Jos lapsi oppii 4-vuotiaana lukemaan, onko normaalia?
Lapsi täytti äskettäin neljä vuotta ja oppi lukemaan. Onko tämä muka normi? Itse opin vasta ekaluokan syksyllä, 90-luvun alussa oli tämä. Onko 2010-luvun lapsilla jotenkin helpompaa oppia lukemaan aikaisemmin nyky-yhteiskunnan ansiosta?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia. Minä opin lukemaan 5-vuotiaana.
T. 70-luvulla syntynyt
Ei. Lapsellasi on luultavasti jokin keskushermostohäiriö tai masennusta. Kipinkapin lääkäriin!!
Normaalia on mutta harvinaista. Meidän tyttö oppi myös 4v lukemaan, on ollut koko ikänsä silmiinpistävän lahjakas kielellisesti ja intuivisesti, ilmaisee itseään todella hyvin ja on poikkeuksellisen taitava kirjoittaja. Nyt on 14v ja kirjoittaa kirjaa.
Kai se on normaalia mutta ei nyt kaikki lapset nykyään opi. Eskarissa vissiin oppivat nykyään suunnilleen kaikki?
On hiukan erikoista, mutta todella hienoahan tuo on! Meidän lapsella on lukeminen ollut todella haastavaa, oppi vasta ihan ekaluokan lopussa tavaamaan yksinkertaisia sanoja. Lapsi on nyt kolmannella ja vieläkin on vaikeuksia koulutyössä, etenkin tuossa lukemisessa.
On! Sukulainen oppi 3-vuotiaana. Kertoo kyllä varmaan lahjakkuudestakin. (Nykyisin kyseinen sukulainen, jo aikuinen, menestyy haastavalla urallaan kadehdittavan hyvin.. No ei, hienoahan se on)
Yleensä noin varhainen lukutaito on merkki kielellisestä lahjakkuudesta, mikä on usein yhteydessä ilmaisullisiin taitoihin ja luovuuteen. Eli pelkästään hyvä juttu.
Normaalisti lapset oppivat luku- ja kirjoitustaidon 4-vuotiaana ja viimeistään 5-v. Eli ihan tavallinen lapsi kyseessä 😊.
Meidänkin lapsi oppi 4-vuotiaana. Eskarissa 25% lapsista (tässä hänen ryhmässä) osaa lukea, loput ei osaa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti lapset oppivat luku- ja kirjoitustaidon 4-vuotiaana ja viimeistään 5-v. Eli ihan tavallinen lapsi kyseessä 😊.
No ei ole näin. On edelleen harvinaista, että 5-vuotias osaa lukea ja kirjoittaa. Tavallisimmin lapset oppivat 6-7-vuotiaana sekä luku- että kirjoitustaidon, harvemmin tapahtuvia poikkeuksia lukuunottamatta.
T. Neuvolan täti
Ihan normaalia. Iso-Britanniassa lapset oppii just 4-vuotiaana, koska koulu alkaa silloin. Itsekkin opin tuon ikäisenä, kun isä opetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole näin. On edelleen harvinaista, että 5-vuotias osaa lukea ja kirjoittaa. Tavallisimmin lapset oppivat 6-7-vuotiaana sekä luku- että kirjoitustaidon, harvemmin tapahtuvia poikkeuksia lukuunottamatta.
T. Neuvolan täti
Meillä sanottiin neuvolassa, että ihan tavallista, että 4v osaa lukea. Ja kaikki omat 3 lasta on lukeneet 4v iässä, siskon kaksi lasta samoin ja veljen kuopus myös, isompi oli 5v oppiessaan lukemaan. Itse olin 5v, kun opin tuon taidon ja pikkusisko oli 3v ikäinen (tosin 3v 9 kk, mutta silti).
Oma lapseni oppi 3-vuotiaana. Me vanhemmat aikoinaan vasta koulussa, mutta veljeni myös jo 3-vuotiaana aikoinaan. Lapsemme on aina ollut hurjan kiinnostunut kirjaimista -> tuossa iässä oppiminen on helppoa jos kiinnostusta riittää.
Minäkin opin lukemaan neljän vanhana. Vuosi oli 1996.
Jep, normaalia on. Nykyään on niin paljon interaktiivisia lelujakin jotka "opettavat" lasta lukemaan.
Täysin normaalia. Minä opin lukemaan 5-vuotiaana.