Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi oppii 4-vuotiaana lukemaan, onko normaalia?

Vierailija
19.02.2016 |

Lapsi täytti äskettäin neljä vuotta ja oppi lukemaan. Onko tämä muka normi? Itse opin vasta ekaluokan syksyllä, 90-luvun alussa oli tämä. Onko 2010-luvun lapsilla jotenkin helpompaa oppia lukemaan aikaisemmin nyky-yhteiskunnan ansiosta?

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsesta. Toiset ovat kielellisesti lahjakkaita ja toisilla se lahjakkuus on jollain muulla alueella. Meillä on myös 4v lapsi, joka on kovasti kiinnostunut kirjaimista ja kirjoittamisesta. Ollaan yhdessä katseltu kirjaimia ja harjoiteltu kirjoittamista. Tunnistaa sanoista kyllä kirjaimia, mutta ei vielä osaa hahmottaa sanoja.

Tosin muutama vuosikymmen taaksepäin vallalla taisi olla ajatus, että lapsia ei saisi opettaa lukemaan ennen kouluun menoa, jotta ei tylsisty sitten koulussa.

Vierailija
42/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia. Iso-Britanniassa lapset oppii just 4-vuotiaana, koska koulu alkaa silloin. Itsekkin opin tuon ikäisenä, kun isä opetti.

No ei ne kyllä heti opi, ne alkavat harjoitella foneettisia äänteitä ja kirjaimia tuossa iässä

T. Brittikoululaisen äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään opitaan aikaisemmin.

Ei ole enää harvinaista 5v lukeva lapsi.

Meidän päiväkodin eskariryhmän lapsista lukea osaa 13 (lapsia ryhmässä 21).

Oma lapseni oppi "vasta" ekalla luokalla lukemaan ja oli ainoimpia lukutaidottomia siinä luokassa. Syksyn aikana oppi itsekin lukemaan.

Nuorin lapsi, jonka tiedän oppineen lukemaan oli ryhmäni 3v poika.

Eikä häntä kuulemma opettamalla opetettu vaan herkkyyskauden aikana oppi helposti.

Vierailija
44/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalisti lapset oppivat luku- ja kirjoitustaidon 4-vuotiaana ja viimeistään 5-v. Eli ihan tavallinen lapsi kyseessä 😊.

No ei ole näin. On edelleen harvinaista, että 5-vuotias osaa lukea ja kirjoittaa. Tavallisimmin lapset oppivat 6-7-vuotiaana sekä luku- että kirjoitustaidon, harvemmin tapahtuvia poikkeuksia lukuunottamatta.

T. Neuvolan täti

Mistä tiedät, vai kysytkö vanhemmilta, että osaako lapsi lukea? Mun esikoinen oppi lukemaan 3-vuotiaana ja muut neljä lasta 4-vuotiaana. Yksi kirjoitti ja kuvitti 5-vuotiaana pieniä tarinoita. Ei nuo lukemaan oppimiset tulleet koskaan neuvolassa puheeksi. Ei terkkari kysynyt enkä itse katsonut tarpeelliseksi kertoa.

Vierailija
45/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisempaa nykyään on jos 6v ei osaa lukea.

Olen itse töissä päiväkodissa ja lähes kaikki esikouluikäiset osaavat lukea.

Päiväkotimme elto sanoi, että ei ole harvinaista nykypäivänä enää lukeva 4-5v lapsi.

Vierailija
46/46 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään opitaan aikaisemmin.

Ei ole enää harvinaista 5v lukeva lapsi.

Meidän päiväkodin eskariryhmän lapsista lukea osaa 13 (lapsia ryhmässä 21).

Oma lapseni oppi "vasta" ekalla luokalla lukemaan ja oli ainoimpia lukutaidottomia siinä luokassa. Syksyn aikana oppi itsekin lukemaan.

Nuorin lapsi, jonka tiedän oppineen lukemaan oli ryhmäni 3v poika.

Eikä häntä kuulemma opettamalla opetettu vaan herkkyyskauden aikana oppi helposti.

Juuri näin, siis tuo viimeinen lause. Meidän lasta ei ainakaan voinut estää oppimasta (miksi olisi pitänytkään?)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme