Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Periytyykö mielisairaudet?

Vierailija
16.02.2016 |

Pelottaa kun mulla on lähisuvussa masennusta ja paniikkihäiriötä. Taidan olla jo nyt hullu mutta mietin liikaa perinkö masennuksen tai jopa sen paniikkihäiriön tai molemmat :/

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alttius voi olla, mutta se vaatii jonkin laukaisevan tekijän.

Vierailija
2/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ei ole mitään oikeita mielisairauksia vaan jotain huonoa stressinsietoa tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo mainitsemasi eivät ole mielisairauksia. Psyykkiset sairaudet tai lievemmät mielenterveyden häiriöt eivät periydy, mutta alttius niihin periytyy.

Vierailija
4/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periytyy hulluus suoraan alenevassa polvessa :(

Vierailija
5/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei ole mitään oikeita mielisairauksia vaan jotain huonoa stressinsietoa tms.

En ole samaa mieltä. Ties miten monta kertaa löysin mutsin yliannostuksen ottaneena tai sekin etten moneen vuoteen nuoren nähnyt sitä kunnoll ahereillä kun pahassa masennuksessa se ei päässyt edes sängystä ylös. Ap

Vierailija
6/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin psykopaattigeeni on periytyvä.

Vierailija
7/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheskään kaikki masennus ei tosiaan ole geneettistä.

Vierailija
8/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole samaa mieltä. Ties miten monta kertaa löysin mutsin yliannostuksen ottaneena tai sekin etten moneen vuoteen nuoren nähnyt sitä kunnoll ahereillä kun pahassa masennuksessa se ei päässyt edes sängystä ylös. Ap

No joo masennus voi pahimillaan olla mielisairaus mutta yleensäottaen suuri osa lievistä ahdistuksista ja masennuksista on normaalimpaa kuin kuvitellaan.

Vierailija
9/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo mainitsemasi eivät ole mielisairauksia. Psyykkiset sairaudet tai lievemmät mielenterveyden häiriöt eivät periydy, mutta alttius niihin periytyy.

Sori en osaa termejä, mulle hullu on aina hullu, ei väliä onko psyykkinen vai mielisairaus.. päässä vikaa kuitenkin. Mutta kiitos vastauksesta, mulla siis on alttius sairastua eli tulevaisuus selvisi nyt. Ap

Vierailija
10/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tosiaan unohtu sanoa että itse pidän sitä sairautena koska olen nähnyt mitä masennus pahimmillaan tekee ihmiselle. Ap

Vierailija
11/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä on joskus elämässään jossain määrin masentuneita, tarkoittaako se että kaikki nämä ihmiset on MIELISAIRAITA? Koko termi mielisairas on aika outo, minusta lähinnä psykoottiset ja luonnehäiriöiset on sellaisia joita voi sanoa mielisairaiksi.

Vierailija
12/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä murehdi pienistä.

Live and let live.

Sulla ja lähipiirillä ei todellisia murheitga,

OK

Vierailija
13/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huluus ei ole perityytyvää!

Vierailija
14/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori en osaa termejä, mulle hullu on aina hullu, ei väliä onko psyykkinen vai mielisairaus.. päässä vikaa kuitenkin. Mutta kiitos vastauksesta, mulla siis on alttius sairastua eli tulevaisuus selvisi nyt. Ap

Voit olla varma että jos sua tarpeeksi tutkittais niin joku päävika, "lievä mielenterveysongelma" löytyis jo nyt. Tähän tää "psykokulttuuri" johtaa...

Vierailija
15/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lääkärit uskovat että jollain tasolla periytyy. Ei ole kuin tilastollisia todisteita. Itse uskon että sairaan kanssa kasvamisen myötä ikään kuin omaksuu tämän maailman osaksi itseäänkin. Eli enemmän nurture kuin nature ilmiö siis.

Vierailija
16/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksessa, paniikkihäiriössä ja jopa alkoholistumisessa alttius sairastua periytyy. Tietenkään kaikkien masentuneiden vanhempien lapsista ei tule masentuneita :). Eihän myöskään vaikka astmaatikkojen lapsista tule aina astmaatikkoja. Monesti niin fyysiset kuin henkiset sairaudetkin saattavat tarvita jonkun sytyttimen kuten hometalon tai koulukiusauksen. Nuo ikävä kyllä monesti asioita joille ei hirveästi voi.

Vierailija
17/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa ihmisistä on joskus elämässään jossain määrin masentuneita, tarkoittaako se että kaikki nämä ihmiset on MIELISAIRAITA? Koko termi mielisairas on aika outo, minusta lähinnä psykoottiset ja luonnehäiriöiset on sellaisia joita voi sanoa mielisairaiksi.

No eipä psykoosikaan lopulta ole muuta kuin aivokemioiden häiriötä, samoin kuin masennus. Miksi toinen olisi mielisairaus ja toinen ei?

Vierailija
18/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus tuli jo: alttius periytyy. Kertomasi mukaan äitisi ei ole ehkä pystynyt takaamaan sinulle turvallista lapsuutta. Tämä lisää riskiäsi sairastua psyykkisesti, etenkin kun geneettinenkin riski on olemassa. Ei kuitenkaan ole niin, että sairastut välttämättä. Minkä ikäinen olet nyt? Yleensä mielenterveysongelmat ilmenevät viimeistään nuorena aikuisena.

Vierailija
19/20 |
16.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaus tuli jo: alttius periytyy. Kertomasi mukaan äitisi ei ole ehkä pystynyt takaamaan sinulle turvallista lapsuutta. Tämä lisää riskiäsi sairastua psyykkisesti, etenkin kun geneettinenkin riski on olemassa. Ei kuitenkaan ole niin, että sairastut välttämättä. Minkä ikäinen olet nyt? Yleensä mielenterveysongelmat ilmenevät viimeistään nuorena aikuisena.

Olen 22v. Tosiaan äidillä on noita psyykkisiä ongelmia ja sitten isä on ihan rappioalkoholisti. Tosiaan pelkään vähän että ne periytyy minullekin koska mun toinen sisko on nyt sairastunut ilmeisesti masennukseen (toki jotain kriisiä muutenkin elämässä) ja veli on juoppo niin jotenkin aloin miettiä sairastunko itse psyykkisesti kun ei tämä elämä ole ihan helppoa ollut. Ap

Vierailija
20/20 |
17.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 22v. Tosiaan äidillä on noita psyykkisiä ongelmia ja sitten isä on ihan rappioalkoholisti. Tosiaan pelkään vähän että ne periytyy minullekin koska mun toinen sisko on nyt sairastunut ilmeisesti masennukseen (toki jotain kriisiä muutenkin elämässä) ja veli on juoppo niin jotenkin aloin miettiä sairastunko itse psyykkisesti kun ei tämä elämä ole ihan helppoa ollut. Ap

Hei ap, täällä sinun kohtalotoveri!  Äidilläni on/oli masennusta ja elämänhallinnan ongelmia, isä juonut jo itsensä hengiltä ja sisko sairastaa vakavaa psykiatrista sairautta. Itse olen jo lähemmäs 30v., mutta en ole ainakaan vielä sairastunut psyykkisesti. Tai ei ainakaan kukaan ole vielä hoitoon passittanut :D. Toki se aina mietityttää kun on niin vahva geneettinen alttius ja lisäksi turvaton lapsuus, isän kuolema yms., että alkaahan noita laukaisevia tekijöitä olla... Teini-iän lisäksi pahiten pohjalla olin isän kuoleman jälkeen, kun piti käsitellä sekä lähiomaisen menettäminen että se fakta ettei mulla koskaan ole, eikä nyt tule koskaan olemaankaan isää. Tunteiden vahvuus yllätti, kun ei oltu isän kanssa läheisiä enää aikuisiällä oltu. Lisäksi edes jonkinlaisen itsetunnon kehittäminen on ollut työn ja tuskan takana koko elämän ajan, on tuntunut pitkään että olen jotenkin automaattisesti huonompi ihminen kuin muut ja hävennyt kovasti perhetaustaani ja siitä kertomista kenellekään.

Toisaalta tällaisella taustalla ei ehkä katso maailmaa niin mustavalkoisesti, osaa arvostaa pieniäkin arkipäiväisiä perusasioita ja nähdä valoa myös synkimpinäkin hetkinä. Tietää että kaikki kääntyy parhain päin lopulta ja jos ei, niin selviää kyllä tavalla tai toisella eteenpäin.

Mutta tsemppiä sinulle ap, tee elämästäsi sellainen kuin haluat, älä ole menneisyytesi/taustasi vanki! :) Älä häpeä/pelkää taustaasi, kerro avoimesti luotettaville ystäville/puolisolle. Saatat jopa yllättyä ihmisten avoimuudesta ja myötätuntoisuudesta. Tee, opiskele, harrasta, työskentele sillä alalla millä haluat. Sinulla on alttius sairastumiselle, mutta se ei tarkoita että olisit sairas tai koskaan edes sairastuisit!