Naapurin kyyläily lähtenyt lapasesta
Muutin viime kesänä uuteen kotiin ja en aluksi huomannut mitään epätavallista, mutta kun syksyn myötä illat pimenivät niin huomasin, että aina ohi kulkiessani naapuri-pariskunta ryntää ikkunaan tuijottamaan. He saattavat olla ihan muissa puuhissa, syömässä, laittamassa ruokaa tms, mutta kun kuljen ohi he syöksyvät ikkunaan tuijottamaan. Välillä mies ottaa kännykkänsä siihen myös ja näyttää siltä, että hän joko räpsii kuvia minusta tai videokuvaa liikkumistani. He eivät taida olla mitään järjen jättiläisiä, koska eivät ilmeisesti tajua että kaikki mitä he tekevät näkyy pihallemme kun heillä on sisällä valot päällä ja ulkona on hämärää. Tänään taas nainen oli laittamassa ruokaa ja heti kun näki minut pihalla, ryntäsi ikkunaan kyyläämään. Tätä on nyt jatkunut lähemmäs puoli vuotta ja itselläni alkaa pikkuhiljaa pinna palaa- tänään kun palasin kotiin, niin molemmat olivat naama ikkunalasissa kiinni ja päätin sitten vilkuttaa heille- jospa tajuaisivat että näen heidän puuhansa. Mutta ei, kyylääminen jatkui taas jälleen kun palasin kauppareissulta.
Mitä asialle voi tehdä ja mikä voi olla syynä tuollaiseen käytökseen? Ovatko he vain jonkinlaisia sekopäitä/juntteja? Muuta en heistä tiedä kun, että elämää kummallakaan ei tunnu olevan, ikää 50-60v ja heillä on koira, jota hakkaavat (tätä he tekevät ihan kadulla, ja siitä on kyllä monesti sanottu useammankin ihmisen taholta).
Kommentit (17)
Ainakin eläinsuojeluilmoitus heti. Käyvät myös kotiolot tarkastamassa, koira parka!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä asialle voi tehdä ja mikä voi olla syynä tuollaiseen käytökseen?
Ensimmäiseksi kävisin kysymässä heiltä, miksi toimivat kuten toimivat. Sen jälkeen miettisin mitä asialle voi tehdä.
Mistä tiesit, että nainen oli laittamassa ruokaa ennen kuin alkoi "kyylätä" sinua? Etkös silloin itsekin katsele samalla tavalla heidän suuntaansa?
Koiran kohtelusta voi tehdä eläinsuojeluilmoituksen.
Alat itse jäämään siihen ikkunan eteen mistä kyyläävät ja otat puhelimesi ja näytät napsivasi kuvia, toljotat kauan aikaa heitä kunnes alkavat ihmettelemään tai lähtevät, jää vielä pariksi minuutiksi töllään heitä ikkunasta. Toista päivittäin.
Jos ne on näitä elämäänsä kyllästyneitä "vanhuksia" jotka luulee omistavansa koko teidän pihan. Meidänkin taloyhtiössä asuu tällainen pariskunta kerrostalon alimmassa kerroksessa. Heitä närästää niin pirusti kun joku kävelee siitä "heidän ikkunansa alta" eli toisinsanoen ihan yleisellä kävelytiellä ohi varsin rauhallisella pihalla. Joskus tulevat huutelemaan ja haukkumaankin mutta vähintään kyyläämään oikeen näkyvästi. Ei siis puhettakaan että salaa yrittäisivät kyylätä.
Minä vilkuttaisin heille!!! Tuitui!!!
Olen kanssa miettinyt asian kysymistä ihan suoraan heiltä, mutta ilmeisesti on kyse jollain tapaa häiriintyneistä ihmisistä, sillä kukaan ns. normaali ihminen ei toimi noin, eikä pahoinpitele koiraansa. On myös mahdollista, että he kantavat minulle jotain kaunaa, koska olin siinä vieressä kerran aikaisemmin kun yksi nainen tylytti heitä aika kovasanaisesti siitä, miten kohtelevat koiraansa. Haluaisin vain, että tuo tuijottaminen, ikkunaan ryntäily ja mahdollinen kuvaaminen loppuisi. En voi tavallaan olla näkemättä sitä, koska se näkyy niin selvästi pihalle ja minun on pakko kulkea heidän ikkunansa ohi monta kertaa päivässä. -Ap
Ala lähettää lentosuukkoja. Tai pistä patterilla toimivat jouluvalot kaulaan ja esitä nykytanssia. Olisi ainakin jotain kyylättävää.
Setäni näytti vastaaville naapureille kullia. Hän oli siis sisällä ja nämä tulee tölläämään aidan takaa ikkunasta sisään, ei ollut eka kerta. Sen jälkeen ovat kyylänneet hienovaraisemmin.
Haluaisinpa kuulla heidän puolensa tarinasta. Vastaava tapaus oli, kun erään talon eteen puhelinpylvääseen oli kiinnitetty ilmoitus, niin isolla että sitä pystyi lukemaan matkan päästä, niin että näytti siltä kuin olisi tuijottanut talon ikkunoihin. Pariskunta oli raivon partaalla.
Totally ignore them. Kun kävelet ohitse, älä katso heidän suuntaan ja muutenkin käyttäydy kuin heitä ei olisi olemassakaan. Toimii. Ja samalla kasvattaa myös omaa kykyä keskittyä vain omiin asioihin.
Mistä ihmeestä tiedät, mitä ovat tekemässä ennen kuin ryntäävät ikkunaan? Miten ihmeessä ne edes näkevät sinut kävelemässä kotinsa ohi, jos ovat laittamassa ruokaa, silloin moni on kääntynyt kohti kattiloita tai työpöytää.
Ettei nyt olisi niin, että sinä olet se, joka kyttää, koska noin hyvin tiedät naapureiden tekemisen.
Vierailija kirjoitti:
Totally ignore them. Kun kävelet ohitse, älä katso heidän suuntaan ja muutenkin käyttäydy kuin heitä ei olisi olemassakaan. Toimii. Ja samalla kasvattaa myös omaa kykyä keskittyä vain omiin asioihin.
Tätä tein monta kuukautta siinä toivossa, että kyylääminen loppuisi. Mutta ei. Ja pihan kulkusuunta on sellainen, että jos haluan kulkea eteenpäin, niin heidän ikkunansa on suoraan silmieni edessäni joten jos en halua nähdä, joudun kävelemään eteenpäin katsoen sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeestä tiedät, mitä ovat tekemässä ennen kuin ryntäävät ikkunaan? Miten ihmeessä ne edes näkevät sinut kävelemässä kotinsa ohi, jos ovat laittamassa ruokaa, silloin moni on kääntynyt kohti kattiloita tai työpöytää.
Ettei nyt olisi niin, että sinä olet se, joka kyttää, koska noin hyvin tiedät naapureiden tekemisen.
Usko pois, minua ei voisi vähempää kiinnostaa heidän tekemisensä mutta en voi kulkea pihalla näkemättä, koska heillä on aina kaikki valot päällä ja ei ikinä mitään verhoja kiinni. Ikkunat ovat suoraan kulkureittiin päin ja katseen korkeudella. Jos haluan kulkea eteenpäin ja katsoa eteeni, niin heidän kotinsa on suoraan näkökentässäni. Olen yrittänyt kääntää katseeni pois ja katsoa minne tahansa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi?
Ja sanoisin mitä? Omassa kodissaan saa kaiketi tehdä mitä haluaa, vaikka tuijottaa ikkunasta koko päivän ja omaa pihaa saanee myös valokuvata ja videoida niin paljon kun lystää? En vain ymmärrä, miten olen niin kiehtova. Ihan tavallisen näköinen, kokoinen ja oloinen ja tavallisesti pukeudun myös. Yleensä ihmiset eivät kiinnitä minuun mitään huomiota.
Kannattaa käydä ovella juttelemassa jo tuon koiraparan takia. Oletko seurannut tekevätkö sitä muille vai ainoastaan sinulle? En ymmärtänyt itsekään kun aikoinaan asuin kerrostalossa niin etenkin iltaisin ikkunoissa alkoi päät heilumaan kun kävin parvekkeella tupakalla. Koskaan en nähnyt ketään jos seurassani oli muita. Onko muille sattunut tällaista? Ilmeisesti siinä tupakoinnissa oli sitten jotain ihmeellistä ja parvekkeella sai kyllä polttaa.