikkia eikä ollut mitään peilejä. Rauhoittavia ei tarjottu ja myöhäistä olisi ollut niitä ottaa siinä tilanteessa, koska kiire tuntui olevan. Samalla ovenavauksella huudettiin jo seuraava sisään kun minä poistuin. Laite oli todella ahtaan tuntuinen, tyhjää tilaa jäi pari senttiä käsivarsien ja putken väliin. Tuuletus oli onneksi hyvä niin ei tullut hapen puutteen tunnetta. Kesti kaikkineen 20 minuuttia, 17 minuutin jälkeen kyynärtaipeiseen ruiskutettiin tehosteainetta. Silmissä näkyi jotain pilkkuja siitä johtuen mutta ei muita sivu oireita tullut. Varmaan yksityisellä tehtynä voi olla kaiken kaikkiaan miellyttävämpi kokemus. Kuvaus tehtiin omituisten silmäoireiden vuoksi, onneksi mitään ei löytynyt.
Mä kävin niskan takia, ja se putki oli yllättävän yilava. Kävin yksityisellä, joka mainostikin putken tilavuudella. Ei ollut ahtaan paikan tunnetta.
Suhteellisen paljon on kuvattu kaikenlaista. Pään magneetti on siinä mielessä "kivoin", että ei tarvitse mennä niin syvälle putkeen kuin esim. maksan kuvauksessa. Kannattaa vaan pitää silmät mahdollisimman paljon kiinni ja keskittyä kuuntelmaan radiota. Ja onhan siinä tosiaan se paniikkinappula kädessä ns. turvana.
Joskus pään magneettikuva koitettiin ottaa kun olin ison leikkauksen jälkeen totaalisissa lääkehuuruissa. Silloin kuvauksesta ei tullut mitään, sillä painelin paniikkinappulaa jatkuvasti enkä pystynyt pysymään paikoillani ollenkaan.
Niin ja tosiaan, sivulöydöksenä löydettiin kerran aivoaneurysma.
N25
Kyllä mä paljon mielummin menisin magneettikuvaukseen kun gammakuvaukseen. Riitti kun olen ollut lapsen tukena.
Vierailija kirjoitti:
Briteissä ja Jenkeissä on ainakin näitä avoimia magneettiscannereita, juuri tuon klaustrofobian takia
http://static1.squarespace.com/static/5579c864e4b01eeef8e1cf96/5582d9c6…
Ei olisi kiva jäädä tuommoideen vanhan malliseen "ruumishuonemalliseen" ahtaaseen jumiin jos tulisi joku alueellinen sähkökatkos tms!!!
Ne paikat eli sairaalat missä kyseisiä laitteita, EIVÄT kärsi alueellisista tai muistakaan sähkökatkoista. Tietenkin sähköt voivat mennä poikki... Mutta sairaalan tietyt alueet saavat sähköä joko varmennetusta verkosta tai sitten sairaalan omista varavirta voimakoneista jotka on kytketty generaattoriin.
Aattele nyt kun kesken aivoleikkauksen valot menisi pimeäksi? Tai kesken sydänleikkauksen rintalastan auki sahaamisen aikaan sähköt loppuisi? Siinä sitten sähkösaha ois keskellä potilaan rintalastaa....
Kerran on kuvattu ja pankkikortti unohtui housujen taskuun,kortti piti uusia sen jälkeen kun se jotenkin tuhoutui.
On pää kuvattu, ja työnsi kokonaan tunneliin. Olen kaksi kertaa käynyt, ja ekalla kerralla meinas ottaa ahtaanpaikankammo yliotteen. Mulla oli kyllä tyynyliina silmillä kummallakin kerralla. Sain psyykattua ihteni, ja aika meni,siinä, kun yritti melun läpi saada radiosta selvää.
Putkeen laitettiin.
Päähän tuli suojuskori, käteen sain hälytysnapin ja päälleni laitettiin pyynnöstäni viltti. Olin sairaalan rumassa pyjamassa ja omat villasukat jalassa ja minulla oli urheilutoppi, jossa ei ole metallia.
Pyysin ja sain hyvän tuuletuksen putkeen. (Putkessa on kuvattaessa vain yläkroppa.)
Kuuntelin tuomaani oopperakokoelmaa, jos naksutukselta ja hurinalta pystyin. Mietin mukavia asioita, jos nakutus oli niin kovaa, etten kuullut musiikkia.
Klaustrofobian vuoksi pidin silmäni kiinni siitä lähtien, kun menin makaamaan alustalle enkä avannut niitä ennen operaation päättymistä. Vasemman silmäni takana oli aivoaneurysma, joka löydettiin magneettikuvalla. Aneurysma leikattiin ja vointini parani.
Viikko sitten tehtiin yksityisellä pään magneettikuvaus. Radiokanavan sain listalta valita. Radiota kuunnellessa aika kului putkessa joutuisasti ja taisin jopa torkahtaa hetkeksi. Ainakin säikähdin kun homma oli ohi. Tulokset kuulen vasta ensi viikolla. Kummallisten näköhäiriöiden vuoksi kuviin määrättiin. Oli yksi helpoimpia tutkimuksia, mihin olen vuosien varrella päässyt tutustumaan.
Olen käynyt pään magneettikuvauksessa vuosien aikana peräti viisi eri kertaa toisen korvani kuulonmenetyksen ja muiden siihen liittyvien oireiden vuoksi, mutta aivot ovat olleet kunnossa, ja hyvä niin.
Eikä itseasiassa pään magneettikuvaus satuta millään muotoa, ja jos ei ole ahtaanpaikan kammoa, niin ei tunnu missään. Tietysti jos on piikityskammo, niin koska itselleni ainakin laitettiin kanyyli käteen varjoainetta varten, niin pikkuinen nirpaisutuntemushan siitä neulan laittamisesta tuntuu. Siinähän maataan vaan tutkimuslavitsalla ja pään ympärillä on tunnelimainen putki, ja korviin saa korvakuullokkeet, joilla voi kuunnella musiikkia tutkimuksen ajan, koska laite pitää kuvauksen aikana välillä melkoisen kovaa rompsuttavaa ja tärisevää ääntä. Silmäthän voi pitää kiinni, kuten itse olen pitänyt koko kuvauksen ajan. Ei sitä valoisaa putkea silmiensä yläpuolella ole pakko toljottaa, vaan tosiaan pitää ne silmäluomet kiinni ja ajattelee kaikenlaisia mukavia asioita kuvauksen aikana.
Kuvausta varten saa rauhoittavaa lääkettä jos ei pysty menemään ilman. Kertokaa vaan etukäteen, niin hoitajat tietävät antaa etukäteen.