Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isä ei suostu maksamaan hoitovapaan ajalta tulojensa mukaan..

Vierailija
17.02.2016 |

Olen hoitovapaalla, ja haluaisin olla kotona ainakin siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta. Olen yksinhuoltaja (yhteishuoltajuus isän kanssa). Isä on sitä mieltä että koska hoitovapaalla oleminen on vapaaehtoista (niinkuin onkin) niin hänen tuloja ei oteta huomioon eli hän maksaa korkeintaan sen 155e/kk.
Kysymys kuuluukin siis että katsooko lastenvalvojakin tilanteen niin että olen "vapaaehtoisesti hoitovapaalla" eli oma vika, ja sen takia ei isän huomattavasti suurempia tuloja oteta huomioon lapsen elatusta määrittäessä?
Lapsi on isällään joka viikko useamman illan/yön koska asutaan niin lähekkäin.

Ja toinen kysymys, jos menen töihin niin tuleeko päivähoitokustannukset vain minun tulojen mukaan, vai otetaanko yhteishuoltajuudessa myös isän tulot huomioon päivähoitomaksua määrittäessä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh! Vastaus kysymyksiisi on ydinperhe. Miettikää kenen kanssa lisäännytte, niin ei tarvi tämmösiä juttuja pohtia.

Vierailija
2/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko kellään tietoa/kokemuksia asiasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Argh! Vastaus kysymyksiisi on ydinperhe. Miettikää kenen kanssa lisäännytte, niin ei tarvi tämmösiä juttuja pohtia.

Jos isä alkaa uhkailemaan raskauden loppupuolella äitiä, niin minkäs teet kun et ollut selvännäkijä silloin kolmen edellisen vuoden aikana kun seurusteltiin.

Vierailija
4/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomioidaan sun pienemmät tulot  elatustuessa, ja päivähoitomaksuissa vain sinun tulot.

Vierailija
5/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isän maksamat elarit mihinkään tipu. Jos maksaa vaikka nyt 200e, niin joutuu maksamaan saman 200e sun hoitovapaan ajaltakin.

Jos taas sinä vaatisit isompia elareita, perusteena omien tulojen aleneminen, niin sitä ei hyväksyttäisi.

Vierailija
6/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitomaksut lasketaan vain sinun tulojesi mukaan. Ja mitä tuohon elariasiaan tulee, niin sehän on sinun valintasi. Et voi olettaa eksääsi maksumieheksi hoitovapaallesi. Omat lapseni ovat menneet hoitoon 11kk ja 1,5 -vuotiaina. Fiksuja lapsia ovat, tasapainoisia ja sosiaalisia.

Vierailija
7/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinusta tekee yksinhuoltajan kun seuraavaksi sanot että teillä on yhteishuoltajuus ???

Vierailija
8/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei isän maksamat elarit mihinkään tipu. Jos maksaa vaikka nyt 200e, niin joutuu maksamaan saman 200e sun hoitovapaan ajaltakin.

Jos taas sinä vaatisit isompia elareita, perusteena omien tulojen aleneminen, niin sitä ei hyväksyttäisi.

Mutta eikös se ole niin että hän ei "joudu" maksamaan yhtään mitään jos ei halua?

Koska ite oon tehny valintani jos ja kun haluan olla kotona vielä siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta.

Isä on sitä mieltä että hänellä ei ole velvoitetta maksaa minulle mitään koska minulla on vapaus mennä myös töihin milloin tahansa.

Vierailija
9/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin molemmille tulee omat päivähoitomaksut omien tulojen mukaan.

Vierailija
10/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on yhteishuoltajuus, niin molemmille tulee omat päivähoitomaksut omien tulojen mukaan.

No eikä tule.

Vierailija
11/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies maksaa elareita, jos teillä on yhteishuoltajuus?

Vierailija
12/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minä hankin tällä hetkellä minimin, eli kelan tuilla mennään. Hänen tulot kuukaudessa on n, 1700e enemmän.

Ja lapsi on kirjoilla minulla, eli isä on etävanhempi. Yhteishuoltajuus tarkoittaa sitä että kaikista lapsen asioista päätetään yhdessä.

Vierailija
13/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka pihalla ihmiset voi olla näissä asioissa?

Vierailija
14/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei joudu maksamaan mitään? Tottakai maksaa oman osansa lapsen elatuksesta. Johan sen lakikin sanoo. Mutta tuo hoitovapaalla olo on oma valinta, eikä sen takia elatusmaksut välttämättä nouse. Eri asia, jos ei kykenisi tekemään töitä. Eli elarit lasketaan luultavasti kuin olisit töissä ja näin katsotaan molempien elatuskyky. Toki lastenvalvoja voi ehdottaa muutakin, mutta miehen ei ole pakko suostua.

Vierailija
15/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Termit hakusessa? Vanhemmilla voi olla yhteishuolto, vaikka etävanhempi ei olisi missään tekemisissä lapsen kanssa.

Vierailija
16/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös se ole niin että hän ei "joudu" maksamaan yhtään mitään jos ei halua?

Koska ite oon tehny valintani jos ja kun haluan olla kotona vielä siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta.

Isä on sitä mieltä että hänellä ei ole velvoitetta maksaa minulle mitään koska minulla on vapaus mennä myös töihin milloin tahansa.

Jos menisitkin hoitovapaan sijasta töihin, niin silloinko isä makselisi mielellään entiseen malliin elareita?

Se on ihan yksi ja sama ootko töissä vai hoitovapaalla, sun vapaaehtoisesti pienemmät tulot ei vaikuta millään tavoin isälle määrättyjen elareiden määrään.

Vierailija
17/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, minä olen aivan pihalla näistä. Ollaan oltu miehen kanssa naimisissa 25 vuotta, tehty 4 lasta. Ei ole elareita tarvinnut miettiä, onnellinen ydinperhe. Nykäänhän se kyllä melkein on sääntö kuin poikkeus, että lapsia tehdään kun on muutama kuukausi seukattu, ja sitten erotaan vuoden päästä ja eikun uutta ukkoo ja uutta vauvaa. Kummallisia horoperseitä nykynaiset.

Vierailija
18/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, minä olen aivan pihalla näistä. Ollaan oltu miehen kanssa naimisissa 25 vuotta, tehty 4 lasta. Ei ole elareita tarvinnut miettiä, onnellinen ydinperhe. Nykäänhän se kyllä melkein on sääntö kuin poikkeus, että lapsia tehdään kun on muutama kuukausi seukattu, ja sitten erotaan vuoden päästä ja eikun uutta ukkoo ja uutta vauvaa. Kummallisia horoperseitä nykynaiset.

Minulla on sama tilanne kuin sinulla, mutta sentään tiedän muunlaisestakin elämästä kuin omanlaisestani. Ja jos en tiedä, en ainakaan tule sitä ihmettelemään silmät ymmyrkäisenä.

Vierailija
19/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väännetään rautalangasta.

Ero tulee, mennään lastenvalvojalle laskemaan elatustuki.

Molemmat vanhemmat ovat töissä ja isälle määrätään elatusmaksuksi 200e.

Äiti jää hoitovapaalle, isä maksaa edelleen 200e.

Isä jää työttömäksi, elatustuki lasketaan uudelleen ja tippuu.

Isä saa lapsen uuden naisen kanssa ja isä jää hoitovapaalle, maksaa edelleen 200e (koska hoitovapaa on vapaaehtoinen).

Vierailija
20/22 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väännetään rautalangasta.

Ero tulee, mennään lastenvalvojalle laskemaan elatustuki.

Molemmat vanhemmat ovat töissä ja isälle määrätään elatusmaksuksi 200e.

Äiti jää hoitovapaalle, isä maksaa edelleen 200e.

Isä jää työttömäksi, elatustuki lasketaan uudelleen ja tippuu.

Isä saa lapsen uuden naisen kanssa ja isä jää hoitovapaalle, maksaa edelleen 200e (koska hoitovapaa on vapaaehtoinen).

Eikös tässä ollu kyse siitä, että äiti haluais jäädä hoitovapaalle eikä isä suostu maksamaan enemmän elatustukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän