Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parisuhteessa olevat...

Vierailija
17.02.2016 |

Jos mies tienaa teidän perheessä enemmän, maksaako hän myös enemmän? Onko sellaisia joidenka miehet maksavat kokonaisuudessaan vuokran tai asuntovelkaa? Äitini väittää, että mieheni on paska, joka pitäisi jättää, koska hän ei tee näin. Minulla ei ole ollut muita miehiä, niin ei ole kokemusta toisenlaisista ja epäilyttää että tälläisiä miehiä enää nuorissa olisi.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan tuloeroista. Jos nettotulot on vaikka 2000e ja 3000e, on ihan reilua laittaa esim. 2000 euron yhteiset menot puoliksi, koska kummallakin jää yhä tarpeeksi käyttörahaa (1000e ja 2000e). Saatika jos tulot on vaikka 2500 ja 3000e. Mutta jos tulot on 2000e ja 1000e, ei ole reilua enää maksaa puoliksi, kun toisella ei jäisi yhtään omaa rahaa. 

Ei ihan tapauskohtaista.

Vierailija
22/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nettotulot 2000 + 3600.

Se jolla on isommat tulot maksaa asumisen ja auton. Loput maksaa se kumpi sattuu maksamaan. Maksetaan myös toistemme henkilökohtaisia menoja. Ei ole ongelmia rahan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun molemmat kävimme töissä, niin maksoimme kaikki kulut (100%) niin, että minä pienempipalkkaisena maksoin 40% ja mieheni 60%. Sopi meille hyvin. Nykyisin en ole työelämässä, joten mies maksaa kaikki kulut. Voisitte vaikka puhua asiasta puolisosi kanssa? Monet ajattelee, että ainoa oikea tapa on maksaa kaikki puoliksi, että se on jotain tasa-arvoa. Parempi olisi kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, millaiset tulot maksajilla on, siten luodaan tasa-arvoisempi rahankäyttösopimus. Asialla ei ole suurta väliä jos tuloerot ovat pienet, mutta esimerkiksi meidän tilanteessamme mieheni tienasi yli puolet enemmän siitä mitä itse sain.

Vierailija
24/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menot puoliksi, loput jää omaan käyttöön.

Vierailija
25/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

avokki tienaa vajaa kymmenen kertaa enemmän. Itse opiskelija hän lääkäri. Maksan puolet tuistani yleisiin menoihin ja puolet on omaa rahaa. Elän siis opiskelijabudjetilla ja hän melko leveetä elämää. Ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa yhtään enempää elämään siivellä saanhan jo halvan kämpän ja yleiset menot 350 eurolla kuussa. Sitten kun valmistun ja toivottavasti huonosta työtilanteesta huolimatta pääsen vakituisiin töihin, niin pystyn itsekin nostamaan elintasoani. 3 vuotta asuttu yhdessä.

Eikös se ole se avokkisi, joka saa halvan kämpän, jos sinun ansiostasi asutte opiskelija-asunnossa? Vai mitä tarkoitat halvalla kämpällä?

Vierailija
26/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, tosin seuraavat puoli vuotta olen sairaslomalla ja mieheni käy töissä ihan ok hyvä palkkaisessa työssä. Mies siis joutuu maksamaan lähes kaiken; vuokran, ruuan, taloustarvikkeet, laskut.... viimekuussa maksoi sairaalakäyntini ja 200 euron lääkkeenikin, koska en ole oikeutettu yleiseen asumistukeen ja sairaspäivärahani oli koko kuulta alle sataeuroa eikä sossuun haluta mennä. Eipä silti koskaan olla laskettu kuka maksaa ja mitä koska melkein kaikki menee kuitenkin. Joskus on ollut niitäkin aikoja että ollaan oltu molemmat opiskelijoita tai minä olen ollut töissä ja hän opiskelija.

Vierailija
27/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumisen kulut menee meillä puoliksi, vaikka mies tienaa enemmän. Tarvittaessa kompensoidaan muissa ostoissa puolin ja toisin jos toisella on tiukkaa.

Vierailija
28/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN TAJUA, miksi paremmin tienaavaa rangaistaan siitä, että puoliso ei ole halunnut/ei ole kyennyt ym. hankkimaan hyväpalkkaista työtä. Kaksi aikuista ihmistä, niin kyllähän kummallakin on velvollisuus itsensä elättää. En vaan tajua. Miksei paremmin tienaavalle saisi jäädä joka kuukausi enemmän rahaa käteen, jos kerran on isompi palkkakin??? Menee niin yli ymmärryksen kuin vain mennä voi. Mutta niinhän sanotaan, että tyhmä ei ole se joka kysyy, vaan se, joka suostuu. :)

Vierailija
29/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN TAJUA, miksi paremmin tienaavaa rangaistaan siitä, että puoliso ei ole halunnut/ei ole kyennyt ym. hankkimaan hyväpalkkaista työtä. Kaksi aikuista ihmistä, niin kyllähän kummallakin on velvollisuus itsensä elättää. En vaan tajua. Miksei paremmin tienaavalle saisi jäädä joka kuukausi enemmän rahaa käteen, jos kerran on isompi palkkakin??? Menee niin yli ymmärryksen kuin vain mennä voi. Mutta niinhän sanotaan, että tyhmä ei ole se joka kysyy, vaan se, joka suostuu. :)

Tottakai saa jäädä, mutta jos nyt puhutaan vaikka ihan ääripään tilanteista, niin onko se kummallekkaan osapuolelle kivaa jos toinen elää köyhyydessä ja toisella on vara mällätä miten vaan? Ja tosiaan lainsäädäntökin jo vaikuttaa. Köyhä ei saa esimerkiksi asumistukea, jos puolison tulot katsotaan riittäväksi. Jos parisuhde tuntuu enemmän uhraukselta kuin hyvältä jutulta, niin eihän siinä silloin kannata olla. Oli se syy sitten mikä tahansa miksi se siltä tuntuu.

Vierailija
30/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhukaan nyt ääripään tilanteista vaan ihan suurimmasta osasta viestejä tässä ketjussa, eli esim. nainen tienaa 2000 e/kk ja mies vaikka 3000e/kk. Tuo ei ole mikään ääripään tilanne, eihän? Siltikin useat tuossa tilanteessa olevat naiset vaativat ja olettavat, että mies maksaa enemmän. Miksi? Nainen on itse vastuussa omasta elintasostaan, mikä antaisi oikeuden siipeillä muiden rahoilla?

Vierailija
31/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut tulojen suhteessa, omat kulut itse.

Mikä tässä on niin vaikeaa?

Vierailija
32/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies opiskelee ja minä käyn töissä. Maksan kaiken, mies toisinaan jotain pientä. Itse en näe tässä järjestelyssä mitään outoa, jos tilanne olisi toisinpäin niin mies maksaisi.

Vierailija
33/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä laina yhteisissä nimissä, mutta yleensä mies maksaa sen. Me ei koskaan lasketa kuka maksaa ja mitä, vaan on vaan sellainen käytännön jako, että mä käyn ruokakaupassa, ostan vaatteet ym. Mies maksaa laskut. Mutta jos mun tilillä on rahaa, kun joku lasku tulee, eikä miehellä, niin maksetaan mun tililtä ja sitten taas jos mun pitäis mennä kauppaan, mutta saldo lähellä nollaa, niin siirrän miehen tililtä kaupparahaa itelleni. Meillä on aina mennyt näin, jo seurusteluaikoina vuokralla asuessa ennen lapsia. Eikä muuten olla rahasta tapeltu. Isoista hankinnoista sovitaan yhdessä.

Mitäs alapeukutettavaa tässä oli? o.O

Vierailija
34/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa lainan ja laskut, kuukaudesta riippuen n. 1300-1600 €. Minä ostan ruuat n. 1000 € ja maksan lapsen harrastuskuluja ja vaatteita. Eli aika samoihin päästään vaikka nettopalkassa eroa onkin 1500 € miehen hyväksi. Ja arvatkaapa, kuka siitä tonnin ruokalaskusta eniten syö? Nainen (55 kg), lapsi (35 kg) vai mies (112 kg)?

Vierailija
35/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tienaa 100% enemmän kuin minä ja maksaa kaiken vessapaperista lomamatkoihin.

Vierailija
36/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies tienaa 100% enemmän kuin minä ja maksaa kaiken vessapaperista lomamatkoihin.

No menipä matemaattisesti päin pyllyä. Siis ei 100% enemmän kuin minä vaan 100% koko talouden tuloista tietysti. 

Vierailija
37/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen opiskelija ja osallistun yhteisiin menoihin maksamalla puolet vuokrasta. Muut yhteiset menot ja ruuan maksaa töissä käyvä puolisoni. Eipä mulla oikein ois vara tämän enempää osallistuakaan. Vuokran maksun jälkeen mulle jää reilu 100e rahaa ja ne menee henkilökohtaisiin menoihin kuten puhelimeen, koulumatkakuluihin ja salikorttiin (15ekk, jos joku tästä närkästyy). 

Vierailija
38/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

avokki tienaa vajaa kymmenen kertaa enemmän. Itse opiskelija hän lääkäri. Maksan puolet tuistani yleisiin menoihin ja puolet on omaa rahaa. Elän siis opiskelijabudjetilla ja hän melko leveetä elämää. Ei kyllä tulisi mieleenkään alkaa yhtään enempää elämään siivellä saanhan jo halvan kämpän ja yleiset menot 350 eurolla kuussa. Sitten kun valmistun ja toivottavasti huonosta työtilanteesta huolimatta pääsen vakituisiin töihin, niin pystyn itsekin nostamaan elintasoani. 3 vuotta asuttu yhdessä.

Eikös se ole se avokkisi, joka saa halvan kämpän, jos sinun ansiostasi asutte opiskelija-asunnossa? Vai mitä tarkoitat halvalla kämpällä?

Asun avokkini talossa ja se on siis edullisempaa kuin asuisi yksin vuokralla.

Vierailija
39/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tienaan kolmasosan siitä mitä mies (minä opiskelija ja vähän työssä käyvä, poikaystävä taas täysin työelämässä hyvällä palkalla) ja hän maksaa suunnilleen 3/4 kaikesta. Ei olla niin tarkkoja siitä :) 

Mikäli teillä on suuret tuloerot miehesi kanssa, olisi reilua että hän maksaa enemmän, mutta jos ero on pieni, on 50/50 ratkaisu kohtuullinen. 

Vierailija
40/40 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä/tekee jatko-opintoja ja minä olen opiskelija. Vuokra on meillä suurin meno ja mies maksaa sen useammin kuin minä. Muut jutut kuten ruuan maksamme miten sattuu, varmaan puoliksi suunnilleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan