Huono olo vihersmoothiesta
Onko muilla tätä? Olen nyt pitkästä aikaa syönyt reilun viikon ajan päivittäin vihersmoothieta, yhden lasillisen, Aluksi tuntui ihan hyvältä, mutta nyt olen huomannut että saan mahakipuja ja turvotusta siitä. Pierettää ja paska haisee järkyttävälle. Taidan siirtyä takaisin kahviin ja suklaaseen, ei tässä ole mitään järkeä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko vihersmoothie, sehän aiheuttaa Gaussergemenin reaktion vatsalaukun etuosassa, ja juuri nuo mainitsemasi oireet, etkö tiennyt? Pahimmillaan turvotus voi olla sitä luokkaa, että lääkäri joutuu tekemään purkaumareiän navan alapuolelle!
Onko tylsää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoitko vihersmoothie, sehän aiheuttaa Gaussergemenin reaktion vatsalaukun etuosassa, ja juuri nuo mainitsemasi oireet, etkö tiennyt? Pahimmillaan turvotus voi olla sitä luokkaa, että lääkäri joutuu tekemään purkaumareiän navan alapuolelle!
Onko tylsää?
En kaipaa sitä, kiitos vaan :)
Se on kumma kun kuulee sanottavan ettei esim viljat ole ihmisen luontaista ravintoa, eikä niitä pitäisi syödä ym, mutta ei minulla niistä mitään tule, mutta auta armias kun lisään hedelmiä ja kasviksia, niin sitten on maha ihan sekaisin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma kun kuulee sanottavan ettei esim viljat ole ihmisen luontaista ravintoa, eikä niitä pitäisi syödä ym, mutta ei minulla niistä mitään tule, mutta auta armias kun lisään hedelmiä ja kasviksia, niin sitten on maha ihan sekaisin.
-ap
Kuka on sanonut, ettei viljat ole ihmisen "luontaista" ravintoa? Ihminen on sekasyöjä ja kypsennettynä viljat on ihmiselle ihan kelvollista ravintoa, eivät tosin erityisen ravinnepitoista joten pelkästeen viljoja ei kannata syödä.
Ihan normaalia, että vatsa reagoi suureen muutokseen. Mitä olet laittanut smoothieen? Sinuna lisäisin kasviksia pienemmissä määrin ruokavalioon näin aluksi, ja ehkä kerran kaksi viikossa smoothieita jos haluat. Raa'at kasvikset ovat myös hyvin eri asia ruoansulatuksen kannalta kuin kypsennetyt.
Mulle tulee kanssa huono olo. Mitä sä laitoit siihen smoothieen?
Yritä syödä ne samat kasvikset jossain muussa muodossa kuin smoothiena.
Jos laitat jotain pinaattia raakana tai inkiväärin juurta smoothieen, niin voi tosiaan mennä pakki sekaisin
Pitäisiköhän totutella uusiin aineksiin kuten vauvakin tekee eli pienin annoksin? Silloin ei tuu niin kamalia vieroitusoireita. Kokemuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Kuka on sanonut, ettei viljat ole ihmisen "luontaista" ravintoa? Ihminen on sekasyöjä ja kypsennettynä viljat on ihmiselle ihan kelvollista ravintoa, eivät tosin erityisen ravinnepitoista joten pelkästeen viljoja ei kannata syödä.
Ihan normaalia, että vatsa reagoi suureen muutokseen. Mitä olet laittanut smoothieen? Sinuna lisäisin kasviksia pienemmissä määrin ruokavalioon näin aluksi, ja ehkä kerran kaksi viikossa smoothieita jos haluat. Raa'at kasvikset ovat myös hyvin eri asia ruoansulatuksen kannalta kuin kypsennetyt.
Jostain olen joskus lukenut tuosta viljasta, en muista. Että siihen nähden kuinka kauan ihminen on ollut olemassa, niin viljoja on syöty vain vähän aikaa, eikä elimistö ole siihen tarpeeksi tottunut tms. Tästä sitten johtuisi keliakiat ym. Itse kyllä käytän viljatuotteita ihan normaalisti.
Tuohon smoothieen käytin iltalehden sivuilta yhtä ohjetta, taisi olla karita tykän ohje, aika perus, omenaa, päärynää, avokadoa, kurkkua ja babypinaattia, sekä inkivääriä ja sitruunanmehua. Täytyy ainakin hieman vähentää tuota käyttöä, ehkä se muutos oli turhan äkkinäinen, vaikkei yksi lasillinen nyt kovin paljon ole. Teen aina sen verran, että toinen lasillinen jää yli ja syön sen seuraavana päivänä. Senkin takia tullut syötyä joka päivä, ettei hedelmät ja vihannekset ehdi mennä huonoksi.
Voisko tosta tulla niin iso tujaus kaliumia, että munuaiset eivät tykkää, jos niissä on piilevästi jotain vajaatehoa. Lisäksi vatsahapot voivat mennä sekaisin ja refluksivaivoja sitruunasta. Ja smoothie on herkkävatsaiselle luonnoton tapa syödä, koska pureskellessa syljestä jo erittyy ruuansulatusentsyymejä ruokaan. Nyt hulautat mahalle vaikeat omenat ja sitruunat sinne tosta vaan ilman esikäsittelyä.
mitä sun ns. vihersmoothiessa on?
Vierailija kirjoitti:
mitä sun ns. vihersmoothiessa on?
Kerroin sen tuossa viestissä 10.
Vierailija kirjoitti:
Voisko tosta tulla niin iso tujaus kaliumia, että munuaiset eivät tykkää, jos niissä on piilevästi jotain vajaatehoa. Lisäksi vatsahapot voivat mennä sekaisin ja refluksivaivoja sitruunasta. Ja smoothie on herkkävatsaiselle luonnoton tapa syödä, koska pureskellessa syljestä jo erittyy ruuansulatusentsyymejä ruokaan. Nyt hulautat mahalle vaikeat omenat ja sitruunat sinne tosta vaan ilman esikäsittelyä.
Hyvä pointti nuo syljen entsyymit, kaliumista en tiedä mitään. Lusikalla olen kyllä syönyt, etten sentään juo sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö miten mehujen kanssa, olisko sama periaate?
Että siksi suositellaan hedelmät kokonaisina mieluummin?
Mun joka aamuinen mix on tässä: puolikas avokado, varsiselleriä, kurkkua, pinaattia, lusikallinen pellavansiemenöljyä, toisinaan omenaa tai kiwiä, joskus vähän inkivääriä. Ja vettä, tottakai smoothien on tarkoitus olla juoksevaa ja juotavaa! Miksi sä lusikoit sen...? Eikä siis ole vatsaongelmia :)
Vierailija kirjoitti:
Mun joka aamuinen mix on tässä: puolikas avokado, varsiselleriä, kurkkua, pinaattia, lusikallinen pellavansiemenöljyä, toisinaan omenaa tai kiwiä, joskus vähän inkivääriä. Ja vettä, tottakai smoothien on tarkoitus olla juoksevaa ja juotavaa! Miksi sä lusikoit sen...? Eikä siis ole vatsaongelmia :)
No mun smoothie on smoothie, sitä voi lusikoida, mutta kyllä se melko löysää on. Olen lukenut että se kannattaa syödä lusikalla juuri siitä syystä, ettei sitä joisi liian nopeasti, eli juuri siksi että ne entsyymit ehtisi vaikuttaa suussa, siitä se ruoansulatus alkaa, mutta eipä sitä nyt kovin kauaa siltikään tule suussa pidettyä, koska ei siinä ole mitään pureskeltavaa.
Oisko syypää tuo avokado? Mulle ainakin tulee siitä maha kipeäksi.
Vierailija kirjoitti:
Oisko syypää tuo avokado? Mulle ainakin tulee siitä maha kipeäksi.
Onhan se mahdollista. En ole koskaan käyttänyt avokadoa muualla kuin smoothiessa.
Inkivääri voi olla raakana tosi tuju vatsalle. Sitruunamehun sijaan kokeile laittaa pelkkää vettä.
Itse teen usein vihersmoothieta: kypsytän hedelmät kunnolla ennen sitä, esim. päärynä on aina super-makeaa, kuten omenakin. Pinaattia laitan maltillisesti, sitten minulla on mukana jotain salaattia ja kurkkua.