Te korkeasti koulutetut!
Käytätkö koulutuksesi mukaisessa ammatissa paljon koulussa oppimaasi vai voisiko kuka vain kadulta repäisty älykäs ihminen hoitaa hommastasi 97%?
Kommentit (41)
100% varmasti et pystyisi tekemään hetkeäkään työtän,i ellen minä opettaisi sinua koko ajan vieressä ja vastaisi siitä, että et tee virheitä. Et tunnistaisi etkä tietäisi virheitäsi, virhelähteitä, kokonaisuuksia, yksityiskohtien merkitystä.... Opettasin sinulle samalla sitä teoriaa, joka pyörii koko ajan käsillä työskentelyni taustalla. Noin 4 vuoden kuluttua osaisit tehdä tätä työtä 80%:sti ja rajoitetuin oikeuksin itsenäisestikin. Ts. olisit käynyt läpi oppisopimuskoulutuksen. Laittaisin sinut myös päivätöiden lisäksi illoiksi teoriatunneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Kyllä! 120%:isesti; amattini on äidin kielen opetaja (juurikin nyt vauvalomala)
No sua ei ois kyllä arvannut äidinkielen opettajaksi ainakaan kommentin virheiden perusteella...
Ilmeisesti äikän ope on maallikoiden mukaan joku kiiluvasilmäinen preskriptivisti. Huoh!
Joo, yleisesti ottaen ne kieltenopiskelijat niitä suurimpia kielipoliiseja ovatkin ;)
Käytän oppimaani päivittäin. Aika vaikea olisi tehdä tätä työtä, jos ei minkäänlaista taustakoulutusta olisi. Ihan jo sillä, ettei ymmärtäisi asiakokonaisuuksia.
Sillä tavalla tietysti kuka tahansa älyllinen olento pystyy tätä työtä tekemään, jos on valmis lukemaan alan kirjallisuutta akateemisen oppimäärän ja siihen päälle kouluttautumaan alan tarjoamissa koulutuksissa. Mutta onko se enää pystymetsästä tekemistä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
No sua ei ois kyllä arvannut äidinkielen opettajaksi ainakaan kommentin virheiden perusteella...
Ilmeisesti äikän ope on maallikoiden mukaan joku kiiluvasilmäinen preskriptivisti. Huoh!
Joo, yleisesti ottaen ne kieltenopiskelijat niitä suurimpia kielipoliiseja ovatkin ;)
Ja kirjoitus on kielen ydin :)
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopistosta valmistunut, mutta en ns. ole tehnyt päivääkään oman alan töitäni. Lähinnä hyödyn tutkintoni laaja-alaisuudesta ja siitä, että osaan käsitellä laajoja asiakokonaisuuksia, ymmärrän syy-seuraussuhteita, osaan ilmaista itseäni sekä kirjallisesti että suullisesti, osaan esiintyä vakuuttavasti, osaan motivoida ihmisiä ja organisoida asioita. Listaa voisi jatkaa, mutta periaatteeessa kuka vain sopivilla luonteenpiirteillä ja taidoilla voisi hoitaa tehtävääni ilman koulutusta. Toki työni vaatii paljon verkostoitumista ja asiaosaamista, mutta ne olen oppinut viimeisen n. 16 vuoden aikana.
No mä ymmärrän syy-seuraussuhteet ja asiakokonaisuudet ilman koulutustakin...aika tyhmä pitää olla jos ei osaa yhtään ajatella itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yliopistosta valmistunut, mutta en ns. ole tehnyt päivääkään oman alan töitäni. Lähinnä hyödyn tutkintoni laaja-alaisuudesta ja siitä, että osaan käsitellä laajoja asiakokonaisuuksia, ymmärrän syy-seuraussuhteita, osaan ilmaista itseäni sekä kirjallisesti että suullisesti, osaan esiintyä vakuuttavasti, osaan motivoida ihmisiä ja organisoida asioita. Listaa voisi jatkaa, mutta periaatteeessa kuka vain sopivilla luonteenpiirteillä ja taidoilla voisi hoitaa tehtävääni ilman koulutusta. Toki työni vaatii paljon verkostoitumista ja asiaosaamista, mutta ne olen oppinut viimeisen n. 16 vuoden aikana.
No mä ymmärrän syy-seuraussuhteet ja asiakokonaisuudet ilman koulutustakin...aika tyhmä pitää olla jos ei osaa yhtään ajatella itse.
Ehkä alkuperäisen viestin kirjoittaja ei tarkoittanut ihan "kahvinporot + kiehuva vesi = kahvi!" -tasolla tapahtuvaa ymmärrystä.
"Perehdyttämiselle kyllä , alussa joutuisi kyselemään , joudun kyllä vieläkin vaikka ammattitaitoa on karttunut, mutta koskaan en ole niin viisas että tietäisin kaiken." - Minusta yksiammattilaisuuteen liittyvä ominaisuus on se, että osaa, myös kysyä. Ei asiantuntijankaan tarvitse osata kaikkea. Tai sitten vain yritän kehnosti puolustella itseäni, sillä tuntuu sille, että mitä enemmän olen oppinut alastani, niin sitä vähemmän tedän jotain todella varmaksi, verrattuna siihen, mitä tiedän jotain.
Nero kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä alkuperäisen viestin kirjoittaja ei tarkoittanut ihan "kahvinporot + kiehuva vesi = kahvi!" -tasolla tapahtuvaa ymmärrystä.
Mistä päättelit minunkaan tarkoittavan? Ai niin, koska olet tyhmä, sori. Tarkoitan taloutta, yhteiskunnallisia asioita, politiikkaa ymv. Että pitääkö tosiaan hankkia koulutus ymmärtääkseen noita juttuja...
Vierailija kirjoitti:
ope kirjoitti:
Se vittuili urpo. Hyvä läppä kyllä.
Olen aineenopettaja. Kyllä varmasti jokainen ihminen jonkinlaisen oppitunnin kasaan saisi, mutta eri asia onkin olisiko tarpeeksi tietoa opettamistani aineista (psykologia, filosofia, uskonto). En myöskään jaksa uskoa, että kuka tahansa kykenee pitämään pedagogisesti hyvän oppitunnin, ellei ole koulutusta alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. No kerropa mielestäsi keskeiset syyt jenin vahvistumiselle ja näkemyksesi Kiinan varjopankkijärjestelmästä.
Aineenopettaja. Voihan tätä työtä tehdä ilman koulutusta toki, mutta väitän että 99% tekisi työtäni todella huonosti ilman koulutusta. Olen ollut joka koulutustasteella (myös pk) sijaistamassa, ja kyllä väitän ihan ihan jokaisen asteen kohdalla, että koulutus on välttämätön jos haluaa olla hyvä työssään. Nimenomaan siis siinä opettajan työssä. Kuka tahansa voi viihdyttää ja hoitaa leikki- ja kouluikäisiä lapsia, mutta ei opettaa. Ei sillä, kyllä opettajissakin on huonoja opettajia.
Pointtini ehkä lyhykäisyydessään oli, että kyllä kuka tahansa voi tehdä opettajan työtä, mutta ei olla siinä hyvä.
"Mistä päättelit minunkaan tarkoittavan? Ai niin, koska olet tyhmä, sori. Tarkoitan taloutta, yhteiskunnallisia asioita, politiikkaa ymv. Että pitääkö tosiaan hankkia koulutus ymmärtääkseen noita juttuja..."
Minun mielestäni ei tarvitse hankkia välttämättä ns. muodollista koulutusta, vaikka se epäilemättä auttaa huomattavasti. Sen sijaan sanon, että sillä, että on oppinut lukemaan ja kirjoittamaan pääsee jo melko pitkälle. Ja mukava bonus on, että Suomessa kaikkien saatavilla on myös julkiset kirjastot, josta voi hakea oikeastaan, minkätajansa alan kirjallisuutta josta voi hakea tietoja itseä kiinnostavista aloista. Tai tietenkin voi, vaikka googlata. Tässä huomaa ajattelevansa kansanedustajia. Mitään muodollista koulutusta kansanedustajaksi pääsemiseksi ei vaadita, mutta tuntuu hurjalta ajatella niitä kaikkia asioita, joista heidän tarvitsisi olla edes hieman perillä myös itse, vaikka kuinka olisi sidottu puolueohjelmaan ja apuna olisi yks ja toinen avustaja
Minulla on koulutus eri alalta, kuin työ, jota viimeiset vajaa 20 vuotta olen tehnyt. Oikean koulutuksen puute tulee silloin tällöin esille ja en osaa tehdä kaikkia asioita. Mutta muuten omat ominaisuuteni, kokonaisuuden hahmottamiskyky, käytännön järki ja kohtuullinen matematiikan hallinta ovat minusta tehneet keskivertoa paremman työntekijän työssäni. Huippua en ole, mutta taidan monia erilaisia asioita ja olen hyvä ideoimaan.
Kyseessä IT-ala.
Ei vissiin pystyisi. Yleensä, kun kerron, mitä teen työkseni, ihmiset kommentoivat jotain "en kyllä sellasista tajua yhtään mitään" tai muuta vastaavaa.
Minun hommaani voisi oppia tekemään vuorovaikutuksen osalta katsomalla vieressä vuoden verran. Mutta teoria osattava välttämättä, jotta saa tehtyä tuloksellista työtä. Ja ammatti on juuri se, mitä kuka hyvänsä uskoo kykenevänsä tekemään ihan " elämänkokemus" pohjalta.
Eihän suurimmassa osassa töitä tarvitse osata juuri muuta kuin mitä perehdytetään. Jos tarvitsee jotain oikeasti osata, niin tilataan konsultti paikalle. He ovat sitten niitä joiden täytyy pääsääntöisesti jotain osatakkin.
Olen tätä usein pohtinut, koska koen työni välillä liian helpoksi, erään alan asiantuntijatyötä. Totuus on, että ei pystyisi.
Olen kemisti, ja kyllä, koulutukseni on tarpeellinen :)