Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhana annatte lapsen polttaa?

Vierailija
15.02.2016 |

Eli meillä on lapset jäänyt kiinni tupakan poltosta 13v ensimmäisen kerran. Raivottiin ja valistettiin ja kerrottiin terveyshaitoista. Kerrottiin myös taustoja, miksi isoisä kuoli (tupakkaan). Ja tuosta 13v saakka jäi aina vähintään kerran vuodessa kiinni polttamisesta. Arestit jne eivät ole auttaneet.

No teinityttö on nyt 16v ja sanoo että kaikki kaveritkin saavat polttaa. Tätä emme tietenkään usko. Rahaa emme tupakkaan anna, mutta olemme miettineet että täytettyään 17v saisi polttaa kotonakin parvekkeella. Nyt kun lähtee aina luuhaamaan kaupungille heti koulusta päästyään ja tulee vasta illalla takaisin.

Ja emme ole köyhiä jos joku jotain johtopäätöksiä haluaa heti tehdä ja minä ja mieheni olemme korkeasti koulutettuja.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ei tupakoi eikä juopottele. Ikää 19 vee ja opskelee yliopistossa. 

Vierailija
2/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä alusti asiaa jo ala-asteelta kaikille lapsilleen: jos jäät kiinni tupakista niin maksat itse ajokorttisi. Sisko 22v on edelleen ilman ajokorttia, kaikille muille se maksettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä anna lupaa, mutta 18 v en voi kieltää.

Vierailija
4/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltatteko muuten itse?

Vierailija
5/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi, en edes täysikäisenä minun kotonani.

Vierailija
6/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isä alusti asiaa jo ala-asteelta kaikille lapsilleen: jos jäät kiinni tupakista niin maksat itse ajokorttisi. Sisko 22v on edelleen ilman ajokorttia, kaikille muille se maksettiin.

Tuo olisi ihan hyvä, mutta meillä ajokortin saavat maksaa itse mutta jokin vastaava juttu ehkä ... Tytöllä alkaa vaihtovuosi jenkeissä heinäkuun lopulla mutta ehkä saisi vielä uhkailtua että perumme vaihdon. Hän tosin taitaa tietää että olemme jo maksaneet kaiken.

Toinen lapsi on vasta 15v (jäi siis kans kiinni 13v tupakasta, nykyään väittää ettei polta). Eli hänelle voisi keksiä jotain uhkailua ja pahempia rangaistuksia.

- ap

Vierailija
7/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika ei tupakoi eikä juopottele. Ikää 19 vee ja opskelee yliopistossa. 

Oi voi :( Onko hänellä ystäviäkään?

Vierailija
8/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omia lapsia, mutta niin kauan kun on alle 18, voin toki kieltää, mutta en pahemmin voi asialle mitään (muuta kuin lopettaa rahan antamisen). Ei sille oikeen mitään voi jos salaa polttaa.

Vierailija
9/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä vähän hassua. Onko lapsesi omine lapsineen tervetullut edes viettämään jouluja kanssasi jos tupakoi?

Vierailija
10/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sanonut lapsille, että jos polttavat niin kotona ei voi enää asua. En ala kotonani haisteleen tupakanhajua. Koko lapsuuden ja nuoruuden kärsinyt, kun vanhempani polttivat kotona sisällä ja autossa. En kestä tupakan hajua ollenkaan

Vierailija
11/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo olisi ihan hyvä, mutta meillä ajokortin saavat maksaa itse mutta jokin vastaava juttu ehkä ... Tytöllä alkaa vaihtovuosi jenkeissä heinäkuun lopulla mutta ehkä saisi vielä uhkailtua että perumme vaihdon. Hän tosin taitaa tietää että olemme jo maksaneet kaiken.

Toinen lapsi on vasta 15v (jäi siis kans kiinni 13v tupakasta, nykyään väittää ettei polta). Eli hänelle voisi keksiä jotain uhkailua ja pahempia rangaistuksia.

- ap

Jos päästät sen lapsesi jenkkeihin vuodeksi, niin mitä luulet siellä tapahtuvan? Lapsesi palaa takaisin vähintään ketjupolttajana, ellei mukaan ole siinä vaiheessa tullut jo se siellä laillistettu kannabiskin.

Vierailija
12/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on kyllä vähän hassua. Onko lapsesi omine lapsineen tervetullut edes viettämään jouluja kanssasi jos tupakoi?

Jollei pysty muutamaa tuntia olemaan tupakoimatta niin miten olisi vaikka nikotiinipurkka?

Vierailija
13/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sanonut lapsille, että jos polttavat niin kotona ei voi enää asua. En ala kotonani haisteleen tupakanhajua. Koko lapsuuden ja nuoruuden kärsinyt, kun vanhempani polttivat kotona sisällä ja autossa. En kestä tupakan hajua ollenkaan

Miten toteutat tällaisen tyhjän uhkauksesi käytännössä? Et voi niin vain heittää lapsiasi pihalle alaikäisenä.

Vierailija
14/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on muuten hyvä. Pitääkin ottaa kys. Sääntö käyttöön meilläkin

Vierailija
15/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jollei pysty muutamaa tuntia olemaan tupakoimatta niin miten olisi vaikka nikotiinipurkka?

Varmasti pystyy olemaan. Yleensä vanhemmat kuitenkin pitävät siitä jos lapset ja lapsenlapset tulevat käymään pidemmäksi aikaa kuin muutamaksi tunniksi. Miksi pitäisi purkkaa syödä? Ei se voi haitata ketään jos käy silloin tällöin pihalla tupakalla.

Vierailija
16/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään ikäisenä, mutta tuskinpa täysi-ikäisen kohdalla mulla ois enää sananvaltaa. Olisin kyllä tosi pettynyt, jos jälkikasvuni keksisi alkaa polttaa.

Vierailija
17/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikon kysymys on hullusti muotoiltu. Harva kai "antaa" lapsensa polttaa. Kotioloissa sen voi kieltää, mutta ei kukaan voi vahtia 13-17 -vuotiasta kellon ympäri. 

Minulla on kolme lasta ja vanhin aloitti varmaan juuri 13-vuotiaana. Polttaa vieläkin, ikä 26. Kaksi nuorimmaista (hekin jo pitkälle aikuisiässä) eivät kokeilua pidemmälle jatkaneet. 

Vanhimman tupakoinnista olin kyllä koko ajan tietoinen, kyllähän sen haistaa. Mutta kauhean vaikea on tehdä muuta kuin luottaa, että järki kasvaa. 

Tupakka vain on niin koukuttava huume, että vaikka se järki olisikin parin vuoden kuluttua lopettamisen puolella, niin eipä enää niin vain onnistukaan. Tämä harha varmaan nuorilla on: lopetan sitten kun vain haluan...

Vierailija
18/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ole lapsesi. hyväksy se!

Vierailija
19/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti pystyy olemaan. Yleensä vanhemmat kuitenkin pitävät siitä jos lapset ja lapsenlapset tulevat käymään pidemmäksi aikaa kuin muutamaksi tunniksi. Miksi pitäisi purkkaa syödä? Ei se voi haitata ketään jos käy silloin tällöin pihalla tupakalla.

Väkisin miettii, miten keskenkasvuinen (aikuinen) lapsi on, jos selkeästi on sanottu että olet tervetullut tasan niin kauan kun et täälläollessasi tupakoi, ja toinen sanoo ettei voi haitata ketään. Itse poltan mutta oma äitini on toivonut, että kun käyn heillä, en tupakoisi. Koska tämä asia oikeasti vaivaa äitiäni niin en käy tupakalla heilläollessani.

Vierailija
20/59 |
15.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väkisin miettii, miten keskenkasvuinen (aikuinen) lapsi on, jos selkeästi on sanottu että olet tervetullut tasan niin kauan kun et täälläollessasi tupakoi, ja toinen sanoo ettei voi haitata ketään. Itse poltan mutta oma äitini on toivonut, että kun käyn heillä, en tupakoisi. Koska tämä asia oikeasti vaivaa äitiäni niin en käy tupakalla heilläollessani.

:D

No sitten on varmaan turha ihmetellä, jos vanhuus sujuu yksin, kun ei voida hyväksyä lasten omaa elämää ja omia ratkaisuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän