Isäksi vasta yli nelikymppisenä
Onko kokemuksia? Kuinka todennäköistä on edes löytää lapsetonta naista enää siinä vaiheessa, joka kuitenkin haluaa ja pystyy vielä saamaan lapsia? Onko 40-v. mies jo tosi vanha kolmekymppisten silmissä?
Kommentit (41)
Moi Sedu kyl sitä pesää tulee, ku pinkka on kondiksessa.
Eikös se ole ihan normaalia ja yleistä? Ainakin mun työkavereiden keskuudessa enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Siis ekaa kertaa...
Siitä vaan.
Vielä voi tehdä perheen ja moni tuossa iässä tekeekin.
En tunne ketään joka olisi lapsentekoa katunut.
Nelikymppisenä alkaa oleen jo kiire vanhemmaksi. Onneksesi jo kolmikymppiset naiset kokevat painetta lapsen saantiin eikä niitä kovin harvassa ole. Vain lapsen kannalta huono jos vanhemmat ovat kovin vanhoja eivätkä jaksa lapsen mukana juosta.
Me perustimme perheen 40+ ja kummallakaan ei aikaisempia lapsia ollut. Hyvin sujui.
Itse olen 30-vuotias nainen, en ole ollut naimisissa eikä minulla ole lapsia. Voisin aivan hyvin seurustella 40-vuotiaan miehen kanssa ja perustaa hänen kanssa perheen. Ja siis perheen perustaminen voisi koittaa vaikka parin vuoden seurustelun jälkeen, ei olisi mikään kiire heti alkaa vauvapuuhiin :) En näe vähän yli nelikymppistä miestä mitenkään liian vanhana isäksi. Lähemmäs 50 alkaisi jo olla minun makuun turhan vanha, mutta varmasti löytyy niitäkin naisia joille sekään ei olisi ongelma.
Minä tiedän 26-vuotiaan, joka hankki lapsen 40v+ miehen kanssa, oli rahasta kysymys ;D
nykyään mies hoitaa penskaa ja nainen on jossain muualla maailmassa ku Suomessa
Minä olin 36v ja mies 40v kun lapsemme saatiin (ainokainen), hyvin sujui. Jos haluaa yhden lapsen niin ihan hyvin voi hankkia vasta vanhempana.
Lastenhankintaan pitäis olla ikäraja. Ja sen ikärajan pitöis olla 25v. Eräs tuttavani sai viimevuonna vauvan ollessaan 19-vuotias.. nyt vauva on isovanhempien hoivissa suurimman osan ajasta ja tämä äiti päätti ''jatkaa nuoruuttaan'' entiseen malliin baareissa hyppäämällä.
Kuinka moni nuorempi mies on valmis perustamaan perheen ja ennenkaikkea jatkamaan elämistä perheenä?
kyllä 40-vuotiaana voi perheen perustaa, kannattaa kuitenkin tähdätä enemmän siihen 30v kuin 40v, niin itsensä kuin lapsenkin kannalta.
Tietysti apn tapauksessa ajassa palaaminen lienee hankalaa, joten nyt jos koskaan kannattaa.
Mun yksimiespuolinen työkaveri totesi, että jatkuvasti on kaverien lasten ristiäisiä tai viisikymmenvuotisjuhlia. Ja samojen kavereiden:-)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 30-vuotias nainen, en ole ollut naimisissa eikä minulla ole lapsia. Voisin aivan hyvin seurustella 40-vuotiaan miehen kanssa ja perustaa hänen kanssa perheen. Ja siis perheen perustaminen voisi koittaa vaikka parin vuoden seurustelun jälkeen, ei olisi mikään kiire heti alkaa vauvapuuhiin :) En näe vähän yli nelikymppistä miestä mitenkään liian vanhana isäksi. Lähemmäs 50 alkaisi jo olla minun makuun turhan vanha, mutta varmasti löytyy niitäkin naisia joille sekään ei olisi ongelma.
Ehtisit 40 vuotiaan kanssa tekemään sen yhden lapsen. Riittääkö se? Vaikka itse voisit tehdä vielä lisää? Toisen kohdalla mies olisi jo lähemmäksi 50v. Ensin pari vuotta seurustelua (42v), ehkäisy poi ja lapsi syntyy aikaisintaan vuoden päästä (43v). Harva tietää vielä vauvavuonna tahtooko lisää (44v). Jos päättää haluta, toinen lapsi taas aikaisintaan vuoden perästä (paitsi jos akka tissittää niin yleensä kestää kauemmin) (45v). Mun olisi äärettömän vaikea nähdä tuota omaa miestäni 20 vuotta vanhempana ja juoksevan samalla tavalla 5v poikien kanssa. Yleensä nämä kannattaa miettiä nuorempana loppuun.
Hyvähän se on lapsen kannalta, perintö rapsahtaa jo opiskeluaikana.
Mun piti hankkia lapsen vasta 35-vuotiaana, mutta jotain outoa tapahtuo ja 3 muuttuikin 2 :D
eli 25v sain lapsen.
Mun isä oli 48 v, ja hyvin jaksoi minunkin kanssa. Miehenikin oli samanikäinen, kun lapsemme syntyi. Ei enää juokse maratooneja, mutta ei mun tuntemat kaikki nuoremmatkaan juokse. Ja jos nykyalokkaat ei jaksa juosta Cooperin testissä edes kahta kilometriä, niin huonoa on nuorten kiestenkin juoksukunto.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni nuorempi mies on valmis perustamaan perheen ja ennenkaikkea jatkamaan elämistä perheenä?
Hyvin moni. Mutta se ei 30 kymppisille perheestä haaveileville naisille näyttäydy, koska heidät vietiin jo 10 vuotta aikaisemmin markkinoilta. Kyllä perhekeskeinen toisen tunnistaa jo 20 vuotiaana. Mitä sitä enää jahkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin moni. Mutta se ei 30 kymppisille perheestä haaveileville naisille näyttäydy, koska heidät vietiin jo 10 vuotta aikaisemmin markkinoilta. Kyllä perhekeskeinen toisen tunnistaa jo 20 vuotiaana. Mitä sitä enää jahkaamaan.
Kun nuorena aloittaa, niin ehtii perustaa useammankin perheen.
Mun mies on 40v ja minä 26 ja meillä on vauva, ei 40v mun mielestä vanha isäksi oo eikä kyllä mun silmissäkään :)
Ei ole. Kyllä naisetkin voivat saada lapsia nelikymppisiksi ja ylikin, vaikka riskit kasvavat.