Mitä harhaluuloja ihmisillä on ollut ammattiisi liittyen?
Itse olen sairaanhoitaja ja appiukon mielestä työ on sellaista, että siellä "Ämmien kanssa juoruillaan ja viilataan kynsiä"
Johtunee siitä että sen ainoan kerran kun hänelle tuli asiaa työpaikalleni olin viettämässä päivän ainoaa taukoa ja istahdin kahvihuoneessa hetkeksi alas kahvini kanssa ja juttelin työkaverille.
Jokainen, joka on alalla ollut tietää että homma nyt ei ihan toimi noin :D
Kommentit (62)
Äidinkielenopettajahan osaa kaikki Suomen murteet. Aina uudella paikkakunnalla käydessä jostain marssitetaan eteen se Peräkylän Shemeikka, joka pitää kotiseutumuseota ja on paikallisen murteen virtuoosi. Sitten ihmetellään, että "Mitä sinä oikein olet siellä yliopistossa sitten tehnyt?", jos äidinkielenopettaja ei tunnista jonkin hilavitkuttimen paikallista nimitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että olen poliisi, rikospaikkatutkija, "sellanen CSI", juristi tai kaikkien em. risteytys. En ole, olen kriminologi joka työskentelee tutkijana.
Hei, viitsitkö kertoa tarkemmin työstäsi? Mitä se pitää sisällään ja minkälainen on koulutus? Kriminologian opinnot on toinen kahdesta vaihtoehdosta mitä haluaisin tehdä "isona". :)
Tällä hetkellä työskentelen ulkomailla eräässä järjestössä, monivuotisessa projektissa. Projektiin kuuluu vähän kaikenlaista, tutkimukset on vain yksi osa. Itse työskentelen siis tutkimuksen parissa, tehdään ihan perustutkimusta ja väännetään raporttia.
Koulutukseni oli täysin teoreettinen. Siihen kuului kriminologian kursseja laidasta laitaan, ainekursseista metodologiaan. Sekä kandi-että maistervaiheessa sai ottaa tietyn määrän valinnaisia kursseja muilta aloilta, minä otin esim. psykologiaa, psykiatriaa ja oikeuspsykologiaa.
Huomion arvoinen seikka on että Suomessa ei voi kriminologiksi opiskella, on lähdettävä ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Se, että ilman muuta minä ihan vaan hyvää hyvyyttäni ja siksi, kun osaan, soitan ja säestän ihan ilmaiseksi kaiken maailman kissanristiäisissä ja koirankastajaisissa ja eräveikkojen humppaillallisilla.
Sorry ei käy. Olen ammatiltani muusikko ja teen tätä työkseni. Ja myös minä tarvitsen rahaa elääkseni.
Ja tämä! Jokaisen sukulaisen ja puolitutun ikivanhoja PC:n romuja pitäisi iltakaudet parsia koska olen jotenkin tekemisissä tietokoneiden kanssa. Tietenkin ilmaiseksi. Nuoruusvuosien jälkeen olen jo oppinut sanomaan, että työpaikalla mun ajasta veloitetaan 147 €/h (ALV 0%) ja siitä voi alkaa miettiä kannattaako pyytää. Siskoa ja vaimoa autan ilmaiseksi.
Muusikkopuolella tilanne on tosiaan omankin kokemuksen mukaan aivan sama. Pyysin kaveria soittamaan häihimme ja sen ilme kirkastui vasta kun kysyin siltä, että mitä sillä on tapana keikasta ottaa. Oli kuulemma eka kerta kun "kaveri" ei lähtenyt oletuksella juomapalkasta. Kuitenkin kyseessä hänellä täysipäiväinen ammatti.
Vierailija kirjoitti:
Kirjastossa ei tehdä muuta kuin hyllytetään kirjoja.
:D tämä tulee oikeastaan jo hyvin asiaa _tuntevalta_ tyypiltä, ymmärtää että kirjastossa niitä kirjoja myös viedään takaisin hyllyyn.
toinen on että "onpa kiva kun voit mennä töihin vasta kahteentoista" (kun kirjasto aukenee) - eikä siellä ole kiirettä koskaan, hiljaisia ja tyytyväisiä asiakkaita vaan..
Farmaseutti tietää ihan kaiken lääkkeistä ulkoa, erityisesti jonkin harvaisen lääkkeen erikoiset sivuvaikutukset. Myös osaa suositella mihin tahansa vaivaan lääkettä, "kun lääkärit ei näitä tunne". Ja on totta kai itse kokeillut kaikkia lääkkeitä (mistähän tämäkin ajatus on peräisin?)
Myös kaikki lääkärit totta kai tunnetaan, voi kysyä neuvoa onko X tai Y hyvä lääkäri. Tai ketä lääkäriä suosittelen johonkin tiettyyn vaivaan. Vähän vaikea sinänsä sanoa pelkästään heidän kirjoittamiensa reseptien perusteella, vaikka voihan niistäkin jotain päätellä.
Lääkkeiden hinnat päätetään ihan siinä apteekin tiskillä, miksi ihmeessä pidämme niin korkeita hintoja (vaikka todellisuudessa tosi monen lääkkeen hinnat ovat laskeneet). Sama koskee Kela-korvauksia.
Ja kotoa löytyy kaikkia mahdollisia troppeja. Totuus kuitenkin on, että suutarin lapsilla ei ole kenkiä. Joskus on kotona särkylääkkeetkin loppu, minähän "käyn" apteekissa vain joka päivä.
Olen lähihoitaja suljetulla osastolla. Yleensä ihmiset aina ihmettelevät mitä minä siellä teen ja luulevat minun suunnilleen vaihtavan vaippoja tai siivoavan. Ei, minä teen sitä hoitotyötä. Ihmiset tapaavat lääkäriä tai psykologia korkeintaan kerran viikossa ja sairaanhoitajia meillä on vähemmän kuin lähihoitajia ja he tekevätkin enemmän paperityötä kuin ovat potilaiden kanssa.
Wanha datakääpä kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat minun korjaavan ihmisten tietokoneita. Jos selitän työnkuvani katse tyhjenee noin 10 sekunnissa ja seuraavaksi tulee kysymys, että osaatko sä siis korjata mun tietokoneen? Suunnittelen ja toteutan IT-infraprojekteja, palvelin-ja tallennusvirtualisointeja, DS-ratkaisuja jne.
Sama! Olen 3D-mallintaja. Räplään kameroita ja käytän työssä tietokonetta kyllä, mutta korjaaminen onnistuu korkeintaan harrastelijatasolla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä sairaanhoitajat tiedetään, istuvat koko päivän vetämässä kahvia ja pullaa naamaan.
Juuri näin. Eilenkin ehdin pitämään 8 tunnin aikana yhden 15 minuutin ruokatauon, jonka aikana tein myös kirjauksia. Olin myös 10 minuuttia ylitöissä, koska oli tilanne päällä.
Että pidän pienten lasten hoitamisesta vapaa-ajallani.
Olen perhepäivähoitaja.
Työhönsäkö ei tarvitse keskittyä? kirjoitti:
Siivooja: voin muka mietiskellä aivan omia asioitani ja antaa käsien tehdä työtä, siis aivan kuin (silloinen) työni ei olisi vaatinut keskittymistä, arviointia ja suunnittelua, herttinen sentään, eihän siivousta voi aivan automaattina tehdä! Moni siivooja tekee työtään yksin, ilman ammattitaitoisia työtovereita ja usein esimieskin on aivan eri alan ihmisiä, joten siivoohan on itse pidettävä ammattitaitoaan yllä, usein ilman tukea.
Iäkäs isäni on niitä vanhan kansan miehiä, joiden mielestä kaikki sisätyö on siistiä ja helppoa, voi varjele...
No kyllä minä ainakin mietiskelen koko ajan siivoustyötä tehdessäni omia asioitani. Tottakai sitä välillä täytyy ajatella siivoustakin ja miettiä ratkaisuja, mutta sitten ajatukset lähtevät taas omille teilleen.
Kääntäjä on kävelevä sanakirja, osaa kaikki maailman kielet ja tietenkin mielellään kääntää vapaa-aikanaan huvikseen kavereiden juttuja. Ja koska hän tekee kotona töitä, hän voi hyvin käydä keskellä päivää ostoksilla, syömässä, kuljettamassa ties kenen kersoja ties minne ja rahaa vaan tulee. Ja luonnollisesti on harmaa hiirulainen, joka ei tajua oikeasta maailmasta mitään vaan istuu kotona lukemassa Dostojevskiä.
Vierailija kirjoitti:
27, anteeksi tyhmyyteni mutta eikö se nimike oli omahoitaja?
Ööö, ei :D
Jokainen asiakas saa aina itselleen "omahoitajan" joka on siis lähihoitaja tai sairaanhoitaja. Eli siis yksi hoitaja perehtyy tilanteeseesi enemmän kuin muut.
Että liikunta neuvoja ei ikinä herkuttele ja kuluttaa koko päivänsä vaan jumppaamalla ja liikkumalla...
Vasta ekassa työssä olen ollut alalla kuukauden.
Mutta olen kuullut, että jotkut ehkä luulee, että me täällä viestinnässä ja markkinoinnissa vaan juodaan kahvia ja ollaan luovia? En tiiä. Kertokaa te. :D
Vierailija kirjoitti:
Kääntäjä on kävelevä sanakirja, osaa kaikki maailman kielet ja tietenkin mielellään kääntää vapaa-aikanaan huvikseen kavereiden juttuja. Ja koska hän tekee kotona töitä, hän voi hyvin käydä keskellä päivää ostoksilla, syömässä, kuljettamassa ties kenen kersoja ties minne ja rahaa vaan tulee. Ja luonnollisesti on harmaa hiirulainen, joka ei tajua oikeasta maailmasta mitään vaan istuu kotona lukemassa Dostojevskiä.
Tämä! Tai sitten vaihtoehtoisesti kääntäjät ei osaa mitään ja kuka tahansa "Jonne-Petteri kirjoitin enkusta ällän yo-kirjoituksissa" osaa kääntää paremmin. :D
Vierailija kirjoitti:
Mutta olen kuullut, että jotkut ehkä luulee, että me täällä viestinnässä ja markkinoinnissa vaan juodaan kahvia ja ollaan luovia? En tiiä. Kertokaa te. :D
Sellaisia Jäbä Leissoneita ootte koko sakki.
Että muistan heittämällä kaikkien maailman kasvien tieteelliset nimet ja hoito-ohjeet.
Floristi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Tai sitten vaihtoehtoisesti kääntäjät ei osaa mitään ja kuka tahansa "Jonne-Petteri kirjoitin enkusta ällän yo-kirjoituksissa" osaa kääntää paremmin. :D
Tai "Pirkko-Charlotta oli Jenkeissä vaihdossa lukiosta, ei sen ainakaan tarvitse opiskella erikseen mitään kääntämistä!".
Nämä sairaanhoitajat tiedetään, istuvat koko päivän vetämässä kahvia ja pullaa naamaan.