Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miesten rahankäyttö

Vierailija
17.02.2016 |

Kun lueskelin eilen illalla keskusteluja yhteisistä rahoista, kertoi moni nainen, että hän hoitaa heillä kaikki raha-asiat, maksaa laskut, ostaa miehen vaatteet jne.
Niin on meilläkin. Mieheni ei käytä rahaa juuri koskaan, ei osta itselleen vaatteita tai mitään muutakaan. Kerran tai kaksi vuodessa saan raahattua hänet Stockalle ja silloin hankitaan ehkä puku, takki, parit housut ja kengät. Suuri ponnistus!
Kuinkas on muissa perheissä? Jos mies käyttää rahaa, niin mihin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lueskelin eilen illalla keskusteluja yhteisistä rahoista, kertoi moni nainen, että hän hoitaa heillä kaikki raha-asiat, maksaa laskut, ostaa miehen vaatteet jne.

Niin on meilläkin. Mieheni ei käytä rahaa juuri koskaan, ei osta itselleen vaatteita tai mitään muutakaan. Kerran tai kaksi vuodessa saan raahattua hänet Stockalle ja silloin hankitaan ehkä puku, takki, parit housut ja kengät. Suuri ponnistus!

Kuinkas on muissa perheissä? Jos mies käyttää rahaa, niin mihin?

Aika pitkälti se meilläkin menee noin, minä hoidan myös kaikki laina-asiat ja muut ns. Isot raha-asiat. Samoin äitiys- ja isyyspäivärahojen haun, vakuutukset, vakuutus korvausten haut jne.

Omat vaatteensa mies ostaa ja ruokaa sekä tietokoneet ja kodinkoneet. Kaiken muun minä, myös autoon liittyvät asiat.

Meillä siis yhteiset rahat, eli se kuka hoitaa hankinnat ei tarkoita, että käyttäisi vain omia rahojaan vaan yhteisiä. Näin oli tosin jo ennen kuin rahat olivat yhteisiä: Minä hain jopa miehen puolesta asuntolainan, hän vain allekirjoitti paperit ja hän toisaalta osti minulle kännykän käyttäen minun rahojani.

Jos teillä on yhteiset rahat, niin miten mies voi ostaa mitään sinun rahoillasi?

Vierailija
22/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan taloustililtä menevät juoksevat kulut eli kiinteistöihin liittyvät laskut, vakuutukset, yhteiset sijoitukset ja säästöt jne, suunnittelen enimmät ruokaostokset ja tilaan kotiin tai jos on pakko, käyn hakemassa.  Joskus vaimo käy listan kanssa, mutta harvemmin. Mieluiten hoidan asian itse, koska vaimo saattaa seota kaupassa täysin ja jos pyytää vaikka tuomaan pussin sipuleita ja pari paprikaa niin soittaa parkkikselta, että tuutko avuksi kantamaan ja sen jälkeen saa pohtia että mitäs nyt tyrkätään pakkaseen, mikä säilyy ja mikäs se viikon menu nyt sitten olikaan kun sitä tavaraa tosiaan saattaa olla useampi kassillinen.

Vaatteet ostan enimmäkseen itse, mahdollisuuksien mukaan netistä. Puvut, solmiot ja paidat haen Bangkokista parin vuoden välein, kengät ja farkut tilaan kotiovelle Italiasta. Vaimo ostelee minulle satunnaisen säännöllisesti yksittäisiä vaatteita kun sattuu huomaamaan jotain silmäänsä miellyttävää. Minä en enää osta vaimolle vaatteita (tai saatan maksaa jonkun kalliimman hänen itse valitsemansa, jos ei hänellä ole rahaa), koska harvat kokeilut ovat aina menneet mönkään. Koruja saatan ostaa, ne tuntuvat yleensä kelpaavan.

Lapsen harrastusvälineet, -laskut ja -vaatteet hoidan minä, muut lastenvaatteet vaimo.

Autot, elektroniikka, keittiövälineet minä, sisustus taas on vaimon harrastus joten siihen en puutu paitsi joskus älyttömimpiä projekteja (esim.  yli 15 000e sohvaryhmän vaihtaminen reilun vuoden jälkeen) jarruttelen.

Omat harrastukset ja muut henkilökohtaiset laskut ja ostokset kumpikin hoitaa itse.

Joo ja en tosiaan pidä shoppailusta minäkään, mutta olen huomannut vuosien varrella että paljon shoppailuakin hermoja raastavampaa on vaimon kanssa yhdessä shoppailu, joten olen monin paikoin (kuten esim ruokaostosten suhteen) valinnut kahdesta pahasta pienemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä sanoa, että noista pahimmista esimerkeistä tulee mieleen parisuhde, jossa on äiti ja poika: vaimo toimii äitinä eli vastuullisena aikuisena ja hoitaa kaiken pakollisen, mies on kuin pikkupoika, joka ostelee itselleen hampurilaisia, merkkivaatteita ja viihde-elektroniikkaa.

Ja todellakin onhan noita nähty 45+ parisuhteissa miehiä, jotka eivät osaa itselleen sukkia ostaa saati mitään vaikeampaa, ja sitten kun vaimo lähtee tai kuolee, on ukko yhtä avuton kuin sylilapsi.

Toivon, että nuoremmissa sukupolvissa muuttuu. Mikään ei ole niin tärkeää kuin se, että perheen asiat hoidetaan tasa-arvoisesti sekä rahan että ajankäytön suhteen.

Suoraan sanoen, jos oma mies "ulkoistaisi" minulle tehtäviään, laskuttaisin häntä joka tunnista, joka asioiden hoitoon menee plus konsulttipalkkiot ja kulut päälle.

Vierailija
24/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä omassa ikäluokassani (kaverit 30-45 v) tunne yhtään miestä joka ei ostaisi itse mm. vaatteitaan.

Kuulun tuohon ikäluokkaan ja ostan itse. saatana että inhoan sitä touhua. Netin kautta en voi tilata kun koot on hepreaa ja volapyykia. Sovituskopeissa hikoilun ja tuskailun jälkeen on pakko palkita itsensä kaljalla tai viinalla.

Vierailija
25/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä omassa ikäluokassani (kaverit 30-45 v) tunne yhtään miestä joka ei ostaisi itse mm. vaatteitaan.

Kuulun tuohon ikäluokkaan ja ostan itse. saatana että inhoan sitä touhua. Netin kautta en voi tilata kun koot on hepreaa ja volapyykia. Sovituskopeissa hikoilun ja tuskailun jälkeen on pakko palkita itsensä kaljalla tai viinalla.

Netin kautta voi tilata, kun tyytyy kansainvälisiin brandeihin. Itse olen esim Dieselin farkkuja tilannut jo vuosia niin, että käyn parin vuoden välein sovittamassa jossain paikallisessa Dieselin liikkeessä kiinnostavat mallit ja tilailen niitä ulkomailta niin kauan kuin malli pysyy samana. Samalla säästää noin kolmanneksen hinnasta. 

Vierailija
26/34 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Netin kautta voi tilata, kun tyytyy kansainvälisiin brandeihin. Itse olen esim Dieselin farkkuja tilannut jo vuosia niin, että käyn parin vuoden välein sovittamassa jossain paikallisessa Dieselin liikkeessä kiinnostavat mallit ja tilailen niitä ulkomailta niin kauan kuin malli pysyy samana. Samalla säästää noin kolmanneksen hinnasta. 

Ovelaa, kiitti vinkistä.

Vierailija
27/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän naiset useimmissa perheissä osta miehelle alusvaatteet, paidat, solmiot ja yöpuvut. Ja muutenkin naiset pyörittävät perheen arkea, varaavat lomat ja liput, sopivat sukulais- ja muista vierailuista ja huolehtivat niin lasten vaatteista kuin harrastuksista. Ehkä miehille jää auton huolto ja katsastus, muuten hommat on vaimon vastuulla.

Siis oikeastiko?

No ilmeisesti me olemme sitten omituinen perhe,

.

On nää jänniä juttuja, en ymmärrä ollenkaan miksi mä pitäisin yhteyttä mieheni sukulaisiin, tai toisinpäin. Tai ostaisin sen vaatteet, aikuinen ihminenhän se on. Lomareissut ja niihin liittyvät mä hoidan kun oon näppärämpi. Ja ihan ite osaan ajaa autoni huoltoon ja renkaidenvaihtoon.

Vierailija
28/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

VASTALAUSE!

Vaatteiden ostosta on tullut täyttä hepreaa, ei se ole niin yksinkertaista kuin luulis. Ennen kun ties numeronsa nii sai kerralla hyvät. Nyt sen koon sijaan merkintätyylejä on vähintäänkin viiskymmentä. Sit ne materiaalit? mitä helvettiä minä teen kulutetun näköisillä farkuilla jotka on niin tiukat että kävis sukkahousuista? nehän näyttää ihan perseeltä jos olet tehnyt vähääkään ruumiillista työtä.

ok, menet kauppaan ja mietit että HAA! tämä ja tämä tuumakoko oli niinku se mun numero. lopputulos? se väri on ehkä ihan hyvä, ja materiaali näyttää aikuiselle ihmiselle sopivalta. ongelma? lahkeet laahaa maata pitkin. 

ei ole helppoa :(

-m36

Vierailija
29/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisesti maksetaan kotiin, asumiseen, lapsiin, ruokaan jne liittyvät kulut. Kumpikin maksaa omat vaatteensa, harrastusvälineensä, matkansa (lasten osuus puoliksi), autonsa huollot. Uutta kodintavaraa ostetaan rikkoutuneen/kulahtaneen tilalle, usein yhdessä, koska mieskin on tarkka sisustuksesta.

Vierailija
30/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen onnellisesti eronnut mies ja ihmettelen suuresti näitä kertomuksia, joissa miehet elävät parisuhteissaan kuin lapset. En edes naimisissa olessani kaivannut elämääni kahta äitiä.

Monelle voi tulla yllätyksenä, että Y-kromosomi ei millään tavalla estä ostamasta itsenäisesti asuntoa, autoa, huonekaluja, ruokaa, vaatteita, pyykinpesukonetta, lapselle vaatteita, suunnittelemasta ja ostamasta lomamatkoja tai harrastusvälineitä. Samainen Y-kromosomi ei myöskään estä pitämästä edellämainituista huolta tai maksamasta laskuja ajallaan.

Oikeasti en ymmärrä, miksi aikuiset ihmiset kohtelevat puolisoitaan - tai antavat niiden elää, kuin lapset.

Vierailija
31/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylla voi miehena edes ymmartaa mista naiset loytavat naita lapsia miehen ruumiissa, jotka pitaa raahata vaateostoksille. 30v mies, sinkku, pukeudun paremmin kuin 95% ihmisista, eli osaan ostaa vaatteeni, sisustaa asuntoni, varata laakarikayntini ja ties mita muuta. 

Vierailija
32/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies (minä) ei käytä rahaa kuin pakollisiin juttuihin. Muutaman vuoden välein päivitän tietokoneen uudempaan. Sen sijaan nainen shoppailee vaikka mitä netistä. Onneksi meillä ei ole yhteisiä rahoja

Vierailija
33/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies (minä) ei käytä rahaa kuin pakollisiin juttuihin. Muutaman vuoden välein päivitän tietokoneen uudempaan. Sen sijaan nainen shoppailee vaikka mitä netistä. Onneksi meillä ei ole yhteisiä rahoja

Ovatko esimerkiksi uudet vaatteet pakollisia, vai meneeko vanha rippipuku juhlissa kuin juhlissa jos se koon puolesta mahtuu paalle?

Vierailija
34/34 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko esimerkiksi uudet vaatteet pakollisia, vai meneeko vanha rippipuku juhlissa kuin juhlissa jos se koon puolesta mahtuu paalle?

Uusia vaatteita ostan, kun vanhat menevät rikki. Juhlia varten mulla on yksi parempi kauluspaita ja siistit tummat farkut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi