Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä harhaluuloja ihmisillä on ollut ammattiisi liittyen?

Vierailija
12.02.2016 |

Itse olen sairaanhoitaja ja appiukon mielestä työ on sellaista, että siellä "Ämmien kanssa juoruillaan ja viilataan kynsiä"

Johtunee siitä että sen ainoan kerran kun hänelle tuli asiaa työpaikalleni olin viettämässä päivän ainoaa taukoa ja istahdin kahvihuoneessa hetkeksi alas kahvini kanssa ja juttelin työkaverille.

Jokainen, joka on alalla ollut tietää että homma nyt ei ihan toimi noin :D

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että liikunta neuvoja ei ikinä herkuttele ja kuluttaa koko päivänsä vaan jumppaamalla ja liikkumalla...

No sellaista kyllä odottaisin neuvojalta.

Vierailija
42/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että normaalissa keskusteluissa haluaisin tai edes missään nimessä voisin aina kertoa "psykologin mielipiteen"  asiasta tai ihmisestä. Sanon, että kerron nyt ihan vain "Sannin" mielipiteen. Työni on asia erikseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen kääntäjä, ja ärsyttää niin suunnattomasti "mikä tää sana on enkuksi?" tai "miten sanotaan hei lause X?" -kyselyt. Riippuu vähän käyttöyhteydestä kuule.

Joku mainitsikin jo tuon besserwisseriyden. Moni tuntuu ajattelevan, että kun osaa kahta kieltä, on hyvä kääntäjä. Ei todellakaan. Työ vaatii laaja-alaista perehtymistä kulttuuriin ja lukemattomien alojen tuntemista. Kääntäjän yleissivistys on yleensä aika vertaansa vailla, vaikka itse sanonkin. Itse käännän asiatekstejä ja esim. todistuksia, eikä todellakaan riitä, että kääntää sanasta sanaan. Esim. työtodistukset tulee olla tietynlaisia tietyissä kulttuureissa. 

Puhumattakaan näistä loputtomista tv-tekstitysten korjailujen tarpeesta. Vitsit kun oli huono käännös, ehheh, mä olisin osannut niin paljon paremmin!" Jep. Tekstitykseen liittyy paljon seikkoja, joista sinulla ei ole hajuakaan. 

Teen töitä kotonani, joten totta kai pidän taukoja, joiden aikana voin vaikka tyhjentää tiskikoneen tai muuta pientä. Mutta minulla on silti työaika eikä vapaa-ajan määrä keskellä päivää ole mitenkään merkittävästi suurempi kuin vaikkapa toimistotyöläisillä. Ihan kuten sinäkin, myös minä haluan illat vapaaksi perheelleni. Enkä muuten tosiaan käännä ilmaiseksi sitä pientä tekstinpätkää, vaikka miten pyytäisit. Se on mun työtäni!

Anteeksi avautuminen. Ärsyttää vain, kun ala on kokoajan menossa huonompaan suuntaan.

Vierailija
44/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus roskakuskina ja moni pitää luusereiden työnä jossa huono palkka. Ne muutamat joille palkkani kerroin alkoivat jo alanvaihtoa miettimään :D

Nyt opiskelen insinööriksi (eli en ihan tyhmä ole kun monesta sadasta hakijasta pääsin) ja voi olla että inssin töissä en ikinä tule pääsemään noin korkeille palkoille... Sekin tietenkin riippuu töistä mihin pääsen, mutta mahdollista on että ali roskatienestien menee... Toki kuskinkin palkka riippuu yrityksestä ja työntekijästä. Jotkut tienaa paljon vähemmän kuin minä tienasin ja yksi kaverini tienaa ainakin yli tonnia enemmän kuukaudessa kuin minä aikanaan tienasin.

Vierailija
45/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin joskus roskakuskina ja moni pitää luusereiden työnä jossa huono palkka. Ne muutamat joille palkkani kerroin alkoivat jo alanvaihtoa miettimään :D

Nyt opiskelen insinööriksi (eli en ihan tyhmä ole kun monesta sadasta hakijasta pääsin) ja voi olla että inssin töissä en ikinä tule pääsemään noin korkeille palkoille... Sekin tietenkin riippuu töistä mihin pääsen, mutta mahdollista on että ali roskatienestien menee... Toki kuskinkin palkka riippuu yrityksestä ja työntekijästä. Jotkut tienaa paljon vähemmän kuin minä tienasin ja yksi kaverini tienaa ainakin yli tonnia enemmän kuukaudessa kuin minä aikanaan tienasin.

Kas, toinen uraohjus 😀 Minä tein ennen opiskeluja monien halveksimaa siivoustyötä sairaalassa. Tyhmän leima on senkin työn tekijöillä...aikanaan kyllästyin ja lähdin opiskelemaan; valmistun kohtapuoliin alalle, jossa palkkani alittaa maisterina (FM) kirkkaasti sen, mitä tienasin mopinvarressa.

Vierailija
46/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä lastenkodissa, joten luonnollisesti minun oletetaan vaikuttavan huostaanottopäätöksiin, ja jopa saavan provikkaa jokaisesta meille sijoitetusta lapsesta ja nuoresta.

Vierailija
47/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä! TV-kääntäjät ne vasta tyhmiä onkin, ei osaa mitään, ei ajattele mitään eikä varsinkaan viitsi. Rahaa tulee ovista ja ikkunoista ja aikaa on vaikka kuinka, mutta ei vaan ääliöt osaa. Jos leffassa on vaikka tuhat repliikkiä ja yhdessä niistä on virhe, niin kääntäjä on korkeintaan amiksen käynyt imbesilli. Laskekaapa siitä virheprosentti. Yllättäen kääntäjäkin on ihminen, joka tekee virheitä. Kukapa olis sen voinut tietää.

Vierailija kirjoitti:

Itsekin olen kääntäjä, ja ärsyttää niin suunnattomasti "mikä tää sana on enkuksi?" tai "miten sanotaan hei lause X?" -kyselyt. Riippuu vähän käyttöyhteydestä kuule.

Joku mainitsikin jo tuon besserwisseriyden. Moni tuntuu ajattelevan, että kun osaa kahta kieltä, on hyvä kääntäjä. Ei todellakaan. Työ vaatii laaja-alaista perehtymistä kulttuuriin ja lukemattomien alojen tuntemista. Kääntäjän yleissivistys on yleensä aika vertaansa vailla, vaikka itse sanonkin. Itse käännän asiatekstejä ja esim. todistuksia, eikä todellakaan riitä, että kääntää sanasta sanaan. Esim. työtodistukset tulee olla tietynlaisia tietyissä kulttuureissa. 

Puhumattakaan näistä loputtomista tv-tekstitysten korjailujen tarpeesta. Vitsit kun oli huono käännös, ehheh, mä olisin osannut niin paljon paremmin!" Jep. Tekstitykseen liittyy paljon seikkoja, joista sinulla ei ole hajuakaan. 

Teen töitä kotonani, joten totta kai pidän taukoja, joiden aikana voin vaikka tyhjentää tiskikoneen tai muuta pientä. Mutta minulla on silti työaika eikä vapaa-ajan määrä keskellä päivää ole mitenkään merkittävästi suurempi kuin vaikkapa toimistotyöläisillä. Ihan kuten sinäkin, myös minä haluan illat vapaaksi perheelleni. Enkä muuten tosiaan käännä ilmaiseksi sitä pientä tekstinpätkää, vaikka miten pyytäisit. Se on mun työtäni!

Anteeksi avautuminen. Ärsyttää vain, kun ala on kokoajan menossa huonompaan suuntaan.

Vierailija
48/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että myyjät ovat aivottomia robotteja. Ja myyjähän istuu koko päivän kassalla, ei se voi olla rankkaa työtä. Juu ei.

Riippuu tietysti firmasta, mutta meidän firmassa kaikki tekee kaikkea, eli saman tien kassalta pois ja muihin hommiin jos ei ole asiakkaita. Lisäksi moni myyjä opiskelee samalla (itsekin yliopistossa), joten ihan aivottomia me emme ole.

Asiakaspalvelutyössä sosiaaliset taidot kehittyvät. Olen huomannut itsessänikin, että tässä viiden vuoden aikana esim. pinnani on pidempi (tai en näytä ärtymystäni yhtä helposti), kiitos lukuisten jankkaajien/haukkujien/vittuilijoiden. Lisään vielä, että työ voi olla myös todella hektistä, joten tältä alalta saa siihen hyvät valmiudet.

Harhaluuloihin vielä palatakseni, niin ei, en muista täysin kaikkien tuotteidemme sijaintia saatika hintaa prikulleen. Enkä varsinkaan ole kokeillut jokaista tuotettamme.

Vierailija
49/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen sairaanhoitaja, tiedän automaattisesti, mikä sun kumminkaimanveljellä on polvessaan vikana, kun se kipeytyy joka toinen viikko kävellessä. Not. A) En ole lääkäri ja B) Olen vapaalla.

Toinen "hauska" juttu on se, että "Ahhahaha sähän voit tuoda hyvät tropit sieltä sairaalasta". Jepjep. Näinhän se menee.

Vierailija
50/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdasduunari. Aika moni kuvittelee, että työ on sitä että menee pystyynkuolleena toljottamaan jotain liukuhihnaa päiväksi ja aivoja ei tarvitse käyttää ollenkaan. No jaa, kaipa tuollaisiakin työnkuvia on, mutta ainakin minun työssäni täytyy organisoida, keskittyä, laskea, arvioida ja olla samaan aikaan fyysisesti tehokas. Työnkuva voi myös vaihdella paljon päivittäin ja opittavaa riittää.

Vierailija
51/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olen sairaanhoitaja, tiedän automaattisesti, mikä sun kumminkaimanveljellä on polvessaan vikana, kun se kipeytyy joka toinen viikko kävellessä. Not. A) En ole lääkäri ja B) Olen vapaalla.

Toinen "hauska" juttu on se, että "Ahhahaha sähän voit tuoda hyvät tropit sieltä sairaalasta". Jepjep. Näinhän se menee.

Kolmas on se, ettei sairaanhoitajat mitään palkkaa tarvitse koska ovat kutsumusammattissaan. Ja senkin takia toisiaan ne naapurin siskon kaljakaverin koiranhoitajan polvet ja mummon siskon kaiman isoisän peräpukamat tietty kiinnostaa vapaa-ajalla. Pitää kiinnostaa tai muuten olet ihan paska hoitsu.

Vierailija
52/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama homma apteekkilaisilla. "Eiks sieltä voi ottaa sitä ja tätä reseptilääkettä kun just nyt on resepti loppu/haluisin kokeilla/jotain". Mieluummin pidän kuitenkin työpaikkani.

Vierailija
53/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alasta, mutta työntekijöistä alalla harhaluulot. Työskentelen it-alalla, eli olen lihava, finnipäinen, outo, datanomitutkinnon käynyt fyysisesti epämiellyttävä ja usein miespuolinen henkilö, joka ei osaa puhua mistään muusta, kuin it-jutuista ja asuu todennäköisesti jossain luolassa. Harrastuksena tietokoneet ja pelaaminen.

Oikeasti minä olen n.20-v nuori nainen ja ihan kauniiksi kehuttu. Treenaan kolmesti viikossa, enkä jaksa vapaalla puhua puolta sanaa mistään it-sälästä, koska saan tehdä niitä juttuja aivan tarpeeksi töissäkin. En tällä hetkellä omista yhtäkään tietokonepeliä, koska ei yksinkertaisesti kiinnosta.

Vierailija
54/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tutkija viettää päivänsä kammiossa kirjojen ääressä ja tulee ulos vasta, jos joku pyytää sanomaan jotain viisasta.

Vierailija
55/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kirjakaupan myyjä. Jotkut ihmiset oikeasti kuvittelevat, että voin jokaisesta kirjasta kertoa heille jotakin. Niitähän on tuhansia. Tietenkin olen oppinut kehumaan ja puhumaan ympäripyöreitä, mutta luulisi ihmisten ymmärtävän, etten oikeasti tiedä niistä tietenkään sen enempää kuin hekään.

Vierailija
56/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maanviljelijä. Sanomattakin selvää että meidän raha-asioita puidaan asiasta sen enempää tietämättä. Olen myös nainen, minun kuvitellaan vaan tekevän ruokaa isännälle ja apulaisille päivät pitkät. Tosiasiassa teen töitä maatilalla siinä missä isäntäkin eikä meillä ole apulaisia. Tarve kyllä olisi mutta vaikka me eletäänkin muiden verorahoilla ja valtio tukee meidän kannattamatonta yritystoimintaa niin rahaa ei silti riitä avun palkkaamiseen.

Vierailija
57/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tutkija viettää päivänsä kammiossa kirjojen ääressä ja tulee ulos vasta, jos joku pyytää sanomaan jotain viisasta.

Juuri näinhän me luulemme. Voi apua.

Vierailija
58/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen ja poliisi. Se olisi kai muuten ok, jos olisin jotenkin erityisen äijämäinen, mutta ei. Ihan olen hoikka, pitkä, pitkä tukka jne. Naiselta näytän siis vaikka pimeässä. Ja kaksi lastakin olen tehnyt urani aikana ja kotona mies. 

Vierailija
59/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
60/62 |
12.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä kelassa. Monella käsitys että voin ihan itse päättää kenelle tukia myönnetään ja kuinka paljon. Ja koska joku tuttu on saanut hylkypäätöksen, minulle soittamalla hän saisikin rahaa koska tietenkin minä myönnän koska ollaan kavereita. Samat lait kaikkia koskee, oltiin sitten kavereita tai ei. Eikä me edes saada käsitellä tuttujen hakemuksia. Tämä on monen vaikea ymmärtää koska "sulla on mun lupa, voit katsoa tietoja ei haittaa".