Jos lapsi oppii 4-vuotiaana lukemaan, onko normaalia?
Lapsi täytti äskettäin neljä vuotta ja oppi lukemaan. Onko tämä muka normi? Itse opin vasta ekaluokan syksyllä, 90-luvun alussa oli tämä. Onko 2010-luvun lapsilla jotenkin helpompaa oppia lukemaan aikaisemmin nyky-yhteiskunnan ansiosta?
Kommentit (46)
Ihan normaalia. Meidän tyttö luki muille lapsille satuja päiväkodissa. Oli jo 2v. kiinnostunut kirjaimista ja numeroista...osasi aakkoset ja numerot.
Onnea, lapsesi on todennäköisesti fiksu.
Ei ole erityisen poikkeuksellista. Itse opin lukemaan 4-vuotiaana vuonna 1973. Jonkin verran yleisempää se on nykyään. En ollut mikään poikkeuksellisen lahjakas ja nykyään olen ihan tavallinen maisteri (tosin nopea lukija ja luen paljon).
Kertoo kielellisestä lahjakkuudesta. Opin itse kolmevuotiaana lukemaan ja minulle luettiin kirjoja todella paljon. Toisaalta omat lapseni oppivat 5- ja 6-vuotiaana vaikka luin heille ääneen päivittäin (en lukutaidon vuoksi, vaan koska olin tottunut siihen omassa lapsuudessani).
Meidän lapsi oppi myös 4v lukemaan ja kirjoittamaan, samoin isänsä, setänsä 3v, minä äiti vasta 6v. Ollaan kaikki kielellisesti lahjakkaita, puhumaan opittiin alle 1v.
Minä opin. Kielet on olleet aina helppoja, samoin koulu. Osaan nyt kymmentä kieltä ja edelleen opiskelu ja oppiminen helppoa.
Ei ole tavallista, mutta normaalia. Suurin osa oppii eskarissa tai vasta koulussa.
Normaaliin av:n tapaan kaikkien mammojen lapset osaavat lukea 4-vuotiaana.
Tavallista mutta harvinaista. Itse osasin lukea myös 4v ja olin ainoa luokalta joka osasi lukea kun ekalle mentiin. Oli todella tuskaista kun piti opetella niitä tikkukirjaimia jne muiden kanssa vaikka osasin lukea ja kirjoittaa. Skippasin lähes kokonaan lasten osaston jossa on tavukirjoja ja viidennellä luokalla siirryin aikuisten osastolle koska kaikki nuortenkirjat jotka vähääkään kiinnosti oli luettu
Toppuuttelen neroina lapsiaan pitäviä.
Kaikki neljä lastani ovat lukeneet ja kirjoittaneet nelivuotiaina.
Ihan tavallisia tallaajia ovat jokaikinen tänä päivänä 24-29 -vuotiaina. Ei tod. mitään erityistä kenessäkään. Paitsi minulle tietysti ovat erityisen rakkaita :)
Vierailija kirjoitti:
Tavallista mutta harvinaista. Itse osasin lukea myös 4v ja olin ainoa luokalta joka osasi lukea kun ekalle mentiin. Oli todella tuskaista kun piti opetella niitä tikkukirjaimia jne muiden kanssa vaikka osasin lukea ja kirjoittaa. Skippasin lähes kokonaan lasten osaston jossa on tavukirjoja ja viidennellä luokalla siirryin aikuisten osastolle koska kaikki nuortenkirjat jotka vähääkään kiinnosti oli luettu
Miltä vuosisadalta olet?
Olen syntynyt -65 ja ekalle mennessäni oli kyllä muutama muukin lukutaitoinen joukossa. Oliko sitten sattumaa, mutta kyllä niitä oli..
Minä opin lukemaan 3-vuotiaana 60-luvun lopulla. Meillä ei kotona lapsille luettu oikeastaan ollenkaan eikä tarjolla ollut juuri muuta sopivaa kuin jokunen sukulaisilta lahjaksi saatu lastenkirja ja Aku Ankka-lehdet. Innostus oli sitäkin suurempi ja koulun myötä (ekalla oli myös viisi muuta lukutaitoista kolmestakymmenestä) kirjastosta tuli maailman tärkein paikka. Vieraat kielet oli helppo nakki myöskin. Pari vuotta vanhempi veljeni ei oppinut oikein koskaan lukemaan kunnolla.
Ei kyllä meidän santeriantero oppi lukemaan jo ennen 2-vuotispäivää. Nelivuotiaana se suoritti jo erityisluvalla lukion kursseja ja 6 vuotiaana oli ensimmäinen tohtorinväitöskirja valmis.
Ihan normaalia. Lukemaan oppimisen herkkyyskausi on yleensä 3-5-vuotiaana. Jos lapselle annetaan mahdollisuus, monet oppivat tuolloin lukemaan ikään kuin itsestään.
Itselläni kun oli muutaman vuoden vanhempi sisko, hänen kirjoistaan opin lukemaan 4- vuotiaana. 60-luvun lopulla olen syntynyt. 1-luokalla peruskoulussa sitten piti opetella tavaamaan. K-i-s-kis-s-a-sa kissa i-s-is-t-u-u-tuu istuu Kissa istuu. Se oli paljon hankalampaa kuin lukeminen. Niin kuin olisi pitänyt opetella ensin tasapainoilemaan pysähdyksissä olevalla polkupyörällä, ja sitten vasta ajamaan.
Käsittääkseni herkkyysikä on juurikin 3-4-vuotiaana. Suomalaisessa kasvatusjärjestelmässä se on ennen ohitettu ja lukemista on toden teolla opeteltu vasta ekalla luokalla, jolloin herkkyysaika on mennyt aikapäiviä sitten.
Nyt kun varhaiskasvatuksessa eriytetään enemmän ja tarjotaan kullekin sopivia virikkeitä, moni oppii lukemaan herkkyyskautetaan. Niin myös meidän 4-vuotias.
Minä opin lukemaan neljävuotiaana. Lapseni on kolmevuotias eikä vielä edes puhu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Normaalia on mutta harvinaista. Meidän tyttö oppi myös 4v lukemaan, on ollut koko ikänsä silmiinpistävän lahjakas kielellisesti ja intuivisesti, ilmaisee itseään todella hyvin ja on poikkeuksellisen taitava kirjoittaja. Nyt on 14v ja kirjoittaa kirjaa.
Mun mies oppi 4-vuotiaana lukemaan, Aku Ankkojen avulla, ei ole taitava kirjoittaja, eikä muutenkaan kirjallisesti lahjakas, on pankkiiri
Poika oppi lukemaan oltuaan koulussa kaksi viikkoa 6 v. Kirjoitti vaan äikästä Een mutta matematiikka on ollut vahva ja kirjoittikin paremman.
Myös mun tyttö oppi lukemaan 4-vuotiaana, nimensä osasi kirjoittaa jo 2-vuotiaana. On mennyt isosisaruksen imussa lähes samaa tahtia tämän kanssa.
No ihan normaalia jos lapselle on luettu paljon ja jos on ollut kiinnostunut kirjaimista ja kirjoista. Jos lapselle ei ole luettu lainkaan ja on silti oppinut itse lukemaan, voisin sanoa että on jotenkin erityisen lahjakas.