Koulujen ympärille turva-aidat?!
Kyseessä on pienimuotoinen tutkimus Turun yliopiston Urbaanin turvallisuuspolitiikan -kurssiin liittyen.
Monissa maissa päiväkodit ja koulut ovat ympäröity korkeilla aidoilla. Linkeistä näkee esimerkkejä USA:sta ja Australiasta.
http://www.ameristarfence.com/commercial-fence-applications-schools
http://www.dailytelegraph.com.au/news/nsw/schools-need-security-fences-…
Pitäisikö mielestänne myös Suomeen saada samankaltaisia aitoja päiväkotien ja koulujen ympärille? Voisiko se parantaa lasten turvallisuutta? Ja onko tällaiset aidat tarpeen Suomessa?
Kerro ajatuksesi aiheeseen liittyen. Kaikki mielipiteet ovat tervetulleita!
Kommentit (11)
mielestäni se olisi järkevää.ja joku sellanen systeemi myös missä vaikka vartija tarkastaisi koulun aluelle tulevat.vartijjoita työllistyisi ja opiskelijat saisi olla turvassa.esim.e-amerikan maissahan on yliopistoissa joku tommonen systeemi tietääkseni?miksei suomessakin?
Entäpä hätätilanteissa turvaan pääsy jumittuu portille , kun kaikki haluavat yhtä aikaa pois alueelta.
Mitäpä hyötyä siitä oikeastaan olisi?
Joskus ehdoteltiin metallinpaljastimia oville, mutta aseet yms voidaan valmistaa myös muovista.
En todellakaan kannata. Kaverini asuu Englannissa ja hän ihmetteli, että miten suomalaiset lapset pysyvät pihalla, kun ei ole aitaa. Ehkä aita tekisi lapsille todellakin sellaisen olon, että he ovat vankilassa. Aita ei tee koulusta sen turvallisempaa paikkaa.
New yorkissa ainakin high schooleissa on kulkulupa kaikilla oppilailla. Rakennukseen ei pääse sisään ilman sitä. Kun välitunti/lounasbreikki on ohi ovet lukitaan ja niistä ei pääse ulos ilman opettajan lupaa.
Ainakin päiväkotien ympärillä jonkinnäköiset aidat jo on
Vierailija kirjoitti:
90-luvn alussa Pohjolan tontilla Länsi-Helsingissä lapseni olivat Lapinmäen päiväkodissa, jonka ulkoilualueita ei ollut mitenkään aidattu.
Johtaja sanoi viisaasti, että rajat ovat aina henkiset. Mutta pakko oli jossain vaiheessa antaa periksi yleiselle kasvavalle suojeluilmapiirille ja aidat tulivat sitten myöhemmin. Omat lapseni olivat jo pois sieltä silloin.
Ikävä juttu... kavensi lasten kokemusmaailmaa radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvn alussa Pohjolan tontilla Länsi-Helsingissä lapseni olivat Lapinmäen päiväkodissa, jonka ulkoilualueita ei ollut mitenkään aidattu.
Johtaja sanoi viisaasti, että rajat ovat aina henkiset. Mutta pakko oli jossain vaiheessa antaa periksi yleiselle kasvavalle suojeluilmapiirille ja aidat tulivat sitten myöhemmin. Omat lapseni olivat jo pois sieltä silloin.
Ikävä juttu... kavensi lasten kokemusmaailmaa radikaalisti.
Aika mielenkiintoinen näkemys, millä tavalla "aidattomuus" kaventaa lasten kokemusmaailmaa? Nykyään olisi kyllä vaikea kuvitella päiväkotia ilman aitoja.
Olin lukiossa vaihdossa Ranskassa. Minua kuvotti ne aidat. Tuntui tosiaan, kuin olisi vankilassa, eikä koulussa ollut hyvä mukava olla. Ja vielä lukiossa!
Portit avattiin vain välitunnilla, että oppilaat pääsivät lähtemään kotiin ja toiset oppilaat sisään tunnille.
Kai tällä jotenkin yritettiin lintsausta, en kyllä ymmärrä miten. Enkä ymmärrä sitäkään, miten tuo lukitseminen edistäisi turvallisuuttakaan.
Parasta oli, kun keskellä päivää - koulurakennukseen lukittuna - heti tunnin alussa tajusin, että sairastan infernaalista paskatautia. Juoksin vessaan oksentamaan itseni tyhjäksi, ja laahustin yksinkertaisesti järkyttävässä olossani opettajanhuoneeseen pyytämään, että avaisivat minulle portin, että pääsisin kotiin. Mutta EI, minua ei todentotta päästetty pois koulualueelta, koska tunnit olivat kesken!!
Itkin puolisen tuntia koulun käytävällä välituntiin alkuun, kippurassa ja hikisenä ja suorastaan hourien huutaen suomeksi haistakaa paskaa.
Ihania muistoja.
Ei portteja, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Olin lukiossa vaihdossa Ranskassa. Minua kuvotti ne aidat. Tuntui tosiaan, kuin olisi vankilassa, eikä koulussa ollut hyvä mukava olla. Ja vielä lukiossa!
Portit avattiin vain välitunnilla, että oppilaat pääsivät lähtemään kotiin ja toiset oppilaat sisään tunnille.
Kai tällä jotenkin yritettiin lintsausta, en kyllä ymmärrä miten. Enkä ymmärrä sitäkään, miten tuo lukitseminen edistäisi turvallisuuttakaan.
Parasta oli, kun keskellä päivää - koulurakennukseen lukittuna - heti tunnin alussa tajusin, että sairastan infernaalista paskatautia. Juoksin vessaan oksentamaan itseni tyhjäksi, ja laahustin yksinkertaisesti järkyttävässä olossani opettajanhuoneeseen pyytämään, että avaisivat minulle portin, että pääsisin kotiin. Mutta EI, minua ei todentotta päästetty pois koulualueelta, koska tunnit olivat kesken!!
Itkin puolisen tuntia koulun käytävällä välituntiin alkuun, kippurassa ja hikisenä ja suorastaan hourien huutaen suomeksi haistakaa paskaa.
Ihania muistoja.
Ei portteja, kiitos.
Voi kamala, voiks tää olla totta, ei oo Ranskassa ihan loppuun asti mietitty tota hommaa
Miksi? Mikä vyöty olisi, vau olisiko portilla vartija.