Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelemaan englannin kieli ja kääntäminen vai journalistiikkaa??

Vierailija
14.02.2016 |

Kumpaa lähden opiskelemaan? Kummassa parempi työtilanne?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<br />

Niin? Koulutetaanko siivoajia monta vuotta yliopistossa? No ei.
</p>

<p>Pointti on, että jos haluaa kunnon palkkaa, ei kääntäjäksi kannata alkaa. Eikä varsinkaan kannata, jos ei halua tappaa itseään työllä ja ikuisella epävarmuudella.
</p>

<p>Helpommallakin saa paremman elintason.[/quote kirjoitti:

Pointti on se, että sanotaan "ei kääntäjän työllä perhettä elätetä tai opintolainaa makseta". Se on ihan yksiselitteisesti tuubaa. Näissä keskustluissa aina tulee esiin, kuinka kääntäjät ei saa mitään eikä tule mitenkään toimeen, siksi halusin vain tuoda esiin, että on paljon muita vähän tienaavia ammattiryhmiä, jotka kuitenkin pystyvät Suomessa ihan normaalisti elämään.

Siivoojan keskipalkka on Taloussanomien mukaan 1800-1900€, kääntäjän keskipalkka 2400€ (yksityisillä) ja 3500€ valtiolla.

Vierailija
22/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni journalistiikkaa opiskellut ystäväni on kouluttautumassa uudelleen. Journalismi on nykyään ankara laji, ja useimmat siinä pärjäävät ovat "luonnonlahjakkuuksia", joko juontajapersoonia tai luonnostaan tosi skarppeja ja yleissivistyneitä.

Englannin kääntämisellä puolestaan voi elää, jos opiskelee samalla. Perhettä niillä hommilla ei elätetä tai asuntolainaa makseta.

Eli kiteyttäen: töitä on kummallakin alalla, muttei niistä makseta, jollet ole tosi hyvä.

Mä aina ihmettelen näitä, tunnen tosi paljon kääntäjiä (olen opiskellut kieltä, mutta vaihdoin itse sittemmin alaa, koska kääntäjän koulutus oli kakkosvaihtoehtoni ja pääsin myöhemmin opiskelemaan ykkösvaihtoehtoani) ja kyllä he tulevat ihan hyvin toimeen. Totta kai tilanteet vaihtelee, kovasti pitää tehdä töitä ja löytää se oma erikoistumisala (monet on friikkuja, heistä yksi kääntää videopelejä, muutama tv-sarjoja, yksi teknisiä ohjeita jne., moni on käännöstoimiston listoilla ja tekee siellä monipuolisesti eri töitä, muutama on käännöstoimistossa koordinaattorina/projektipäällikkönä eli ei itse varsinaisesti tee kovin paljon käännöstyötä, vaan koordinoi tilauksia jne.) 

Suomessa on paljon siivoojia, myyjiä,  hoitajia ym. hyvin pienipalkkaisia henkilöitä, eikä näitä aloja opiskeleville ikinä sanota, ettei sillä rahalla perhettä elätetä. Totta on, että kääntämisellä on vaikea rikastua, mutta kyllä sillä toimeen tulee. Freelancerius vaatii paljon töitä ja omaa aktiivisuutta, mutta sama tilanne on kaikilla freelancereilla.

Niin? Koulutetaanko siivoajia monta vuotta yliopistossa? No ei.

Pointti on, että jos haluaa kunnon palkkaa, ei kääntäjäksi kannata alkaa. Eikä varsinkaan kannata, jos ei halua tappaa itseään työllä ja ikuisella epävarmuudella.

Helpommallakin saa paremman elintason.

Onko "siivoaja" sama kuin siivooja? Sanotko myös hevoinen ja pieno? 😂😂😂😂😂😂😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan toimittajaksi ala, työtilanne on katastrofaalinen. Ja toisin kuin joku tuossa väitti, alalle ei kyllä enää pääse olemalla "luontaisesti skarppi ja yleissivistynyt" (miten se yleissivistys peritään geeneissä?), vaan korkeakouluopintoja se edellyttää ja hiton hyvää tuuria/suhteita päästä duuniin.

Palkkatasokin on aika onneton. Esim. minulla on YTM-tutkinto tiedotusopista ja alan työkokemusta 27 vuotta, ja palkka on 24/7-epäsäännöllisestä vuorotyöstä noin 4,5 tonnia. Ei todellakaan kummoinen uraan ja koulutukseen ja vittumaisiin työaikoihin nähden.

Ja työ itsessään on mennyt hirveän tekniseksi, pitää hallita kaikki välineet (netti, radio, tv, some). Sisällöillä on aina vaan vähemmän merkitystä, pääasia, että osaat ja hallitset parikymmentä erilaista editointi/hr-ohjelmistoa. Perhana.

Jooh, että 4,5 tonnia ei ole kunnon palkka... On se kuitenkin reilusti yli suomalaisen keskipalkan, eli jos sinulla ei ole merkittävää esimiesvastuuta, se on ihan kohdallaan.

Peräänkuulutan luetun ymmärrystä. Akateemisesti koulutettu, asiantuntijatyö, työuraa neljännesvuosisata, epäsäännöllinen vuorokauden ympäri pyörivä vuorotyö - NIIHIN nähden palkka on aika huono. On, on sitä huonommin palkattujakin akateemisia, mutta ei tule nyt äkkiä mieleen noilla spekseilla toista.

Vierailija
24/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt ainakaan toimittajaksi ala, työtilanne on katastrofaalinen. Ja toisin kuin joku tuossa väitti, alalle ei kyllä enää pääse olemalla "luontaisesti skarppi ja yleissivistynyt" (miten se yleissivistys peritään geeneissä?), vaan korkeakouluopintoja se edellyttää ja hiton hyvää tuuria/suhteita päästä duuniin.

Palkkatasokin on aika onneton. Esim. minulla on YTM-tutkinto tiedotusopista ja alan työkokemusta 27 vuotta, ja palkka on 24/7-epäsäännöllisestä vuorotyöstä noin 4,5 tonnia. Ei todellakaan kummoinen uraan ja koulutukseen ja vittumaisiin työaikoihin nähden.

Ja työ itsessään on mennyt hirveän tekniseksi, pitää hallita kaikki välineet (netti, radio, tv, some). Sisällöillä on aina vaan vähemmän merkitystä, pääasia, että osaat ja hallitset parikymmentä erilaista editointi/hr-ohjelmistoa. Perhana.

Jooh, että 4,5 tonnia ei ole kunnon palkka... On se kuitenkin reilusti yli suomalaisen keskipalkan, eli jos sinulla ei ole merkittävää esimiesvastuuta, se on ihan kohdallaan.

No niinpä.

T. 3000e/kk ansaitseva epäsäännöllistä työtä tekevä sairaanhoitaja

A) et ole akateeminen, opiskelit vähemmän aikaa ja vähemmällä opintolainalla

B) oletko ollut alallasi neljännesvuosisadan?

C) teetkö täysin epäsäännöllistä vuorotyötä? Ja lisineen siis brutto kolme tonnia?

Jos et, älä vertaa.

Vierailija
25/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ot, mutta miksi toimittaja tarvitse hr-ohjelmistoa työssään?

Muuten komppaan, surkeaksi on mennyt ainakin suomalaisilla lehdillä, muutama tuttu on toimittajana ja siinä missä ennen sai kirjoittaa jutun ja keskittyä itse asiaan, nykyään täytyy tehdä kaikki itse. Valokuvaajiakaan ei ole enää samalla lailla käytössä, vaan jopa kuvat pitäisi ottaa itse! Ja tosiaan tehdä sama juttu kaikkiin mahdollisiin kanaviin sekä kirjallisena että audiona ja vastata kommentteihin ja olla läsnä somessa monessa eri kanavassa ja keskustella jutuista myös siellä. 

Juu, ei luulisi tuossa olevan kauheasti järkeä, mutta osa perinteisistä hr-hommista on siirretty meille. Matkalaskun teko, työaikamuutosten ja lomien kirjaaminen jne. Ja tietenkin molemmissa niissäkin on omat, erilliset ja aika vaikeat ohjelmat.

Vierailija
26/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallakin alalla työtilanne on huonohko, vakipaikkoja ei ole, hommat pyörivät paljon freelance -pohjalta, ja moni free on pakotettu yrittäjäksi vastoin tahtoaan. (Olen kääntäjä, entinen toimittaja, opiskellut sekä journalistiikkaa että kieliä.)

Kumpikin ala on sellainen, että sinulla kannattaa olla myös jonkun toisen alan substanssiosaamista. Ehdottaisin (laajaksi?) sivuaineeksi esim. jotain talouteen liittyvää tai valtiotieteitä tai jotain muuta vastaavaa. Näin sinulla on työnantajalle enemmän tarjottavaa, ja paremmat mahdollisuudet työllistyä.

Hahahha, ja silti kirjoitat "freelance -pohjalta"? 😂 Pitäisi siis olla freelance-pohjalta. Entinen iltalehteläinen varmaankin? 😁😆

Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa. Olen ruotsinkielinen, ja joskus menee väärin, kun kirjoitan toisella kotimaisella. Onneksi kaltaisesi reippaat yksilöt jaksavat väsymättä korjata keskustelupalstoilla viliseviä virheitä. Kiitos siitä.

Vierailija
27/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki jotain kovempaa käytännöllistä  ja fokusoituneempaa koulutusta. Kääntäjät ja toimittajat (joita totisesti riittää) etenkin freelancerit, rämpivät toimeentulon rajoilla tyveensä tingityillä palkkioilla. Viestintä, yhteiskuntatieteet, hallinto ja markkinointi antavat sinulle lisäarvoa, jolla on kysyntää työelämässä.

Vierailija
28/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lol, joudut siis tekemään itse omat matkalaskuksi ja kirjaamaan omat työaikasi? Onpa rankkaa.

Vierailija
29/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeletko AP ensimmäiseen ammattiin vai onko jo jotain koulutusta tai työelämää takana? Sillä voi olla vaikutusta. :)

Vierailija
30/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että täällä ollaan taas "ystävällisiä". Älä välitä ap, kiukuttelevat vaan omaa pahaa oloaan.

Minä kadun suuresti, että lähdin opiskelemaan englannin kääntämistä noin 10 vuotta sitten. Elämäni voisi olla huomattavasti helpompaa ja mukavampaa, jos olisin silloin kuullut joltakulta alalla olevalta suorat sanat ja tehnyt toisenlaisen valinnan.

Samoin, ja muuten ongelma ei ole se, että kaikki osaisivat kääntää (kielen osaaminen ei ole sama kuin kääntäminen), vaan se, että työnantajat eivät välitä laadusta. Palkat on painettu niin alas, että sillä ei elä, eikä mitään kääntäjänpaikkoja in-house oikeastaan enää ole. Helposti jouttu pakkoyrittäjäksi.

Minusta on typerää, että yli päätään koko ajan koulutetaan lisää kääntäjiä, yksikin nuori kääntäjäkollega lähti valmistuttuaan opiskelemaan lähäriksi, koska siinä sentään on töitä.

Itse toimin nykyään teknisenä kirjoittajana, se sentään on ammatti, jossa voi sitten suuntautua muuhun viestintään ja  käytettävyysasiantuntijaksi. 

Journalismissa on ihan sama juttu ...kun kaikki keskiasteen oppilaitoksetkin kouluttaa kaiken maailman viestijöitä.

Vierailija
31/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo muuten mulle tullutkaan mieleen laittaa cv:hen osaamiseksi hr:ää, vaikka itse olen omat matkalaskuni aina tehnyt ja työajanseurannan samoin. Hitto, täytyy laajentaa tätä työnhakua nyt noihin hr-hommiin kun ohjelmistot on hallussa. 

/sarkasmi

Vierailija
32/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä.

C) teetkö täysin epäsäännöllistä vuorotyötä? Ja lisineen siis brutto kolme tonnia?

Jos et, älä vertaa.

a) Juu en ole akateeminen Suomessa, mutta juuri jossain oli juttua siitä kuinka amk-tutkinnolla nykyään monesti paitsi työllistyy myös tienaa paremmin kuin yliopistotutkinnolla

b) En ole myöskään ollut alallani neljännesvuosisataa, mutta samapa se kun meillä ei palkka nouse enää 11v jälkeen.

c) Teen kolmivuorotyötä, viikonloppuja, pyhiä... Minusta se on melko epäsäännöllistä, mutta juu tiedän työvuoroni (huom!) suurimmaksi osaksi viikkoja etukäteen. Toki aina välillä käy niin, että joutuu aamuvuorosta jäämään iltavuoroon, vapaalta töihin jne.

Vierailija
33/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten komppaan, surkeaksi on mennyt ainakin suomalaisilla lehdillä, muutama tuttu on toimittajana ja siinä missä ennen sai kirjoittaa jutun ja keskittyä itse asiaan, nykyään täytyy tehdä kaikki itse. Valokuvaajiakaan ei ole enää samalla lailla käytössä, vaan jopa kuvat pitäisi ottaa itse! Ja tosiaan tehdä sama juttu kaikkiin mahdollisiin kanaviin sekä kirjallisena että audiona ja vastata kommentteihin ja olla läsnä somessa monessa eri kanavassa ja keskustella jutuista myös siellä. 

Juu, ei luulisi tuossa olevan kauheasti järkeä, mutta osa perinteisistä hr-hommista on siirretty meille. Matkalaskun teko, työaikamuutosten ja lomien kirjaaminen jne. Ja tietenkin molemmissa niissäkin on omat, erilliset ja aika vaikeat ohjelmat.

Niin vanhemmille ihmisille nuo erilaiset ohjelmat varmaan ovat vaikeita...

Vierailija
34/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleltäkö saa noin hyvää palkkaa työtehtävissä, joissa matkalaskuohjelmakin tuntuu vaativalta? Itse teen töitä 3A-tehtävissä ja saan yli tonnin vähemmän.

Vierailija
35/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi lol, joudut siis tekemään itse omat matkalaskuksi ja kirjaamaan omat työaikasi? Onpa rankkaa.

Voi lol sun käsityskykysi kanssa.... Minä mainitsin nuo esimerkkinä siitä, miten paljon pitää eri sovelluksia hallita. Liki parikymmentä erilaista. SE on kuormittavaa, kun kumminkin iso osa toimittajista on ruvennut alalle aikana, jolloin riitti vain yhden - toimitusjärjestelmän -

tekninen hallinta. Että nykyään työajasta menee tekniseen näpräämiseen noin 80% energiasta ja työajasta, ja 20 % jää sille "oikealle työlle".

Menikö nyt jakeluun jo vihdoin, vai haenko rautalankaa?

Vierailija
36/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä.

Jos et, älä vertaa.

a) Juu en ole akateeminen Suomessa, mutta juuri jossain oli juttua siitä kuinka amk-tutkinnolla nykyään monesti paitsi työllistyy myös tienaa paremmin kuin yliopistotutkinnolla

b) En ole myöskään ollut alallani neljännesvuosisataa, mutta samapa se kun meillä ei palkka nouse enää 11v jälkeen.

c) Teen kolmivuorotyötä, viikonloppuja, pyhiä... Minusta se on melko epäsäännöllistä, mutta juu tiedän työvuoroni (huom!) suurimmaksi osaksi viikkoja etukäteen. Toki aina välillä käy niin, että joutuu aamuvuorosta jäämään iltavuoroon, vapaalta töihin jne.

Mistä siis halusit kinata? En minä ole kiistänyt sairaanhoitajan työn tärkeyttä ja soisin teillekin lisää liksaa.

Enkä todellakaan väheksy AMK-tutkintoja, sehän se nyt hitto vie oli mun pointtinikin, jota et edelleenkään näytä ymmärtävän. Että tienaamaan pääsisi - ja suhteessa paremmalla liksallakin monella alalla - vähemmälläkin kouluttautumisella jne.

Muistanet ehkä, siitä tässä oli siis oikeasti kyse... Eli että en suosittele toimittajaksi ryhtymistä kenellekään.

Vierailija
37/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin vanhemmille ihmisille nuo erilaiset ohjelmat varmaan ovat vaikeita...

Minä haluaisin nähdä sinun opettelevan edes puolet noista.... Olen muuten meillä se, joka opettaa nuoremmille uusia ohjelmia. Se ei silti poista sitä, että koen puutteeksi sen, että tekniseen näpräämiseen menee niin paljon aikaa suhteessa siihen, mistä koen toimittajan hommassa OIKEASTI olevan kyse eli asioista selvää ottamiseen, juttujen sisältöjen hiomiseen.

Vierailija
38/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleltäkö saa noin hyvää palkkaa työtehtävissä, joissa matkalaskuohjelmakin tuntuu vaativalta? Itse teen töitä 3A-tehtävissä ja saan yli tonnin vähemmän.

No ei sulle ainakaan luetun ymmärtämisen taidoista makseta.

Ps. Ylellä on alan huonoimmat liksat.

Vierailija
39/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuei kandee kummallekaan noista aloista ruveta jos haluaa stressittömän ja kunnolla palkatun homman. Siskoni on toimittaja, minä kääntäjä.

Laadusta ei tosiaan enää haluta maksaa. Tv-kääntäjien tilanteesta puhutaan paljon, mutta sama on trendi muuallakin. Esim. itse olen erikoistunut teknisen alan käännöksiin, joiden taso on todella kirjava, ja tuntuu siltä, että aina vaan harvempi välittää teettää kunnollista työtä.

Siskoni on myös kertonut tosta toimittajan työn muutumisesta. Se oli alunperin sanomalehtitoimittaja, mutta nyt on viiden vuoden sisällä pitänyt opetella kuvaamaan itse, tekemään radiojutut ja tv-jutut. Ne on aiemmin olleet omia ammattejaan, nyt pitää tehdä tavallaan neljän ihmisen hommat. Palkka tietty ei ole noussut senttiäkään. Eikä ne ohjelmat ole mitään helppoja, kuvaeditointi esimerkiksi on tosi teknistä, pelataan äänen ja kuvan kanssa. Ja se on vaan tosiaan yksi niistä sovelluksista.

Vierailija
40/50 |
14.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kyseessä olisi toinen koulutukseni, sillä olen opiskellut jo tradenomiksi, suuntautumisena markkinointi... Kovasti vaan tuntuu, että haluaisin opiskella lisää, mutta kysymysmerkkinä on, että mitä? Viestintä ja kielet kiinnostaa, mutta työllisyys mietityttää, en haluaisi enää opiskella ammattia, josta ei töitä saa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi