Kämppiksen huonot hygienia- ja siivoustottumukset ottavat päähän
En ole bakteerikammoinen siivoushullu, mutta mielestäni käsien pesu (saippualla) vessassa käynnin jälkeen on ihan perushygieniaa. Jos pöntön reunukselle lirahtaa pissaa, se pestään pois - tai ainakin näin minä oletin kaikkien muidenkin toimivan, mutta omilleni muuton jälkeen olen saanut todistaa jos jonkinmoista kummallista tapaa.
Mulla on ollut nyt kaksi kämppistä, joista kumpikaan ei ole osannut käsienpesun jaloa taitoa. Ensimmäinen kämppis oli suorastaan katastrofi tässä suhteessa - hän ei edes omistanut käsisaippuaa!!!! Yritin olla ajattelematta kaikkia niitä ovenkahvoja, joita hän on kakkosella käynnin jälkeen sorkkinut pesemättömillä käsillään. Muutaman kerran sain jopa kuurata pönttöä hänen oksennuksistaan/ripuleistaan (??!!!?). Tyyppi vielä ihmetteli, miksen ollut halukas tekemään tuttavuutta hänen kanssaan. Nykyinen kämppis on mukava, hän jopa noukkii suihkun viemäristä irtohiuksensa ja omistaa saippuaa, mutta ainakaan pissalla käynnin jälkeen hän ei siihen koske. Minä olen taas päätynyt vessankuuraajaksi, sillä häntä eivät pissatipat pöntön reunalla häiritse. Kaiken kukkuraksi hänellä on poikaystävä, jonka tähtäämistarkkuudessa ei ole kehumista...
Sanokaas nyt, onko kohdalleni sattunut sotkuisia kämppiksiä vai olenko vain nipottava hygieniafriikki? Tulin tänään väsyneenä kotiin vain päästäkseni taas jynssäämään pönttöä, eikä itku ollut kaukana.
Kommentit (27)
Et ole friikki. Sulle on vain sattunut epätavallisen välinpitämättömiä kämppiksiä. Voisit tehdä vaikka jonkun lapun pöntön yläpuolelle, jossa kehotetaan tarkastamaan pöntön kunto käytön jälkeen?
Oksettavaa. Tämän takia asun yksin. Ja ystäväsi on nainen? Hyi olkoon.. Ihan perus settiä tuo et kädet pestään vessassa käynnin jälkeen. Sehän koskee jääkaappiin ja muihin yhteisiin asioihin siellä kämpässä. Yök!
Sun kämppiskin osui paikalle alapeukuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oksettavaa. Tämän takia asun yksin. Ja ystäväsi on nainen? Hyi olkoon.. Ihan perus settiä tuo et kädet pestään vessassa käynnin jälkeen. Sehän koskee jääkaappiin ja muihin yhteisiin asioihin siellä kämpässä. Yök!
Jep, paitsi että jaamme vain eteisen ja kylppärin. Keittiö on koko kerroksen yhteinen :D Yritän olla ajattelematta asiaa, kuitenkin tässä ollaan suoraan kotoa muutettu ensimmäiseen omaan kodintapaiseen, joten ei varmaan mitään täydellisyyttä voi kaikilta odottaakaan.
Asuin solukämpässä kun opiskelin.
Tuntematon kämppis ei ikinä tiskannut keittiössä oli suuri tiskivuori aina.
Kerran löysin keittiöstä kämppiksen masennuslääke purkin.
Ilmeisesti sairasti vakavaa masennusta eikä jaksanut tiskata eikä siivota.
Hän oli suurimman osan ajastaan huoneessa niimpä en jutellut ikinä hänen kanssaan.
Kämppiksen kanssa eläminen on hyvä hetki tarkastella omia vuorovaikutustaitoja. Nämä asiat on niitä, jotka pitää ottaa esille ja käsitellä. Nuo sun tavat, välttely, mököttäminen ja kieltäytyminen tutustumasta siihen ihmiseen jonka kanssa elät kuitenkin, ei vaan toimi. Tulevaa parisuhdetta ajatellen on oikein hyvä juttu oppia ottamaan asiat esille eikä väsyneenä itku kurkussa kuurata toisen paskaraitoja vessanpytystä. Jos sille tielle lähtee, löytää itsensä joskus parisuhteesta, jossa yhtä lailla saa möksöttää ja tehdä itsestään marttyyrin, ja ennen pitkää sekin suhde haalenee kämppissuhteeksi, jos ei koskaan kerro mikä mättää. Samalla tavalla kuin kämppiksesi ovat ihmeissään siitä miksi olet etäinen ja pahantuulinen, tuleva puolisokin voi sitä jonain päivänä ihmetellä.
Ensimmäisenä nyt tutustut kämppiksiisi kaikessa rauhassa. Keitä iltateetä. Tarjota keksejä. Jutustele, naura, luo kontaktipintaa. Pitäkää hauskaa yhdessä. Sitten luotte yhteiset säännöt. Pidetään vessa ja keittiö siistinä. Käsienpesulle et mitään voi, ja jos et ole jo nyt sairastunut niin olet tottunut näitten bakteerikantaan. Maailma on bakteereja täynnä, jos niitä pelkää ei voi koskaan poistua asunnostaan. Sitäpaitsi on melko neuroottisen kuuloista kertoa kämppikselle, että kuuntelet hänen vessatouhujaan. :D Kun kerran olet valinnut kimppakämppäasumisen, niin pipoa vaan pitää oppia löysäämään.
Ihmisten kanssa asuminen avaa silmät näkemään, ettei se oma tapa toimia ollutkaan se ainoa oikea. Se nyt vaan pitää hyväksyä. Ja keskittyä tärkeämpiin asioihin.
Tuttua. Mä niin ootan että pääsen lähtemään tästä kämpästä. Sotkun lisäksi jälleen tänä aamuna sain lähteä yliopistolle hampaat pesemättä ja vessaankin pääsin vasta yliopistolla, kun herätessäni 6:30 kämppis oli suihkussa silloin ja vesi heitti valumasta joskus vartin yli ja sitten kuivasi hiuksia ja kävi vessassa. Mä luovutin varttia vaille 8 sen suhteen että pääsisin sinne ja lähdin yliopistolle, kun rupes oleen jo olo että pakko päästä vessaan. Monesti ei pääse illallakaan suihkuun kun koko kylppäri on täynnä pyykkejä kuivumassa. Se ei siis ajattele yhtään ketään muuta kuin itseään. Muuttanut just kotoa pois eikä tajua ostaa mitään vessapaperia yms ennen kuin huomautan että alkaa loppua ja sun vuoro ostaa ja jääkaapissa on jotain jugurtteja mitkä on mennyt vanhaksi joulukuussa...
Tsemppiä! Erittäin hyvä syy, miksi en ikinä haluaisi kämppistä. Kumppani nyt vielä menee, sen sotkuja siedän, mutta en todellakaan vieraan ihmisen. Ei kestäisi pää. :x
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Mä niin ootan että pääsen lähtemään tästä kämpästä. Sotkun lisäksi jälleen tänä aamuna sain lähteä yliopistolle hampaat pesemättä ja vessaankin pääsin vasta yliopistolla, kun herätessäni 6:30 kämppis oli suihkussa silloin ja vesi heitti valumasta joskus vartin yli ja sitten kuivasi hiuksia ja kävi vessassa. Mä luovutin varttia vaille 8 sen suhteen että pääsisin sinne ja lähdin yliopistolle, kun rupes oleen jo olo että pakko päästä vessaan. Monesti ei pääse illallakaan suihkuun kun koko kylppäri on täynnä pyykkejä kuivumassa. Se ei siis ajattele yhtään ketään muuta kuin itseään. Muuttanut just kotoa pois eikä tajua ostaa mitään vessapaperia yms ennen kuin huomautan että alkaa loppua ja sun vuoro ostaa ja jääkaapissa on jotain jugurtteja mitkä on mennyt vanhaksi joulukuussa...
No huhhu.. Toi nyt on niin väärin kun olla ja vaan voi. Jäädä nyt asuu sinne vessaan, kun ei oo tosiaan ainut kuka sitä vessaa tarttee. En suostuis kyl ite lähtee töihin pesemättä hampaitani. Olisin varmaan vaan koputellut oveen ja muistuttanut et prinsessa ei ole ainoa kylppäriä tarvitseva
Menkääs teinit Demi.fi keräämään niitä jaxuhaleja.
Kämppikset :) muistan vieläkin ne puolimetriset hiukset jääkaapin vihanneslaatikossa. Ja kämppiksen poikaystävän joka asui solussa. Ja sen kuinka aina haistoin jo eteisestä oliko se poikkis kämpässä. Ei mikään hyvä haju.
Kannattaa sanoa suoraan. Sun kämppiksillä on ehkä jotain isompaakin ongelmaa takana, mutta sun ei kuulu olla niiden ongelmissa tällä lailla osallisina. Mulla oli kerran kämppis joka alkoi vaan hillittömästi täristä ja änkyttää kun sanoin sille kovemmalla äänellä sen sotkuista.
Vierailija kirjoitti:
Juuri kotoa muuttaneet eivät tosiaan usein vaan hoksaa ajatella muita kuin itseään. Nämä on rasittavia kämppiksinä ja naapureina. Eihän kukaan oikeasti halua olla se, joka kertoo uudelleen ja uudelleen että uusi itsenäinen elämä ei sitten itse asiassa tarkoitakaan vapautta tehdä kaikkea kuten itse haluaa.
Mutta näistäkin tumpelokämppiksistä kasvaa ihan kivoja tyyppejä, kun vaan jaksaa kertoa näille ystävällisesti ja hienotunteisesti uudelleen ja uudelleen miten ihmisten kanssa toimitaan. Ja jos kämppiksellä on sen verran älliä, ettei ota sitä hyvää tarkoittavaa ihmistä äitikapinan kohteekseen ja ala kiukutella. Sittenhän se onkin jo melko lailla vaikeampaa ja menee vapaaehtoistyön puolelle kasvattaa sitä keskenkasvuista, eikä sitä kukaan jaksa. En minäkään, vaikka olenkin jaksanut asua vaikka minkälaisten ihmisten kanssa ihan sulassa sovussa.
Ei tuossa auta muu kuin ottaa asia esille. Sopia esimerkiksi suihkuvuorot, ja mielellään jättää aamut kokonaan vapaaksi suihkuttelusta, tai sitten sopia että siellä käydään varhain aamulla. Tai mihin ratkaisuun sitä päädytäänkään. Sun kämppis ei kuulosta ilkeältä, pelkästään ajattelemattomalta, ja niin voi käydä kenelle hyvänsä. Voi olla, että sinäkin teet joskus asioita jotka hankaloittavat hänen elämäänsä. Ja muuten, kaikkialla maailmassa on luvallista koputtaa vessan oveen jos on kova vessahätä, ja kertoa että horioppia nyt, kohta on kuset housussa.
Mulla oli kaksi kämppistä, toinen jätti kaikki paskansa ja kusensa aina vessan reunoille, tiskivuoret lavuaariin, räiskäleet pitkin pintoja keittiössä ja välillä oli jotain roskia tiputeltu (ja jätetty) lattiallekin lojumaan. Ja tyypin huone näytti aina sille kuin joku olis voinu just käydä ryöstääs paikan.
Toinen kämppis oli taas niin saatanan tarkka, että tuli aina valittamaan ja oikeen kädestä pitäen näyttämään kuinka pitää siivota hänen mielestään "oikein", kaikki muut teki aina tietenkin kaiken väärin. Tuli minulle urputtamaan siitäkin kun en jaksanut repiä jostain mehupurkeista muovisia osia irti (muitakin kuin korkkia) ja lajitella niitä helvetin tarkkaan kierrätykseen. Ja kaikki purkit piti aina lytätä niin tarkkaan jne jne voi helvetti. Oli muutenkin kauhea kyylä ja yritti aina väkisin sekaantua minun ja sotkurin elämään.
Itse en niin välitä kunhan kämppikset siivoavat omat jälkensä yhteisistä tiloista, varsinkin ne roiskeensa vessassa. Jääkaapissa meillä oli kaikilla sovitut omat tilat niin ei pahemmin kiinnostanut mitä homeisia kokkareita kenelläkin oli. Tiskivuoretkaan ei minua niin haitannut, paitsi jos oli homeessa, ja olisihan se ihan jees ollut jos olisi voinut vettä ottaa ilman että joutuu tunnin siirtelemään jotain perintökaluja. Kädet kuuluu pestä, vähintään vedellä, vaikka tuskin moni suoraan niihin käsiinsä kuseekaan.
Jos on ongelmana että joutuu venaamaan jtn suihkuvuoroa aamulla, niin kannattaa yrittää sopia jotain systeemiä, tai käydä vaikka kymmenen minuutin välein kolkuttelemassa oveen, niin eiköhän ala toimimaan.
Asuin yhden kesän valmiiksi kalustetussa opiskelija-asuntolassa. Kämppikseni, äidin helmoissa pyörinyt maajussi, ei pessyt käsiään vessassa käynnin jälkeen. Juuri muuttaneena kysyin häneltä, että mistä kämpästä löytyy moppaus tarvikkeet. Vastasi ettei tiedä, kun ei ole käyttänyt, oli siis asunut kämpässä jo 2v, yök!
Tätä ennen minulla oli kiinalaisia naispuolisia kämppiksiä, jotka jättivät kusensa ja menkkaverensä vessanpöntön reunoille. :/
Naisissa on ihan uskomattomia sottapyttyjä. En olisi ikinä uskonut, mutta kävin kerran naisten kimppakämpässä parikymppisenä. Sotku oli ihan samanlainen kuin leffojen poikamiesbokseissa ja kaiken huippuna vessanpöntössä ihan järkyttävät jarrutusraidat.
Tavallaan ymmärrän miksi nuoret naiset itkee että kotityöt on rankkoja kun ei kotona enää opeteta siivoamista, ruuan laittamista ym. perustaitoja.
Luojan kiitos ei ole kokemusta samanlaisista kämppiksistä, mutta miehen työpaikan vessa... Vessanpönttö on pinttyneessä ruskeassa paskassa ja ripulissa, joka on niiin tiukassa, ettei se ihan perus siivoamisella lähtisi puhtaaksi. En tiedä lähtisikö edes hardcore-siivoamisella puhtaaksi. Ei kuulemma ole siivottu vuosiin, tai ehkä ikinä. Työpaikka on korjaamo ja kaikki työntekijät miehiä.
Viestin nro 9 kirjoittajan kannattaisi jutella kämppiksen kanssa ja sopia yhteisistä pelisäännöistä. Melkein tunnin(!) kestävä suihku aamuisin on melko ajattelematonta, asunnossa kun on toinenkin henkilö jonka täytyy hoitaa aamutoimet ennen lähtöä.
Eikö talossa ole kuivaushuonetta tai kuivuria kun kämppis valloittaa kylppärin pyykeillään? Osan vaatteista voi kuivata omassa huoneessa erillisellä telineellä, kaikkea ei tarvitse sulloa wc- ja suihkutiloihin. Vasta kotoa muuttanut voi olla niin vapaudestaan huumaantunut ettei älyä ajatella omaa napaa pidemmälle, ikävä kyllä. Pari vastaavaa kämppistä ollut itsellänikin aikoinaan, tuohon ei auta muu kuin asiallinen keskustelu ja yhteisistä pelisäännöistä sopiminen. Solussa ei voi asua kuin yksiössä, se pitää sisäistää ja ymmärtää.
Oletko mun alter ego? :D Mun kämppikseni tosin omistavat käsisaippuaa, mutta eivätpä sitä tunnu käyttävän ainakaan nopean kusaisun jälkeen... Itselleni käsienpesu on itsestään selvyys.
Myöskin vauhtiraidat saavat koristaa pyttyä rauhassa.