Onko vitsi kirosana? Opettaja kirjoitti reissu vihkoon huomautuksen kiroilusta poika sanonut "voi vitsi"!
Miten teidän mielestä, jos sanoo: Voi vitsi! onko kiroilemista? Itse en pitäisi sitä kiroiluna, mutta lapsi oli saanut koulussa toruja, kun oli sanonut näin. Reissuvihkoonkin oli merkattu siitä.
Ihan hävettää, mutta en ole edes tajunnut sen olevan tuhmiin sanoihin kuuluva.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Laita vihkoon kysely, että missä se kirosana oli kun et huomaa.
Voi vitsi teitä. Jos opettaja kirjoittaa ärrään tai Wilmaan, että lapsi kiroili, on aika todennäköistä, että hän kiroili. Luuletteko, että opettajat kirjoittavat tyyliin "sanoi voi helevetin suatana", tai että "lapsenne kiroili käyttäen sanoja voi ja vitsi".
Vierailija kirjoitti:
Voi vitsin jälkeen tais tulla poikas suusta koko suomen kielen kirosanarepertuaari, kyllä opettaja on oikeassa ja sinua viedään taas kuin kuoriämpäriä: "ei, eihän meidän poika mutta ne muut", ja muuta lässyn lässyä!
Takuuvarmasti isi ja äiti ovat riitojensa aikana opettaneet ne aika moneen kertaan omalle poikaparalleen, ihan sääliks käy :( Iskää ja äiskäähän tuossa pitää moittia, ei lasta!
Kiroilu on terveellistä välillä. Itse ainakin annan lasten kiroilla
Jo sana reissuvihko paljasti provoksi.
Mun kummallakin lapsella on reissuvihko. Kummallakin vanha opettaja. Ovat eri kouluissa. Toinen heistä käyttää välillä Helmeä.
Opeta poikasi käyttämään kiertoilmauksia, tässä muutama malliksi:
- Voi Rähmä! (Speden kirosanoja)
- Voi Kuttu!
- Junalautoja saatavana Perkkijärveltä!
Opettajalle voi huomauttaa, että ne ovat voimasanoja, mutta eivät oikeita kirosanoja. Jos ei usko niin kysyköön kielitoimistolta :)
Vierailija kirjoitti:
Opeta poikasi käyttämään kiertoilmauksia, tässä muutama malliksi:
- Voi Rähmä! (Speden kirosanoja)
- Voi Kuttu!
- Junalautoja saatavana Perkkijärveltä!
Opettajalle voi huomauttaa, että ne ovat voimasanoja, mutta eivät oikeita kirosanoja. Jos ei usko niin kysyköön kielitoimistolta :)
Opettajainhuoneessa kyllä tunnetaan tuollaiset huomauttelevat vanhemmat. Vuodesta toiseen ovat olevinaan niin nokkelia, niin nokkelia, mutta tosiasiassa yhtä yksinkertaisia ja huonokäytöksisiä kuin ne oppitunteja häiritsevät lapsensakin.
Vitsi on sievistelevä muunnos siitä vittu-sanasta, ei mitään lapsenkieltä. Yhtä sivistymätöntä ja sopimatonta on käyttää kumpaa tahansa puheenparressaan. Naisenkin suusta heti turn-off.
Arvasin ap, että sinua luullaan proviksi täällä, eikä kyllä ihme... Itsellänikin loksahti kyllä alakoulussa harjoittelussa suu auki, kun eräs uskisopettaja torui lapsia, kun sanoivat "voi vitsi". On kuulemma voimasana siinä missä muutkin kirosanat. :D Kyllä näitä opeja valitettavasti siis löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Aww reissuvihot <3 Vieläkö ne on käytössä? Luulin, että Wilma korvasi ne.
Meillä on ainakin käytössä molemmat (reissuvihko ja wilma)
Ei ole kirosana mutta sitä käytettiin kiroamisena.
"vitsi" itsessään ei tietenkään ole, mutta "voi x" -lausahduksen voi hyvällä syyllä lukea vähän vapaaksi tai jopa epäasialliseksi kielenkäytöksi. Ei siitä pidä ketään tuomita tai rankaista, mutta lasta on ihan hyvä opettaa koulussa pyrkimään sävykkäämpään itseilmaisuun. Ymmärrän opettajaa ja ymmärrän myös turhautumisen noin pikkujuttuun puuttumisesta.
Mun mielestä _periaatteessa_ on ihan sama sanotko" voi helvetti" tai "voi herran henkselit" Kummassakin tapauksessa pyritään kiroamaan.
Onhan ne hitsi, vitsi, perhana, saamari ja hitto tottakai lievemmän kuulosia, mutta mun mielestä lasten ei tartteis oppia ylipäätänsä kiroamaan. Niistä ei ole pitkä matka saatanaan, vittuun ja perkeleeseen..
Nykyään koulussa haistatellaan ihan surutta, joten en usko ap:n tarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä _periaatteessa_ on ihan sama sanotko" voi helvetti" tai "voi herran henkselit" Kummassakin tapauksessa pyritään kiroamaan.
Onhan ne hitsi, vitsi, perhana, saamari ja hitto tottakai lievemmän kuulosia, mutta mun mielestä lasten ei tartteis oppia ylipäätänsä kiroamaan. Niistä ei ole pitkä matka saatanaan, vittuun ja perkeleeseen..
Ja niistä saatanoista, vituista ja perkeleistä ei ole pitkä matka siihen, että nuori notkuu kaupungilla polttamassa tupakkaa ja piikittämässä heroiinia.
Up