Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskustelun monet tasot - onko muilla tätä hämmennyksen tunnetta?

Vierailija
14.02.2016 |

Tunnen joskus sisäistä hämmennystä keskusteluissa, koska koen voivani tulkita vastapuolen sanomiset niin monella tasolla ja minun on hieman hankala tunnistaa millä tasolla itse reagoisin, jotta tasomme olisi sama. Saattaa kuulostaa erikoiselta, eikä asiaa ole helppo selittää. Kyse ei ole siis pitkistä keskusteluista tai keskusteluista tuttujen henkilöiden kanssa, koska tunnemme jo toisemme ja kommunikointityylimme. Erityisesti nämä toteutuvat puolituttujen kanssa, jossa keskusteluun on mahdollista tarvittaessa leipoa sisään piilomerkityksiä selvittämään toisen kykyä lukea näitä merkkejä. Kuulostaako tämä kenellekään tutulta?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan tunnista?

Vierailija
2/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin minä ja annoin yläpeukun. En vain jaksa nyt muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tunnistan. Hassuinta on nyt, kun olen tuoreessa suhteessa miehen kanssa, jonka kanssa mikään muu taso ei toimi, mutta tuolla piilotasolla tapahtuu sitten sitäkin enemmän. Samaan aikaan hän suuttuu ja kiistää jos tartun kiinni niihin viesteihin, mutta kuitenkin seuraavassa hetkessä hän toimii itse sen mukaan, että nyt se on jaettua ymmärrystä mikä eilen ei ollut tottakaan. Riiteleminen noista lähtökohdista onkin sitten ihan oma taidelajinsa.

Vierailija
4/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annatko vaikka jonkun esimerkin, miten eri tasoilla voit tulkita?

Pelkän aloituksen perusteella nimittäin epäilen, että et ole aivan tasapainoinen. Asiasi on kuitenkin kiinnostava.

Vierailija
5/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä joskus on jotain tuollaista. Itse tilanteissa puolituttujen ja oikeastaan monesti ihan tuttujenkin kanssa yritän vaan selviytyä jotenkin mahdollisimman nopeasti ja nokkelasti ja sitten jälkikäteen miettii, että pitikö se mua ihan ääliönä. Että ehkä se yritti siinä ja siinä kohtaa viedä keskustelua syvemmälle tasolle / vihjata jotain muuta, johon en tarttunut. Ehkä toinen tarkoittikin sitä ja tätä ja tota mutta mä en siinä hetkessä ymmärtänyt tai jaksanut pysähtyä ajattelemaan.

Vierailija
6/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen joskus sisäistä hämmennystä keskusteluissa, koska koen voivani tulkita vastapuolen sanomiset niin monella tasolla ja minun on hieman hankala tunnistaa millä tasolla itse reagoisin, jotta tasomme olisi sama. Saattaa kuulostaa erikoiselta, eikä asiaa ole helppo selittää. Kyse ei ole siis pitkistä keskusteluista tai keskusteluista tuttujen henkilöiden kanssa, koska tunnemme jo toisemme ja kommunikointityylimme. Erityisesti nämä toteutuvat puolituttujen kanssa, jossa keskusteluun on mahdollista tarvittaessa leipoa sisään piilomerkityksiä selvittämään toisen kykyä lukea näitä merkkejä. Kuulostaako tämä kenellekään tutulta?

tavallaan. ehkä itse koen minkä "hengen" tai fiiliksen suuntaan keskustelua lähtee viemään, että lähteekö toinen siihen mukaan. siis vaikka johonkin outoon läpänheittoon. mutta mitäs tarkoitat piilomerkityksillä ja kyvyllä lukea "merkkejä"? 

Vierailija
7/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä tasot oikein ovat? Koetko olevasi eräänlaisessa kokoaikaisessa tekstitaidon tilanteessa, jossa vastapuoli siteeraa huomaamattaan tiettyjä kirjailijoita/tekstejä/tyylejä  ja sinä ymmärrät välittömästi, mitä hän oikeastaan tarkoittaa, vaikka sanoja itse ei sitä oivalla?

Vierailija
8/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää leipoa keskusteluun piilomerkityksiä tyyliin puutarha tai majava tai kukko?

Vierailija
9/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehenä en noteeraa mitään piilomerkityksiä.On naisten juttuja. Yleensä miehenä kannattaa puhua asiat heti halki jos epäilee että nainen koittaa viestiä jollain piilomerkityksillä.

Miehenä lisäksi kiistän kaiken tulkinnan jota minun käytöksestä tehdään. Olen ainoastaan itse pätevä tulkitsemaan itseäni ei joku nainen luulojensa kanssa.

Vierailija
10/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä en noteeraa mitään piilomerkityksiä.On naisten juttuja. Yleensä miehenä kannattaa puhua asiat heti halki jos epäilee että nainen koittaa viestiä jollain piilomerkityksillä.

Miehenä lisäksi kiistän kaiken tulkinnan jota minun käytöksestä tehdään. Olen ainoastaan itse pätevä tulkitsemaan itseäni ei joku nainen luulojensa kanssa.

No man is an island... Niin paitsi sinä?

Vierailija
11/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkän aloituksen perusteella nimittäin epäilen, että et ole aivan tasapainoinen. Asiasi on kuitenkin kiinnostava.

Ehkä paras yksittäinen esimerkki on vitsit ja huumori. Kyse ei nyt ole kuitenkaan kokonaisuutena huumorintajusta, vaan pikemminkin sosiaalisesta älykkyydestä. Jonkun vastaajan mainitsema romanttisen suhteen eri tasot ovat kanssa hyvä esimerkki. Tasot ovat sanallisen ja sanattoman vuorovaikutuksen yhdistelmiä, joissa kuulijana voidaan tarttua vain esimerkiksi sanaan/sanoihin, sarkasmiin tai käänteiseen merkitykseen ja sitten luoda näiden yhdistelminä muitakin tasoja. 

Ap

Vierailija
12/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paras yksittäinen esimerkki on vitsit ja huumori. Kyse ei nyt ole kuitenkaan kokonaisuutena huumorintajusta, vaan pikemminkin sosiaalisesta älykkyydestä. Jonkun vastaajan mainitsema romanttisen suhteen eri tasot ovat kanssa hyvä esimerkki. Tasot ovat sanallisen ja sanattoman vuorovaikutuksen yhdistelmiä, joissa kuulijana voidaan tarttua vain esimerkiksi sanaan/sanoihin, sarkasmiin tai käänteiseen merkitykseen ja sitten luoda näiden yhdistelminä muitakin tasoja. 

Ap

Kyse on siis skitsofreniasta? Sinä kuuntelet puhujaa, mutta päässäsi syntyy täysin uudenlaisia merkityksiä "yhdistäessäsi asioita" kuvittelemiesi tasojen mukaan.

Vierailija
13/13 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyse on siis skitsofreniasta? Sinä kuuntelet puhujaa, mutta päässäsi syntyy täysin uudenlaisia merkityksiä "yhdistäessäsi asioita" kuvittelemiesi tasojen mukaan.

Minun täytynee vielä tarkentaa. Eli kyse ei ole vain minun omakeksimistä merkityksistä, koska nämä ovat yksi tutustumisen keino ja sitten mahdollisesti myöhemmin ihmissuhde etenee ystävyyteen. Kyse on epämukavuuden tunteesta, kun uuden ihmisen kohdalla hakee sitä klikkiä ja jotkut sitten käyttävät näitä tasoja ja piilomerkityksiä tehdäkseen tolkkua vastapuolesta. Ymmärrän, että aihe on vaikea. Kiva kuitenkin, että jotkut ovat tunnistaneet mitä tarkoitan. Se, ettet sinä tunnista asiaani, ei ole merkki minussa olevasta sairaudesta. Ehkä sinä et vain ymmärrä mitä tarkoitan.

Ap