Viikon ruuat 44e, nelihenkinen perhe
Osa kestää pidempäänkin, mutta aina helppo ja nopea ostoslista:
9 litraa maitoa
kaurahiutaleita
5pss makaronia
perunoita
perunamuusijauhetta
4pkt makkaraa
2 x750g jauhelihaa
2pkt vaippoja
wc-paperi
2xvalmis pastapussi (urheilija-isännälle)
3pkt margariini
2pss jauhoja
pinaattilettuja
Helppoa ja halpaa :)
Ei sokeria,alkoa,röökiä tai leipää, säästää pirusti. Leipä tehdään itse.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mammat tekee nopeaks arkiruuaksi? Vai väitättekö joka päivä kuorivanne, raastavanne, pilkkovanne ja hauduttavanne pla plaa plaa paskaa. En usko että jaksatte. Mites kun mamma on töissä? Vai käyttekö sellaisessa? Mies raastaa, pilkkoo paistaa, kypsentää ja ja ja
Mies on töissä, minä olen töissä ja "vapaa-ajalla" pyöritän yritystä. Meillä on 10kk lapsi. Onnistun silti tekemään oman ruuan lapselle sekä minulle ja miehelle. Valmisruokia ei syödä, töihin otetaan eväät. Ei me silti syödä paskaa moskaa. Pastaa ei syödä lainkaan. Riisiä ja perunaa satunnaisesti. Yhtä nopeasti tekee kasvispainotteisen kotiruuan kuin makaronipainotteisenkin. Halpaa lihaa meillä kyllä syödään koska budjetti, mutta sekin on jauhelihaa tai kanaa, ei makkaraa tai nakkeja.
Meillä syödään esim jauhelihariisipaistosta, jauhelihapihvejä, uunijuureksia, kanawokkia, kana/jauheliha/kalakeittoa (ilman perunaa), kanasalaattia, sosekeittoja raejuuston kanssa, uunilohta, jauhelihawokkia, munakasta/munakasrullaa.. Kaiken kanssa on lisukkeena salaattia tai höyrytettyjä kasviksia, vähintään 300grammaa aterialla.
Jos makaroonia ja riisiä haluaa syödä, niin miksi niitä pullaversioita, miksi ei täysjyvää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen talous ja saman verran meni meillä tänään viikon ostoksiin.
appelsiinitäysmehu
omenatäysmehu
ruokakerma x 2
pakasteseitifileitä
possun filettä
siskonmakkaroita
broilerin koipireisiä
silakkafileitä
lauantaimakkaraa
juustoa
maitoa 2 litraa
vaaleaa ja tummaa leipää
1kg perunoita
1kg juurespussi (palsternakkaa, punajuurta, jne)
riisiä
mannasuurimoita
pakastepuolukoita
kiivejä 500g
omenoita 1kg
tiskiharja ja leivinpaperiakin ostettiin
Kaapissa perustarpeiden lisäksi salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa ja pakastevihanneksia (mm. parsakaali, pinaatti, sekavihannekset).
Mielipiteitä ja parannusehdotuksia?
Mehuja, miksi? Ja maitoa? Eikö aikuisille riitä janojuomaksi vesi?
Ei mehuja viikottain ostetakaan, nyt toinen halusi vähän jotain spessua. :) Maitoa juodaan vain kahvin/teen kanssa ja yleensä litra riittää viikoksi. Nyt kun meinasin vispipuuron tehdä, niin sen kanssa haluan myös maitoa.
olen kännis ja nauran vedet silmillä tälle keekssustellu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden aikuisen talous ja saman verran meni meillä tänään viikon ostoksiin.
appelsiinitäysmehu
omenatäysmehu
ruokakerma x 2
pakasteseitifileitä
possun filettä
siskonmakkaroita
broilerin koipireisiä
silakkafileitä
lauantaimakkaraa
juustoa
maitoa 2 litraa
vaaleaa ja tummaa leipää
1kg perunoita
1kg juurespussi (palsternakkaa, punajuurta, jne)
riisiä
mannasuurimoita
pakastepuolukoita
kiivejä 500g
omenoita 1kg
tiskiharja ja leivinpaperiakin ostettiin
Kaapissa perustarpeiden lisäksi salaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa ja pakastevihanneksia (mm. parsakaali, pinaatti, sekavihannekset).
Mielipiteitä ja parannusehdotuksia?
Eipä tämäkään erityisen monipuolinen lista ole. Mitä ruokakokonaisuuksia tästä saa tehtyä?
Miten helkkarin monimuotoista ruokaa yhdessä viikossa saa tehtyä?
Maanantaille aamupalaksi pinaattiomeletit ja appelsiini-porkkanamehu, lounaaksi cha gio ja kala-pho, päivälliseksi burgundinpataa ja avokadosalaatti ja marjarahka, iltapalaksi kurpitsakeittoa ja hedelmäsalaatti. Tiistaille aamupalana marjasmoothie ja tuorepuuro, lounaaksi sipulikeitto ja ceasarsalaatti, välipalaksi bataattitikkuja ja selleriä, päivälliseksi lindströminpihvit vihanneksilla ja juuresmuussilla, iltapalaksi blinejä. Keskiviikkona aamupalana ciabattaa ja hedelmiä, lounaaksi silakkapihvit, välipalaksi pähkinäsalsa ja kirsikkahyve, päivälliseksi lasagnea ja salaattia, iltapalaksi marjakeittoa ja ohrapuuroa. ?
Ei kyllä yleensä se monipuolisuus tuppaa tulemaan vähän pidemmällä aikavälillä. Peräkkäisinä päivinä voidaan hyvin syödä samaa ruokaa taikka tekemään olemassaolevista (samoista) raaka-aineista erilaisia variaatioita, sekä ihan normaalia on käyttää sesongin kasviksia.
73e
Kilo ruusukaalia
Parsakaalia 2x 300g
Kukkakaali 300g
Tomaattia kilo
2 kurkkua
Kilo porkkanoita
Kilo perunoita
nippu kevätsipulia
500g sipulia
3pkt real ruisleipää
500g voita
Oliiviöljy
Rypsiöljy
Soijarouhe
Maustamaton jugurtti 2kg
Pakaste maissi
Pakaste herneet
Kotimaisia mustikoita 400g
Luomu kaurahiutaleita
4viljan hiutaleita
Chian siemeniä
2kg maitorahkaa
1,5kg banaania
5kg appelsiineja
500g kiivejä
Hunajameloni
2pkt vaippoja
1kg turkkilaista jugurttia
Rucolaa
Pinaattia
Paprika
Iso purkki oliiveja
Punaisia linssejä
4prk luomu paseerattua tomaattia
Valkosipulia
Wc paperi
1kg juustoa
Kananmunakenno 10kpl
Maustamattomia makeuttamattomia täysjyvämuroja 2pkt
7litraa maitoa
2pkt kahvia
Kauralesettä
2prk vital mehua
2aik+2lasta joista toinen vaipoissa.
Juureksista saa tehtyä vaikka ranskalaisia. Pilkkoo vaikka bataatin tai palsternakan ja lantun tikuiksi, maustaa oliiviöljyllä, suolalla ja vaikkapa timjamilla ja heittää uuniin. Lisäksi uunilohi ja pestoa. Pastan voi silloin tällöin korvata vaikka pastan muotoon raastetulla kesäkurpitsalla ja muuten käyttää täysjyväversioita.
Vierailija kirjoitti:
73e
Kilo ruusukaalia
Parsakaalia 2x 300g
Kukkakaali 300g
Tomaattia kilo
2 kurkkua
Kilo porkkanoita
Kilo perunoita
nippu kevätsipulia
500g sipulia
3pkt real ruisleipää
500g voita
Oliiviöljy
Rypsiöljy
Soijarouhe
Maustamaton jugurtti 2kg
Pakaste maissi
Pakaste herneet
Luomu kaurahiutaleita
4viljan hiutaleita
Chian siemeniä
2kg maitorahkaa
1,5kg banaania
5kg appelsiineja
500g kiivejä
Hunajameloni
2pkt vaippoja
Rucolaa
Pinaattia
Paprika
Iso purkki oliiveja
Punaisia linssejä
Valkosipulia
Wc paperi
1kg juustoa
Kananmunakenno 10kpl
7litraa maitoa
2pkt kahvia
Kauralesettä
2prk vital mehua2aik+2lasta joista toinen vaipoissa.
Kuinka pitkäksi aikaa nuo riittää ja mitä niistä ruoaksi teet(te)?
onko mulla jokin outo dejavu menneillään vai onko täällä ollut aiemminkin täsmälleen tällainen aloitus? paljon makaronia ja makkaraa, aloittaja allerginen ties mille ja kasvikset on yök.
teen kerran viikossa isommat ostokset ja täydennän sitten pitkin viikkoa. tosin olen paljon urheileva sinkkunainen, ei lapsia, mutta kai tästäkin saa ideoita :) (teen aina ison satsin ruokaa kerralla, riittää mulle moneksi kertaa = kävisi isommallekin joukolle). tiedän, olen kauhea kun en syö kausivihanneksia, mutta tällainen on mun peruslista. määrät suuntaa-antavia.
Hevi:
-2-3 parsakaalia
-2-5 bataattia koosta riippuen
-muutama appelsiini tai mitä hedelmiä milloinkin tekee mieli
-nippu salaattia tai vaikkapa lehtikaalia
-punasipulia
-porkkanoita
-mitä on tarjouksessa / sattuu tekemään mieli
-kreikkalaista maustamatonta jogurttia
-oaltyn creme fraicheä
-oatly ikaffe kahviin
-pieni purkki raejuustoa
-tuorejuustoa
-leipä
-tofua
-papuja
-linssejä
(joskus harvoin luomukanafileitä)
-tomaattimurskaa
-tummaa täysjyväpastaa
-kvinoaa
-silloin tällöin herkuksi esim. valion maitokaakaota (kyllä, joskus lapsettaa niin paljon että tarvitsee vähän kaakaota :D), pikkupurkki jäätelöä, tummaa suklaata tms.
pakkasessa on marjoja, kaapissa puurohiutaleita yms. ja toki noistakin osa kestää pidempään kuin viikon. toi nyt oli vaan suuntaa-antava. marjoja puuroon tai MAUSTAMATTOMAN jugurtin kanssa, aamupalaleivälle paprikaa ja kurkkua, pääaterioilla lämpimiä vihanneksia (suikaloit vaan kaikkea mahdollista kuten paprikaa, kesäkurpitsaa yms. tai vaikka juureksia kuten lanttua, porkkanaa jne., pyörittelet mausteöljyssä ja heität uuniin - tulee todella maukkaita ja varmasti pienen totuttelun jälkeen kelpaavat myös vihanneksiin tottumattomille) tai vaikkapa höyrytettyä parsaa. luulen, että olet provo, mutta siltä varalta ettet ole niin ehkä tästä saisi edes jotain ideoita.
Jos mulla olisi 44e käytettävissä viikon ruokiin, näyttäisi ruokalista todennäköisesti tältä:
Aamupalaksi kaurapuuroa maidolla ja "voi"silmällä, marjoja laittaisin jos pakkasessa olisi valmiiksi
Lounaaksi linssikeittoa (linssejä, porkkanaa, perunaa, linssit lasketaan päivän 500g kasviksia ja lisäksi ovat todella proteiinipitoisia) -> tätä tekisin ison kattilallinen kerralla, niin että riittäisi pariksi päiväksi. Lisäksi leipoisin leipää.
Välipalaksi sitä itse leivottua leipää ja sen kanssa margariinia ja juustoa
Tähän mennessä olisin käyttänyt yhteensä n. 10e ja tällä saisi näitä koko viikoksi neljälle ja ihan reilustikin vielä. Ruokajuomana olisi vettä.
Päivällisen tekisin niin, että siitä riittäisi aina parille päivälle (yhdestä kolmelle) kerrallaan. Ensin olisi varmaan pinaatti-ricottalasagnea salaatin kera (tekisin ricottajuuston itse). Seuraavat kolme päivää söisimme päivälliseksi riisiä ja jotain papu-kasvismuhennosta ja salaattia. Jos tarjouksesta saisi lohta, söisimme varmaan kuudentena päivänä sitä ja parsakaali-kukkakaaligratiinia. Sunnuntaina voisi sitten syödä päivälliseksi vaikkapa itse tehtyä pizzaa.
Iltapalat olisivat todennäköisesti puuroa/itse leivottua leipää ja jotain hedelmää.
Tuolla budjetilla joutuisi syömään paljon samaa ruokaa ja paljon palkokasveja sisältävää kasvisruokaa, mutta ainakin saisi vatsat täyteen ja muutakin kuin makaronia, makkaraa ja jauhelihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muusi jauheesta, koska en pysty käteni vuoksi kuorimaan perunoita, ja mies inhoaa sitä hommaa :)
ap
Miten sitten meinasit ne perunat syödä? Raakana kuorineen päivineen?
Itse teen muussin kuorineen päivineen, Pesen vaan perunat huolellisesti. Se toimii kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
73e
Kilo ruusukaalia
Parsakaalia 2x 300g
Kukkakaali 300g
Tomaattia kilo
2 kurkkua
Kilo porkkanoita
Kilo perunoita
nippu kevätsipulia
500g sipulia
3pkt real ruisleipää
500g voita
Oliiviöljy
Rypsiöljy
Soijarouhe
Maustamaton jugurtti 2kg
Pakaste maissi
Pakaste herneet
Luomu kaurahiutaleita
4viljan hiutaleita
Chian siemeniä
2kg maitorahkaa
1,5kg banaania
5kg appelsiineja
500g kiivejä
Hunajameloni
2pkt vaippoja
Rucolaa
Pinaattia
Paprika
Iso purkki oliiveja
Punaisia linssejä
Valkosipulia
Wc paperi
1kg juustoa
Kananmunakenno 10kpl
7litraa maitoa
2pkt kahvia
Kauralesettä
2prk vital mehua2aik+2lasta joista toinen vaipoissa.
Kuinka pitkäksi aikaa nuo riittää ja mitä niistä ruoaksi teet(te)?
N.5pv-vko.
Höyrytettyjä kasviksia ja voissa paistettua ahventa turkkilaisesta jugurtista kastike
Soijarouhe bolognese spagetin kanssa, tätä riittää usein kahdelle päivälle.
Appelsiininen kasvissosekeitto
linssejä, ahvenia ja höyrytettyä parsakaalia
Kukkakaalit, maissi ja herneet menee ihanaan kasviskastikkeeseen, sitä syödään perunan kanssa. Tätä riittää usein myös kahdelle päivälle.
Pinaattilettuja, noihin joutuu jonkun lisäkkeen vielä hakemaan.
Järkyttävää...syön jo yksin noin 4 hedelmää päivässä,salaattia,tomaattia,kurkkua,juureksia,marjoja yms.Siis päivittäin.Hevi-osastolta lähtee eniten ruokaa kaupasta.
Minun mielestäni vihanneksia ja juureksia on varsin helppo lisätä kaikenlaisten ruokien joukkoon: makaronilaatikoon voi sekoittaa paprikaa, porkkanaa ja sipulia, perunamuussi päivittyy lisäämällä joukkoon reippaasti porkkanaa ja bataattia tai jauhelihakastikkeeseen voi lisätä esimerkiksi paprikaa, tomaattia ja herneitä. On kurja ajatella, että moni syö todella vähän ravinnepitoisia ja kevyitä kasviksia. Kahden hengen taloudessa arkiruokiimme kuuluvat esim. kasvissosekeitto linsseillä, pinaattinen tofu-juurespata ja wok-ruoat. Lisukkeena voi olla vaikkapa salaattia (tomaatti, paprika, kurkku, rucola, pinaatti, pehtoorin salaatti tms sekoitettuna) tai höyrytettyä parsakaalia, jälkiruokana maitorahkaa ja marjoja. Ruokailusta tulee myös hyvä mieli, kun lautasella on värikkäitä ruokia.
Meillä on 5 henkeä (päivällä kotona 3). Ja tässä ihan vertailun vuoksi meidän tämän viikon ruokaostokset, koska summa on lähes sama, tosin pelkkää ruokaa, sullahan oli aika isolla summalla vaippoja...
6l maitoa
Broil. paistisuikale 800g ale -30%
Porsaan filepihvi 500g ale-30%
Jauheliha sika-nauta 400g
Fileekalapuikot 2pkt
Kananmunia luomu
Kalkkunaleike
Maustamatonta viiliä 5prk
Maitorahka maustamaton
Maustettu rahka
Perunaa 2kg
Keräkaali 1,5kg
Lanttu
Appelsiinejä
Banaaneja luomu
Hunajapomelo
Näistä syödään 10 lämmintä ateriaa: pihvit+uunijuurekset, kaalilaatikkoax3, kanakeittoax3, kalapuikot+muussi ja kasvispihvejäx2. Pakastimessa on valmiina muutama ruoka (mm. sitä makaronilaatikkoa) ja palanen lohta, josta saa keiton tai kiusauksen.
Kotona mm. lehtisalaattia, kiinankaalia, kurkkua, porkkanaa, bataattia, palsternakkaa, sipulia, juustoa, pähkinöitä, linssejä, papuja, margariinia, pastaa, puuroa, marjoja ja omenoita ja myös muutama litra maitoa.
Aterioiden keksiminen on kyllä välillä hankalaa, ja tuntuu että ne jotkut samat hyväksi todetut pyörii listalla, kunnes on lopen kyllästynyt.
Perunalaatikko on muuten myös hyvää ja edullista: perunaa viipaloituna kerroksittain jauhelihan kanssa. Voi tehdä munamaitoon, mutta itse teen lihaliemeen. Tähän lisukkeeksi salaatti tai juuresraaste.
Puuron ja muussin jämistä saa tehtyä nopsaan rieskoja välipalalle.
Nyt yritän saada syötyä pakastimesta pois puolukoita ja herukoita ja teen usein vispipuuroa. Laitan vadelmia sekaan, niin on maistunut paremmin lapsillekin.
97 lisää vielä, kun joku tuolla ehdotti salaattibaaria; meillä tehdään aika usein viikonloppuisin lasten toivomuksesta. Jokainen saa koota omanlaisensa annoksen kun jokainen laji on omassa kipossaan. Isommat lapset -6 ja 8- usein valmistaa tämän alusta loppuun. Välillä ostetaan tortillalettuja ja ateria kootaan samalla periaatteella. Kypsytetyt kasvikset lisukkeena uppoo meillä huonosti, mutta kaikki kelpaa tuorepaloina jopa kukkakaali ja lanttu!
Mehuja, miksi? Ja maitoa? Eikö aikuisille riitä janojuomaksi vesi?