kannattaako hiuksia oikeasti leikata välillä, jos kasvattaa niitä?
Kasvatan, mutta latvat on huonot. Meneekö ne enemmän pilalle jos EN leikkaa?
Kokemuksia?
Mulla hiustyyppi on karhea, jos sillä on merkitystä. Tuntuu ettei niistä ikinä tule pitkät, kun latvat hajoilee nopeammin kuin tyvestä kasvaa.
Kommentit (36)
Kyllä näin on, että kuuukalenteri rulettaa. Saatiiinhan se tankkerikin irti Saksassa joen pohjasta, kun valittiin irrotusajankohdaksi täydenkuun aika. Siemenetkin itävät parhaiten kasvavan kuun aikaan ja hiusten kasvu saa hyvän rytmin, kun silloin leikkaa. Kun tahtoo rakenata talon, on paras aika kaataa sitä varten puut nyt helmikuussa kasvavan kuun- täyden kuun välisenä aikana. Vanha kansa tietää, että puu on silloin kestävintä lahoa vastaan eikä halkeile kuivuessaan.
Miten tuonne kong hair communityyn pääsee loggautumaan? Kerran yritetty.
Mitä on mikrotrimmaus? Onko siihen olemassa jokin laite?
Mä yritin monta vuotta kasvattaa hiuksia siten, että leikkasin n. 3 kk välein latvoja kampaajalla - tuloksetta. Nyt annan äitini siistiä latvoja n. 2-4 kk välein ja selkeästi on tullut kasvua :) Kampaajat tuppaavat aina ottamaan liikaa. Minua ei nyt kasvatusvaiheessa haittaa jos latva hivenen huonompi kuin jos olisin käynyt kampaajalla.
Kannattaa leikata,jos latvat ovat heikot, ne katkeavat kuitenkin jossain vaiheessa. Kolmen kuukauden välein vaikka sentti pois.
Latvojen leikkaus vaikuttaa vain hiusten ulkonäköön ei kasvuun. Eli ei tartte leikata milliäkään jos niitä kasvattaa. Eivät kasva leikattuina nopeammin tai paremmin. Juuri ei tiedä leikataanko tukkaa vai ei. Siinä vastaus kysymykseesi. Jos leikkaat sentin joka kk niin hiusten pituus pysyy aina samana koska tyvi kasvaa noin sentin kuukaudessa. Hiukset kasvaa 12cm vuodessa. Siitä voit miinustaa sitten vuoden aikana leikkaamasi sentit ja miettiä miksi pituutta ei tule lisää. Ei tule jos leikkaat pituutta pois sitämukaa kun sitä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Latvojen leikkaus vaikuttaa vain hiusten ulkonäköön ei kasvuun. Eli ei tartte leikata milliäkään jos niitä kasvattaa. Eivät kasva leikattuina nopeammin tai paremmin. Juuri ei tiedä leikataanko tukkaa vai ei. Siinä vastaus kysymykseesi. Jos leikkaat sentin joka kk niin hiusten pituus pysyy aina samana koska tyvi kasvaa noin sentin kuukaudessa. Hiukset kasvaa 12cm vuodessa. Siitä voit miinustaa sitten vuoden aikana leikkaamasi sentit ja miettiä miksi pituutta ei tule lisää. Ei tule jos leikkaat pituutta pois sitämukaa kun sitä kasvaa.
Väite siitä, että hiukset kasvavat nopeammin, jos niitä leikataan välillä, perustuu siihen, että niistä leikataan hauraat ja katkeilevat latvat pois. Hiukset eivät siis tietenkään kasva yhtään nopeammin, mutta ne eivät myöskään katkea yhtä herkästi, kun heikoin osa leikataan välillä pois. Lopputulos saattaa siis vaikuttaa siltä, että hiukset kasvavat nopeammin, koska niistä tulee nopeammin pitkät.
Mulla kesti viisi (!) vuotta kasvattaa hiukset siitä pitkästä (muttei tarpeeksi) rintsikkapituudesta niin että hiukset on nyt oikeasti pitkät joka mittarilla. Ja kun tosiaan lyhyestä polkasta meni vain n. vuosi että hiukset oli jo yli olkapäiden. Että kyllä tää on ärsyttävää, mutta nyt tukkani on ihana! Kärsivällisyyttä ja jätä se tukkasi rauhaan. Mää tein myös niin, kun en halunnut leikata koko tukkaa että välillä telkkaria katsellessa otin hiustenleikkuusakset käteen ja etsin kaksihaaraisia ja napsin niitä yksitellen, on muuten aika rentouttavaa ja koukuttavaa - suosittelen. :P
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelen epäselvyyttä...Mikro viittaa tässä lähinnä mittaan, eli mahdollisimman vähän latvoista pois. Sakset käyvät ☺ toiset suosivat myös s&d:tä (search&destroy), jossa käydään latvat läpi ja etsitään yksittäisiä kaksihaaraisia. Minä en enää näe tehdä sitä, joten en osaa sanoa tehosta.
Vierailija kirjoitti:
Yllä selitettiinkin, mitä se tarkoittaa. Välineeksi sopivat hiustenleikkuuseen tarkoitetut sakset. (Tylsät sakset saavat leikatun hiuksen pään rispautumaan nopeammin, siksi ei mitään askartelu- tai keittiösaksia tähän hommaan, sillä ne eivät ole yhtä terävät kuin parturinsakset. Voit myös ajoittain viedä saksesi suutarille teroitettaviksi, jotta ne pysyvät varmasti oikein hyvässä terässä.)
Leikkaa säännöllisesti, mutta tietysti vähemmän kuin mitä on kasvanut. Ettei käy niin kuin mulle, jolta kampaaja napsaisi 1kk ennen häitä 8cm hiuksista, "Kun on niin huonokuntoinen, ei kannata leikata vähempää, ei tule siisti"
Mulla puolipitkät karheat hiukset. Aina kampaajat sanoo, että vois näistä kolme senttiä huonoa ottaa, vaikka juuri olisin kuukausi sitten käynyt leikkaamassa! Ja hoidan kyllä. Jos en leikkauta, ne alkaa katkeilla latvasta itsekseen.
Mielestäni tässä oli kattavasti hyviä vinkkejä, kiitos :) Lisäisin myös sen että välillä kannattaa pitää tosiaan myös hiuksia auki ja tehdä esim lettejä, tuntuu että oma hius ainakin 'paksuuntui' kun lakkasin pitämästä sitä iänikuista kireää yläponnaria. Hiukseni alkoivat siis oikeasti tuntua ohuemmalta siitä kohtaa mihin aina ponnarin laitoin kun päivästä toiseen olivat kauheessa litassa.