Miesten rahankäyttö
Kun lueskelin eilen illalla keskusteluja yhteisistä rahoista, kertoi moni nainen, että hän hoitaa heillä kaikki raha-asiat, maksaa laskut, ostaa miehen vaatteet jne.
Niin on meilläkin. Mieheni ei käytä rahaa juuri koskaan, ei osta itselleen vaatteita tai mitään muutakaan. Kerran tai kaksi vuodessa saan raahattua hänet Stockalle ja silloin hankitaan ehkä puku, takki, parit housut ja kengät. Suuri ponnistus!
Kuinkas on muissa perheissä? Jos mies käyttää rahaa, niin mihin?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kun lueskelin eilen illalla keskusteluja yhteisistä rahoista, kertoi moni nainen, että hän hoitaa heillä kaikki raha-asiat, maksaa laskut, ostaa miehen vaatteet jne.
Niin on meilläkin. Mieheni ei käytä rahaa juuri koskaan, ei osta itselleen vaatteita tai mitään muutakaan. Kerran tai kaksi vuodessa saan raahattua hänet Stockalle ja silloin hankitaan ehkä puku, takki, parit housut ja kengät. Suuri ponnistus!
Kuinkas on muissa perheissä? Jos mies käyttää rahaa, niin mihin?
Aika pitkälti se meilläkin menee noin, minä hoidan myös kaikki laina-asiat ja muut ns. Isot raha-asiat. Samoin äitiys- ja isyyspäivärahojen haun, vakuutukset, vakuutus korvausten haut jne.
Omat vaatteensa mies ostaa ja ruokaa sekä tietokoneet ja kodinkoneet. Kaiken muun minä, myös autoon liittyvät asiat.
Kummallista mun mielestä tuollainen. Meillä mies ostaa itse omat vaatteensa, saattaa kysyä mun mielipidettä. Kumpikin maksaa itse omat laskunsa, harrastuksensa ym. Isommat hankinnat, matkat ja sen sellaiset maksellaan about puoliksi, samoin ruoat ym. päivittäistavarat. Yhteisiä rahoja tai taloustilejä ei ole. Kummankaan ei tarvitse selitellä toiselle rahankäyttöään.
Eiköhän naiset useimmissa perheissä osta miehelle alusvaatteet, paidat, solmiot ja yöpuvut. Ja muutenkin naiset pyörittävät perheen arkea, varaavat lomat ja liput, sopivat sukulais- ja muista vierailuista ja huolehtivat niin lasten vaatteista kuin harrastuksista. Ehkä miehille jää auton huolto ja katsastus, muuten hommat on vaimon vastuulla.
Mieheni ostaa vaatteita, harrastusvälineitä, käy ruokakaupassa yhtä usein kun minäkin. Ostaa minullekin joskus vaatteita, jos näkee jotain mistä luulee mun tykkävän, esim kun on työmatkoilla.
Yhteiset on rahat ja tileihin molemmilla käyttöoikeus. Laskut maksetaan siltä tililtä jolla on milloinkin enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas on muissa perheissä? Jos mies käyttää rahaa, niin mihin?Aika pitkälti se meilläkin menee noin, minä hoidan myös kaikki laina-asiat ja muut ns. Isot raha-asiat. Samoin äitiys- ja isyyspäivärahojen haun, vakuutukset, vakuutus korvausten haut jne.
Omat vaatteensa mies ostaa ja ruokaa sekä tietokoneet ja kodinkoneet. Kaiken muun minä, myös autoon liittyvät asiat.
Meillä siis yhteiset rahat, eli se kuka hoitaa hankinnat ei tarkoita, että käyttäisi vain omia rahojaan vaan yhteisiä. Näin oli tosin jo ennen kuin rahat olivat yhteisiä: Minä hain jopa miehen puolesta asuntolainan, hän vain allekirjoitti paperit ja hän toisaalta osti minulle kännykän käyttäen minun rahojani.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän naiset useimmissa perheissä osta miehelle alusvaatteet, paidat, solmiot ja yöpuvut. Ja muutenkin naiset pyörittävät perheen arkea, varaavat lomat ja liput, sopivat sukulais- ja muista vierailuista ja huolehtivat niin lasten vaatteista kuin harrastuksista. Ehkä miehille jää auton huolto ja katsastus, muuten hommat on vaimon vastuulla.
Tuskin tämä enää nuoremmissa perheissä näin menee. Eikä meillä lapsuudenkodissakaan isä ollut mikään vässykkä mielestäni.
Meillä mies ostaa samoja juttuja kuin minäkin ja huolehtii asioista. Meillä ei kyllä ole lapsia vielä.
N26
Vierailija kirjoitti:
Kummallista mun mielestä tuollainen. Meillä mies ostaa itse omat vaatteensa, saattaa kysyä mun mielipidettä. Kumpikin maksaa itse omat laskunsa, harrastuksensa ym. Isommat hankinnat, matkat ja sen sellaiset maksellaan about puoliksi, samoin ruoat ym. päivittäistavarat. Yhteisiä rahoja tai taloustilejä ei ole. Kummankaan ei tarvitse selitellä toiselle rahankäyttöään.
Jaa meillä taas on yhteinen tili ja siltä maksetaan kaikki laskut, lainat, kodinkoneet, matkat, remontit, vaatteet, kaikki. Mies ei ole varmaan koskaan maksanut yhtään laskua, kun minä olen ne hoitanut, hoidan myös kummankin pörssiosakkeiden ostot ja myynnit. Näin on ollut kaikki nämä vuosikymmenet.
mies käyttää rahat tietokoneisiin, harrastusvälineisiin, elektroniikkaan, matkoihin, ulkonäköön, vaatteisiin, salijäsenyyteen
Mies ostaa vaatteensa, myös kalsarit ja sukat itse, harrastusvälineitä, elektroniikkaa, kodinkoneita, autoja, vie mua ulos syömään, teatteriin, konsertteihin, hotelleihin, ulkomaille, käy hierojalla. Enemmän mies käyttää rahaa kuin minä. Mies hoitaa maksuliikenteen muutenkin, myös minun tilini. Sanon että ilmoittaa mulle kun tilin pohja häämöttää niin rajoittelen sitten. Omat tilit, ei yhteistä.
Mä veden ehkä astetta paremmaksi sillä olen ostanut ja myynyt meidän asuntoja ilman että mies on edes nähnyt mihin pistän hänen valtakirjallaan nimen. Olen yrittänyt olla auttamatta mutta sitten jäisi veronpalautukset ja korot saamatta ja mitään ei kilpailutettaisi., mies kun tienaa 4x mun palkan, ei se jaksa miettiä jotain tonneja, ja mun mielestä pitää miettiä kun perheen taloudesta on kyse. Joskus saattaa kysyä miten meillä menee taloudellisesti.
Mies inhoaa shoppailua, joten minä hoidan hankinnat: ruuan, kodin irtaimen,remonttikamat, auton varaosat, lapsen ja omat vaatteet, lainat, vakuutukset, rahastot, verot... Mies ostaa itsenäisesti omat vaatteensa ja cd-levyjä, ei ole oppinut ostamaan musaa verkosta.
Jos hän tarvitsee jotain, pyytää minua etsimään netistä ja sitten katsotaan niistä vaihtoehdoista sopivin. Autonkin hain hänelle muutaman vaihtoehdon valmiiksi, kävi sentään itse koeajamassa.
Mies taas jaksaa nysvätä kotona: remontoi, huoltaa autot ja tekee polttopuut, laittaa ruuan.
Päätöksenteossa ollaan kuitenkin melko tasavertaisia, en käytä miehen rahoja asioihin joita hän ei halua hankkia ja kompromissit sujuu. Tällä työnjaolla molemmat tekee sitä mistä tykkäävät ja missä ovat toista parempia.
Mies kyllä tarvittaessa osaa sinne kauppaankin mennä ja tuoda sieltä esim muutaman päivän ruuat.
Meillä vaimo ei ole ikinä maksanut yhtään laskua. Koko taloudenpito ja suunnittelu on aina ollut miehen harteilla.
Paljon riippuu varmaan työkuvioista. Minun mieheni on teknillinen johtaja yhdessä Suomen suurimmista teollisuuslaitoksista. Hänen työpäivänsä ovat pitkiä ja työmatkojakin rittää. Hän on täysin ulkoistanut kaikki raha-asiat minulle. Ja minäkin varaan pukeutumisneuvojan kerran vuodessa ja sitten hoidetaan vaatepuoli kuntoon.
Miehen firman entinen pääjohtaja ei eläkkeelle jäätyään tiennyt, kuinka maksetaan bussissa tai nostetaan rahaa automaatista, kun vaimo oli työuran aikana hoitanut kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo ei ole ikinä maksanut yhtään laskua. Koko taloudenpito ja suunnittelu on aina ollut miehen harteilla.
Olet ihanan miehekäs mies, noin sen pitää ollakin.
Mies ostaa ruokaa, vaatteita, harrastusvälineitä, kirjoja, tietotekniikkaa. Ostaa tavallisesti kaikki omat vaatteensa, mutta toki jos olen tilaamasta netistä itselleni ja tytölle sukkia, kysyn mieheltä tarvitseeko hän. Tytön vaateostokset hoidan minä, mutta jos pitää hankkia sukset tai polkupyörä, sitten tarvitaan miehen asiantuntemusta ja hän käy kaupassa tytön kanssa. Parturiin mies hankki vuosijäsenyyden siinä toivossa, että tulisi käytyä useammin, kun on kerran maksettu ja saa käydä niin usein kuin haluaa samalla hinnalla.
Jo kahtena vuotena peräkkäin mies on onnistunut täyttämään veroilmoituksensa aivan viime minuuteilla ja perkuloinnin saattamana. Ja suurin piirtein yhtä kauan hän on käyttänyt pankkitunnuksiaan ja opetellut verkkopankin käyttöä. Minä hoidan valtakirjalla kaikki miehen sijoitukset (poislukien työpaikan kautta hankitut osakkeet, jotka on eri välittäjällä) ja lapsenkin sijoitukset. Ja toki kaikki laskut, muutenhan ne jäisivät maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeastiko?
No ilmeisesti me olemme sitten omituinen perhe, sillä minä hoidan käytännössä kaikki nuo boldut asiat ja lisäksi kaikki autoon liittyvän. Yhdet boxerit olen vaimolta saanut joululahjaksi, mitään muita vaattteita ei ole ikinä ostanut, eikä ole tarvettakaan. En usko että vaimo edes osaisi ostaa lentolippuja. Toki sopii tapaamiset omien sukulaistensa kanssa, minä hoidat järjestelyt omieni kanssa. Lasten vaatteiden kohdalla vaimo on aktiivisempi, mutta harrastuksista keskutellaan lasten kanssa ja kuskaaminen on pääosin minun vastuulla.
Mutta olisihan se kiva jos vaimo hoitaisi tuon kaiken.
Meillä mies ostaa pörssiosakkeet ja nainen sijoitusasunnot.
Haluaisin lanseerata termin metarahankäyttö. Nainen hankkii matot, verhot, lasten vaatteet, siivoustarvikkeet, lasten lakanat, pyyhkeet jne. Miehen ei tarvitse, koska yhtä hyvinhän pärjää ilman, niin miksi niitä tulisi hankittua..?
En kyllä omassa ikäluokassani (kaverit 30-45 v) tunne yhtään miestä joka ei ostaisi itse mm. vaatteitaan.
Meillä mies käyttää rahaa viinaan, teknisiin vempeleisiin (gopro tms.), ruokaan, autoon.