Te korkeasti koulutetut!
Käytätkö koulutuksesi mukaisessa ammatissa paljon koulussa oppimaasi vai voisiko kuka vain kadulta repäisty älykäs ihminen hoitaa hommastasi 97%?
Kommentit (41)
kuka tahansa kadulta repäisty 15 vuoden tämän alan kokemuksella ja sitä kautta hankituilla yhteyksillä varustettu hoitaisi asiat sujuvasti
(se, miten alan kokemusta on päässyt kartuttamaan on tietenkin toinen asia)
Kyllä! 120%:isesti; amattini on äidin kielen opetaja (juurikin nyt vauvalomala)
Vierailija kirjoitti:
kuka tahansa kadulta repäisty 15 vuoden tämän alan kokemuksella ja sitä kautta hankituilla yhteyksillä varustettu hoitaisi asiat sujuvasti
(se, miten alan kokemusta on päässyt kartuttamaan on tietenkin toinen asia)
Vastaisin juuri näin.
Ekat työt koulutuksen jälkeen, joo, kyllä ehkä.
Mutta kokemus sen työn on vasta opettanut, koulutukseni on sellainen, että ei valmista mihinkään ammattiin, kuten useat korkeakoulututkinnot.
Mieheni taa on DI ja käyttää kuulemma joka ikinen päivä oppimaansa. Tämä on lasten kanssa väittelyn aihe: "mihin mä tarviin logaritmeja?????" "No mä tarviin koko ajan mun työssä. Et voi tietää mihin päädyt"
Olen yliopistosta valmistunut, mutta en ns. ole tehnyt päivääkään oman alan töitäni. Lähinnä hyödyn tutkintoni laaja-alaisuudesta ja siitä, että osaan käsitellä laajoja asiakokonaisuuksia, ymmärrän syy-seuraussuhteita, osaan ilmaista itseäni sekä kirjallisesti että suullisesti, osaan esiintyä vakuuttavasti, osaan motivoida ihmisiä ja organisoida asioita. Listaa voisi jatkaa, mutta periaatteeessa kuka vain sopivilla luonteenpiirteillä ja taidoilla voisi hoitaa tehtävääni ilman koulutusta. Toki työni vaatii paljon verkostoitumista ja asiaosaamista, mutta ne olen oppinut viimeisen n. 16 vuoden aikana.
Jos saisin koulustani vastaava työtä, käyttäisin opiskelemalla sisäistämiäni asioita töissä, eikä sitä työtä voisi tehdä ilman pitkiä opintoja.
Nykyistä työtä voisi tehdä ihan kuka tahansa vastuullinen, järkevä aikuinen. Työskentelen lastenhoitajana.
Minun hommani osaa kuka vaan jolla on kohtuullisesti älliä. Sanoisin kuitenkin että vaatii vähän harjoittelua ensin, mutta en minä tuota hommaa koulussa todellakaan oppinut vaan tekemällä.
Olen DI ja ensimmäiset 5 vuotta olin sellaisissa tehtävissä, joista selviämiseen olisi riittänyt lukio matematiikka ja normaalia huolellisempi työhön perehdytys. Toki opintoni antoivat huomattavan paljon taustatietoa, joka helpotti työssä oppimista ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä. Sen jälkeen työn kuvani on muuttunut niin, että tarvitsen enemmän koulussa opiskelemiani asioita hankittua kokemusta. Yhä useammin myös tuntuu, että pitäisi olla myös kauppatieteiden maisteri ja lakimies.
Työssäni tarvitsemani osaamisen olen saanut edellisessä työssäni saamani työkokemuksen kautta. Toisaalta ilman koulutustani en olisi päässyt tuohon työhön, koska vaatimuksena oli korkeakoulututkinto. Suoraan koulun penkiltä en olisi tähän työhön päässyt, mutta koulutus ja työkokemus yhdessä avasivat oven työhöni. Tuskinpa kukaan suoraan kadulta otettu älykäskään ihminen pystyisi omaksumaan niin laajasti ja nopeasti tietoa, että pärjäisi työssäni.
Perehdytyksellä selviää ainakin 90% opettajan työstäni.
Yliopistossa oppii tosihyvin kyseenalaistamaan eli ei ole tarvinnut 7-lehteä tilata/lukea.
Ei todellakaan osaa. Pahinta töissäni oli, että joutui aina oikomaan maallikkojen käsityksiä. Eikä mikään mennyt koskaan perille. Toisessa erikoisalassani kadulta repäisty ihminen ei tietäisi edes, mistä alkaa.
Työssäni tarvitsee kolmiulotteista hahmottamiskykyä, visuaalista silmää ja perusmatematiikan ymmärrystä. Työssä täytyy osata käyttää tietokonetta, etupäässä eri cad-ohjelmia ja taitto-ohjelmia. Ehkä sellaista ihan peruspiirtämistä voi kuka tahansa kadunmies oppia nopeastikin.
ope kirjoitti:
Epäilen vahvasti.
Käytän 90% töissäni sellaisia taitoja, jotka olen hankkinut syvällisen harrastamisen perusteella ennen ensimmäistäkään luentoani yhdessäkään insinöörioppilaitoksessa.
Piruilenkin joskus pomolle, että mitä se joutuisi maksamaan minulle jos olisin oikea ammattilainen enkä harrastelija...kun nyttenkin joutuu maksamaan tuplaten sen mitä keskimääräinen mies tienaa.
Eli, kyllä nämä jutut oppii joku "kadulta reväisty", kunhan vaan on oikeasti paloa opiskella nämä asiat itse. Muodolliset koulutukseni ovat vain olleet uskottavuusleima päälle, "jepp, kyllä tää heppu nää osaa".
ope kirjoitti:
No sua ei ois kyllä arvannut äidinkielen opettajaksi ainakaan kommentin virheiden perusteella...
Ei tavalliset kadunmiehet ymmärrä näistä hommista mitään. Älykkäältä ihmiseltä edellyttäisi vähintään 2-3 vuoden teoriaopintoja (käytännössä siis maisteritason opintoja) ja muutaman vuoden työkokemusta, että voisi minun vastuut ottaa kontolleen.
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
No sua ei ois kyllä arvannut äidinkielen opettajaksi ainakaan kommentin virheiden perusteella...
Ilmeisesti äikän ope on maallikoiden mukaan joku kiiluvasilmäinen preskriptivisti. Huoh!
No jos lähdetään siitä, että meidän tyypillinen asiakas ei ymmärrä ostamansa tuotteen toimintaa. Voit sitten arvioida, osaisiko kadulta repäisty älykäs ihminen sellaisen tuotteen suunnitella tuosta noin vain.
Perehdyttämiselle kyllä , alussa joutuisi kyselemään , joudun kyllä vieläkin vaikka ammattitaitoa on karttunut, mutta koskaan en ole niin viisas että tietäisin kaiken.
ope kirjoitti:
Kyllä!
Köytän oppimaani joka päivä, mutta toki tätä hommaa voisi joku muukin koulutuksen jälkeen tehdä.