Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistoon 24v -> työllistyminen?

Vierailija
17.02.2016 |

Eli tilanteeni: olen suorittanut kaksoistutkinnon (yo ja lh), valmistuminen kesti neljä vuotta, koska luin lukiossa mm. pitkän matematikan ja fysiikan, kemiaakin useamman kurssin. Kirjoitin LEMMC ja jäin 20-vuotiaana tekemään hoiva-alan keikkoja, lähinnä lastenhoitajana. En ole tehnyt vakituista työtä, sillä olen halunnut vaihtelua ja tehnyt erilaisia hoitoalan töitä. Vaikka tavallaan pidänkin työstäni, varsinkin tästä vaihtelusta, niin koen sen aika puuduttavaksi ja älyllisesti liian haasteettomaksi. Minua kiinnostaa ja on aina kiinnostaneet luonnontieteet, mutta onko minulla naishenkilönä realistisia mahdollisuuksia työllistyä n. 29 -vuotiaana vastavalmistuneena? Mitä arvelette?

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vuoden vanhempi ja valmistunut aikanaan alalle, jonka töitä en voi enää tehdä. Matemaattisia lahjoja ei ole ollenkaan, vaikka yo-todistus onkin ihan ok, eli hei hei kaikki tekniset alat. Alkaa tuntua siltä, että juna todellakin meni jo. Etenkin kun en voi tehdä myöskään mitään perus duunarihommia tervedentilani takia, vaan kevyt sisätyö pitäisi saada. Humanistiset alat kutsuu siis....

Vierailija
42/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta valmistuu sujuvasti työttömäksi huuhaa-tieteiden maisteriksi. Ei kannata. Hakeudu suoraan laitoshuoltajan koulutukseen.

:D

Luitko edes alotustani tai vastauksiani?

Mulla on jo tämä työllistävä perustyö. Arvostan sekä kolleegoitani että siivoojia hyvin paljon, mutta tämän idean takana on päästä/yrittää päästä tekemään työtä aivoilla ja kehittyä ihmisenä.

Ap

Täytyy myöntää, että en ehtinyt lukemaan koko ketjua läpi. Pahoitteluni.

T: 37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidin huolen siitä, että minulla oli alan kokemusta ennen valmistumista. Tämä tarkoitti sitä, että suostui tekemään ensin keväällä monta kuukautta palkattomana harjoittelijana firmassa ja sanoin suoraan, että tulen mieluummin ilmaiseksi kuin valmistun ilman kokemusta. Toisena kesänä maksoivat palkkaakin (surkeaa). [-- ]Moni myöhemmin valmistuneista kurssikavereistani eivät olleet hankkineet työkokemusta, jäivät työttömiksi, jatkoivat sitten tohtoriksi ja ovat nyt työttömiä tohtoreita, ikinä eivät ole tehneet hommia yliopiston ulkopuolella. Eli se työkokemus vaikka ilmaisena harjoitteluna kannattaa!

Kiva neuvo niille, joilla on varaa huhkia kuukausikaupalla palkatta. Minulla ei ole, sillä olen perheeni elättäjä (mies pienellä eläkkeellä, 1 lapsi). Onneksi on hyvin työllistävä duunariammatti pohjalla kuten AP:lläkin, sillä jollakin pitää saada laskut maksettua. Oman opintoalani paskapalkkaisiakin harjoitteluja ottaisin, jos saisin, mutta ilmaistyöhön en pysty venymään. Yhtälö on aika ongelmallinen, mutta minkäs teet. Maisterivaiheen opiskelija olen, valmistun 39-vuotiaana.

Vierailija
44/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman vuoden vanhempi ja valmistunut aikanaan alalle, jonka töitä en voi enää tehdä. Matemaattisia lahjoja ei ole ollenkaan, vaikka yo-todistus onkin ihan ok, eli hei hei kaikki tekniset alat. Alkaa tuntua siltä, että juna todellakin meni jo. Etenkin kun en voi tehdä myöskään mitään perus duunarihommia tervedentilani takia, vaan kevyt sisätyö pitäisi saada. Humanistiset alat kutsuu siis....

Voi, otan osaa tilanteeseesi. Mulla todellakin on asiat paljon paremmin mitä aluksi kuvittelin, saamani kannustus on aivan ihanaa ja olen yllättynyt. Mutta on niitä työllistäviä 'pehmeitä' aloja myös, itseasiassa mulla oli niin päin, että ihan harmitti miten sosiaalityö, lastentarhanopettajuus, farmasia eikä psykologia oikeen nappaa, kun on hyvin työllistäviä aloja joihin aikaisemmat työtehtäväni ja naisvaltaisina sukupuolikaan ei estä työllistymistä.

Ap

Vierailija
45/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi valmistua. Olin sairaanhoitaja amk ja tein sen alan töitä 2v valmistumisesta. Sitten pääsin yliopistoon 24-vuotiaana ja puursin maisterin paperit 4 vuodessa eli nopeammin kuin kukaan samaan aikaan aloittaneista ja oli 28v, kun valmistuin. Pidin huolen siitä, että minulla oli alan kokemusta ennen valmistumista. Tämä tarkoitti sitä, että suostui tekemään ensin keväällä monta kuukautta palkattomana harjoittelijana firmassa ja sanoin suoraan, että tulen mieluummin ilmaiseksi kuin valmistun ilman kokemusta. Toisena kesänä maksoivat palkkaakin (surkeaa). Sairaanhoitajana olisi tienannut huomattavasti enemmän, mutta halusin nimenomaan uuden alani työkokemusta. Sairaanhoitajan tein sitten keikkaa viikonloppuisin opintojen ohessa. Sain heti töitä valmistuttuani. Aluksi pätkiä ja nyt olen vakityössä. Moni myöhemmin valmistuneista kurssikavereistani eivät olleet hankkineet työkokemusta, jäivät työttömiksi, jatkoivat sitten tohtoriksi ja ovat nyt työttömiä tohtoreita, ikinä eivät ole tehneet hommia yliopiston ulkopuolella. Eli se työkokemus vaikka ilmaisena harjoitteluna kannattaa!

Palkattoman työn teettäminen opiskelijoilla on kyllä hieman arvojeni vastaista vaikka oletkin suoriutunut hienosti ja valinta on ollut sinulle oikea. Mitä nyt tässä TEKin suosituksia katsoin, niin en missään nimessä yrittäisi noin koville kesä/sivutyöpalkoille, mutta vaikka se muodollinen 300-800e kuussa... Pitää tosiaan siinä itse tilanteessa miettiä, ei vielä.

Ap