Lasten pakkositominen rattaisiin voi traumatisoida
Aina välillä näkee lapsia, jotka on pakkosidottu kiinni rattaisiin. Huutavat, itkevät ja potkivat hädissään, mutta äiti ei auta. Laissa on tiukat kriteerit pakkositomiselle, mutta nämä oikeudet vanhempi on ottanut pois lapseltaan. Miksette anna lasten kävellä ja liikkua? Toki sitten pitää vahtia, mutta eikö se juuri olekin vanhemman velvollisuus? Luonnostaan liikunnalliset pikkulapset sidotaan rattaisiin kiljuvaksi paketiksi, muutama vuosi myöhemmin ihmetellään kun lapsi on ylipainoinen sohvaperuna, joka ei liiku pois tv:n edestä. Lisäksi pakkositominen varhaislapsuudessa voi aiheuttaa lapselle traumoja; eihän hän ymmärrä, mitä pahaa hän on tehnyt kun noin kohdellaan.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pakkositomisesta eli jos väkisin pidetään rattaissa sitomalla.
On eri asia jos lapsi istuu rattaissa rauhallisena eikä ole pakkositominen kyseessä.
Juuri näin. Kyllä se näyttää aika hirvittävältä, kun pikkuinen itkien rimpuilee rattaissa ja on siinä paikoillaan pakotettuna. Kukaan ei tosiaan kritisoinut rauhallisesti istuvaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan itsekin ymmärrät käytöksesi johtuvan laiskuudesta kun et viitsi mennä lapsen perässä. Ja kyllä lapsi ne kiellot oppii kun jaksat opettaa! Rattaissa ei opi, joten eipä ihme. Lapsi ihastelee innoissaan kaikkea sen harvan kerran kun pääsee itse kävelemään :(
Just joo. Hyvä vanhempihan rymyää kaikki ojanpohjat ja koirankakkakasat sen lapsen perässä lasta estämättä ja selostaa jatkuvalla syötöllä bakteerien vaaroista. Pitää vaan jaksaa opettaa!
Kauhee haloo nyt että lapsi ei suurinpiirtein opi kävelemään jos on sidottu vaunuihin. Eikö oikeasti tule mieleen että ehkä tämä on hetkellinen tilanne, että se laps ei ole 24/7 sidottu vaunuihin?
Se muuten on erittäin tarkasti säädeltyä,milloin täyttyvät kriteerit siitä, että saa väkisin sitoa kiinni aikuisen - dementikon, mielenterveysongelmaisen, aggressiivisen, sairauden takia sekavan, you name it. Kaikki ovat aikuisia, joita laki suojaa. Laissa ei lähtökohtaisesti pitäisi olla ikäsyrjintää, joten sama lain suoja pitäisi olla myös lapsilla. On mielestäni väärin pakkositoa lapsi rattaisiin vanhemman mukavuuden takia, kuten tässäkin ketjussa yksi oikeastaan myönsi tekevänsä. Miettikää itse, miltä pienestä lapsesta tuntuu olla paikoilleen sidottuna, itkien, kukaan ei lohduta eikä ymmärrä miksi. Aika rankkaa, jopa henkistä pahoinpitelyä toistuessaan.
Vierailija kirjoitti:
Se muuten on erittäin tarkasti säädeltyä,milloin täyttyvät kriteerit siitä, että saa väkisin sitoa kiinni aikuisen - dementikon, mielenterveysongelmaisen, aggressiivisen, sairauden takia sekavan, you name it. Kaikki ovat aikuisia, joita laki suojaa. Laissa ei lähtökohtaisesti pitäisi olla ikäsyrjintää, joten sama lain suoja pitäisi olla myös lapsilla. On mielestäni väärin pakkositoa lapsi rattaisiin vanhemman mukavuuden takia, kuten tässäkin ketjussa yksi oikeastaan myönsi tekevänsä. Miettikää itse, miltä pienestä lapsesta tuntuu olla paikoilleen sidottuna, itkien, kukaan ei lohduta eikä ymmärrä miksi. Aika rankkaa, jopa henkistä pahoinpitelyä toistuessaan.
Nyt adressia vaan pystyyn. Uskoisin sinun olevan asiantuntija mitä lepositeissä makaamiseen tulee.
Sanoo yhden rauhallisen lapsen äippä? :D :D :D
Jeps, 2-vuotias energiapakkaus ja 1-vuotiaat kaksoset jotka on just oppineet kävelemään. Ei autoa, bussipysäkille 500 metriä (ja mentävä se on pysäkkien ulkopuolellakin ihan kävellen). Kyllä kyllä. Lapsi oppii kun opetetaan. Ihan aina ja joka paikassa ei vaan ole mahdollista olla koko ajan opettamassa. Mutta luotan, että parin vuoden kuluttua tilanne on ihan erilainen.
Kuule, elämä ei ole helppoa ja traumoja voi tulla tuhansista asioista. Tai sitten olla ihan vaan tulematta, kun ei vouhota jo jonninjoutavista asioista.
Ap ei vastannut turvavöitä koskevaan argumenttiin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehan ap sieltä landelta tänne Helsingin keskustaan ja katsotaan sitten uudestaan, mitä ajattelet tuosta vapaana juoksemisesta.
Ihan kaupungissa asun, joskaan en ydinkeskustassa. Mun lapsista jokainen on saanut kävellä siitä lähtien kun oppi kävelemään. Kävelee lähimpään puistoon, lähikauppaan, keskimmäisen kerhoon mennessä ja esikoista eskariin vieressä. Nätisti kulkee kaupassa pikkukärryn kanssa ja leikitään ostosten lomassa esim. "Etsitäänpä missä on omenoita" ja "lasketaanpa omenat". Ei ole vaikeaa, mutta viitsiä pitää enemmän. Pidemmillä matkoilla pääsee rattaisiin, kun itse niihin pyytää ja on valmis menemään kyytiin eikä mitään vöitä silloin tarvita. Ap
Asut kaupungissa joskaan et ydinkeskustassa (pakko sanoa, että aika moni kylä Suomessa on nykyisin kaupunki eli ei nyt välttämättä ole verrattavissa). Aivan! Siksi sanoinkin, että tule kokeilemaan menoasi Helsinkiin ja nimenomaan keskustaan. Omat lapseni osaavat myös hyvin kävellä ja myös itse olen niin reilu, että annan heidän kävellä. Mutta on paikkoja erityisesti keskustassa, mutta myös muualla, jossa en uskalla antaa lapseni kävellä vapaasti. En vaan aivan täysin luota siihen, ettei kaksivuotiaani lähde juoksemaan risteykseen nähdessään esim. koiran. Tämän vuoksi laitan hänet rattaisiin, joskus se saattaa olla pakottamista, joskus ei. Mutta mielummin pakotan, kun katson lapseni jäävän auton alle. Tule kokeilemaan!
Ja uskon, että tulet vielä joskus huomaamaan tyylisi vaikutukset lapsiisi eli, että annat heidän päättää, koska ovat valmiita rattaisiin. Päättävätkö lapsesi myös muista asioista...?
Ap kasvattaa siellä pikku prinssiä tai prinsessaa jolle ei sanota ei!
Aina ei tehdä niin kuin lapsi haluaa.
Omat lapset on jo ratasiän ylittäneet enkä muista pistinkö vyöt kiinni vai en mutta välillä niissä rattaissa vaan piti istua. Jos on kiire niin silloin ei jäädä neuvottelemaan lapsen kanssa istuuko rattaissa vai makaako maassa. Silloin mennään. Lapsi saa valita istuuko rattaissa kiltisti vai huutaako pää punaisena mutta joskus vaan on tiukka aikataulu ja sen mukaan mennään.
Minulla oli aikoinaan kolme alle kouluikäistä ja kaksi niistä istui tuplarattaissa. Joskus siellä oli se kolmaskin.
Ei kai noille mitään traumoja jäänyt, liikunnallisia lapsia kaikki. Jokainen on uinut, pyöräillyt, hiihtänyt ja luistellut sujuvasti ennen kouluikää. Siitäkin huolimatta että rattaissa oli välillä pakko istua ;)
Sehän on täysin eri asia istuuko rattaissa rauhallisesti vai huutaako lapsi pahaa oloaan niissä. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa taas ymmärtää?
Närvi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan itsekin ymmärrät käytöksesi johtuvan laiskuudesta kun et viitsi mennä lapsen perässä. Ja kyllä lapsi ne kiellot oppii kun jaksat opettaa! Rattaissa ei opi, joten eipä ihme. Lapsi ihastelee innoissaan kaikkea sen harvan kerran kun pääsee itse kävelemään :(
Just joo. Hyvä vanhempihan rymyää kaikki ojanpohjat ja koirankakkakasat sen lapsen perässä lasta estämättä ja selostaa jatkuvalla syötöllä bakteerien vaaroista. Pitää vaan jaksaa opettaa!
Kauhee haloo nyt että lapsi ei suurinpiirtein opi kävelemään jos on sidottu vaunuihin. Eikö oikeasti tule mieleen että ehkä tämä on hetkellinen tilanne, että se laps ei ole 24/7 sidottu vaunuihin?
Pakko kommentoida tähän että oma lapseni oppi kävelemään hieman alle kymmenkuisena. (vaikka välillä pakotin rattaisiin) ;)
Tuommoinen kymmenkuinen nyt ei aikuisia pompota ja jos kiire tulee niin rattaisiin pääsi /joutui ja sitten mentiin.
Ihan täyspäinen yhdeksänvuotias on tällä hetkellä tuo lapsi. Hyvin taitava liikunnallisesti, rattaisiin sitomisesta huolimatta.
Joskus ne rattaat on parempi vaihtoehto. Ajattele ap juuri kävelemään oppinutta lasta ja näitä pääkallokelejä! Huh, en uskaltaisi päästää pientä lasta tuonne kävelemään, hyvä kun itse pysyy pystyssä!
Vierailija kirjoitti:
Sehän on täysin eri asia istuuko rattaissa rauhallisesti vai huutaako lapsi pahaa oloaan niissä. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa taas ymmärtää?
Se auto, ap...? Jätätkö vaikka kauppaan/lääkäriin/mummolaan jne. menemättä, jos lapsi huutaa pahaa oloaan turvavöihin sidottuna?
Mäkin odotan kovasti vastausta tuohon auton turvaistuin kysymykseen!!
Vai menikö liian vaikiaksi?
Jos niitä valjaita ei käytä niin se lapsi voi sieltä rattaista tipahtaa. Itse olen nähnyt kun äidin huomio kiinnittyi johonkin muuhun hetkellisesti kun oli laittamassa valjaita ja alle2 v. lapsi kurotti ohi juoksevan lapsen perää. Tippui pää edellä hiekkaan. Ei käynyt onneksi pahemmin kuin mustelma mutta itse näin illalla vielä painajaisia tuon lapsen lennosta. Jos lapsi saa itkuraivo kohtauksen ja on kiire, on parempi että se lapsi on kiinni kuin pitkin maata kallo halki. Jos lapselle ei laita niitä valjaita, mitäs sitten jos rattaat kaatuu tai joku niihin törmää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten itse huolehdit lapsen turvallisuudesta, kun kävelette sellaisen tien laitaa, jossa on 80km/h nopeusrajoitus ja siinä kaikki rekkoja myöten ajaa ylinopeutta? Piennar on kapea, joten vaunujen kanssa on mentävä puoliksi ajokaistan puolella. Mieluummin lapsi valjaissa rattaissa, kuin kuolleena auton alla.
En veisi tuonne lasta ylipäätään. Mikset kulje bussilla tai autolla jos ympäristö on noin onneton lapsen kanssa ulkoiluun? Voisit ajaa lähimpään puistoon leikkimään lapsen kanssa. Ap
Mieluummin siis lapsi sidotaan turvaistuimeen ja kuljetaan autolla kuin sidotaan rattaisiin? Haloo
Pitääkö kertoa tämä että minua on pakkosidottu ja kuristettu äitini toimesta.
Kerronko minkälaista elämäni on ollut traumojen vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Kerronko minkälaista elämäni on ollut traumojen vuoksi?
No kyllä tuo kuristaminen on aivan eri asia kuin laittaa lapsi rattaisiin tai auton turvaistuimeen kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerronko minkälaista elämäni on ollut traumojen vuoksi?No kyllä tuo kuristaminen on aivan eri asia kuin laittaa lapsi rattaisiin tai auton turvaistuimeen kiinni.
Niin, mutta kyllä myös sitominen oli kaikkea muuta kuin mukavaa. On eri asia olla rattaissa ja vyö kiinni niin ettei lapsi kärsi kuin silloin kun lapsi vastustaa ja kokee ahdistusta väkivallan edessä.
No mikäpä ei nykypilttejä traumatisoisi.
Mutta kai se joo on parempi, että Ville-Annika saa vapaasti juosta lumiauran alle kuin että mamma päättäväisesti estää. Jep.
Minä ihmettelen vanhempia, jotka esim. parkkipaikalla ja kadulla antavat jopa 1-vuotiaan hortoilla yksinään sinne tänne. Vanhemmat eivät yhtään välitä ja lapsi vaeltelee ihan minne sattuu. Näitä näkee yllättävän paljon nykyään. Pikkulapsen turvallisin paikka kaupungissa on ehdottomasti rattaissa turvavaljaat kiinni eikä pieni edes jaksa kovin kauan kävellä. Ei siitä rattaissa istumisesta ole kukaan traumatisoitunut, höpö löpöä moinen väite. Lapset yleensä katselevat kiinnostunena muuta maailmaa, lapselle voi jutella tai antaa jonkun rattaisiin kiinnitetyn lelun tai sitten vaan kiukuttelee aikansa, mutta joskus vaan on pakko mennä. Omat lapseni aikoinaan istuivat rattaissa ilman mitään ongelmaa, isompi muutaman vuoden ikäinen lapsi käveli vierellä ja piti rattaista kiinni ja matkalla juteltiin mukavia.
Enemmän lapset traumatisoituvat siitä, jos vanhemmilla ei ole aikaa olla lasten kanssa yhdessä, puuhastella jotain tai olla ihan vain kiirettömästi kotona.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin odotan kovasti vastausta tuohon auton turvaistuin kysymykseen!!
Vai menikö liian vaikiaksi?
Tuo kysymyksen asettelu on erittäin typerä. Ettekö siis ole tietoisia, että Suomessa on lain mukaan sanktion uhalla käytettävä auton kuljettajalla ja matkustajilla turvavöitä? Turvaistuimessa lapsen on oltava vöissä. Pitääkö teille oikeasti vääntää rautalankaa siitä, miksi ja mitä lapselle seuraa jos hän lentää autosta ulos 100km/h vauhdin törmäyksessä toiseen ajoneuvoon? Ja teidän mielestämme tämä on rattaisiin vertailukelpoista? Ok. Kumma, miten sitten ei ole voimassa olevaa lainsäädäntöä siitä, että lapsi on rattaissa sidottava kuljetuksen ajaksi sanktion uhalla. Autossa noin on poikkeuksetta toimittava, vaihtoehtoja ei ole. Rattaissa ei. Tyydyttikö vastaus? Ne joilla on ajokortti varmaan ymmärsivät tämän penäämättä selvitystä turvaistuimen erosta suhteessa rattaisiin... Ap
:D Ootko jo soittanut poliisille?