Huono olo vihersmoothiesta
Onko muilla tätä? Olen nyt pitkästä aikaa syönyt reilun viikon ajan päivittäin vihersmoothieta, yhden lasillisen, Aluksi tuntui ihan hyvältä, mutta nyt olen huomannut että saan mahakipuja ja turvotusta siitä. Pierettää ja paska haisee järkyttävälle. Taidan siirtyä takaisin kahviin ja suklaaseen, ei tässä ole mitään järkeä.
Kommentit (26)
ap, googleta fodmap-hiilihydraatit
Tuo sinun smoothie on kyllä rankka satsi herkkävatsaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma kun kuulee sanottavan ettei esim viljat ole ihmisen luontaista ravintoa, eikä niitä pitäisi syödä ym, mutta ei minulla niistä mitään tule, mutta auta armias kun lisään hedelmiä ja kasviksia, niin sitten on maha ihan sekaisin.
-ap
Kuka on sanonut, ettei viljat ole ihmisen "luontaista" ravintoa? Ihminen on sekasyöjä ja kypsennettynä viljat on ihmiselle ihan kelvollista ravintoa, eivät tosin erityisen ravinnepitoista joten pelkästeen viljoja ei kannata syödä.
Ihan normaalia, että vatsa reagoi suureen muutokseen. Mitä olet laittanut smoothieen? Sinuna lisäisin kasviksia pienemmissä määrin ruokavalioon näin aluksi, ja ehkä kerran kaksi viikossa smoothieita jos haluat. Raa'at kasvikset ovat myös hyvin eri asia ruoansulatuksen kannalta kuin kypsennetyt.
Jostain olen joskus lukenut tuosta viljasta, en muista. Että siihen nähden kuinka kauan ihminen on ollut olemassa, niin viljoja on syöty vain vähän aikaa, eikä elimistö ole siihen tarpeeksi tottunut tms. Tästä sitten johtuisi keliakiat ym. Itse kyllä käytän viljatuotteita ihan normaalisti.
Ei ole koskaan käynyt mielessä, että yksi merkittävä syy ihmiskunnan selviytymiseen ja lisääntymiseen ja kehittymiseen on kyky adaptoitua ja hyödyntää kaikki saatavilla ja käytettävissä oleva ravinto? Jos oltaisiin sieltä neandertaliajoista lähtien vouhkattu jos jonkinlaisia dieettejä ja gluteenittomia ja viljattomia ja maidottomia ja laktoosittomia jne. niin ei olisi ihmiskunta tässä "kukoistuksessaan". Suurin osa maailman väestöstä syö jotakin viljaa, ihan elinehtonaan. Kaikki muu on vauraiden länsimaiden haihatusta.
Vierailija kirjoitti:
ap, googleta fodmap-hiilihydraatit
Tuo sinun smoothie on kyllä rankka satsi herkkävatsaiselle.
Täytyy katsoa. Ärsyttää kun näissä asioissa on aina vähintään kaksi totuutta. On lehdessä juttu jostain, että energinen tehostartti päivään, kokeile terveellistä smoothieta, muttei mainita mitään että tosiaan, saattaa muuten mennä maha sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma kun kuulee sanottavan ettei esim viljat ole ihmisen luontaista ravintoa, eikä niitä pitäisi syödä ym, mutta ei minulla niistä mitään tule, mutta auta armias kun lisään hedelmiä ja kasviksia, niin sitten on maha ihan sekaisin.
-ap
Kuka on sanonut, ettei viljat ole ihmisen "luontaista" ravintoa? Ihminen on sekasyöjä ja kypsennettynä viljat on ihmiselle ihan kelvollista ravintoa, eivät tosin erityisen ravinnepitoista joten pelkästeen viljoja ei kannata syödä.
Ihan normaalia, että vatsa reagoi suureen muutokseen. Mitä olet laittanut smoothieen? Sinuna lisäisin kasviksia pienemmissä määrin ruokavalioon näin aluksi, ja ehkä kerran kaksi viikossa smoothieita jos haluat. Raa'at kasvikset ovat myös hyvin eri asia ruoansulatuksen kannalta kuin kypsennetyt.
Jostain olen joskus lukenut tuosta viljasta, en muista. Että siihen nähden kuinka kauan ihminen on ollut olemassa, niin viljoja on syöty vain vähän aikaa, eikä elimistö ole siihen tarpeeksi tottunut tms. Tästä sitten johtuisi keliakiat ym. Itse kyllä käytän viljatuotteita ihan normaalisti.
Ei ole koskaan käynyt mielessä, että yksi merkittävä syy ihmiskunnan selviytymiseen ja lisääntymiseen ja kehittymiseen on kyky adaptoitua ja hyödyntää kaikki saatavilla ja käytettävissä oleva ravinto? Jos oltaisiin sieltä neandertaliajoista lähtien vouhkattu jos jonkinlaisia dieettejä ja gluteenittomia ja viljattomia ja maidottomia ja laktoosittomia jne. niin ei olisi ihmiskunta tässä "kukoistuksessaan". Suurin osa maailman väestöstä syö jotakin viljaa, ihan elinehtonaan. Kaikki muu on vauraiden länsimaiden haihatusta.
Joo joo, en minä ole mitään väittänytkään, sitähän minä ihmettelinkin tuossa viestissäni, jota tässä on alunperin lainattu, että ihmepuhetta sellainen, koska tuntuu että tutut ja turvalliset hedelmätkin voi saada pakin sekaisin.
Joissain terveysruokakoulukunnissa ei suositella kasvisten ja hedelmien yhdistämistä samalla aterialla, voi aiheuttaa mainitsemiasi oireita, turvotusta jne.
Kokeile muita yhdistelmiä jos löytäisit sopivamman. Itse suosin marjasmoothieita.
Tottumiskysymys. Mä sain aivan järkyttävät kaasut ja ilmapallot kasvisosekeitosta ja linsseistä kun ensimmäisen kerran söin, ja omenasta kun söin pitkästä aikaa.