80-100e viikkobudjetti ruokaan, apua kaivataan!
2 ruokailijaa, Aamupalaa ei syödä vaan yleensä syömme vaan tukevamman lounaan edellisen päivän tähteistä ennen töihin (klo 15-20) lähtöä koska työ fyysisesti raskasta ja siellä ei ruokataukoa ole, korkeintaan jonkun hedelmän ehtii syödä 10min tauolla. Töiden jälkeen tapana sitten syödä toinen lämmin ateria. Kauheasti ei väliaterioita syödä, yöllä jotain vielä napostellaan tai syödään iltapala. Näillä tiedoilla, mitä TERVEELLISTÄ ruokaa voisi tuolla budjetilla tehdä? ongelmana nimenomaan etten osaa budjetoida kuin perusruokiin, niihin tuo summa toki riittää mutta väsyttää kun kaikesta jää vaan pöhkö ja ällöttävä olo.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jo on suurenmaailman ongelmat!
Minä ruokin tuolla rahalla 4-5 henkeä viikon verran. Terveellisesti.
Ei sitten herunut vinkin vinkkiä, kävit vain ivailemassa? ei ap
Perunaa, porkkanaa, kaalta, kanaa, seitä, naudanpaistijauhelihaa, kurkkua, tomaattia, omenoita. Keitot on edullista, kevyttä ja helppoa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
No enpä valittanutkaan että olisi joku kamala rahapula, en vaan yksinkertaisesti osaa suunnitella, sen takia syödään paljon hiilarimössöä, puolieineksiä ja rasvaista ruokaa koska ei tarvitse miettiä etukäteen ja niistä luonnollisesti tulee ihan kamala olo fyysisesti ja siksi kysyn apua. Jos mamma noin taitava on niin jaa toki vinkkisi?
Ap
100 eurolla saa Lidlistä kolmelle hengelle reilusti puoleksikintoista viikoksi ruokaa. En ymmärtänyt aloittajan ongelmaa kahdelle ihmiselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ruokin tuolla rahalla 4-5 henkeä viikon verran. Terveellisesti.No enpä valittanutkaan että olisi joku kamala rahapula, en vaan yksinkertaisesti osaa suunnitella, sen takia syödään paljon hiilarimössöä, puolieineksiä ja rasvaista ruokaa koska ei tarvitse miettiä etukäteen ja niistä luonnollisesti tulee ihan kamala olo fyysisesti ja siksi kysyn apua. Jos mamma noin taitava on niin jaa toki vinkkisi?
Ap
Ongelma ei ole ostoksissa, vaan siinä että sinä et osaa laittaa ruokaa ja sinulla on elämänhallinta hukassa.
Ei siinä palstan neuvot auta.
Netti on täynnä ruokaohjeita kymmenintuhansin, esim.kotikokki sivusto on tosi kätevä ja siellä on paljon arkiruokia. Kannattaa esivalmistaa jotain jo edellisenä päivänä, ettei joka päivä tarvitse aloittaa alusta. Ruokaisat salaatit, mausteiset kanaleikkeet voisi olla hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ruokin tuolla rahalla 4-5 henkeä viikon verran. Terveellisesti.No enpä valittanutkaan että olisi joku kamala rahapula, en vaan yksinkertaisesti osaa suunnitella, sen takia syödään paljon hiilarimössöä, puolieineksiä ja rasvaista ruokaa koska ei tarvitse miettiä etukäteen ja niistä luonnollisesti tulee ihan kamala olo fyysisesti ja siksi kysyn apua. Jos mamma noin taitava on niin jaa toki vinkkisi?
ApOngelma ei ole ostoksissa, vaan siinä että sinä et osaa laittaa ruokaa ja sinulla on elämänhallinta hukassa.
Ei siinä palstan neuvot auta.
Osaan laittaa ruokaa, siis ihan oikeasti kaikki onnistuu pihvistä sushiin ja olen kokannut muksusta asti ja kiinnostusta löytyy niinkin paljon että joskus harkitsin että olisin tehnyt tästä uran. Nuoria ollaan ja lapsuudenkodissa mentiin tällä samalla ruokavaliolla (ei suunniteltu ja käytiin joka päivä kaupassa) joten ei mitään käsitystä miten tästä pitäis lähteä tästä muuttamaan tapoja. Puoliso se toivoton tässä on, ei osaa paistaa edes kananmunaa ja yritän tässä opettaa sitä ettei eläis pelkillä ranskalaisilla ja teurasjätenugeteilla.
Maistuisivatko nämä:
- uunilohi tai pannulla paistettu lohi, kesäkurpitsa-paprika-punasipulilisuke pannulla
- jauhelihapihvit broilerin jauhelihasta, höyrytettyä parsakaalia, porkkanaraaste ja appelsiinikuutioita, raejuustoa
-broilerin minuuttipihvit, riisi, kiivikuutioita, pieneksi hakattua kukkakaalia raakana, tomaattisipulisalaatti
-kaali-jauhelihapata ja etikkasäilykkeitä
-munakas,esim kinkkua ja paprikaa, jäävuorisalaattia peruskasviksilla
- salami-paprikapasta
Yksillä oli jo hyviä vinkkejä. Näiden lisäksi kohtuuhinnalla voi tehdä esim. karjalanpaistia, ruokia broilerin fileestä (etsi netistä tarkempia ohjeita), jauhelihakastike, jossa on liemenä käytetty tomaattimurskaa, jauhelihakeittoa, lohikeittoa jne.
Opettele suunnittelemaan. Olen sen verran vanhanaikainen, että ehdotan kynää ja paperia. Nettikansalaisena voit käyttää muitakin suunnittelu- ja muistiinpanovälineitä.
Jaa paperi viiteen yhtä suureen osaan = viikon työpäivät. Sen jälkeen ota esille sen ruokakaupan mainos, jossa yleensä asioitte. Aloita raaka-aineitten valinnasta sen mukaan, mitä milloinkin on tarjouksessa. Esimerkiksi.
ma - kalaa
ti - broileria
ke - possua
to - maksaa
pe - jauhelihaa
Tämän jälkeen valitset päivän pääaterian lisäkkeet. Olisko vaihteeksi pastan, riisin ja perunan sijasta vaikka juureksia ( uunipataan possunlihaa ja juureksia), vihanneksia ja muuta erilaista ( esim. täytetyt tomaatit tai paprikat, kasvissosetta, kaalilaatikkoa).
Sitten valitsette sopivan reseptin, ja suunnittelet valmistusvaiheet siten, että ateria on valmis ruoka-aikaan.
Ei se niin kauhean vaikeaa ole, näin se menee: mitä välineitä tarvitset, mitä muita aineksia ( mausteita, rasvaa ym.) tarvitaan, mitä työvaiheita? Varaat ennen aloittamista jo kaikki tarvikkeet käden ulottuville, ja laitat ne saman tien tiskiin tai takaisin kaappeihin, kun et enää tarvitse. Tämä ei ole Martan tapa vaan pikemminkin Marian, jolla on elämässä muutakin tekemistä kuin touhuta keittiössä, ja valmista tulee nopeammin ja vähemmällä vaivalla.
Ette syö aamiaista vaan tukevan lounaan, ja lähdette illaksi töihin? Vasta myöhään illalla teette sen "oikean" ruuan, jos oikein ymmärsin.
Vaihda järjestys niin, että kun aamupäivällä on aikaa, laittakaa silloin ruokaa ja sen verran iso annos, että riittää toiseksikin päiväksi tai saman päivän illalliseksi, jos on sellaista että ei säily hyvänä myöhemmin lämmitettäväksi. Tämä varmaan jo auttaa kovasti, kuin ruokailussa siirtyy pääpaino aamupäivään, tai ainakin aikaisemmaksi.
Kannattaa laittaa ruokaa isompi satsi kerralla. Kahtena päivänä voi syödä samaa ruokaa ihan hyvin. Ja jos aamupäivällä on aikaa, kannattaisi kokkaus hoitaa jo silloin, olisi valmis ruoka odottamassa kun tulette töistä.
Kaikessa keskeistä on suunnittelu: mieti aina etukäteen viikon ruuat ja tee kauppalista. Käy kaupassa vain kerran viikossa, tietenkin tuoretuotteita voi hakea lisää viikollakin kerran.
Suosi juureksia ja kauden vihanneksia. Esimerkiksi peruna, lanttu ja porkkana ovat edullisia juureksia ja taipuvat moneksi.
Tee isompia määriä ruokaa ja pakasta osa rasioissa annoksina. Näin ruokaa on saatavana nopeasti kiiretilanteessa, eikä tule esimerkiksi haettua kalliita eineksiä tai tilattua noutoruokaa.
Lihan voi korvata välillä edullisemmillakin vaihtoehdoilla, esimerkiksi linsseillä, pavuilla tai soijalla.
Edullisia ja maistuvia arkiruokia ovat esimerkiksi munakkaat, keitot, laatikkoruuat ja erilaiset wokit. Jos resepteissä on kamalasti kalliita raaka-aineita, sovella reseptiä muokaten sitä edullisemmaksi.
Näillä nikseillä olen itse pitänyt ruokakulut todella alhaisina meidän kahden opiskelijan taloudessamme. Vaikka ruokaan ei kulu paljoa rahaa, syömme silti monipuolisesti ja hyvin :)
Mun mielestä sulla on ihan hyvä ja asiallinen kysymys ja olet saanut ihan törkeitä vastauksia.
Onko teillä pakastin? Jos ei, niin hankkikaa. Ja sen jälkeen hankkikaa pakastimeen edullisia ja terveellisiä perusraaka-aineita. Pakastevihannekset on tosi näppäriä, niitä kannattaa olla monta pussia (jotain wokkivihanneksia + keittojuurekset perunan kanssa + parsakaali-kukkakaali-porkkanaa + maun mukaan erikseen esim. pikkuporkkanoita, parsakaalia, ruusukaalia, pinaattia, ym. Lisäksi pakastimeen kannattaa ostaa terveellistä lihaa, kalaa ja kanaa silloin kun sitä on tarjouksessa niin, että kotona on aina aineksia terveelliseen kunnon ruokaan vaikkei kauppaan ehtisikään tai jaksaisi lähteä.
Kuiva-ainekaappiin hankitte täysjyväriisiä ja -makaronia, näkkileipää, hapankorppua ym., kaurahiutaleita ja kauraleseitä, kuitupitoisia muroja/mysliä, tomaattimurskaa, kookosmaitoa, ym. sekä mausteita. Näitä pitää olla kaapissa aina niin, että ei tule syötyä epäterveellisesti siksi, että ei ole terveellistä ruokaa. hankkiutukaa lisäksi eroon kaikista karkeista, sipseistä, kekseistä ja muusta epäterveellisestä - niitä ostetaan vain harkiten tiettyä tarkoitusta varten.
Jääkaapissa tulee sitten olla aina perustarvikkeita ruoanlaittoon: margariinia, maitoa, viiliä, kermaa, juustoa, kananmunia ja runsain mitoin erilaisia hedelmiä ja vihanneksia (ostat kaupasta joka kerta kaikkia niitä hedelmiä, jotka maksavat alle 2€/kilo). Ja ruis- tai kauraleipää.
Suurin syy epäterveelliseen syömiseen on se, että se on helpompaa kuin terveellinen syöminen. Elintapojen muuttaminen on helpointa, kun tekee terveellisestä syömisestä helpompaa ja epäteerveellisestä vaikeampaa. kannattaa ottaa päivittäiseksi rutiiniksi esim. hedelmien kuoriminen ja paloittelu johonkin kulhoon, josta niitä voi sitten vaikka ohi kulkiessa napsia. Ne pakastevihannekset on niin helppoja (ja lisäksi edullisia), että joka ruoalla voi helposti olla tarjolla vihanneksia, pienempään nälkään voi olla pelkkiä vihanneksia.
Tämän jäkeen opettele helppoja ja hyviä reseptejä:
- lohi kokonaisena tai fileenä uuniin ja vihanneksia viereen
- kanankoivet riisin päälle ja uuniin
- kana-, kala- tai lihasuikaleet wokkivihannespussin kanssa pannuun ja kookosmaito päälle
- keittojuurekset ja jauheliha kattilaan ja vettä päälle
- purkkihernekeittoa, linssikeittoa, pinaattikeittoa,..
Töihin ehdottaisin sen hedelmän lisäksi esim. keitettyä kananmunaa, ruisleipää tms., jolloin nälkä ei kasvaisi ihan niin mahdottomaksi päivän aikana.
Uunikasviksia, erilaisia wokkeja, salaatteja. 2 ihmistä saa tuolla budjetilla syödä melkein mitä vaan. Meillä tuo riittäisi 5 henkisen perheenkin ruokiin, terveellisiin semmoisiin. Kasvikset ja juurekset etenkään eivät ole kovin kallista syötävää, kun pitävät nälänkin poissa kauemmin kuin esim pastahöttö yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Heips, en ole tuo, jolle hiillyit, mut vastaan tähän, koska olen samanlainen :) Mä sentään olen useamman lapsen äiti, mut en silti jaksa suunnitella ym. Tarjoan sulle samaa ratkaisua, ku kerran yhteen toisenki ketjuun, eli sitä K-kaupan ruokasovellusta. Saa ladattua kaikkiin laitteisiin Playsta ym.
Mulle se on ainaki ollu hyvä juttu, on tullut ruokalistaan vaihtelua, kauppakäynnit helpottaneet, syöty terveellisemmin ja enemmän kasviksia. Siitä näkee suoraan ruoka-aineiden hintatasonkin :)
Parasta siinä on, että toimii Prismassakin :D Enhän mä ny mitään k-kaupan kiskurihintoja maksa!
Lopputuloksen kannalta on ihan sama, käyttääkö jonkun tietyn ruokakaupan sovellusta vai kirjoittaako paperille suunnitelman seuraavan viikon menuksi, kunhan sen toteuttaa.
Aloittajan ongelma ei ole ilmeisesti rahan eikä taidon puute vaan jonkinlainen ajankäytön hallinnan puute. Elämää voi suunnitella eteenpäin vähän pitemmälle kuin "mitähän TÄNÄÄN syötäisi".
Syödään pikaisesti jotain einestä, mitä sattuu löytymään eikä tiedetä etukäteen,mitä syödään ylihuomenna. Kyllä ne seuraavien päivien ruuat voi päättää kauppareissullakin, mutta sitten on myös toimittava suunnitelman mukaan! Kun ostaa tänään lihapaketin, jonka saa alennuksella kun vkpv on ylihuomenna, se valmistetaan sitten tänään tai huomenna, tai viimeistään ylihuomenna eikä heitetä seuraavalla viikolla roskiin.
Aloittaja ei ole palannut enää vastaamaan ehdotuksiin, jotka ovat ehkä hänelle liian vaivalloisia ja monimutkaisia.