Keksikää ammatti/koulutus INTROVERTILLE!
Haluan opiskella itselleni uuden ammatin, joka sopii juurikin introverttiyteeni. Ehdottakaapa jotain, missä olisi jopa töitäkin tarjolla!
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tulkkaaminen liian ekstroverttia? Omana itsenäänhän siinä ei tarvitse esiintyä. Olisi varmaan maahanmuuttajien parissa töitä.
Pitäisi osata mamujen kieliä, arabiaa, somalia, daria, pashtua ym.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tietotekniikka-alalla täydy olla matemaattista älyä?
Ei. Tämä on hassu uskomus, joka estää tosi monen pääsyn hyväpalkkaiseen, mukavaan ammattiin joka sopii erinomaisesti introvertille.
Esim. itse luin lukiossa lyhyen matematiikan ja sekin oli helvetin vaikeaa. Kouluttauduinkin ensin hoitoalalle, koska ei tullut mieleenkään että mikään tekninen ala olisi mahdollinen. Hoitoala kuitenkin osoittautui jo ekan opiskeluvuoden jälkeen erakkoluonteella kauheaksi virhevalinnaksi. Olin kuitenkin tavannut poikakaverin, joka opiskeli it-alaa, ja hän vakuutti, että vaikka opinnoissa on jonkin verran matematiikkaa, niin siitä pääsee kyllä sisulla läpi, ja itse töissä sitä ei tarvi oikeastaan ollenkaan.
Ja näin on tosiaan ollut. Tuli niitä matematiikan peruskursseja yliopistolla tahkottua muutamakin kerta läpi, kun olivat vaikeita lyhyen matematiikan + totaalisen lahjattomuuden takia. Mutta muuten opinnotkin oli aika helppoja, ja tosiaan, 15 vuotena koodaustyötä en ole mihinkään koko matematiikkaa tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko tulkkaaminen liian ekstroverttia? Omana itsenäänhän siinä ei tarvitse esiintyä. Olisi varmaan maahanmuuttajien parissa töitä.
Pitäisi osata mamujen kieliä, arabiaa, somalia, daria, pashtua ym.
Jos osaa neljää kieltä, osaa opetella uusiakin
Jonkun alan yrittäjänä toimiminen? Esim joku tuote x ja teet töitä kotona/työhuoneella. Tai hieroja(asiakkaat ei yleensä jaksakauheasti jutella).Asiakaskontaktia tulee mutta ei liikaa introvertille plus voi vähän määrittää omaa lepoa että jaksaa sosiaalisia tilanteita. Itsellä on aikomus tähän.
Koodaukseen ei ehkä tarvitse matematiikkaa sellaisenaan, mutta hyvää matemaattista hahmotuskykyä tarvitsee kyllä. Itse ehdotan arkistoijaa. Nykyään sekin on lähinnä koneella näpyttelyä, eikä välttämättä missään arkistossa istumista.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä että entäpä joku liukuhihnatyö tehtaalla, jotain suojapukua tai naamasuojaa jos joutuu käyttämään niin siinä ei paljoa kommunikoida tarvi muiden kanssa.
Pakkaajana tai postinkantajana.
Hautausmaan hoitajana.
Puutarhurina.
Hautausmaanhoitajan työhön kuuluu hautausmaalla kävijöiden asiakaspalvelua. Kesäisin todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Koodaukseen ei ehkä tarvitse matematiikkaa sellaisenaan, mutta hyvää matemaattista hahmotuskykyä tarvitsee kyllä. Itse ehdotan arkistoijaa. Nykyään sekin on lähinnä koneella näpyttelyä, eikä välttämättä missään arkistossa istumista.
Minusta pelkkä myytti tuollainen "matemaattisen hahmotuskyvyn" tarve. Ei minulla ainakaan sellaista ole pätkääkään, ja silti minua pidetään työpaikallani jopa jonkinlaisena guruna. Toki sellainen perustasoinen päättelykyky pitää ihmisellä olla että pärjää, ja keskittymiskykyä. Mutta ei tarvitse olla huippuälykäs, ei matemaattisesti lahjakas tms.
Pääasiassahan tämä ala vaatii lähinnä tylsyyden sietämistä, sitä että jaksaa opetella itsessään tylsiä uusia tekniikoita ja metodologioita, joilla tehdään samoja asioita kuin mitä tehtiin toisilla tekniikoilla 10 vuotta tai vuosi sitten. Täytyy vaan jaksaa perehtyä koko ajan uusiin juttuihin, ja opetella ja soveltaa niitä. Mitenkään vaikeaa tai erityisesti älyä vaativaa se ei ole, mutta tietynlaista turhautumista täytyy sietää, sitä että varsinkin uutta opeteltaessa tuntuu ettei mikään taas suju ja tympäisee ja ahdistaa. Mutta kun jaksaa hakata päätä tiiliseinään riittävän kauan ja googlettaa apua, niin aina se ratkaisu löytyy joka ongelmaan.
t. 43
Se joka ehdotti yrittäjänä toimimista ei taida ymmärtää liiketoiminnasta ja sen ehdoista yhtään mitään. Tai tietenkin jos massia on useampi miljoona ja voi palkata henkilökunnan pyörittämään firmaa niin toki siinä tapauksessa "yrittäminen" sopii kontakteja ja huomiota välttelevälle introvertille.
Olen introvertti lastentarhanopettaja. Lasten parissa en väsy samalla tavalla kuin aikuisten kanssa työskennellessäni. Opiskeluaikoina olin kaupan kassalla töissä ja jokaisen työpäivän jälkeen ahdisti niin helvetisti, että jouduin lopulta saikulle... Onneksi oli kesä, etteivät opinnot kärsineet.
Työni sisältää paljon itsenäistä suunnittelua ja tiimityöskentelyä (joka on itselleni se haastavin osuus). Onneksi työparinani on toinen opettaja, joka tykkää olla esillä ja tekee mielellään ne kaikkein sosiaalisimmat hommat. Toki pidän itsekin vasu-keskustelut yms. huolehdin yhdeydenpidosta vanhempiin omalta osaltani. Lapsiryhmässä oleminen ja opettaminen ovat silti minulle mieluisaa, etenkin kun meillä on runsaasti pienryhmätoimintaa eli ei muita aikuisia paikalla.
Suosittelen, että teet jonkin persoonallisuustestin, esim. MBTI (https://www.16personalities.com/fi), jonka perusteella löydät ammattisuosituksia. Kaikille introverteille ei sovi samat ammatit, toisille sopii jokin luovempi ala, toisille taas rutiininomainen työ. Toiset ovat kiinnostuneet ihmisistä, vaikka ovatkin introvertteja, toiset taas ovat enemmän asiakeskeisiä jne..
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen, että teet jonkin persoonallisuustestin, esim. MBTI (https://www.16personalities.com/fi), jonka perusteella löydät ammattisuosituksia. Kaikille introverteille ei sovi samat ammatit, toisille sopii jokin luovempi ala, toisille taas rutiininomainen työ. Toiset ovat kiinnostuneet ihmisistä, vaikka ovatkin introvertteja, toiset taas ovat enemmän asiakeskeisiä jne..
Tein testin ja sain INFP eli minusta tulisi hyvä kirjailija! Terveisin Ap
Tossa vielä lisää ammattisuosituksia ;)
http://uk.businessinsider.com/best-jobs-for-every-personality-2014-9?r=…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmoija, en tosin tiedä työllisyydestä. Ja yleensäkin IT/ICT-aloilta voisi löytyä monia sopivia työtehtäviä.
Millä perusteella? Yleensä tuon alan hommat ovat joko isoissa projekteissa tehtävää työtä, tai sitten yksityisyrittäjiä, joiden on pakko olla tiiviissä yhteydessä asiakkaan kanssa.
15 vuoden koodauskokemuksella kyllä sanoisin että kyllä tältä alalta löytyy aina introverteille rooleja. Yksityisyrittäjä-konsultiksi tosin ei kannata ryhtyä. Mutta jos menee johonkin isoon taloon töihin ja siellä hakeutuu puhtaaseen toteuttamisrooliin, ja jättää määrittely- ja suunnitteluhommat (joissa on asiakkaan kanssa kommunikointia) muille, saa ihan rauhassa olla erakkomainen outo guru joka ei juuri osallistu palavereihin eikä asiakasviestintään. Ainakin minä olen saanut olla ;)
Ja etätyötäkin tosiaan saa tehdä paljon, ja mikä sen parempi kuin saada yksin kotona koodailla.
Tuota ehdotetaan aina tällaisissa keskusteluissa, mutta mitä vaatimuksia tuolla alalla oikeasti on ja mitä opiskelu vaatii? Esim. minä olen ihan perus-ok tietokoneiden kanssa, omaan erittäin hyvän englanninkielentaidon ja olen matemaattisesti aivan onneton ja tuntuu aika kaukaa haetulta ammatilta, että miten voisi ikinä oppia jotain niin vierasta...
- Patologi
- Tutkimusryhmän rivijäsen, jonka ei tarvitse esitelmöidä suurille ryhmille.
- Kuvittaja
- Audiovisuaalinen kääntäjä
- Lastenkirjailija
- Eläintenhoitaja
- Jonkun luovan alan suunnittelija, jolla harvoin asiakastapaamisia tai esim. oma edustaja, joka hoitaa ne.
- Asiakaspalvelija, joka työkseen vastailee kysymyksiin sähköstitse
- Arkistoija, tallentaja tai muuta toimistotyötä
- Käsinpakkaaja tai muuta liukuhihnatyötä
- Elintarviketyöntekijä (pilkkomista, annosten koontia ja pakkausta)
- Kylmäkkö
- Leipomotyöntekijä
- Tiskaaja
- Tietokirjailija
- Koodaaja
- Eläinten trimmaaja tai koirahieroja
- Laboratoriatyöntekijä (rutiininomainen näytteiden analysointi)
- Kirurgi tai hammaslääkäri (potilas on hiljaa)
- Taidemaalari, muotoilija, graafikko
- Musiikki- tai elikuvakriitikko
- Luontokuvaaja ♡
Muuta ulkomaille ja kirjoita sieltä esim. kerran viikossa matkajuttu tai kolumni johonkin lehteen. Tai bloggaa. Voit kirjoittaa omista kokemuksistasi ja havainnoistasi. Työskentelet yksin koneella, kauniissa ja lämpimässä maassa :)
Tai joku muu luovan alan työ, jota voi tehdä etänä.
Puutarhuri! Puutarhamyymälässä on ehkä parempi olla vähän sosiaalisempi, mutta viherrakennuksen, viljelyn tai viheralueiden hoidon parissa ei tarvi olla ja saa usein puuhastella yksinään/pienessä porukassa ihan rauhassa. Alalla tosin ongelmana se, että harva saa ympärivuotisia töitä.