Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopistoon 24v -> työllistyminen?

Vierailija
17.02.2016 |

Eli tilanteeni: olen suorittanut kaksoistutkinnon (yo ja lh), valmistuminen kesti neljä vuotta, koska luin lukiossa mm. pitkän matematikan ja fysiikan, kemiaakin useamman kurssin. Kirjoitin LEMMC ja jäin 20-vuotiaana tekemään hoiva-alan keikkoja, lähinnä lastenhoitajana. En ole tehnyt vakituista työtä, sillä olen halunnut vaihtelua ja tehnyt erilaisia hoitoalan töitä. Vaikka tavallaan pidänkin työstäni, varsinkin tästä vaihtelusta, niin koen sen aika puuduttavaksi ja älyllisesti liian haasteettomaksi. Minua kiinnostaa ja on aina kiinnostaneet luonnontieteet, mutta onko minulla naishenkilönä realistisia mahdollisuuksia työllistyä n. 29 -vuotiaana vastavalmistuneena? Mitä arvelette?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin yo-opinnot 23 vuotiaana ja 7.kuulla raskaana. Valmistuin 30 vuotiaana, mutta kävin töissä koko opiskeluajan. En ehtinyt verkostautumaan enkä solmimaan ainajärjestösuhteita, mutta kartutin eläkettä ja valmistuin! En tiedä mihin tie vie, matka jatkuu vielä ja viisastun kai tiellä kivisillä. Mulle teki astrologi Paula Nummela Kirkan leski kartan ja siinä tuli ilmi, että saan kunniaa noin 50 vuotiaana. Haluaisin uskoa siihen.

Se joka löi peukun alas niin tietää varmasti, että kaikilla ei ole aikaa verkostautua ja tehdä ilmaistyötä luoden suhteita vaan yh tekee töitä tuodakseen lapselle leivän pöytään ja silloin tehdään vain sitä työtä mistä maksetaan. Toisekseen astrologia voi kuulostaa huuhaalle, mutta eikö olekin ihanaa, että joku tuo sun eteen tähtikartan ja sanoo: tyttö sinä olet tähti, odota vielä hetki. Yhtä kaikki: saavutettu maisteritutkinto on itse hankittu etu.

En alapeukuttanut kirjoitustasi, mutta kyllähän tuo yhdistelmä "yliopisto-opiskelu" + "astrologia" on aika erikoinen yhdistelmä. Vähän niinkuin lääkäri, joka uskoo homeopatiaan. Tai paleontologi, joka kiistää evoluution. Tai pappi, joka ei usko Jumalaan.

Vierailija
22/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan sinunhan ehdottomasti kannattaa lähteä opiskelemaan teknilliselle puolelle, koska näin koulutuksesi on varmaan sellainen ettei toista vastaavaa suomessa ole. Jos lähdet vaikka konetekniikkaa ja mekaniikkaa opiskelemaan voit kehitellä jonkin lastenhoitoon tai muuhun hoitoalaan soveltuvia laitteita ja perustaa yrityksen jne. 

Kiitos kannustuksesta! Minä tässä vaan pessimistinä mietin miten erotun taustallani joukosta negatiivisessa mielessä, mutta toisaalta voihan tämän erikoislaatuisuuden kääntää voitoksi. Esimerkiksi ohjelmoinnin ja elektroniikan lisäksi kongnitiotiede ja lääketieteellinen tekniikka kiinnostaa ja mulla on kuitenkin hoiva/kasvatuskokemusta ja toisaalta myös esim. injektio-oikeus jos sei myönnetään. Konkreettisia kokemusta siitä vanhustenhoitotyön fyysisestä raskudesta ja ideoita miten sitä voisi helpottaa yms.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki kavereita. Olet juuri ja juuri sen ikäinen että pääset vielä mukaan haalaritouhuihin jne. Eli mene heti mukaan kaikkiin bileisiin ja tutustu kaikkiin. Yliopistossa muodostuu klikit todella nopeasti, aivan ekoina viikkoina, ja ne pysyvät loppuun saakka (no pari-kolme vuotta, minkä verran yleensä jaksetaan elää sitä opiskelijaelämää).

Oho, nyt on kyllä ihan vastakkainen vinkki kun mitä suunnittelin tekeväni. Ajattelin, että biletyksen ja muun menemisen minimoinnilla voisi saada tutkinnon nopeammin ja korkeammilla arvosanoilla valmiiksi=merkki työnatajalle motiiveista ja lahjoista.

Ap

Ei työnantajaasi kiinnosta 2020 mitä teit syksyllä 2016, mutta se mitä teet syksyllä 16 on aivan ratkaisevaa siinä, saatko yliopistolta kavereita vai et. Ei sun tarvitse ryypätä joka aamu neljään asti, eikä koko opiskeluaikaa, mutta suosittelen ekan syksyn käyttämään kavereiden hankkimiseen. Sen jälkeen voit alkaa keskittymään opiskeluun.

Ekana syksynä ehtii ihan hyvin sekä hankkia kavereita että opiskella kunnolla. Jos arkipäivästä käyttää 9-10 tuntia opiskeluun, jää vielä 6-7 tuntia hereilläoloaikaa kavereiden kanssa seurusteluun. Joo, pitäähän sitä esim. syödä, mutta sen voi tehdä opiskelijaruokalassa kavereiden kanssa.

On ihan järkevää valmistua nopeasti hyvillä arvosanoilla, mutta sitä ei pidä tehdä työkokemuksen hankkimisen kustannuksella. Eli vähintään joka kesä pitäisi olla jossain alaa sivuavassa työpaikassa. Jos valmistuu ilman työkokemusta, niin sitten on pulassa.

Vierailija
24/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki kavereita. Olet juuri ja juuri sen ikäinen että pääset vielä mukaan haalaritouhuihin jne. Eli mene heti mukaan kaikkiin bileisiin ja tutustu kaikkiin. Yliopistossa muodostuu klikit todella nopeasti, aivan ekoina viikkoina, ja ne pysyvät loppuun saakka (no pari-kolme vuotta, minkä verran yleensä jaksetaan elää sitä opiskelijaelämää).

Oho, nyt on kyllä ihan vastakkainen vinkki kun mitä suunnittelin tekeväni. Ajattelin, että biletyksen ja muun menemisen minimoinnilla voisi saada tutkinnon nopeammin ja korkeammilla arvosanoilla valmiiksi=merkki työnatajalle motiiveista ja lahjoista.

Ap

Ei työnantajaasi kiinnosta 2020 mitä teit syksyllä 2016, mutta se mitä teet syksyllä 16 on aivan ratkaisevaa siinä, saatko yliopistolta kavereita vai et. Ei sun tarvitse ryypätä joka aamu neljään asti, eikä koko opiskeluaikaa, mutta suosittelen ekan syksyn käyttämään kavereiden hankkimiseen. Sen jälkeen voit alkaa keskittymään opiskeluun.

Hmmmn... Saanen edelleen suhtautua kantaasi kritiikillä? Voisin oikeasti kuvitella, että työnantajaa kiinnostaa enemmän jos olen saanut pidettyä ka.n nelosena ja valmistunut viiden vuoden sijaan vaikka 4.5 vuodessa, kun että samassa tiimissä jonne haen on joku pikkuveljeni ikäinen poika, jonka kanssa vedin tuhannen kännissä kielareita tai miten kaikki muistaa mun sammumisen kuusen alle pikkujouluna, sen biletyksen vuoksi joulunaikaan tentityt kurssit onkin lähinnä 1 tai 2 ("lol" XD).

Ap

Vierailija
25/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulle voisi sopia hyvin Aalto-yliopiston teknillinen fysiikka ja matematiikka. Tosin suosittelen sitä vain siinä tapauksessa, että kirjoitit laudaturin sekä fysiikasta että pitkästä matematiikasta. Muuten opinnot voivat olla turhan haastavia.

Toki teknillisistä yliopistoista löytyy paljon muitakin aloja, joissa sovelletaan fysiikkaa ja matematiikkaa tekniikan ongelmiin, mutta joissa kurssit eivät ole ihan yhtä vaativia kuin TFM:llä.

Vierailija
26/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, sinulle voisi sopia hyvin Aalto-yliopiston teknillinen fysiikka ja matematiikka. Tosin suosittelen sitä vain siinä tapauksessa, että kirjoitit laudaturin sekä fysiikasta että pitkästä matematiikasta. Muuten opinnot voivat olla turhan haastavia.

Toki teknillisistä yliopistoista löytyy paljon muitakin aloja, joissa sovelletaan fysiikkaa ja matematiikkaa tekniikan ongelmiin, mutta joissa kurssit eivät ole ihan yhtä vaativia kuin TFM:llä.

Bioninfosta ja TFMstä olen haaveillutkin sen yliopisto fysiikan/matikan lisäksi. Kirjoitin L fysiikasta ja E pitkästä matematiikasta, mutten osaamattomuuttani vaan huolimattomuusvirheen vuoksi. Pääsykokeita kun vilkuilin, niin ei ne kyllä mitenkään säikäyttäneet, pientä laskutreeniä ilaisin ja pitäisi sujua.

Ap

Vierailija
27/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen valmistunut lääketieteen tekniikasta ja voin sanoa sen että alan harjoittelupaikat on aika kiven alla, ja tuo injektio-oikeus varmasti avaa paljon enemmän ovia ja pääset opiskeluaikana helpommin mukaan kouluprojekteihin missä tarvitaan esim. verinäytteiden ottajaa. Lisäksi sulla on jo suhteita hoitoalalla, ja voit tehdä yhteistyötä tutkimuksissa entisten työnantajien kanssa jos tarve :)

Vierailija
28/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen valmistunut lääketieteen tekniikasta ja voin sanoa sen että alan harjoittelupaikat on aika kiven alla, ja tuo injektio-oikeus varmasti avaa paljon enemmän ovia ja pääset opiskeluaikana helpommin mukaan kouluprojekteihin missä tarvitaan esim. verinäytteiden ottajaa. Lisäksi sulla on jo suhteita hoitoalalla, ja voit tehdä yhteistyötä tutkimuksissa entisten työnantajien kanssa jos tarve :)

Voi kiitos kannustuksesta, en todellakaan olettanut tätä Aihe Vapaalta!

Oletko vielä linjoilla? Jos olet, niin oletko bioinformatiikan, teknillisen fysiikan vai jonkun yliopistojutun kautta opiskellut lääketieteellistä tekniikkaa? Minua kiinnostaa opintorakenne ja miten oletämä (kesä)työllistynyt jne.

Ap

Vierailija
29/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bioninfosta ja TFMstä olen haaveillutkin sen yliopisto fysiikan/matikan lisäksi. Kirjoitin L fysiikasta ja E pitkästä matematiikasta, mutten osaamattomuuttani vaan huolimattomuusvirheen vuoksi. Pääsykokeita kun vilkuilin, niin ei ne kyllä mitenkään säikäyttäneet, pientä laskutreeniä ilaisin ja pitäisi sujua.

Ap

Ehdottomasti ennemmin Aallon TFM tai Bioinformatiikka kuin yliopisto matematiikka ja fysiikka. Työllistymismahdollisuudet ovat paljon paremmat. Paitsi siinä tapauksessa, jos haluat opettajaksi.

Vierailija
30/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ekana syksynä ehtii ihan hyvin sekä hankkia kavereita että opiskella kunnolla. Jos arkipäivästä käyttää 9-10 tuntia opiskeluun, jää vielä 6-7 tuntia hereilläoloaikaa kavereiden kanssa seurusteluun. Joo, pitäähän sitä esim. syödä, mutta sen voi tehdä opiskelijaruokalassa kavereiden kanssa.

On ihan järkevää valmistua nopeasti hyvillä arvosanoilla, mutta sitä ei pidä tehdä työkokemuksen hankkimisen kustannuksella. Eli vähintään joka kesä pitäisi olla jossain alaa sivuavassa työpaikassa. Jos valmistuu ilman työkokemusta, niin sitten on pulassa.

No voihan niitä kavereita hankkia ilman örveltämistä, juurikin olemalla aktiivinen mahdollisissa ryhmätöissä, olla mukana luku/laskupiirissä ja auttaa vaikka joidenkin bileiden järkkäyksessä aina joskus jne. Luulen, että tälläisestä jää ihmisille paremmat muistotkin. Jos valitsen teknillisen puolen, niin mun on vaan äärimmäisen vaikea kuvitella, että stereotyyppiseksi haalarit paskassa ja tupsulakki oksennuksessa -örveltämisestä olisi tulevalle uralleni mitään hyötyä, lähinnä näen vain haittaa jos valmistuminen myöhästyy tai arvosanat ja täten ammatillinen osaaminen on ihan roskaa. Tietenkin yritän löytää alaa sivuavaa työpaikkaa, vaikka sitten lähärinä vähän jostain teknisemmästä paikasta jossei muuta (välinehuolto, hammashoitajan sijaisuus jne.)

Ap

Vierailija
31/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin mahdollista!Tuohan on loistava tilanne,että sulla on jo tuo keikkatyöammattisi,jota voit tehdä kesät ja muutenkin opiskeluaikana.Onnea pääsykokeisiin.Valmistuin itse yo:sta 40-vuotiaana suoraa oman alan vakityöhön.Ei kaduta,että lähdin vielä opiskelemaan.

Vierailija
32/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täysin mahdollista!Tuohan on loistava tilanne,että sulla on jo tuo keikkatyöammattisi,jota voit tehdä kesät ja muutenkin opiskeluaikana.Onnea pääsykokeisiin.Valmistuin itse yo:sta 40-vuotiaana suoraa oman alan vakityöhön.Ei kaduta,että lähdin vielä opiskelemaan.

Kiitos ja onnea omasta työllistymisestäsi.

Olen aidosti jopa liikuttunut tästä vastaanotosta, kuvittelin saavani sivullisen viestejä joista ehkä 2 max. 4 on hyödyllisiä.

Ap

Vierailija
33/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajilla ei muuten ole injektio-oikeutta. Vain insuliinia saavat pistää. Suonensisäisen lääkityksen hoitaa sairaanhoitaja.

Vierailija
34/45 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajilla ei muuten ole injektio-oikeutta. Vain insuliinia saavat pistää. Suonensisäisen lääkityksen hoitaa sairaanhoitaja.

Olen ottanut myös verikokeita insuliinin annostelun lisäksi, tekikö terveyskeskus virheen?

Ap

Vierailija
35/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut myös verikokeita insuliinin annostelun lisäksi, tekikö terveyskeskus virheen?

Ap

Ei välttämättä. Toimipaikkakohtaisella lisäkoulutuksilla/ lisäluvilla lähihoitajakin saa tehdä vaikka mitä.

Vierailija
36/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei välttämättä. Toimipaikkakohtaisella lisäkoulutuksilla/ lisäluvilla lähihoitajakin saa tehdä vaikka mitä.

Joo, en saanut heti tehdä vaan näytettiin miten otetaan verikoe, P-CRP ja nahan alle ja lihakseen pistäminen. Mitään todistusta 'koulutuksesta' en saanut, mutta sain hyväksynnän tehdä näitä asioita. Käytännössä pääsin kyllä ottamaan vaan verta.

Ap

Vierailija
37/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistosta valmistuu sujuvasti työttömäksi huuhaa-tieteiden maisteriksi. Ei kannata. Hakeudu suoraan laitoshuoltajan koulutukseen.

Vierailija
38/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistosta valmistuu sujuvasti työttömäksi huuhaa-tieteiden maisteriksi. Ei kannata. Hakeudu suoraan laitoshuoltajan koulutukseen.

:D

Luitko edes alotustani tai vastauksiani?

Mulla on jo tämä työllistävä perustyö. Arvostan sekä kolleegoitani että siivoojia hyvin paljon, mutta tämän idean takana on päästä/yrittää päästä tekemään työtä aivoilla ja kehittyä ihmisenä.

Ap

Vierailija
39/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknillisen yliopiston (esim. Tampere) lääketieteen tekniikka löytyy tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta.

Vierailija
40/45 |
18.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi valmistua. Olin sairaanhoitaja amk ja tein sen alan töitä 2v valmistumisesta. Sitten pääsin yliopistoon 24-vuotiaana ja puursin maisterin paperit 4 vuodessa eli nopeammin kuin kukaan samaan aikaan aloittaneista ja oli 28v, kun valmistuin. Pidin huolen siitä, että minulla oli alan kokemusta ennen valmistumista. Tämä tarkoitti sitä, että suostui tekemään ensin keväällä monta kuukautta palkattomana harjoittelijana firmassa ja sanoin suoraan, että tulen mieluummin ilmaiseksi kuin valmistun ilman kokemusta. Toisena kesänä maksoivat palkkaakin (surkeaa). Sairaanhoitajana olisi tienannut huomattavasti enemmän, mutta halusin nimenomaan uuden alani työkokemusta. Sairaanhoitajan tein sitten keikkaa viikonloppuisin opintojen ohessa. Sain heti töitä valmistuttuani. Aluksi pätkiä ja nyt olen vakityössä. Moni myöhemmin valmistuneista kurssikavereistani eivät olleet hankkineet työkokemusta, jäivät työttömiksi, jatkoivat sitten tohtoriksi ja ovat nyt työttömiä tohtoreita, ikinä eivät ole tehneet hommia yliopiston ulkopuolella. Eli se työkokemus vaikka ilmaisena harjoitteluna kannattaa!