Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

appivanhemmat ovat takaajina meillä lainassa ja käyvät omin lupineen aina tarkistamassa onko meillä mennyt perintään laskuja

pohjanmaan mamma
19.02.2016 |

Lainan maksussa ei ole ollut koskaan ongelmia, joskus on "joutunut" antaa meneen laskuja perintää.
Heiltä lainattiin rahaa, että saatiin maksettua muutama isompi lasku pois ja siitä tehtiin ihan kirjallinen lappu.

Ja olen tietenkin kiitollinen, että ovat auttaneet. mutta mua alkaa pikkuhiljaa tympiin ku kävyvät harva se kuu ne tarkistamassa ja sit mulle soittoa niistä (mies ei halua hoitaa laskuja) ja olen sanonut, että koitan niitä maksuja hoitaa niin kuin parhaakseni näen..
Ollaan oltu hyvin tiukilla hometaloasumisen myötä ja siihen jääneen lainan maksun takia. Ja nuo asiat anoppiki tietää kyllä.

Mikä ois hyvä konsti saada vähän tilaa anopilta?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ihmettele, jos käyvät tarkistamassa. Kun te jätätte laskut maksamatta, appivanhemmat kärsii

Vierailija
2/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ne niitä käy katsomassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä konsti saada vähän tilaa anopilta on hoitaa laskut ajoissa ja elää menojen mukaan. 

Vierailija
4/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia olen hyvin onnellinen, että olemme olleet koko aikuisiämme taloudellisesti riippumattomia vanhemmistamme. Toki ymmärrän, jos teillä on hometalo-ongelmia taustalla, niin on ollut pakko turvautua ulkopuoliseen apuun. Mutta heillä ei ole tosiaan mitään oikeutta tulla omin luvin teille! Suosittelen vakavaa keskustelua appivanhempien kanssa.

Vierailija
5/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjanmaan mamma kirjoitti:

Lainan maksussa ei ole ollut koskaan ongelmia, joskus on "joutunut" antaa meneen laskuja perintää.

Heiltä lainattiin rahaa, että saatiin maksettua muutama isompi lasku pois ja siitä tehtiin ihan kirjallinen lappu.

Ja olen tietenkin kiitollinen, että ovat auttaneet. mutta mua alkaa pikkuhiljaa tympiin ku kävyvät harva se kuu ne tarkistamassa ja sit mulle soittoa niistä (mies ei halua hoitaa laskuja) ja olen sanonut, että koitan niitä maksuja hoitaa niin kuin parhaakseni näen..

Ollaan oltu hyvin tiukilla hometaloasumisen myötä ja siihen jääneen lainan maksun takia. Ja nuo asiat anoppiki tietää kyllä.

Mikä ois hyvä konsti saada vähän tilaa anopilta?

Voi sua. Sun appivanhemmat on taanneet lainan. Jos ette sitä maksa niin pankki perii sen lainan heiltä. He ovat ottaneet ison riksin auttaessaan teitä. Koska ette ole pystyneet hoitamaan laskujanne aikanaan niin ei ole mikään ihme että he ovat huolissaan. He eivät ole huolissaan teidän maksuista vaan omasta omaisuudestaan ja tulevaisuudestaan.

Älä ole heille vihainen vaan ole onnellinen ja ymmärrä heidän holensa. Se on varmasta suurempi kuin teidän. Nyt jos te ette maksa lainaa jota he ovat taanneet joutuvat he sen maksamaan. Jos heillä ei ole rahaa millä maksaa niin heidän omaisuutensa ulosmitataan.

He voivat menettää omaisuutensa jota ovat kasvattaneet koko ikänsä vanhuuden varalle.

Vierailija
6/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän tavalla he niitä tarkastavat kun tietoja ei mikään taho heille saa luovuttaa?

Vierailija
7/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protestilistaako seuraavat, vai mistä tietävät teidän perintään menneet laskut?

Vierailija
8/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutunut antaa menee laskuja perintään...

Kukaan järkevä ei anna laskujen mennä perintään vaan ottaa yhteyttä velkojiin ennen perintää. Anopillasi on ehkä hyvä syy seurata kun kerran heidänkin taloutensa voi olla vaarassa. Lisäksi ihmettelen eikö miestäsi todellakaan kiinnosta oletteko joutumassa perintään vai ei?

Mies

Vierailija
9/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmänny aiemminkin pohjammaalla ko tarinoihin joissa anoppi tai appivanhemmat auttaa kun mies "ei halua hoitaa" laskuja. Onnea vaan tuoreelle miniälle ja hyvästit yksityisyydelle kun on naimisissa appivanhempien kanssa. Hyvä toki kun auttavat ja varmistavat että homma pelittää nyt --eli tottakai kannattaa ottaa apu vastaan, kiitollisuudella.

Vierailija
10/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa vain voi seurata perintälaskuja jostain tietokannasta.

Vierailija
11/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lainan maksut ovat hoidettu aina, kuten sanoin.

Ja  nuo muut maksut joissa on ollut ongelmia ei siis liity heidän takaamisen mitenkään. Tuo, että ovat takaajina on antanut heille (oikeuden?) kysyä esin ulosotosta ainakin noita asioita ja siellä näkyy myöksin jos joku lasku on perinnässä.

Näin ymmärsin anopin lauseen kun tätä kysyin.

Ja mulle neuvottiin velkaneuvonnassa, että jos ei oo tuloja millä pystyy sopimaan laskun maksamista, ei  kannata silloin sopia mitään summaa tai aikataulua siihen. Joutuu isompaan vaikeuteen sillä konstilla.

Ja tällä hetkellä asiat alkaa oleen hyvällä mallilla. Ja tosiaan tuohon rahaongelmiin on ollut useampi syy, ja ollaan niitä nimenomaan saatu hoidettua.

Mutta se, että anoppi on niin avulias noista kyseleen ja tarkisteleen vaikuttaa myös meidän teinien suhtautumiseen heihin.

Vierailija
12/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin käyvät omin luvin?

Pankki lähettää takaajalle AINA laskelman missä mennään, onhan takaajat sitoutuneet maksamaan pankille lainan takaisin, jos teidän maksukyky on heikentynyt.

Vierailija
13/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mistään sellaisia tietoja saa, onko teillä joku lasku perinnässä tai ulosotossa. Joten ihan höpöhöpöä puhuu anoppi.

Vierailija
14/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa kun, että lukemaanne tajua???

Miten tuo pankin laskelma taas liittyy tuohon?

Vierailija
15/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appivanhempanne ovat nyt 

1. saamassa teiltä rahaa, koska "Heiltä lainattiin rahaa"

2.  " takaajina meillä lainassa" otsikon mukaan, eli joutuvat maksamaan takaamansa lainan jos te ette siihen itse pysty.

Ei ihme, että ovat huolestuneita maksukyvystänne. Sitä minä vaan en käsitä, mistä ihmeestä he voivat tarkistaa maksettuja ja maksamattomia laskuja. Onko heillä oikeutta saada tietoa edes takaamansa lainan takaisinmaksuista?

Se on sitten eri asia, että oikeuden päätökset myös perinnästä ovat julkista tietoa, mutta ihan jokainen ulosottoon menevä terveyskeskus- tai kansalaisopistomaksu ei kai ole julkinen.

Vierailija
16/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pohjanmaan mamma kirjoitti:

Mutta se, että anoppi on niin avulias noista kyseleen ja tarkisteleen vaikuttaa myös meidän teinien suhtautumiseen heihin.

Mitäs jos niille teineille kanssa selität mitä se takaaminen oikeasti tarkoittaa... että anopin oma talo on vaarassa teidän vuoksenne... ehkäpä ne sitten ymmärtää että mummu on asiasta huolissaan.

Vierailija
17/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätkö vielä, että miten appivanhemmat käyvät omin luvin tarkastamassa asioita? Onko heillä pankkitunnukset tileille vai...? Vai mistä ne voi tarkistaa? En ymmärrä.

Vierailija
18/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko heillä oikeutta saada tietoa edes takaamansa lainan takaisinmaksuista?

Pankki ilmoittaa heti, kun 1 erä jää 1. muistutuksen jälkeen makssamatta.

Vierailija
19/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on tähän 100% oikeus:

Pankki ilmoittaa takaajalle takauksen piiriin kuuluvaa velkaa koskevasta maksuviivästyksestä. Jos pankki ei ole ilmoittanut maksuviivästyksestä kuukauden kuluessa, pankki voi periä takaa- jalta viivästyneelle määrälle korkoa tai viivästyskorkoa vasta ilmoituksen lähettämisen jälkeiseltä ajalta.

Niin kauan kuin takaus on voimassa, yksityistakaaja voi pyytää pankilta tietoja velasta ja siitä, kuinka velallinen hoitaa velkaansa. Yksityistakaajalla on lisäksi halutessaan oikeus saada pankilta tietoja myös velallisen muista veloista ja sitoumuksista sekä muista velallisen maksukykyyn vaikuttavista seikoista. Tiedon- saantioikeus koskee pankin tiedossa olevia seikkoja ja velallisen luottotietoja. Pyydetyillä tiedoilla on oltava merkitystä takaajan riskin arvioimisessa. Pankki perii palveluhinnaston mukaisen maksun tietojen luovuttamisesta aiheutuneista kustannuksista

Vierailija
20/30 |
19.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helvetti. Mun toinen vanhempi sotki raha-asiat just tolla "oho laskut vaan menee perintään" asenteella. Ja sitten ulisi ja kiristi, jos joku yritti puuttua sekoiluihin. Lopputuloksena hirveät velat, talo pankille ja huonot välit aikuisiin lapsiin. Ja kas, vuokranmaksukaan ei tätä vanhempaa kiinnosta, kyllä joku muu alaikäisille lapsille maksaa katon pään päälle.

Olisin ollut ikuisesti kiitollinen, jos joku olisi tuon touhuihin osannut puuttua kunnolla ja vaatia että hoitaa talousasiat kunnolla. Tässäkin tapauksessa appivanhemmat varmaan haluaa suojata omaa talouttaan ja huolehtia, ettei velkavankeus odota Ap:n perhettä. Sitä ihmettelen, ettei miestä muka kiinnosta? Millainen aikuinen ihminen voi kieltäytyä hoitamasta talousasioitaan?

Mistä ne appivanhemmat muuten näkee teidän velkoja? Vai ihan luottotietomerkintöjäkö teillä on? Siinä tapauksessa en ihmettele jos appivanhempia huolettaa.